مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
2 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۱۰: توضیح “حمد” و “رب” در آیه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»
دومین آیهی سورهی فاتحه “الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ” – الْحَمْدُ با ال شروع میشود و ال در زبان عربی برای خودش حرفها دارد. ما انواع ال داریم که اینجا ال استغراق است. ” الْحَمْدُ ” یعنی کل حمدها و تمام ستایشها برای الله هست. “ستایش”: به معنای ستودن، به نیکی یادکردن، به بهترین شکل در موردش صحبتکردن است. ” رَبِّ الْعَالَمِينَ ” به وجود آورندهی عالَمها. ” رَبِّ ” به نسبت یک عالم
حداقل ۵ مرحله دارد؛
وقتی که خدا عزوجل میخواهد عالَمی را خلق کند، (مثال عالَم آدمیان) در قبال آن، پنج کار انجام میدهد که این پنج کار باهم میشود. ” رَبِّ “
- ١. اول امکاناتی که آن عالَم نیاز دارد برایش مهیا میکند.
- ۲. دوم خود آن عالَم را خلق میکند.
- ٣. سوم ابزار و وسایلی که آن عالَم نیاز دارد تا از آن امکانات استفاده کند در اختیارش قرار میدهد.
خداوند فرمود:
«وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ» (البقره/ ۳۶) و برای شما در زمین تا مدت معینی قرارگاه و وسیلۀ بهره برداری خواهد بود. ما امکانات نیاز داریم که بتوانیم از آن استفاده کنیم؛ مثلا خدای عزوجل به ما قوه تفکر، دست و چشم داده تا بتوانیم از وسایل و امکانات اطرافمان استفاده کنیم، اختراع کنیم،کشف کنیم. اگر امکانات باشد، ماهم باشیم، ولی ابزار استفاده نداشته باشیم آن امکانات به درد ما نمیخورند..
- ۴. چهارم خدا عزوجل از آن عالَمی که آفریده محافظت میکند، که جزو معنای ” رَبِّ الْعَالَمِينَ ” است.
- ۵. پنجم اینکه آنها را رشد میدهد، توسعه میدهد.
این شد به نسبت یک عالَم:
- ١. خلق امکانات.
- ۲. ایجاد آن عالَم.
- 3. وسایل و ابزاری که آن عالَم و مخلوقاتش بتوانند استفاده کنند.
- ۴. خدا از آن عالَم نگهداری میکند.
- ۵. آنها را رشد و توسعه میدهد. همهی اینها به نسبت یک عالَم انسان مثال زدیم. حالا با توجه به ” رَبِّ الْعَالَمِينَ ” تصور کنیم همین پنج مرحله را در قبال تمام عالَمین انجام میدهد.