دانلود یکجا
دانلود یکجای هر سوره بصورت فایل های صوتی

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120

سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129

سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109

سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111

سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128

سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111

سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۲۹ / جزء ۲ / آیه ۱۸۷ الی ۱۹۰
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی 

صفحه ۲۹ 

«أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ ۗ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ ۖ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ ۚ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ ۚ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ» (بقره /۱۸۷)

حلال شد برای شما در شب‌های روزه، نزدیکی و مقاربت با همسران‌تان. ( یا صحبت‌های عادی زن و شوهری با هم در شب‌های روزه بر شما حلال شد؛ یعنی قبلش حلال نبوده که شبی که قرار‌ِ فرداش روزه بگیرند، زن و شوهر با همدیگر مقاربت داشته باشند و حتی صحبت و کنایه از این مسائلی که راحت بین زن و شوهر بیان می‌شود از مسائل زن و شوهری، تا آن موقع حلال نبوده و الان الله می‌گوید که این مسائل برایتان حلال شد در شب‌های روزه) آن‌ها برای شما لباسی هستند. (انگار پیراهنن، آبروی شما هستند و شما هم لباسی برای آن‌ها هستید این‌قدر شما به همدیگر نیازمند هستید، برای حفظ عفت و پاکدامنی‌تان، برای حفظ روحیه‌تان و مسائل مورد نیاز روحی و جسمی و همهٔ مورد نیاز یک انسان شما این‌طور برای همدیگر هستید به مثل یک پیراهن، به مثل یک لباس) ‌«عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ» الله دانست که شما قبلا به خودتان خیانت می‌کردید.(با وجود این‌که حلال نبود، شما منتها در شبهای روزه آن حرف‌های عادی زناشویی که حلال نبود یا از عمل زناشویی شما خیانت می‌کردید و مرتکبش می‌شدید، تعدادی از شما. خدا این را می‌دانست.) «فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ» خدا از شما گذشت، شما را بخشید و شما را مورد عفو قرار داد. «فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ» پس از اکنون شما با آن‌ها نزدیکی داشته باشید و آن‌چه که الله برایتان نوشته را حاصل بکنید. (به‌دست بیاورید از مسائل زن و شوهری، از لذت‌های زن و شوهری، از آن صحبت‌ها، از فرزندی که خدا نصیب‌تان بکند، از آرامش روحی و روانی و همه این‌ها که الله برایتان نوشته، الله برایتان قرار داده این مسائل، این‌ها را استفاده بکنید، برایتان حلال شده) «وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْر» و بخورید و بنوشید در شب‌های روزه تا زمانی که ریسمان سفید از ریسمان سیاه مشخص شود از فجر. (یعنی روشنایی مشخص شود از دل تاریکی؛ یعنی الان معلوم شد که فجر شد داره روز می‌شود، تا آن زمان اشکال ندارد شما بخورید و بنوشید و باهمسرانتان نزدیکی داشته باشید این اجازه را دارید) «ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ» همین که فجر شد روزه را شروع کنید و به اتمام برسانید روزه را تا شب که خورشید غروب می‌کند، شب شروع می‌شود.«وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ» و با آن‌ها مباشرت و نزدیکی نداشته باشید در حالی که شما در مساجد اعتکافید، اگر در مسجد قرار دارید همان شب‌های روزه هم اجازه ندارید، در حالی که در مسجد حضور دارید با همسرانتان این مسائل داشته باشید.«تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا» این‌ها حد و حدود الله‌اند به آن نزدیک نشوید.(تمام مسائلی که در آیه بیان شد برای شکستن آن‌ها به آن‌ها نزدیک نشوید؛ یعنی حد و حدود خداست که شما روزه بگیرید، حد و حدود خداست که شما روزه را تا غروب به اتمام برسانید و در روز از آن کارها پرهیز کنید پس آن‌ها را به هیچ عنوان به ‌آن نزدیک نشوید که حرمت شکنی بکنید و از آن‌ها تعدی بکنید)«كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»این گونه واضح می‌کند، روشن می‌کند الله آیاتش را برای مردم، تا که راه تقوا را پیدا بکنند و به تقوا برسند.(چقدر واضح بیان شد، همه‌چیز را گفت: این‌چنین الله آیاتش را واضح بیان می‌کند. کسی نگوید که من نفهمیدم.)

«وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ»(بقره/ ۱۸۸)

و شما اموال‌تان را بین خودتان به باطل نخورید.(اموال دارید، اموال خودتان را صرف باطل نکنید مثلا در این که با اموال‌تان، مثلا صرف مشروب، مواد، گناهان دیگر، اموالتان را صرف انجام گناه یا برای بدست آوردن گناه یا موقعیت گناه، اموال‌تان را صرف این‌ها نکنید) و اموال دیگران را هم به باطل نخورید.(با حاشا کردن، با مال آن‌ها را گرفتن، با دزدی، با غصب، با پرداخت نکردن، که ارزش مالشان از بین برود و به این شکل اموال‌شان را بخورید، به هر نحوی شما اموال خودتان و دیگران را به باطل نخورید.)«وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ» و شما اموال را به سوی حکام نکشانید که بخورید گروهی از شما، گروهی از اموال مردم به گناه در حالی که می‌دانید.(یا اموال‌تان را به سوی حکام نکشانید؛ الان یه بحثی مثلا روی یک ملکی، الان اختلاف نظر وجود دارد، می‌داند که  مال آن هست ولی می‌فهمد که طرف سند ندارد، می‌کشاند آن را به حکام، به قاضی، به دادگاه، که آن سند ندارد، تا با پشتوانه قانون آن زمین را بگیرد و بعد خودش از  مثلا، دولت بخرد با قیمت ارزانتر، این کار را نکنید، می‌توانید این‌کار را انجام دهید یا اموالی که مال دیگران است، شما به باطل بخورید به این سبک که شما رشوه بدید، بروید پیش حکام، پیش قاضیان، بالاخره بگید و بخندید و هدیه ببرید و این‌ها و کم‌کم جلب اعتماد بکنید و اونی که سند ندارد ولی می‌دانید که حق خودش است به این شکل پیش حکام نکشانید که اموال مردم را به بخورید، در حالی‌که می‌دانید آن حق خودش است، درست هست که سند ندارد، قبلا نبوده همچنین چیزهایی. ببنید آیات قرآن چقدر امروزی و چه‌قدر گویا و رسا صحبت می‌کند، الله را در لابلای قرآن بشناسیم. ترجمه قرآن  می‌خوانید برای این‌که ایمان حاصل بکنیم، نه محض خواندن ترجمه قرآن برای این که بشناسیم دین اسلام چه چیزهایی را مد نظر قرار داده و می‌دانید که چه‌قدر هستند از فقرا  دوتا ملکی هم که دارند به این شکل از دستشان گرفته می‌شود، الله می‌گوید این کار را انجام ندهید که گناه است و اموال مردم را دارید به گناه می‌خورید با سند سازی، جعل سند، جعل مدرک و با پشتوانه قدرت.)

«يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَن تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»(بقره/ ۱۸۹)

از تو در مورد هلال می‌پرسند؟ (ماه شب اول، تازه ماه متولد می‌شود، از تو در مورد این هلال می‌پرسند)خوب:«قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ» به‌ آن‌ها بگو این برای وقت شناسی است برای مردم و برای شناخت وقت حج است.(این ماه که دارد هلال می‌شود و بعد کم‌کم بزرگتر می‌شود، قرص می‌شود و دوباره تمام می‌شود و از نو هلال می‌شود، این‌ها برای وقت شناسی است برای مردم و چقدر از مردم دنیا الان بنابر ماه قمری دارند زندگی می‌کنند، تقویم‌شان بر اساس این است. سر ماه حقوق می‌گیرند، همان ماه که تمام شد و چقدر زمان‌ها و وقت‌ها آسان کرده، برای مردم همین ماه، پس  از تو می‌پرسند در مورد این هلال‌ها، بگو که برای مردم وقت را تعیین می‌کند، مردم وقت شناس می‌شوند و وقت حج را همین ماه تعیین می‌کند، برای اهمیت حج.) «وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَن تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى» و برّ، کمال نیکی این نیست که شما از پشت خانه‌ها وارد بشوید (از پشت بام خانه؛ چون وقتی که مردم در حج بودن، در احرام بودند، خوب سر‌ها برهنه هست (آقایون) سرها برهنه است و جایز نیست موقع احرام سر پوشیده باشد، و بعد حالا برای خودشان تفسیر می‌کردند که آره سر باید برهنه باشد، بین سر ما و آسمان نباید هیچ حائل و پرده‌ای باشد، ما اگر بخواهیم وارد خانه بشویم این چهار چوب دروازه وقتی داریم وارد می‌شویم یک لحظه سر ما را می‌گیرد؛ یعنی مانع ایجاد می‌شود بین سر ما و آسمان به همین دلیل از پشت بام می‌رفتند که هیچ چیز سر آن‌ها را نپوشاند، ولو یک ثانیه. فرمود: که تصور نکنید این کارتان، کار نیک و اعلایی است، این طور نیست، این تصور خودتان است حکم خدا این نیست. سرتان نپوشانید درست، اما این کار را انجام بدهید خودتان همچنین  تفکری را ایجاد کردید. برّ، این نیست که شما از پشت خانه‌ها از پشت بام خانه‌ها  وارد خانه بشوید. «وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ» برّ: کمال نیکی این است که شما راه تقوا را در پیش بگیرید، از خودتان چیزی اضافه نکنید، آن چیزی که الله به شما گفته را مد نظر قرار بدهید؛ این برّ است.«وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَاوَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» از خانه‌ها، از طریق در به خانه‌ها وارد شوید و تقوای الله را داشته باشید، همیشه الله را لحاظ کنید در زندگی‌تان تا به فلاح و رستگاری برسید.

«وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ»(بقره/ ۱۹۰)

و در راه الله قتال کنید، بجنگید، با کسانی که با شما می‌جنگند و تعدی نکنید که الله تجاوز کاران را دوست ندارد.(این اولین آیه است در مورد جنگ، بنابر ترتیب سوره‌ها از اول قرآن. می‌گوید: شما بجنگید در راه الله و تعیین می‌کند با چه کسانی بجنگید. حالا ما از نگاه قرآن بفهمیم، جنگ چیست؟ چون به دین اسلام خیلی چیزها نسبت دادن که دین اسلام با همه جنگ دارد، با همه می‌خواهد بجنگد، باکافران، با کسانی که ذمی هستند، در عهد و پیمان هستند، با هر کس که مسلمان نیست، با همه سر جنگ دارند و با شمشیر و با کشتن مردم اسلام ترویج پیدا کرده و این حرف‌ها. خوب ما داریم قرآن می‌خوانیم تا با قرآن شناسی، خدا و دین اسلام را بشناسیم حالا می‌گوید شما در راه الله بجنگید با کسانی که با شما می‌جنگند. دیگر نمی‌شود که آن‌ها دارند با شما می‌جنگند و شما بایستید که به رگبارتان ببندد، شما باید با آن‌ها بجنگید و از این حد تجاوز نکنید؛ یعنی اگر کسی با شما نمی‌جنگد، شما حق جنگیدن با آن‌ها ندارید در همان صحنه جنگ، در همان شهری که جنگ است. منتها پیری وجود دارد، شخص پیری، کودک هست، زن هست که نمی‌جنگد، یک مرد هست ولی مریض است، روحانی‌شان هست، از همان دین و ملتی که دارند ولی نمی‌جنگد. هر کس در همان صحنه جنگ هست این «الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُم» نیست که، پس شما در آن‌جا هم حق کشتن این‌ها را ندارید و این تعدی به حساب می‌آید پیش الله و ظلم است و الله کسانی که تعدی می‌کنند و ظلم می‌کنند، دوست ندارد. این دارد، وقتی که جنگ در گرفت شخص می‌خواهد که بکشد، این خود خواستهٔ شخص است. الله دارد مانع می‌شود که این‌ها را نکش، وایسا حق کشتن این‌ها را نداری و فقط کسانی که دارند با شما می‌جنگند، با آن‌ها حق دارید که بجنگید و آن‌ها را بکشید، فقط با آن‌ها.)