مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
4 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
3 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
4 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
4 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
4 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
4 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۱۹۲: ما قادر داریم و قدیر
ما قدیر داریم و قادر؛ قادر یعنی توانمند، کسی که کاری را اگر بخواهد انجام میدهد و اگر نخواهد هم انجام نمیدهد.
اما قدیر هر چه که بخواهد انجام میدهد هیچ کس هم نمیتواند جلویش را بگیرد. (به نقل از فروغ اللغویه ابوهلال عسکری) پس قادر، قدرت بالقوه الله را میرساند.
در سوره انعام آیه ۶۵ میفرماید: «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ»
بگو الله قادر است یعنی میتواند که عذابی بر شما بفرستد از بالا سر شما یا از زیر پای شما. حالا ممکن است عذابتان بدهد یا عذاب ندهد، خدا تواناییش را بالقوه دارد. اما اگر عذاب داد میشود قدیر.
قدیر صیغه مبالغه است از قادر در اجرای قدرتش، پس موقع اجرا از باب فعیل استفاده میشود، مثل رحیم یعنی بخشاینده، رحمت و قدیر به اجرا گذارنده قدرت «وَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
یعنی الله قدرتش را بر هرچیزی که وجود دارد، دارد به اجرا میگذارد. بر عکس، کسانی که میگویند الله جهان را آفرید و آن را به حال خودش رها کرد و الان همه چیز دارد اتوماتیکوار پیش میرود یا خودشان هستند که برای خودشان تصمیم میگیرند، خیر، الله قدرتش را بر هر چیزی اعمال میکند.
شما هیچ چیزی پیدا نمیکنید که قدرت الله در آن اعمال نشده باشد؛ از راه رفتنمان بگیریم تا نشستن و خوابیدن و خندیدن و گریه کردن و کارکرد چشم و کلیه و تنفس و سیستم ایمنی بدن و همه و همه چیز قدرت الله در آن مشاهده میکنیم و به همین شکل تمام موجودات دیگر از پرواز پروانهها گرفته تا وزیدن باد و تمام فعل و انفعالاتی که در اطراف ما دارد شکل میگیرد، همه و همه قدرت الله را میشود در آن دید و قدرت الله در آن است.