دانلود یکجا
دانلود یکجای هر سوره بصورت فایل های صوتی
سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 255 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۵۳
«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُدْعَوْنَ إِلَى كِتَابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُعْرِضُونَ» (آلعمران/۲۳)
آیا ندیدی؟ (توجه نکردی؟) به آن کسانی که بهرهای از کتاب به آنها داده شده، فرا خوانده میشوند به سوی کتاب الله تا بینشان قضاوت کند، اما گروهی از آنها پشت میکنند در حالی که رویگردان هستند.
صحبت از کسانی است که از کتاب آسمانی یک دانشی دارند؛ عالم نیستند، دانشمند نیستند، منتها بی سواد هم نیستند. یک دانش و معلوماتی از کتاب آسمانی بلد هستند، دیندار هستند، آگاه هستند. آنها بر سر یک مسائلی اختلاف میکنند و از آنها خواسته میشود برای مشخص شدن حقیقت بیایند به سمت کتاب الله، یا مثلا یک خلافهایی، یک کارهایی انجام میدهند که اشتباه است، ناحق است، از آنها خواسته میشود که از آن کارها دست بکشند و از آنها خواسته میشود که بیایند به سمت کتاب الله، احکام الله را اجرا کنند؛ منتها خودشان را فراتر از قوانین الله میبینند و حاضر نیستند پای حکم الله بیایند. پشت میکنند، روی گردانی میکنند، این اخلاقشان است. به خودشان حق میدهند، حق خوری کنند، دست درازی کنند به مال مردم، به موقعیت مردم، ناموس مردم. یا برای موقعیت خودشان، برای منافع خودشان یکسری کارهایی انجام میدهند، وقتی موعظه میشوند که بیایید پای حکم الله، بیایید به سوی کتاب الله نمیآیند و روی گردانی میکنند. حالا چرا؟
«ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ وَغَرَّهُمْ فِي دِينِهِمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ» (آلعمران/۲۴)
این عمل آنها به این خاطر است که آنها میگویند آتش به ما نمیرسد مگر چند روزی اندک. و آنها را فریب داده در دینشان آنچه که خودشان میبافند.
باورشان این است، ما هر کاری که انجام دهیم وارد آتش جهنم نمیشویم الا چند روزی اندک و بعد از آتش بیرون آورده میشویم، میرویم به بهشت، چون این باورشان هست به راحتی آن کارها را انجام میدهند و پای حکم الله نمیآیند. «وَغَرَّهُمْ فِي دِينِهِمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ» و آنها را فریب داده در دینشان آنچه که خودشان میبافند، این باورها را خودشان ساختند که بعد از مدتی رفتن به جهنم دوباره به بهشت میروند. این باوری که خودشان برای خودشان درست کردند آنها را گول زده و هر کاری دلشان خواست انجام میدهند و این باور امکان دارد که بین مسلمانها هم باشد. شخص فکر کند چون مسلمان هست، چون بهرهای از کتاب دارد، خدا دارد، دارد نماز میخواند و متدین و متعهد هست، بعد فکر کند که ایشان اگر هم خلاف کند از جهنم بیرون آورده میشود و بعد هر کاری دلش خواست انجام میدهد. وقتی که فرا خوانده میشود به سوی قرآن، دین اسلام، سر باز میزند و حاضر نیست بیاید. این چیزهایی است که دارد خودش را فریب میدهد به خاطر آن باورهایش، چون حتی اگر اشخاصی از جهنم بیرون بیایند معلوم نیست که آن شخص خودش باشد که، و این دارد فریب میخورد، که فکر میکند که آن آدمی که از جهنم بیرون میآید خودش است در حالی که این فقط به خواست الله است.
«فَكَيْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ» (آلعمران/۲۵)
پس چگونه است حالشان آنگاه که ما آنها را جمع کنیم برای روزی که هیچ شکی در آن روز نیست، حتما آن روز میآید و آنها را جمع میکنیم و هر کسی هر آنچه که انجام داده جزایش بهش داده میشود و در حقشان ظلم نمیشود.
تماما حقشان به آنها داده میشود و تا مجازات نشوند هم از جهنم بیرون نمیآیند.
«قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (آلعمران/۲۶)
بگو بار خدایا صاحب فرمانروایی تویی، فرمانروایی را به هر کس بخواهی میدهی و از هر کس بخواهی فرمانروایی را پس میگیری. و به هر کس بخواهی عزت میدهی و به هر کس بخواهی ذلت میدهی. خیر و خوبیها به دست تو است. بدون شک که تو بر هر چیزی قادری.
«قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ» بگو بار خدایا صاحب فرمانروایی تویی، فرمانروایی را به هر کس بخواهی میدهی و از هر کس بخواهی فرمانروایی را پس میگیری. چون انسان هر آنچه که به منافع خودش است انجام میدهد، به خاطر این قضیه از کتاب خدا پشت میکند و بعد دنبال منافعش هست. و در گیر آن جنگ قدرت و جنگ شهوت و اینها میشود. حالا راه حلش این آیه دارد بیان میکند که شخص ذهنش را از همه چیز بکند و معطوف کند به الله که اگر هم دنبال منافعی است از الله بخواهد که صاحب همهی فرمانرواییها الله است. الله است که اگر به کسی بخواهد پادشاهی میدهد، فرمانروایی میدهد، از هر کس هم بخواهد پس می گیرد. «وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ» و به هر کس بخواهی عزت میدهی و به هر کس بخواهی ذلت میدهی. «بِيَدِكَ الْخَيْرُ» خیر و خوبیها، خوشبختیها به دست تو است. «إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» بدون شک که تو بر هر چیزی قادری.
«تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ» (آلعمران/۲۷)
شب را در روز فرو میبری و روز را هم در شب فرو میبری. و زنده را از مرده خارج میکنی و مرده را هم از زنده خارج میسازی. به هر کس بخواهی بدون حساب روزی میدهی.
«تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ» شب را در روز فرو میبری، این قدرت را داری، این الله است. یعنی از این الله خواستن، آدم میتواند به خواستههای خود برسد، نه از هر طریقی. «وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ» و روز را هم در شب فرو میبری. «وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ» و زنده را از مرده خارج میکنی و مرده را هم از زنده خارج میسازی. «وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ» و به هر کس بخواهی بدون حساب روزی میدهی. این الله است که اهلیت دارد ما برای او، از طریق او به خواستههایمان برسیم. یک وقتی امکان دارد شخص علاوه بر خواستههای دل که اول آیه بیان کرد (آیه/۲۳) امکان دارد شخص خودش را به آب و آتش بزند و آن منافع خود را از دشمنهای خدا بخواهد. یک ارتباط صمیمانه، دوستانه برقرار کند، از افرادی که دارای موقعیت والا هستند، از همه لحاظ سر هستند، بالا هستند و میتواند کمکش کند، میتواند او را بالا بکشد، از نظر منافع دنیوی، پست و مقام، امتیاز، شخصیت آن را بالا ببرد و حالا خودش را بچسباند به آن افراد تا به وسیلهی نردبان آنها، این هم برود بالا؛ منتها دشمنهای خدا هستند، ولی برای منافع خود میرود به آنها تکیه میکند، وابستهی به آنها میشود. و این آیه در مورد این افراد بیان میکند.
«لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ» (آلعمران/۲۸)
نباید مومنان کافران را به عنوان دوستان صمیمی خود بگیرند و مومنین را رها کنند. و کسی که آن کار را انجام داد پس نیست از الله هیچ چیزی. مگر اینکه شما بخواهید از آنها خودتان را حفظ کنید. و الله شما را از خودش حذر میدهد. و بازگشت به سوی الله است.
«لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ» نباید مومنان کافران را به عنوان دوستان صمیمی خود بگیرند و مومنین را رها کنند. «وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً» و کسی که آن کار را انجام داد پس نیست از الله هیچ چیزی. یعنی اگر کسی دنبال دشمنان الله رفت. (کافر کیست؟ کسی که حقیقتی به نام الله را انکار کرده و به تبعش فرمانهای الله را. حالا امکان دارد که یک کافر از هزار تا حکم الله، نهصدتای آن را قبول داشته باشد، چون هیچ ضرری برای او نمیرساند؛ منتها آن صدتا، آن ده تا، آن پنج تا که بوسیلهی آنها منافعش در خطر میافتد، آنها را قبول ندارد، با آنها مبارزه میکند، این میشود کافر) حالا مومنان حق ندارند با این کافران ارتباط صمیمانه و دوستانه بگیرند و کسی که این کار را انجام داد دیگر ارتباطش با الله قطع شده، دیگر دم از الله نزد، دیگر انتظار نداشته باشد که الله رحمتهای خود را شامل حالش کند. دیگر بریده ارتباط بین خودش و الله را. «إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً» مگر اینکه شما بخواهید از آنها خودتان را حفظ کنید. یک جایی امکان دارد شخص احساس خطر میکند، جانش در خطر میافتد اگر با آنها ارتباط نگیرد، زندگیش، اموالش در خطر میافتد، در آن صورت به تظاهر میتواند اظهار دوستی و محبت کند به آنها، تحویلشان بگیرد که حساسیت را از سر خودش دفع کند. الا در این مورد دیگر نمیتواند با آنها ارتباط عمیق و دوستانه بگیرد. «وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ» و الله شما را از خودش حذر میدهد، شما اگر میخواهید حذر کنید از گزند آنها و به همین بهانه هی بیشتر، غوطهور شوید، بروید به سمت آنها، وابسته شوید و بعدش توسط این کارها از این مسیر شما به خواستههای خود برسید و به این بهانه که شاید آنها بر شما حساس شوند، از آنها حذر کنید، پس بدانید که الله شما را از خودش حذر میدهد. یعنی اول مواظب باشید که به عذاب الله دچار نشوید، نه به عذاب اینها، و چه بسا وقتی شخص وابسته میشود به کفار، به دشمنان دین و دشمنان اسلام و حالا آنهایی که با برخی از احکام اسلام مشکل دارند، به آن افراد وابسته میشود، سبب تقویت موضع آنها میشود، رسمیت داده میشود به موضع آن کافران، بعد وقتی که رسمیت پیدا کرد و رفت بالاتر، به آن موقعیت بالاتر، قدرت بالاتر، فشار میاید به بقیهی مومنان، پس به خاطر اینکه خودش به منافعش برسد، باقی مومنان را در فشار قرار نمیدهد که حالا بقیه هم برای اینکه حفظ کنند جان خود را و اموال خود را ، مجبور شوند که دوباره دست به سینهی اینها شوند و دوباره ممنون و مدیون و وابستهی به آن کافران شوند. چون دارد این کار انجام میدهد دیگر ارتباطش با الله قطع شده و الله آن را از خودش میترساند که به عذاب دچار نشود، با این توجیهات و توضیحات که به خودش حق میدهد. «وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ» و بازگشت به سوی الله است
«قُلْ إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَيَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (آلعمران/۲۹)
بگو اگر مخفی کنید آنچه که در سینه های شما است یا آشکارش کنید، الله آنها را میداند و میداند آنچه که در آسمانها و آنچه که در زمین وجود دارد و الله بر هر چیزی توانمند است.
«قُلْ إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ» بگو اگر مخفی کنید آنچه که در سینه های شما است یا آشکارش کنید، الله آن را میداند. امکان دارد برای خودش توجیه میکند، که چرا حالا میخواهد اینطوری ارتباط گرفته و اینطوری دارد تحویل میگیرد و خود شیرینی میکند و اینها، برای خودش توجیه دارد من مجبورم، امکان دارد فلان شود و من حساس شوم و این حرفها، هر آنچه که شما در سینههاتان مخفی کنید یا آشکار کنید، الله که همه را میداند. «وَيَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ» و میداند آنچه که در آسمانها و آنچه که در زمین وجود دارد. «وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» و الله بر هرچیزی توانمند است.