دانلود یکجا
دانلود یکجای هر سوره بصورت فایل های صوتی

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120

سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129

سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109

سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111

سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128

سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111

سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۱۴ / جزء ۱ / آیه ۸۹ الی ۹۳

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی 

صفحه ۱۴

«وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ» (بقره/۸۹)

و آن‌گاه که کتابی از جانب الله به نزدشان آمد که تصدیق کننده بود آن‌چه را که همراه خودشان است و نویددهنده به پیروزی آن­ها بر کافران بود اما وقتی که همان چیزی که نسبت به آن شناخت داشتند نزدشان آمد به آن کافر شدند، پس لعنت الله بر کافران باد. 

و آن‌گاه که کتابی از جانب الله به نزدشان آمد که تصدیق کننده بود آن‌چه را که همراه خودشان است.  اول این‌که کتابی دیگر از جانب الله آمد و در راستای کتاب‌هایی که از قبل برای‌شان نازل شده بود. دوم و از قبل دیر زمانی آن‌ها بر کسانی که کافر هستند نوید پیروزی می‌دادند می‌گفتند: بعدا کتاب می‌آید و ما بر کافران پیروز می‌شویم، منتظر این کتاب هستند که بیاید می‌گفتند این کتاب که بیاید آن روز مژده باد پیروزی ما بر کافران.  حالا تا این اندازه شناخت وقتی که نزدشان آمد همان چیزی که قشنگ نسبت به آن شناخت داشتند به آن کافر شدند پس لعنت الله بر کافران باد. 

 

«بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ أَن يَكْفُرُوا بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ بَغْيًا أَن يُنَزِّلَ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ عَلَىٰ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَىٰ غَضَبٍ ۚ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُّهِينٌ» (بقره/۹٠)

برای خودشان بد هزینه‌ای را پرداخت کردند، که به آن‌چه که الله فرستاده کافر شوند، به نشانه‌ی اعتراض که چرا الله از روی فضل به هر کس از بندگانش که خودش بخواهد نازل می‌کند. زیر غضب و روی غضب قرار گرفتند و برای کافران عذاب خوارکننده‌ای آماده است.

خودشان (منافع خودشان را) را به بد بهایی خریدند، بد هزینه‌ای را پرداخت کردند. کدام هزینه؟ هزینه‌ای که «أَن يَكْفُرُوا بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ» به آن‌چه که الله فرستاده کافر شوند، کافر شدند تا به منفعت‌شان رسیدند، به بد منفعتی رسیدند، بد چیزی را برای خودشان خریدند یا خودشان را به بد بهایی خریدند، به بهایی این‌که به آیات الله کافر شوند آن هم از روی تعدی و ستم و از روی اعتراض به این‌که «أَن يُنَزِّلَ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ عَلَىٰ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ» به نشانه‌ی اعتراض از روی حسادت که چرا الله از روی فضل به هر کس از بندگانش که خودش بخواهد نازل می‌کند.

چرا بر هر کس از بندگانش که خودش بخواهد نازل می‌کند؟ چرا خدا خودش تصمیم می‌گیرد که به هر کس که بخواهد فضل عنایت کند، به اعتراض به این حاضر شدند خودشان را اول و خدا را دوم قرار دهند. «فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَى غَضَبٍ» قرار گرفتند زیر غضب و روی غضب، تحت اماج غضب‌های الله قرار گرفتند، به غضب‌های الله بر گشتند. «وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ مُهِینٌ» و برای کافران عذاب خوار کننده‌ای آماده است.

 

«وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَيَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (بقره/۹۱)

هر گاه به آنان گفته شود که شما به آن‌چه که الله نازل کرده ایمان آورید، می‌گویند که ما به آن‌چه که بر ما نازل شده ایمان داریم. و کافر می‌شوند به بعد از آن، در حالی‌که آن‌ها حقیقت و تصدیق‌کننده­اند با آن‌چه که همراه‌شان وجود دارد. بگو پس شما چرا انبیا قبلی الله را می‌کشتید اگر واقعا مومن هستید.

«وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ» و هر گاه به آنان گفته شود که شما ایمان آورید، شما باور کنید، آن‌چه که الله نازل کرده را تایید کنید. «قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَیْنَا» می‌گویند که ما ایمان داریم به آن‌چه که بر ما نازل شده، خب چشم شما می‌گویید به هر ان‌چه که الله نازل کرده ایمان بیاورید ما هم به هر آن‌چه که الله نازل کرده ایمان داریم منتها آن‌چه که بر خود ما نازل کرده ایمان داریم پس الان موضوع این است، آن‌ها ایمان دارند به آن‌چه که الله بر خودشان نازل کرده است، اشکال ندارد. «وَیَکْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ» و کافر می‌شوند به بعد از آن، به هر آن‌چه که الله بعد از کتاب‌های آسمانی‌شان نازل کرده به آن‌ها کافر می‌شوند، خب آن‌ها را نیز الله نازل کرده است ولی به آن‌ها کافر می‌شوند. «وَهُوَ الْحَقُّ» در حالی‌که آن‌ها هم حق‌اند، حقیقت‌اند. «مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ» تصدیق‌کننده هست با آن‌چه که همراه‌شان وجود دارد «قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِیَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» به آن‌ها بگو پس شما چرا انبیا قبلی الله را می‌کشتید، شما که قرار است به کتاب آسمانی خودتان ایمان داشته باشید، می‌گویید ما ایمان داریم، خب در کتاب آسمانی خودتان که نوشته شده به انبیاء خدا آسیب نرسانید، چرا انبیاء قبلی را می‌کشتید؟ «إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» اگر واقعا به همین حرف خودتان که به کتاب‌تان ایمان دارید، اگر واقعا مومن هستید پس چرا می‌کشتید؟ این یک نمونه، اما نمونه دوم در آیه بعد گفته شده است.

 

«وَلَقَدْ جَاءَكُمْ مُوسَى بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ» (بقره/۹۲)

و قطعاً که موسی دلیل‌های روشن را برای شما آورد اما شما رفتید گوساله را پرستش کردید در حالیکه شما ظالم بودید.

نمونه دوم: «وَلَقَدْ جَاءَکُمْ مُوسَى بِالْبَیِّنَاتِ» و قطعاً که موسی دلیل‌های روشن را برای شما آورد، موسی کجا آورده است؟ در همان کتاب اصلی خودشان، تورات که به آن ایمان دارند. «ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ» اما شما رفتید گوساله را پرستش کردید، به عنوان معبود گرفتید شما که به کتاب آسمانی خودتان باید ایمان داشته باشید، چرا گوساله را پرستش کردید «مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ» بعد از موسی، یعنی بعد از این که موسی رفت به کوه طور در حالی­که شما ظالم بودید، خب بحث گوساله پرستی را چند صفحه قبل خواندیم و الان این‌جا تکرار کرد ولی هیچ تکراری در کار نیست. این نکته را توجه داشته باشیم، الله آن‌جا که بیان فرمود داستان این بود که شما حتی گوساله را پرستش کردید الله شما را بخشید، شما هزار کار انجا دادید الله شما را بخشید، الله به شما هم عنایت دارد فکر نکنید که شما از نظر الله سقوط کردید، ساقط هستید، آن‌جا موضوع این بود و گفت شما گوساله را پرستش کردید خدا شما را بخشید این‌جا می‌گوید: شمایی که می‌گویید ما به کتاب آسمانی خودمان ایمان داریم پس چرا گوساله را پرستش کردید، اصلاً موضع کاملاً فرق کرد، موضوع این است که پس شما به حرف خودتان، به ادای‌خودتان عمل نمی‌کنید، یک مثال برای دو مسئله‌ی جداگانه پس تکراری در کار نیست هیچ‌جا در قرآن تکرار نیست.

 

«وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمَانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (بقره/۹۳)

آن‌گاه که ما از شما عهد و پیمان محکم گرفتیم و کوه طور را بالای سرتان نگه داشتیم، بگیرید آن‌چه که به شما داده شده را بگیرید و به این فرمان‌ها گوش دهید. گفتند گوش می‌دهیم ولی نافرمانی می‌کنیم، و در دل‌شان گوساله به سبب کفرشان نشانده شد. اگر ایمان‌تان این است پس شما را به بد چیزی دارد امر می‌کند.

«وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَکُمُ الطُّورَ» مثال سوم: و به یادتان بیاورید آن‌گاه که ما از شما عهد و پیمان محکم گرفتیم و کوه طور را بالای سرتان نگه داشتیم «خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّةٍ» بگیرید آن‌چه که به شما داده شده، آن‌چه ما به شما دادیم، با قدرت بگیرید و به آن عمل کنید «وَاسْمَعُوا» و گوش دهید به این فرمان‌ها، این همان چیزی است که بر خودشان نازل شده، می‌گویند ما بر آن‌چه که بر خودمان نازل شده ایمان داریم حالا این را محکم بگیرید که بر خودتان نازل شده، آن هم زیر کوه از شما اقرار گرفیتم. «قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَیْنَا» همان‌جا گفتند گوش می‌دهیم ولی نافرمانی می‌کنیم؛ یعنی در ظاهر گفتند گوش می‌دهیم در عمل گفتند گوش نمی‌دهیم نافرمانی می‌کنیم «وَأُشْرِبُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِکُفْرِهِمْ» و در دل‌شان نشانده شد گوساله به سبب کفرشان، این یک تعبیر است؛ یعنی به مثل آب که داخل جایی نفوذ می‌کند، پرستش گوساله در دل‌شان نفوذ کرد با لذت و با کیف نشستند برای گوساله پرستی، این‌قدر دل دادند به گوساله و در قلب‌شان جا گرفت به خاطر کفرشان. «قُلْ بِئْسَمَا یَأْمُرُکُمْ بِهِ إِیمَانُکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» می‌گویید که ما بر آن‌چه که بر ما نازل شده ایمان می‌آوریم اگر ایمان‌تان این است پس شما را به بد چیزی دارد امر می‌کند، مواظب باشید ایمان شما دارد شما را به بد چیزی امر می‌کند که گوساله بپرستید، که بگویید «سمعنا و عصینا»، که انبیاء را بکشید، مواظب باشید که این ایمان نیست، البته «إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» اگر واقعا مومن هستید و حرف خودتان را قبول دارید، به حرف‌تان، به کتاب آسمانی خودتان ایمان دارید، اگر هم واقعاً ایمان دارید پس این ایمان نیست که شما دارید بر اساس آن عمل می‌کنید.