مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدًا بَعِيدًا وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ﴾
روزی که هر کس آنچه را که از کارهای خیر انجام داده حاضر میبیند و آنچه انجام داده از هر نوع عمل بدی، آرزو میکند ای کاش میان او و آن فاصلهای دور بود و الله شما را از خود برحذر میدارد و الله نسبت به بندگانش مهربان است. (۳٠)
موضوع ۱۹۵: خلاصهی دنیا و آخرت در یک نگاه.
«يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ» یومَ منصوب شده وعامل نصبش «اُذکروا» است به یاد بیاورید آن روزی که این اتفاق میافتد یا «اِتَّقُوا» مواظب باشید احتیاط کنید. حواستان به آن روز باشد که تمام اعمالتان را مشاهده میکنید. البته این که چرا یومَ شده منصوب و یومِ یا یومُ نشده توجیهات لغوی دیگری دارد که نمیخواهیم واردش شویم.
بصورت کلی صفر تا صد دنیا و آخرت را میتوانیم در چهار مرحله خلاصه کنیم؛
مرحله اول: دستورات الله در اختیارمان گذاشته شده
مرحله دوم: این ما هستیم و آن دستورات الله که به آنها عمل میکنیم یا عمل نمیکنیم، بالاخره هر کاری انجام بدهیم، به صورت نامحسوس ثبت میشود. الان ما در مرحله یک و دو هستیم و داریم هر دو را با هم طی میکنیم.
مرحله سوم: ثبت سیستم نامحسوس هر آنچه که الان داریم انجام میدهیم بعدا تبدیل به محسوس و قابل مشاهده میشود و هر کسی تمام خوبیها و بدیهایش را جلوی چشمانش میبیند. آن روز هنوز نیامده، ولی صد درصد میآید و خودمان هم کارهایمان را میبینیم چون فرموده: «کُلُ نفسٍ» و ما هم جزوش میشویم.
مرحله چهارم: نتیجه هر سه مورد قبل است، یعنی سرای جاوید دستورات خدا عمل کردیم یا نه؟ آن را مشاهده میکنیم و حساب و کتابش را باید پس بدهیم و بعد میشود یا بهشت یا جهنم.
این خلاصه کل زندگی ماست در دنیا و آخرت در یک نگاه.