دانلود یکجا
دانلود یکجای هر سوره بصورت فایل های صوتی
سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 255 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
«وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا»(نساء/٢٧)
و الله میخواهد که به سوی شما رو کند، توبهی شما را بپدیرد، شما را تحویل بگیرد.(معانی مختلف توبه، بازگشت)و کسانی که دنبال خواهشهای نفسانی هستند، میخواهند که شما به شدت در انحراف میل کنید، در انحرافات فرو بروید.(در ادامهی آیهی قبل وقتی بیان فرمود در بحث پرهیز از ارتباطات انحرافی، از زنا، از سحاق، همجنسبازی و خیلی مسائل دیگر و بلاخره تمام آن احکام که بیان فرمود، حالا دارد انگیزهی بیان این احکام را بیان میکند میگوید که الله میخواهد شما را رشد دهد(در آیهی قبل)به همان سمت و سویی که دیگران، گذشتگان رشد کردند. میخواهد که گناهان شما را ببخشد و اینجا دوباره تکرار میکند که خدا میخواهد شما را ببخشد، یعنی رشد شما را میخواهد ، پاکی شما را میخواهد. این ارادهی الله است و از آن طرف«وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ»آن آدمها، که برای شما برنامه ریزی میکنند، از یهود، نصارا، مشرکان، بلاخره بیدینان، آنان که خودشان دین حق را رها کردند و آنچه دلشان خواست انجام میدهند، پیرو دین و دل خودشان هستند؛ آنها میخواهند که شما حسابی در شهوات غوطهور شوید. از بحث عادی سازی ارتباطات و ترویج انواع فساد در بین ملتها، که چطوری دارند این فرهنگ را صادر میکنند، یاد میدهند، از طریق این همه شبکهها، سایتها، کانالها، که مسائل شهوت بین مسلمانها ترویج پیدا کند و جوانان و مسلمانان حسابی در آن غوطهور شوند. این یک واقعیت است که الان داریم میبینیم و شاید در زمان پیغمبر (ص)که این آیه نازل شد، آن موقع نه دوربین فیلمبرداری بود که یک شخص از بی حیایی خود فیلم بگیرد و ارسال کند، نه تلگرام بود، نه اینستا بود، نه سایت بود، نه هیچ چیز دیگری و به نظر میرسد که این آیه برای امروز ما است و یعنی قشنگ در مورد امروز ما صحبت میکند. و این آیه را ما پر رنگتر و غلیظتر در زندگی مشاهده میکنیم.
پس آنها میخواهند که شما را حسابی در امیال و شهوات و مسائل جنسی و اینها فرو ببرند.
«يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا»(نساء/٢٨)
الله میخواهد که بر شما تخفیف دهد. و انسان ضعیف آفریده شده است.
الله میخواهد که بر شما تخفیف دهد. درست است که شما هزار تا نیاز دارید. شما را از آن نیازها محروم نمیکند و با تخفیف با شما برخورد میکند.«وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا»و انسان ضعیف آفریده شده، ناتوان است. بر اساس ضعف انسان الله احکام خود را بیان میکند. احکام ایدهآل و عالی از شما نمیخواهد(به شما تکلیف نمیدهد)الله این را میخواهد، که بر اساس ضعف شما میخواهد به شما تخفیف قائل شود، آسان بگیرد.
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا»(نساء/٢٩)
ای کسانی که ایمان آوردید. شما اموالتان را بین خودتان به باطل نخورید. مگر که از طریق تجارت باشد و با رضایتی از جانب شما، و یکدیگر را نکشید. که بدون شک الله نسبت به شما بسیار مهرورز است.
ای کسانی که ایمان آوردید، یعنی الله را پذیرفتید که بندهاش باشید؛ ای شماها، شما اموالتان را بین خودتان به باطل نخورید، حق یکدیگر را به رسمیت بشناسید، به حریم مالی یکدیگر دست درازی نکنید، مگر که از طریق تجارت باشد و با رضایتی از جانب شما، در این صورت میتوانید اموال یکدیگر را تصاحب کنید که در باب یک داد و ستد باشد:«إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً» بده و بستانی باشد. «تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ» رضایت واقعی و درونی باشد.«وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُم» و یکدیگر را نکشید. یعنی اگر شما پول کسی راخوردید امکان دارد عداوتی پیش بیاید و طرف دنبال انتقام باشد، خصومت، و در نتیجه قتل کسی که پولش را خورده است. امکان دارد شخصی قربانی شده، پولش بردند، اموالش را خوردند و او از ناراحتی خود کشی کند که چرا نتوانسته از حق خودش دفاع کند و دیگر با بی پولی نمیتواند زندگی کند. یا امکان دارد شخصی که اموالش را خوردند از فرط ناراحتی سکته کند، یا کسی که پول دیگری را خورده و الان توان جبران ندارد و ناراحت است، خودش را خلاص میکند.(خودش را میکشد)در هر صورت شما به اموال همدیگر دست درازی نکنید و خودتان را نکشید؛نه خودتان را و نه دیگران را نکشید«إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا» که بدون شک الله نسبت به شما بسیار مهرورز است. امید خود را از دست ندهید، خدا به شما رحم میکند و در آینده برای شما جبران میکند.
«وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَارًا ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا»(نساء/٣٠)
و کسی که آن را از روی تعدی و ستم انجام دهد پس در آینده آن را به آتشی وارد میکنیم.
و کسی که آن را از روی تعدی و ستم انجام دهد پس در آینده آن را به آتشی وارد میکنیم. کسی که به اموال دیگران از روی تعدی و ستم دست درازی میکند ، کسی که از روی تعدی و ستم دیگران را میکشد، کسی که تمام گناهانی که از اول سوره بیان کرد؛ بحث زنا، بحث همجنسبازی و تمام چیزهای قبل که بیان کرد، این آیه اشراف به کل آنها دارد، میفرماید که: هر کس آن گناهان را انجام داد از روی تعدی و ستم ما او را وارد آتش میکنیم.«وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا»و آن بر الله بسیار آسان است. امکان دارد کسی بگوید، حالا مثلا ده میلیون تومان پول کسی خورد، این دیگر چیست که به آتش وارد شود آن هم سالهای سال، در آتش بسوزد و نباید این کار انجام شود. این بر الله آسان است که در مجازات یک شخص مجرم او را وارد آتش میکند. شاید صاحب پول خودش راضی نباشد که آن کسی که حق او را خورده است وارد آتش شود ولی این بر الله آسان است. بر او خیلی سخت است که او را بسوزاند، ولی بر الله آسان است، الله این قانون را گذاشته که کسی که در حق دیگران تعدی و ستم میکند الله او را وارد آتش میکند و وارد آتش کردن آن شخص بر الله آسان است. الله تحت تاثیر عواطف و احساسات قرار نمیگیرد.
«إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا» (نساء/٣١)
اگر اجتناب کنید از گناهان کبیرهای که شما از آنها نهی شدید ما باقی گناهان شما را برایتان جبران میکنیم و شما را به منزلگاه برگوارانه وارزشمند داخل میکنیم:.
اگر شما دوری کنید «إِنْ تَجْتَنِبُوا» اگر اجتناب کنید از گناهان کبیرهای که شما از آنها نهی شدید ما باقی گناهان شما را برایتان جبران میکنیم.(میپوشانیم، میبخشیم)و شما را به منزلگاه برگوارانه وارزشمند داخل میکنیم:«وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا» اگر آنها را رعایت نکردید وارد آتش میشوید.
اگر رعایت کردید، شما را به جایگاه ارزشمندی و با کرامت و با عزتی واردیکنیم.
«وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ ۚ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا»(نساء/٣٢)
و آرزو نکنید آنچه که الله به بعضی از شما به نسبت بعضی دیگر عنایت کرده است. برای مردها است بهرهای از آنچه که بدست آوردهاند. و برای خانمها هم است بهرهای از آنچه که کسب کردهاند. و از الله فضلش را بخواهید. که الله نسبت به هر چیزی کاملا آگاه است و علم دارد.
و آرزو نکنید آنچه که الله به بعضی از شما به نسبت بعضی دیگر عنایت کرده، چیزهایی اضافی به بعضیها داده به بعضی ها نداده است. شما آرزوی آن چیزهایی که الله به دیگری داده، به شما نداده را نکنید. در زیبایی، در آنقدر ملک و مال داشتن، آنقدر موقعیت داشتن، آنقدر محبوب بودن و چیزهایی که الله به دیگران داده به شما نداده، آرزوی آنها را نکنید که اگر آرزوی آنها کردید، آن موقع حسودی میکنید، ناشکری میکنید، از خودتان غافل میشوید، داشتههای خودتان را نمیبینید.«لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا»برای مردها است بهرهای از آنچه که بدست آوردهاند. شما چه چیزی مال خودتان است، هر آنچه که بدست آوردید آنها مال شما است به آنها توجه کنید.«وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْن»و برای خانمها هم است بهرهای از آنچه که کسب کردهاند.(به دست آوردهاند) تلاش کردن، به آن موقعیت رسیدند، فلان چیز را خریدند، فلان مقدار سرمایه بهدست آوردند، درآمد زایی داشتند. خانمها آنهایی که به دست آوردند مال خودشان، آقایان هم چیزهایی که بدست آوردند مال خودشان است، اینها را ببینید که با تلاش خود میتوانید بدست آورید، به اینها توجه کنید.«وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ»و از الله فضلش را بخواهید. بروید دنبالش، آرزوی آن ها را نکنید، حسودی نکنید، خودتان دنبالش بروید که برای خودتان کسب کنید، بروید مطالعه کنید، بروید مهارت کسب کنید، بروید تلاش کنید و الله بخواهید که فضلش را نصیب شما هم بکند.«إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا»که الله نسبت به هر چیزی کاملا آگاه است و علم دارد. چه چیزی، چه اندازه، به چه کسی بدهد، به چه کسی ندهد، الله نسبت به همه چیز آگاه است
«وَلِكُلٍّ جَعَلْنَا مَوَالِيَ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ ۚ وَالَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمَانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا »(نساء/٣٣)
و ما برای هر کسی دوستانی، قوم و خویشانی قرار دادیم که از آن به ارث میبرد، و کسانی که شما با آنها معاهده بستید، پس آنها هم نصیبشان را بدهید. که الله بر هر چیزی شاهد وگواه است.
و ما برای هر کسی قرار دادیم دوستان و یارانی ، همدلانی، خاطرخواهانی؛«مَوَالِي»:جمع مولی؛ دوست، یار، پشتیبان، حامی و همدل، و ما برای هر شخصی مولایی قرار دادیم که حالا میرسند به آنهایی که از شخص میراث را میبرند. چرا؟ «مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ»تبدیل میشوند به میراث بر، همان همدلان، همان قوم و خویشهای درجهی یک از آنچه که پدر و مادر و نزدیکان و خویشاوندان از خود به جا میگدارند. ما بعد از اینکه شخص فوت شد و از خود چیزهایی به جا گذاشت ما برای آنها «مَوَالِي»:مولا؛ قوم و خویشانی قرار دادیم که از آن به ارث میبرد، یعنی کس دیگری نباید طمع کند که فلان پیرمرد فوت شد، یک ملکی دارد در فلان جا و در ذهنش این نقشه بیاید که برود این ملک را تصاحب کند، چون خودش فوت شده است. میگوید: ما معلوم کردیم بعد از این که شخص از دنیا رفت به چه کسی برسد آن، کسی دیگری حق ندارد برای خودش نقشه بکشد و بخواهد آن را تصاحب کند. صاحب آنها و همه چیز معلوم است. ما قرار دادیم برای آن چیزهایی که به جا میگذارند، آنهایی که باید تصاحب کنند، ما معلوم کردیم.«وَالَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمَانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ»و کسانی که شما با آنها معاهده بستید، پیمان محکم بستید پس آنها هم نصیبشان را بدهید. یک موقع پیمان بر اساس پیمان ولا که بیان فرموده: موالی و ولا، پیمان ولا، یک موقع ولای طبیعی است؛ پدر، مادر ، قوم و خویش، برادر، خواهر، پسر ، دختر، اینها ولای طبیعی و خویشاوندی است. یک موقع ولا، ولای قراردادی است قوم و خویش نیست، امکان دارد قوم و خویش دورتر باشد یا این که حتی غریبه باشد و قرارداد بر اساس یک سری بده و بستان مالی تنظیم میشود. میگوید: اگر شما با آنها قرار بستید، عهدی بستید، پس همانطور که عهد بستید طبق همان عهد و قرارتان حق آنها را بدهید:«فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُم» مثلا یک موقع امکان دارد، یک شخصی به زندان افتاده و یکی از دوستانش، از همشهریان او، از خیرین بیاید او را از زندان در بیارد و تمام بدهی او را با هماهنگی آن شخص زندانی میدهد، ممکن است میلیاردها بدهی داشته باشد. او را از زندان در میآورد به این شرط(به این قرارو پیمان) که تا وقتی که زنده است و زندگی میکند در این خانه، زندگی کند. وقتی که از دنیا رفت این خانه باشد برای آن شخصی که الان از زندان او را بیرون آورده است. مثلا ده میلیارد خرجش کرده تا از او را زندان بیرون آورده است، کل خانه میشود دو میلیارد، بیشتر ندارد. همان یک مقدار که بعد از آن به جا میماند قرار میگذارد که بالفرض باشد برای کسی که از زندان بیرونش آورده است. شما قرار بستید، آن طرف خرج کرده و از زندان بیرونتان آورده، پس آن هم نصیبش را بدهید، چیزی که شما عهد بستید. و به هزاران شکل دیگر مثلا؛ دو تا برادر هستند، یکی عیالوار است، وضع مالی خیلی ضعیفی دارد، و آن یکی برادرش الان بیست سال است که خرجی آنها را میدهد. و بعد این برادر ضعیف میگوید که بعد از من فلان تکهی زمین من، نصف میراث من، یا این قدر میراث من برای برادر بزرگم باشد که بیست سال، تا حالا خرجی من و زن و بچهام من را داده است. فلان زمین حالا حتی کمتر از آن مقداری است که تا حالا خرجی او را داده است، قرار میگذارد از باب تشکر که یک مقداری از سهم خودش را، از میراث خودش را به برادرش بدهد، که از او حمایت کرده است. آن چیزهایی که شما با هم قرار میگذارید ولای قرار دادی است. شما نصیب آنها را بدهید، پای قول و قرار خود بایستید، به عهد خود عمل کنید که:«إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا»که الله بر هر چیزی شاهد وگواه است. شما آنجا قرار بستید(قول دادید) الله بر شما شاهد بوده که شما آن قول را دادید، پس آن کارها را انجام بدهید و به قول خود عمل کنید.