دانلود یکجا
دانلود یکجای هر سوره بصورت فایل های صوتی

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120

سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129

سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109

سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111

سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128

سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111

سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۳۵ / جزء ۲ / آیه ۲۲۰ الی ۲۲۴
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی 

صفحه ۳۵

سوره مبارکه بقره

 

«أَعُوذُ بِٱللَّهِ مِنَ ٱلشَّیۡطَـٰنِ ٱلرَّجِیمِ»

«فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۗ وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْيَتَامَىٰ ۖ قُلْ إِصْلَاحٌ لَّهُمْ خَيْرٌ ۖ وَإِن تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»(بقره/ ۲۲۰)

در دنیا و آخرت (جلسه قبل توضیحش را دادیم) و از تو می‌پرسند در مورد یتیمان؟ بگو: اصلاح برای آن‌ها، هر آن‌چه که به نفعشان است، برایشان بهتر است.(یعنی در مورد ایتام، چگونگی برخورد با آن‌ها، حق و حقوقشان، اموال‌شان، خودشان و رفتار با آن‌ها می‌گوید: هر‌چه که به نفع یتیم است خوبه، انجامش بدهید. در مهربانی، اخلاق، محافظت از اموالش و در همهٔ زمینه‌ها، هرچه برایشان خوب است، هرچه به نفع‌شان است آن مورد تایید است.«خَيْرٌ»)

«وَإِن تُخَالِطُوهُم ْْفَإِخْوَانُكُمْ»

و اگر با آن‌ها مخالطه بکنید، (نشست و برخواست داشته باشید، مجالست بکنید، رفت و آمد داشته باشید) پس آن‌ها برادران شما هستند.(خیلی عادی با آن‌ها برخورد کنید، آدم نسبت به برادرش چطوری دلسوزی و مهر و محبت دارد، این ایتام به مثل برادران شما هستند؛ همین‌طور خیلی راحت با آن‌ها در زندگی نشست و برخواست داشته باشید، مخالطه و مجالست داشته باشید، رفت و آمد داشته باشید)

«وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ»

و الله می‌داند آدم مفسد، تبه‌کار را از آدم مصلح و دلسوز. (امکان دارد کسی سوء استفاده بکند از اموال یتیم و به خاطر منافع خودش این‌کار را انجام دهد، الله این ها را می‌داند)

«وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُم»

اگر الله می‌خواست شما را به زحمت می‌انداخت، به رنج می‌انداخت. (می‌توانست بگوید: در مورد یتیم‌هایی که الان ازش سوال شد؛ خیلی مباحث، اما و اگرها، تبصره‌ ها، مواد قانونی و این‌ها بیان بکند که مثلا کسی نتواند دست درازی بکند به مال یتیم و مفصّل حکم را بیان می‌کرد، فقط خلاصه کرد به دو سه تا جمله «إِصْلَاحٌ لَّهُمْ خَيْرٌ» «وَإِن تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ»   «وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ» تمام شد. دیگر به خود شخص و وجدانش واگذار شد، نیامد بندهای متوّل قانونی را بیان کند، می‌توانست این کار را بکند و شما در زحمت می‌افتادید هم به ضرر یتیم تمام می‌شد که کسی جرات نمی‌کرد برود به او نزدیک شود به دلیل حرمت اموالش و بعد از مهر شما محروم می‌شد آن یتیم، هم به ضرر شما تمام می‌شد پس دانسته الله، نخواست شما را در مورد ایتام به زحمت بیاندازد و فضا را باز کرد، این قانون را برایتان به نسبت یتیم باز کرد)

«إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيم»

بدون شک که الله بسیار غالب است و نیرومند است.(بر همه چیز مسلط و بسیار حکیم است. که به این شکل به شما به شما اجازه داد با ایتام نشست و برخواست داشته باشید و به آن‌ها نزدیک شوید)

«وَلَا تَنكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّىٰ يُؤْمِنَّ ۚ وَلَأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ ۗ وَلَا تُنكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّىٰ يُؤْمِنُوا ۚ وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ ۗ أُولَٰئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ ۖ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ»(بقره/ ۲۲۱)

و شما با خانم‌های مشرک ازدواج نکنید،  تا زمانی که ایمان نیاوردند.

«وَلَأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ»

و یک کنیز مومن (بردهٔ مومن، کنیز مومن) بهتر است از یک خانم آزاد مشرک،  اگر چه که آن خانم آزاد شما را به شگفت می‌اندازد.(از نظر زیبایی، جمال، از نظر موقعیت، از نظر درآمد و از نظر کلاس، امکانات، خانواده، از هر نظر شما را به شگفت می‌اندازد از نظر سلیقه، خانه‌داری، همسرداری و اصلا سبک زندگی، انوع آشپزی، از هر نظر شما را به تعجب می‌اندازد؛ با وجودی ‌که همچنین استعدادهایی دارد، موقعیت‌هایی دارد ولی آن کنیز که خرید و فروش می‌شود چون مومن است، معتقد به خدا است و پایبند به احکام خداست، آن کنیز از نظر قرآن بهتر از این خانم است)

«وَلَا تُنكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّىٰ يُؤْمِنُوا»

و شما به ازدواج مردهای مشرک در نیاورید.(دختران‌تان را، خواهران‌تان را، به ازدواج مردان مشرک در نیاورید)

«حَتَّىٰ يُؤْمِنُوا»

تا زمانی که ایمان بیاورند.

«وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُم»

و یک بردهٔ مومن بهتر است از یک آقای آزاد ولی مشرک؛ اگرچه آن آقا شما را به شگفت بیاندازد.(از نظر تیپ، از نظر پول و ثروت، از نظر اخلاق، از هر نظر عالی هست منتهی، آن برده چون ایمان به الله دارد و بر اساس فرامین الله زندگی می‌کند از این آقا بهتر است، نظر قرآن این است)

«أُولَٰئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّار»

این‌ها به سوی آتش دعوت می‌دهند.(آن خانم و آقای مشرک)

«وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِه»

و الله دعوت می‌دهد، به سوی بهشت. (که دارد می‌گوید: کنیز مومن بهتر است به پایان کار؛ یعنی اعتبار به پایان کار است، نتیجهٔ کار چی باشد.) الله دارد به سوی بهشت و مغفرت دعوت می‌دهد به اذن خودش.

«وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» »

 و آیاتش را برای مردم واضح بیان می‌کند، تا متذکر بشوند.(اندرز بگیرند و همین‌ها را اجرا کنند)

«وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرْنَ ۖ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ»(بقره/ ۲۲۲)

و از تو می‌پرسند در مورد عادت ماهانه؟

«قُلْ هُوَ أَذًىَّ»

بگو آن سراسر اذیت است، رنج است، مریضی هست و درد است.(پس از زنان کناره بگیرید در ایام قاعدگی.«الْمَحِيضِ»: ایام قاعدگی و مکان قاعدگی، موضع قاعدگی، از زن ها در آن زمان فاصله بگیرید و مجامعت را ترک بکنید که سراسر اذیت است، چون آن موقع هورمون‌ بدن به ‌هم ریخته و جز آزار رساندن،«أَذًى»: سراسر اذیت رساندن. فقط آزار رساندن و اذیت کردن در آن هست و به همین دلیل از زنان در آن زمان و در آن مکان فاصله بگیرید، از مجامعت فاصله بگیرید.

«وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرن»

و با آن‌ها مقاربت نداشته باشید تا این‌که کاملا پاک شوند.

«فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ»

پس زمانی که کاملا پاک شدند و پاکیزه گردانیدند.(حالا مثلا غسل بعد از ایام قاعدگی هم انجام دادند، حالا به سراغ‌شان بیایید، به نزد آن‌ها بروید، به گونه ای که الله شما را امر کرده است)

که:«إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ»

الله دوست دارد آن‌هایی را که توبه می‌کنند.(مرتکب خطایی شدند و توبه می‌کنند الله آن‌ها را دوست دارد)

 «وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ»

و پاکیزه‌گان را دوست دارد.(به صورت کلی«الْمُتَطَهِّرِينَ» برای مرد و زن است حالا پاکی از قاعدگی، نظافت، رعایت بهداشت، پاکیزگی از نفاس و تمام آلودگی‌ها و مرد هم به همین شکل به نسبت آلودگی‌ها یا آن موقع، فاصله گرفتن و رعایت نظافت و بهداشت. کسانی که:«مُتَطَهِّر» هستند. دنبال پاکیزگی هستند. الله آن‌ها را دوست دارد)

«نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّىٰ شِئْتُمْ ۖ وَقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُم مُّلَاقُوهُ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ»(بقره/ ۲۲۳)

همسران شما کشت‌زار شما هستند.(محل کشت شما) پس به محل کشت‌تان بیایید هر گونه که خواستید.(محل کشت: یعنی نسل‌های بعدی ایجاد می‌شوند و پرورش پیدا می‌کنند، مثلا تا حالا شنیدید کاشت تخمک یا کاشت اسپرم و نطفه و این‌ها، کاشته می‌شود در زبان پزشکی، می‌گوید: همسران شما محل کشتی هستند برای شما که اگر محل کشت و کشت‌زار نباشد نسل انسان دیگر وجود ندارد، کاملا از بین می‌رود این تعبیر زیبای قرآن، تعبیراتی که هست، آیاتی که هست، قرآن دارد به ما معنا می‌دهد، دارد به ما یک مفهومی القا می‌کند نگاه‌مان، دیدگاه‌مان را می‌خواهد نسبت به یک چیز توسعه ‌دهد که وجود شما انسان‌ها از زن است و همین زن و مرد است که بعد می‌شوند پدر و مادر و بعد می‌شوند فرزندانشان که به نسبت آن‌ها احسان و خوبی می‌کنند پس همسران شما محل کشت شما هستند، به هر گونه‌ که خواستید به محل کشت‌تان بیایید، دارد می‌گوید فقط به محلی که کشت و تولید فرزند است بیایید)

«وَقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم»

و برای خودتان از پیش بفرستید. (یعنی برای آینده برنامه ریزی بکنید؛ یعنی باهوش باشید و برنامه ریزی بکنید، مثلا حالا برای فرزند، یعنی شما پدر دو تا دست دارد و مادر دو تا دست دارد، دو تا دست دیگر هم از خدا  بگیرید، هدیه بگیرید فرزند، که ای دست‌های کوچک برایتان کار کند، فکر آینده باشید، دو تا پای دیگر هم از خدا هدیه بگیرید که آینده آن پاها برای‌تان راه برود، دو تا چشم برای خودتان از خدا هدیه بگیرید که برایتان ببینند، به شما نگاه کند، دو تا گوش که درد دلتان را، مشکلات‌تان را بشوند، گوش‌های قشنگ، چشم‌‌های قشنگ را از خدا بگیرید.  برای آینده برنامه‌ریزی کنید. فرزندان خوب، صالح.«وَقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُمْ»)

«وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُم مُّلَاقُوه»

تقوای الله را داشته باشید(آن‌ها را رعایت کنید که در تمام آیات قبل بیان کرد به نسبت ازدواج با مشرک، به نسبت یتیم و به نسبت نزدیکی با همسر در غیر محل کشت‌زار یا در محل قاعدگی، ایام قاعدگی، همهٔ این‌ها را الله را مدنظر قرار دهید و پای این‌ها وایسید یعنی این:«وَاتَّقُوا اللَّهَ»)

 «وَاعْلَمُوا أَنَّكُم مُّلَاقُوه» و بدانید، فراموش نکنید که شما با الله ملاقات کننده هستید. (صد درصد خدا را ملاقات خواهید کرد این را بدانید)

«وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ»

 و بشارت بده به مومنان.( آنان که خویشتن‌دارن، آنانی که این احکام خدا را می‌پذیرند و اجرا می‌کنند، به آن‌ها بشارت بده)

«وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِّأَيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»(بقره/ ۲۲۴)

و الله را مانعی قرار ندهید برای قسم‌هایتان.

 «أَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاس»

که نیکی می‌کنید و تقوا می‌کنید و بین مردم اصلاح برقرار می‌کنید.

«وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»

و الله شنوای داناست.

(یعنی شما اگر می‌خواهید خوبی کنید، خوبی بکنید، هی خدا را مورد آماج قسم‌هایتان قرار ندهید، هی قسم و قسم بخورید، هر کار خوبی که می‌خواهید انجام بدهید با قسم، زیاد قسم نخورید، کارهای خوب انجام بدهید، راه تقوا بروید، بین مردم کارهای خوب انجام بدهید، اصلاح برقرار می‌کنید، ولی هی قسم نخورید، یک معنا. معنای دیگر که الله را مانعی برای کارهای خوبتان قرار ندهید، یک نفر قسم می‌خورد که فلان کار خوب را انجام نمی‌دهد، خدا را این‌جا مانع قرار داد، من قسم خوردم که دیگر به تو کمک نکنم، من قسم خوردم که دیگر پا توی خانهٔ تو نگذارم.

  «أَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاس»

دو نفر قهر هستند از یکی بدش می‌آید قسم می‌خوره که کاری به کارشان نداشته باشد، بگذار قهر باشند؛ چون قسم خورده دیگر آن کارها را انجام نمی‌دهد، می‌گوید: خدا را مانع کارهای خیر قرار ندهید، که حالا قسم خوردید به اسم خدا و دارید کارهای خوب را رها می‌کنید در حالی که خود الله کارهای خوب را دوست دارد و امر کرده که انجام بدهید، حالا به خود الله قسم خوردید و شده مانع برای کارهای خوبتان. می‌گوید: شما این کار را انجام ندهید. اگر کسی قسمی هم خورد که این کارهای خوب را انجام ندهد، قسمش را بشکند و آن کارهای خوب را‌ انجام بدهد خدا از کارهای خوب خوشش می‌آید.

«وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»

و الله نسبت به همه چیز شنوا و نسبت به همه چیز آگاهی دارد)