دانلود یکجا
دانلود یکجای هر سوره بصورت فایل های صوتی

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120

سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129

سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109

سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111

سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128

سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111

سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۵۵ / جزء ۳ / آیه ۳۸ الی ۴۵
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی 

صفحه ۵۵

«هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ ۖ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ»(آل‌عمران/۳۸)

آن جا بود که زکریا پروردگارش را صدا زد و گفت:«پروردگارا! برای من از جانب خودت نسلی پاک ببخش. همانا که تو شنونده دعایی.»

آن جا بود که زکریا، پروردگارش را صدا زد. دعا کرد و از پروردگارش خواست و گفت:«پروردگارا! برای من از جانب خودت، نسلی پاک ببخش. همانا که تو شنونده دعایی.» آن جا که پیامبر زکریا دعا کرد. آن جا، همان جا بود که دید، مریم(علیه السلام) کنارش رزق و روزی گذاشته شده؛ در حالی که هیچکس برایش نیاورده است. یکبار، دوبار، چندبار، همینجور برایش تکرار می‌شد. آن خوراکی که کنارش بود از میوه‌ها، و غیر میوه (از خوردنی‌ها) تعجب کرد که این‌ها از کجا برایت آورده می‌شود. هر بار که می‌آیم چیزی کنارت گذاشته شده است! گفت: این‌ها از جانب الله است. آن جا بود که وقتی لطف و رحمت الله را نسبت به مریم با چشم‌های خود دید. به یاد افتاد که می‌خواهد از الله یک خواسته‌ای بخواهد. و فرزند را از الله تقاضا کرد که از جانب خودت به من نسلی پاک بده که تو شنونده دعایی. 

 

«فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَىٰ مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ»(آل‌عمران/۳۹)

پس ملائکه او را صدا زدند در حالی که در محراب، ایستاده بود. بدون شک، الله، تو را به یحیی مژدگانی می‌دهد که تصدیق کننده است به کلمه‌ای از جانب الله. و سرور و والا‌ مقام است و کاملا خویشتن ‌دار، و از زمره صالحان است.

سپس ملائکه، او را صدا زدند. در حالی‌که در محراب، ایستاده بود و نماز می‌خواند.(در حال نماز بود.) ملائکه او را صدا زدند که الله، تو را مژدگانی می‌دهد به یحیی که تصدیق کننده است به کلمه‌ای از جانب الله؛ کلمه الله را تصدیق می‌کند. کلمه الله چیست؟! می آید.«وَسَيِّدًا» وآقاست. سرور است. والامقام است. با شخصیت و عالی، این دوتا از ویژگی‌های اوست.«وَحَصُورًا» و کاملاً خویشتن دار، مسلط بر خودش، هم در ترک گناهان؛ خیلی راحت. و هم در انجام عبادات؛ خیلی راحت. همه چیز در دستش است. کاملاً برخود مسلط است و خودش را می‌تواند بر آنچه که می‌خواهد، انجام دهد از عبادات یا  ترک گناهان، راحت می تواند آن‌ها را انجام دهد. این سه تا «وَنَبِيًّا» و پیغمبری است. این چهارتا«مِنَ ٱلصَّالِحِينَ» از زمره صالحان هم هست‌؛ این پنج تا.

 

«قَالَ رَبِّ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَقَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَامْرَأَتِي عَاقِرٌ ۖ قَالَ كَذَٰلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ»(آل‌عمران/۴۰)

گفت پروردگارا! چگونه برای من پسری است در حالی که پیری به من رسیده و همسرم نازاست. گفت:«الله این چنین هر آنچه را بخواهد انجام می‌دهد.»

«قَالَ رَبِّ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَقَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَامْرَأَتِي عَاقِرٌ» گفت:«پروردگارا! چگونه برای من پسری است. چطور بچه دار می‌شوم! در حالی‌که پیری به من رسیده و همسر من هم نازاست.»

«قَالَ كَذَٰلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ» گفت الله این چنین انجام می‌دهد هر آنچه که بخواهد. اتفاقاً الله چون این جاهایی که از نظر تصور شما غیر ممکن است؛ الله به راحتی انجام می‌دهد هر چه را که بخواهد.

 

«قَالَ رَبِّ اجْعَلْ لِي آيَةً ۖ قَالَ آيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِلَّا رَمْزًا ۗ وَاذْكُرْ رَبَّكَ كَثِيرًا وَسَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ»(آل‌عمران/۴۱)

گفت:«پروردگارا! برای من نشانه ای قرار بده. گفت:«نشانه تو این است که با مردم تا سه روز، جزء با اشاره صحبت نمی‌کنی و پروردگارت را فراوان یاد کن و او را شب و صبح تسبیح بگو.

«قَالَ رَبِّ اجْعَلْ لِي آيَةً» گفت پروردگارا برای من نشانه ای قرار بده که الان بچه ام در راه است. حاملگی شروع شده، اول حاملگی برای من هم نشانه ای قرار بده تا من هم بدانم «قَالَ آيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِلَّا رَمْزًا» گفت:«نشانه تو این که با مردم سخن نمی‌گویی؛ مگر رمزی، مگر با اشاره، دیگر با مردم صحبت نمی‌کنی. همین نشانه تو است؛ نمی‌توانی صحبت کنی. «وَاذْكُرْ رَبَّكَ كَثِيرًا وَسَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ» و پروردگارت را فراوان یاد کن. و پروردگارت را شب و صبح تسبيح بگو و به این شکل زکریا علیه السلام، صاحب فرزندی شد و بارداری همسرش به یحیی شروع شد. این یکی!

 

«وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ»(آل‌عمران/۴۲)

وآنگاه که ملائکه گفت:«ای مریم! بدون شک، الله، تو را انتخاب کرده و تو را پاک ساخته و تو را بر همه زنان عالم انتخاب کرده است.

آنگاه که ملائکه گفت:«ای مریم بدون شک الله تو را انتخاب کرده، تو را گزینش کرده، و تو را پاک ساخته، و تو را بر همه زنان عالم انتخاب کرده است

 

«يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ»(آل‌عمران/۴۳)

ای مریم! فرمانبر پروردگارت باش و سجده کن. و همراه با رکوع کنندگان رکوع کن.

ای مریم! فرمانبر پروردگارت باش. پروردگارت را اطاعت کن. و فرمانبرش باش. «اقْنُتِي» و سجده کن و همراه با رکوع کنندگان رکوع کن.

 

«ذَٰلِكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ ۚ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ»(آل‌عمران/۴۴)

این از خبرهای غیبی است که ما به سوی تو وحی  می‌کنیم تو در بین آن‌ها نبودی؛ هنگامی که قلم هایشان را می‌انداختند که کدام یک از آن ها کفالت مریم را به عهده بگیرد. و تو در بین آن‌ها نبودی؛ آن زمانی که با هم جر و بحث می‌کردند.«ذَٰلِكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ» این از خبرهای غیبی است که ما به سوی تو وحی می‌کنیم. «وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ» و تو در وسط آن‌ها نبودی ای پیامبر! و تمام شما! تو در بین آن‌ها نبودی زمانی که قلم‌هایشان را می‌انداختند که کدامشان مریم را کفیل شود. قرعه می‌انداختند که کدام یکی اسمش در بیاید تا کفالت مریم را به عهده بگیرد. تو در بین آن‌ها نبودی؛ این علم غیب است که ما داریم به تو وحی می‌کنیم. ای پیغمبر! ما داریم به شما یاد می‌دهیم.«وَمَا کُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ یَخْتَصِمُونَ» و تو در بینشان نبودی؛ آن زمانی که باهم جر و بحث می‌کردند. بگو مگو می کردند که هرکدام می‌خواستند کفالت مریم را به عهده بگیرند. این عزت و شرف! الان بر سر کفالت مریم دعواست. تو بینشان نبودی این گونه تلاش می‌کردند. که بعد مجبور شدند با قرعه یک نفر انتخاب شود که کفیل مریم شود. و آن هم به امر الله به پیامبر زکریا سپرده شد

 

«إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ»(آل‌عمران/۴۵)

هنگامی که ملائکه گفت:«ای مریم! همانا الله، تو را به کلمه‌ای از جانب خودش مژدگانی می‌دهد؛ اسمش مسیح، عیسی بن مریم است. در دنیا و آخرت دارای شخصیت والایی است و از زمره مقربین است.

آنگاه که ملائکه گفت:«ای مریم! همانا الله، تو را مژدگانی می‌دهد به کلمه‌ای از جانب خودش، خوش خبری می‌دهد. این دوم! (برای بچه دار شدن مریم) بدون شک که الله به تو مژدگانی می‌دهد به کلمه‌ای از جانب خودش؛ اسمش مسيح، عیسی بن مريم است. دارای شخصيت والایی در دنیا و آخرت است. «وَمِنَ ٱلْمُقَرَّبِينَ»و از زمره مقربین است. پس شد؛ اسمش عیسی، شخصیتش در دنیا و آخرت در اوج، عالی. سوم از زمره مقربان به درگاه الله است و چهارم!