دانلود یکجا
دانلود یکجای هر سوره بصورت فایل های صوتی

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120

سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129

سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109

سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111

سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128

سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111

سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۲۳ / جزء ۲ / آیه ۱۴۶ الی ۱۵۳

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی 

صفحه ۲۳

الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَإِنَّ فَرِیقًا مِنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُونَ (بقره/۱۴۶)

کسانی که ما به آن‌ها کتاب دادیم او را می‌شناسند هم‌چنان که پسران‌شان را می‌شناسند و قطعاً گروهی از آن‌ها حق را کتمان می‌کنند در حالی‌که می‌دانند، دارد از این‌صحبت می‌کند که این قبله که آمده است حق است، پیامبری که این‌ قبله را دستور داده و به آن رو شده، این پیامبر حق است، این کتاب حق است و بنی اسرائیل این را می‌فهمند، قشنگ تمام این قضایا را می‌شناسند و می‌فهمند، پیامبر را مثل بچه‌های خودشان می‌شناسند.

حالا خوب به این قضیه دقت کنیم تا متوجه شویم چه می‌خواهد بگوید و آیات چه کاری دارد می‌کند، ببینید وقتی یک نفر یک چیزی را بر جهان عرضه می‌کند خیلی مهم است که دو قشر آن را تایید کنند تا باقی مردم دنیا آن را بپذیرند، اول اهل فن، اهل تخصص همان چیزی که دارد ادعا می‌کند و دوم مردم هم‌شهری و آشنایان خود او، آن‌هایی که با او زیسته‌اند، زندگی کردند، آیا این دو قشر آن را تایید می‌کنند یا نه، اگر تاییدش کردند مابقی مردم دنیا آن را می‌پذیدند، این مسئله ساده است شما تصور کنید بالفرض در بحث بیماری، کسی یا شرکتی ادعا کند واکسن آن را کشف کرده است، بعد اهل فن اگر تاییدش کردند و بعد سابقه آن شخص یا شرکت سابقه خوبی بود، دلسوزانه و برای خدمت مردم این را پذیرفته بودند مردم آن‌هایی که آشنایی دارند باقی مردم دنیا آن را می‌پذیرند، همه جیز به این شکل است و بحث طبابت و پزشکی به جسم مردم مربوط می‌شود در حالی‌که دین و قرآن به روح و سرنوشت مردم بر می‌گردد که البته خیلی مهم‌تر از سایر قضایاست به همین خاطر این آیات دارد صحبت می‌کند که اهل فن می‌شناسند که این پیامبر مورد تایید است  از چند آیه قبل و تا به حال  دارد این صحبت را می‌کند که اهل فن و هیچ کس بهتر از یهود و نصارا در دنیا پیدا نمی‌شود که اهل این فن باشند، فنِ کتاب آسمانی، دانش کتاب آسمانی.

حالا دارد می‌فرماید آن‌هایی که ما به آن‌ها کتاب دادیم که اهل فن هستند، خیلی خوب مثل بچه‌های خودشان این پیامبر را می‌شناسند، گروهی از آن‌ها که کتمان می‌کنند، می‌دانند و کتمان می‌کنند و الله دارد این حرف را می‌زند که از درون قلب مردم اگاه است، می‌گوید آن‌ها هم که کتمان می‌کنند، می‌فهمند و دارند کتمان می‌کنند، من دارم به شما می‌گویم شما چه‌ کار دارید، الله است و از همه راست‌‌گو تر پس باور کنید که اهل فن همه این شخص را تایید کردند، اما در مورد اهل بلَد، اهل شهر حالا آیات جلوتر در موردش صحبت می‌کند که حالا مثلاً محمدالامین معرف حضور همگی هست، اهل شهر این‌جوری پیامبر صلی الله علیه و آل و سلم مورد تاییدشان بوده است.

 

«الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِینَ» (بقره/۱۴۷)

حق از جانب پروردگار توست پس تو از شک کنندگان مباش، تحت تاثیر حرف‌های دیگران قرار نگیر که حق را الله، پروردگارت و سازنده‌ات دارد به تو یاد می‌دهد، این را فقط گوش کن و شک به دل راه مده.

«وَلِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهَا فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ أَیْنَمَا تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعًا إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» (بقره/۱۴۸)

«وَلِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهَا» و برای هر گروهی قبله‌ایست که به آن طرف رو می‌کند هُوَ مُوَلِّیهَا، هر گروهی، هر کسی، هر ملتی برای خودشان قبله‌ای دارند  که به طرف آن رو می‌کنند، تکلیف این دین مشخص کرد که قبله‌اش کعبه است مابقی به طرف قلبه خودشان رو می‌کنند، آن‌هایی که این کعبه را نپذیرفتند، پس شما چه کار کنید؟ فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ (بقره/ ۱۴۸)

از این قصیه عبور کنید، آن‌ها اگر قبله شما را نپذیدفتند، بگذارید خودشان رو کنند منتها شما به سمت خیرات سبقت بگیرید، به خودتان سرعت دهید که به خیرات و کارهای اساسی در ایمان دست پیدا کنید. «أَیْنَمَا تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعًا»

شما هرجا که باشید الله شما را می‌آورد، جمع‌تان می‌کند، همه شما را می‌آورد. «إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» بدون‌شک که الله بر هر چیزی قادر است، پس شما مسئول کار خودتان باشید که باید پاسخ‌گوی خدا باشید، خدا شما را جمع می‌کند.

 

«وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» (بقره/ ۱۴۹)

«وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ» و تو از هر جا خارج شدی چهره‌ات را به سمت مسجد الحرام بکن «وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ» و بدون شک که آن حق است از جانب پروردگارت. «وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» و الله اصلاً از کارهایی که انجام می‌دهید غافل نیست، بار دیگر دارد تایید می‌کند؛ یعنی آن زمانی که پیامبر صلی الله علیه و سلم برای او آرزو بود که الله اجازه دهد تا قبله‌اش را کعبه قرار دهد، الان دارد می‌گوید تمام شد و به آرزویت رسیدی و دارد تکرار می‌کند تا این شیرینی به دل پیامبر صلی الله علیه و سلم و مومنان بنشیند که به آرزوی خود رسیدید و از امتحان پیروز و سربلند بیرون آمدید حالا رو به مسجدالحرام کنید هرجا که باشید و همین حق است از جانب پروردگارتان.

 

وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُمَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ لِئَلا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ إِلا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ» (بقره/۱۵۰)

«وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ» و شما از هرجا که خارج شدید چهره‌ات را به سمت مسجد الحرام کن. «وَحَیْثُمَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ» این فردی برای تو ای پیامبر و مابقی مردم هر جا که بودید چهره‌تان را به سمت مسجد الحرام کنید. «لِئَلا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ إِلا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ» تا نباشد برای مردم علیه شما هیچ حجتی، هیچ حجتی باقی نماند، دلیلی علیه شما باقی نماند و برای همه اثبات شود که این دین شما حق است. در کتاب یهودیان قبلاً آمده بود که مومنان بنی اسرائیل رو به کعبه می‌کنند و کعبه را معظم می‌دانند. وقتی که عده‌ای از بنی اسرائیل که به پیامبر ایمان آورده بودند روی خود را به سمت کعبه می‌کنند دیگر برای همگان واضح می‌شود که چه قدر این پیامبر، این قبله و این کتاب حق است «إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ» مگر آن‌هایی که دانسته ظلم کردند از آن‌ها، که چاره‌ای برایشان نیست. «فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي» شما از آن‌ها نترسید، و فقط از من بترسید «وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ» و تا نعمتم را بر شما به اتمام برسانم «وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ» و تا شما راه هدایت را پیدا کنید.

صفحه قبل و این صفحه چهار بار تکرار کرد که شما هر جا باشید رو به سمت مسجد الحرام کنید. دو چالش را باهم حل کرد:

یک‌ چالش استدلالی که با دلیل و منطق با اهل کتاب صحبت می‌کند که آن‌ها خوب می‌فهمند.

و هم چالش رفتاری و خشونتی که احتمالا انجام بدهند علیه تعویض قبله، که این جا می‌گوید از آن‌ها نترسید. و با این سبک آیات که دارد بیان می‌کند، باز دو کار انجام می‌دهد:

یک کار این که ما در آن زمان نبودیم و آیات را برای ما آسان کرد، (رو کردن ما به قبله در امروز) آن زمان خیلی مصیبت تحمل کردند تا توانستند رو به کعبه کنند و عادی شود؛ چون آنان می‌گفتند بیت المقدس کعبه خیلی از انبیا بود و این پیغمبر از قبله انبیا رو چرخاند. این حرف خیلی سنگین بود و این آیات سنگ زیرین کعبه است که بعنوان قبله باشد و کل امت با همین آیاتی که با استدلال و محکم دارد بیان می‌شود، کعبه قبله مسلمین شد.

نکته دوم  ظاهرا اون هجمه‌ای که علیه کعبه هست، هنوز شروع نشده، از آیات بوی این میاد که هجمه قرار شروع بشه در زمان خودمان یا در آینده. هجمه در مورد شک‌ و تردید که قبله از طرف یهودیان کدام باشد و این آیات مرتب و با ادبیات ‌مختلف صحبت می‌کند که ما احساس می‌کنیم خبری هست و ما متوجه نیستیم، و جنگ و ستیز در مورد کعبه وجود دارد و برنامه‌هایی شروع شده و ممکن شدید تر از این انجام شود.

 

«كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» (بقره/151)

«كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»  همانطور که ما در بین خودتان رسولی برایتان فرستادیم از جنس خودتان، آنجا فرمود: «وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ» نعمتم را بر شما به اتمام برسانم و هدایت شوید و برای این کار رسولی از جنس خودتان فرستادیم تا این کار به اتمام برسد و نعمت به اوج برسد. پیامبری که آیات ما را بر شما تلاوت می‌کند و شما را از ناپاکی‌ها تزکیه می‌کند و شما را کتاب و حکمت آموزش می‌دهد، کتاب را در زندگی تان اجرا کنید. «وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» و چیزهایی به شما آموزش می‌دهد که اصلا قبل از آن نمی‌دانستید، خودمان هم منهای آن نمی‌دانستیم.

 

«فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ» (بقره/152)

«فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» پس من را یاد کنید، این نعمت‌های من را به خاطر داشته باشید تا من هم به فکرتان باشم. «وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ» و شکر گذار من باشید، قدردان باشید با شکر گذاری این نعمت‌ها و کفران نعمت نکنید با فاصله گرفتن از این نعمت‌های خدا و هدایت‌های الهی.

 

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» (بقره/153)

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به وسیله صبر و نماز خواندن کمک بگیرید، این‌ها را برای رسیدن به کمال نعمت‌های خدا در زندگی تان به کار ببندید که «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» بدون شک الله با صابران و همراهشان است.