مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
2 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۲۴۲: مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ یعنی چه؟
یحیی علیهالسلام «مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ» است، کلمهی الله را تصدیق میکند. منظور چیست؟؟
منظور، تصدیق کننده عیسی بن مریم است. به نقل از ابن کثیر و جمهور مفسرین.
چگونه یعنی؟؟ چند آیه در قرآن وجود دارد که به عیسی بن مریم گفته “کلمه خدا” و یحیی به کلمهی خدا که عیسی باشد آن را تصدیق میکند، مثلا: در سوره النساء آیه ۱۷۱ میفرماید: «إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ» همانا مسیح، عیسی بن مریم فرستادهی الله و کلمهی اوست؛ که او را به مریم القا نمود.
در سوره آل عمران آیه ۴۵ میفرماید:
«إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَم» و به یاد آورید هنگامیکه فرشتگان گفتند: «ای مریم! الله تو را به کلمهای از جانب خود، که نامش مسیح، عیسی بن مریم است، بشارت میدهد». باز هم کلمهای از جانب خداوند آمده است.
چرا عیسی علیهالسلام کلمهی خداست؟؟
1 – چون پیدایش او مستقیماَ به امر و فرمان خدا بود. 2 – بدون اسباب و مسببات، بدون علت و معلول. 3 – چون مریم ازدواج نکرده بود که عیسی به دنیا آمد.
آیه ۵۹ سوره آل عمران میفرماید:
«إِنَّ مَثَلَ عیسى عِنْدَ اللّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُراب ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» مثال عیسی نزد الله به مثل آدم است که خدا او را از خاک ساخت بعد به او گفت باش، پس شد و به وجود آمد و گرنه خاک را چه به انسان،
این همه خاک که در روی کره زمین وجود دارد، چرا تبدیل به انسان نمیشوند؟
آنجا که تبدیل شد کلمهی خدا بود، کلمهای که فرمان خدا بود و خدا امر کرد: “کُنْ” عیسی هم همینطور، این همه دختر باکره در دنیا، چرا بدون رابطه با مرد باردار نمیشوند؛ یعنی مطلقاً امکان ندارد باردار شوند. پس آنجا که مریم باردار شد بدون ازدواج با هیچ مردی، به فرمان الله بود که همان کلمهی الله است.
اینجا الله میفرماید یحیی کلمهی خدا که عیسی باشد را تأیید میکند..
ولی هنوز که عیسی متولد نشده است چگونه تأییدش میکند؟ چگونه دارد به زکریا خبر میدهد به پدر یحیی، هنوز بارداری مریم هم شروع نشده پس داستان چیست؟؟ الله به پیامبر زکریا علیهالسلام به صورت اجمال و اشارتاً بیان میکند که “کَلِمَةُ اللَّه” در آینده میآید و اتفاقاتی میافتد که بچهی تو آن را تأیید میکند.
الان ممکن است پیامبر زکریا متوجه عمق این جمله نشود، ولی در آیندهی نزدیک متوجه خواهد شد که فرزندش یحیی، عیسی پسرخالهاش را به عنوان کلمهی الله تصدیق میکند و با او همکار و دوست میشود و به عنوان معاونش در کنارش میماند.