مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
2 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿كُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ﴾
همهی غذاها بر بنیاسرائیل حلال بود تا پیش از اینکه تورات نازل شود جز آنچه که اسرائیل بر خودش حرام کرده بود بگو تورات را بیاورید و آن را بخوانید اگر راستگو هستید. (۹۳)
موضوع ۴۵۳: مطالب کلیدی در فهم آیه.
قبل از توضیح آیه میخواهیم به چند تا مطلب توجه بکنیم، این مطالب در فهم آیه خیلی به ما کمک میکند. خوب دقت بکنیم خیلی وقتها ما به آیهای میرسیم که از چند تا جمله یا چند تا عبارت تشکیل شده؛ یعنی چند تا عبارت یک آیه را تشکیل دادند، بین این عبارات به ظاهر ارتباطی وجود ندارد، ولی این جوری نیست بین عبارات یک آیه ارتباط وجود دارد و دارند مطلب را کامل میکنند. ما باید سعی بکنیم ارتباط بین آنها را کشف بکنیم این یک. بعد ارتباط آن آیه با آیات قبل است که بعضی آیات ارتباطشان واضح است، ولی بعضی آیات واضح نیست؛ مثل این آیه یا آیهی قبل. ما باید این مهارت را پیدا بکنیم تا ارتباط بین یک آیه و آیات قبل را بتوانیم کشف بکنیم.
بعد میآید چه کار میکند؟
میآید در آن آیه موضوعی را مطرح میکند. ما باید بتوانیم موضوع آیه را بفهمیم؛
- یعنی این آیه الان موضوعش چه است؟
- روی چه موضوعی دارد کار میکند؟
- بعضی وقتها به خاطر ضعف علمی که داریم یا به خاطر ضعف تجربه ما نمیتوانیم درک کنیم که موضوع آیه چه است؟
- آیه میخواهد به ما چه بگوید؟
اصلا موضوع آیه را متوجه نمیشویم. برای فهم موضوع آیه باید خودمان را با سوره و آیات همراه بکنیم باید برویم غرق آیات بشویم. اصلا قرآن را باید اینگونه خواند، باید غرق آیاتش شد با حواسپرتی و نیمه حواس و دورادور توجه کردن آدم متوجه موضوع آیه نمیشود. یک وقتهایی موضوع آیه را میفهمیم، متوجه هستیم که آیه چه چیزی را دارد میگوید، ولی متوجه اهمیتش نیستیم
- که این موضوع اهمیتش کجاست؟
- حساسیت موضوع کجاست؟
مثل همین آیه که میفرماید: همهی غذاها بر بنیاسرائیل حلال بود، جز آنچه که اسرائیل قبل از نزول تورات بر خودش حرام کرده بود،
حالا این اهمیتش کجا است؟ ما باید اهمیت این را پیدا بکنیم که حالا در خلال درس دقت بکنیم ببینیم آیا متوجه اهمیت موضوع میشویم یا نه؟
یک وقتهایی ممکن است ما تلاش بکنیم که تا آیه را بفهمیم، ولی به گونهای است که انگار نمیتوانیم وارد آیه بشویم انگار نمیتوانیم با آیه ارتباط برقرار بکنیم، به خاطر مشکل علمی خودمان یا به خاطر کمتجربگیمان همچنین جایی باید از تصویرسازی ذهنی استفاده بکنیم باید در نخ آیه برویم، در حس آیه و در حس موضوع آیه خودمان را جای آن طرف بگذاریم، اگر یک شخص فلان تفکر را داشته باشد خب آن موقع در زندگیاش چطوری میشود؟ تصمیماتش چطوری میشود؟ حساسیت موضوع کجاست؟
ما قشنگ خودمان را جای آن بگذاریم و با تصویرسازی ذهنی حالا میتوانیم بفهمیم که آیه کدام دغدغه را دارد حل میکند، میخواهد کدام تفکر را تصحیح کند و کدام بینش را عوض کند. خیلی وقتها آیات میآید یک چالشی که در ذهن طرف وجود دارد را واضح مطرح میکند بعد مینشیند به آن چالش جواب میدهد، ولی یک وقتهایی دارد مستقیم به چالش جواب میدهد؛ یعنی خود چالش مطرح نشده آنجاها باید با تفکر و تدبر متوجه چالش بشویم؛
زیرا چالش در ذهن خواننده وجود دارد. خوانندهای که درگیر موضوع است خودش را جای آن گذاشته و با فکر و حواس جمع دارد میخواند، ناخودآگاه آن چالش در ذهنش میچرخد. آیه میآید به آن چالش ذهنی پاسخ میدهد، ما اگر بیرون از آیه باشیم با آیه ارتباط برقرار نکرده باشیم نمیتوانیم متوجه چالش بشویم، به همین خاطر جواب آن چالش اصلا برایمان بیمعنا میشود و به همین خاطر ما باید متوجه باشیم که دارد به یک چالش ذهنی پاسخ میدهد و آن چالش ذهنی چه است؟
جالب است که آیه هم با یک سری ادبیات صحبت میکند، از کلمات و واژگانی استفاده میکند که قشنگ ما را متوجه آن چالش فکری هم میکند، ولی باید با حواس جمع و تفکر نشست و آیات را خواند یکی از آن آیات مثالش همین آیه است که داریم میخوانیم.