سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
تلاوت این صفحه:
صفحه ۱۹
«وَلَنْ تَرْضَى عَنْکَ الْیَهُودُ وَلا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلا نَصِیرٍ» (بقره/۱۲۰)
و هرگز یهود و نصارا از تو راضی نخواهند شد تا اینکه از ملتشان تبعیت کنی، بگو بدون شک هدایت الله همان هدایت حقیقی است و اگر تو از خواستههای آنها تبعیت کنی بعد از اینکه علم نزد تو آمد از جانب الله هیچ دوستی و هیچ یاریرسانی نیست.
صحبت از این است که یهود و نصارا خشم داشتند به نسبت این پیامبر جدید و آن همه سوابقشان زیر سوال میرفت، آنها کمرنگ میشدند دارد میگوید که یک وقتی این خشمشان و این عکس العملهایشان باعث نشود که تو تلاش کنی آنها را از خودت راضی کنی تا وضعیت تنش از بین برود، این تنش از بین نمیرود، آنها دلشان با تو صاف نخواهد شد تا اینکه کاملاً زیر نظر آنها بروی و هر آنچه که آنها گفتند تبعیت کنی، امکان ندارد بتوانی دل آنها را به دست آوری، راه درست چیست؟ راه درست این است که به خودت تلقین کنی، به خودت و دیگران بگویی که هدایت الله همان هدایت واقعی است و از آن تبعیت کنید، نه از خواستههای یهود و نصارا و اگر بخواهی که از خواستههای آنها تبعیت کنی با وجود آگاهی و دانش که الله به تو داده دیگر از جانب الله منتظر دوستی و منتظر یاری نباش دیگر برو پیش خودشان اگر جایی کمک خواستی از خودشان کمک بخواه، از خدا دیگر کمک نخواه که یاری نمیرساند، وقتی شخص به جایی میرود و با رفتنش امکان دارد با حضورش کسانی دیگر خوشششان نیاید آن شخص یک احساسی به او دست میدهد که اگر من بتوانم آنها را از خودم راضی نگهدارم و امکان دارد دست به یکسری کارها بزند، این اصلاح وضعیت در شاخه و برگ است. از روی شاخه و برگ نمیشود وضعیت را اصلاح کرد باید از ریشه اصلاح شود، این شاخ و برگ است نمیتوانی آنها را راضی کنی و آیات بعد ریشه را بیان میکند که چهطوری این مسئله از ریشه درست میشود.
«الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولَئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ یَکْفُرْ بِهِ فَأُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» (بقره/۱۲۱)
کسانی که ما به آنها کتاب دادیم آنگونه که سزاوار تلاوت است آن کتاب را تلاوت میکنند اینها به آن ایمان میآورند، کسی که به آن کافر شود زیان دیدگان واقعی خودشان هستند.
کسانی که ما به آنها کتاب دادیم، آن را به حقِ تلاوتش تلاوت میکنند، آنگونه که سزاوار تلاوت است آن کتاب را تلاوت میکنند و دنبال میکنند، اینها به آن ایمان میآورند این آدمها راحت دلشان صاف میشود و پذیرا میشوند. کتاب جدیدی را که برای آنها آمده است و کسی که به کتاب خودش کافر شود حق تلاوت را انجام ندهد و به کتاب کافر شود، به پیامبر جدید کافر شود اینها خودشان ضرر میکنند، زیان دیدگان واقعی خودشان هستند. «فَأُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» این یک مطلب، پس از کتاب پایه باید شروع شود، حق آن ادا شود تا برسد به قرآن، آنها نخواهند حق کتاب آسمانی خودشان را ادا کنند، نمیتوانند حق کتاب آسمانی بعدی را ادا کنند و به آن ایمان بیاورند.
«یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ» (بقره/۱۲۲)
ای بنی اسرائیل به یادتان بیاورید نعمتهایم را که بر شما ارزانی بخشیدم و من شما را بر کل جهانیان امتیاز داد.
«یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ» ای بنی اسرائیل به یادتان بیاورید نعمتهایم را که بر شما ارزانی بخشیدم من به شما نعمت دادم آنها را به یاد آورید. «وَأَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ» و من شما را بر کل جهانیان امتیاز دادم آنها را به یادتان بیاورید تا دلتان پاک شود به نسبت این پیامبر جدید و پذیرای او باشید من خیلی به شما عنایت کردم، این نگاه اصلاح وضعیت از ریشه است، عنایتهای الله در طول تاریخ به یهود و نصارا و اینجا دارد به آنها میگوید که:
«وَاتَّقُوا یَوْمًا لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا وَلا یُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا تَنْفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلا هُمْ یُنْصَرُونَ» (بقره/۱۲۳)
بترسید از آن روزی که هیچکس نمیتواند به داد کسی دیگر برسد و از هیچکسی هم معادلی دریافت نمیشود و شفاعت هیچکس هم در حق او پذیرا نمیشود و از جانب هیچ کسی هم نصرت و یاری داده نمیشوند.
«وَاتَّقُوا یَوْمًا لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا» و حواستان باشد بترسید از آن روزی که هیچکس نمیتواند به داد کسی دیگر برسد. «وَلا یُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ» در هیچ زمینهای «شَیْئًا» کسی نمیتواند به داد دیگری برسد، آن را نجات دهد و از او دفاع کند و از هیچکسی هم معادلی دریافت نمیشود، جایگزین دریافت نمیشود کسی خودش را بخواهد بخرد، امکان ندارد همچین چیزی باشد، حواستان را جمع کنید و مواظب آن روز باشید. «وَلا تَنْفَعُهَا شَفَاعَةٌ» و شفاعت هیچکس هم در حق او پذیرا نمیشود «وَلا هُمْ یُنْصَرُونَ» و از جانب هیچ کسی هم نصرت و یاری داده نمیشوند به آن روز توجه کنید، این اصلاح وضعیت است از ریشه، توجه به همچین روزی تا تصعب، حسادت و رقابت کنار رود.
«وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» (بقره/ ۱۲۴)
و آنگاه که پروردگارش ابراهیم را به وسیله کلماتی امتحان کرد، پس از امتحانات موفق بیرون آمد الله به او گفت من تو را برای مردم امام و پیشوا قرار میدهم فرمود: و از ذریه من آنها هم پیشوا و ائمه مردم شوند الله فرمود: عهد من، این امتیاز من به ظالمان نمیرسد.
«وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ» و آنگاه که ابراهیم را پرودگارش امتحان کرد به وسیله دستوراتی، کلماتی، به این قضیه توجه کنید که الله ابراهیم را امتحان کرد. «فَأَتَمَّهُنَّ» چون ابراهیم اجداد آنهاست و بنی اسرائیل از نسل اوست، پیامبر ابراهیم به نحو احسن آنها را به کمال رساند و از امتحانات موفق بیرون آمد بعد از آن: «قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» الله به او گفت من تو را برای مردم امام و پیشوا قرار میدهم. «قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي» فرمود و از ذریه من، آنها هم پیشوا و ائمه مردم شوند، که همین بنی اسرائیل باشد که قرآن درموردشان صحبت میکند. «قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» الله فرمود عهد من، این امتیاز من به ظالمان نمیرسد.
«وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» (بقره/125)
و آنگاه که ما خانه (کعبه) را پایگاه برای مردم و محل امن قرار دادیم، روبروی جای پای ابراهیم را محل نماز بگیرید و عهد گرفتیم از ابراهیم و اسماعیل که شما دو نفر خانه من را برای طواف کنندگان و اعتکاف کنندگان در آنجا و رکوع کنندگانِ سجدهکن مهیا کنید.
«وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا» و آنگاه که ما خانه (کعبه) را پایگاه برای مردم و محل امن قرار دادیم، جایی که مردم آنجا رجوع میکنند. توجه کنید! قرآن دارد تاریخ را به عقب برمیگرداند و بنی اسرائیل را متوجه میکند به تاریخ واقعی و اساسی که اندیشه هایشان را بر اساس این تاریخ تنظیم کنند. و دارد تحریفهایی که در طول تاریخ اتفاق افتاده تصحیح میکند و شخصیت های برتر و موثر بنی اسرائیل را بیان میکند. بازگشت به اصل تاریخ بنی اسرائیل (برای تصحیح اندیشه دینی آنها) میگوید شما به یادتان بیاورید خانه کعبه را که الان دست مسلمانان است محل شما بود. «وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى» و از جای پای ابراهیم را محل نماز بگیرید؛ روبروی جای پای ابراهیم نماز بخوانید که از جد شماست. تا این حد خانه کعبه متعلق به شماست. چرا استعفا دادید و از کعبه فاصله گرفتید. «وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» و عهد گرفتیم از ابراهیم و اسماعیل که شما دو نفر خانه من را برای طواف کنندگان و اعتکاف کنندگان در آنجا و رکوع کنندگانِ سجدهکن پاک کنید، محیا کنید. یعنی الله از ابراهیم به عنوان جد شما عهد گرفت که خدمتگزار این کعبه باشد اما شما چه قدر فاصله گرفتید.
«وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ قَالَ وَمَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ»» (بقره/126)
و آنگاه که ابراهیم دعا کرد پروردگارا این سرزمین خشک را شهری پر از امنیت قرار بده و اهل آن شهر را از ثمرات و محصولات رزق و روزی بده، هر کدام از آنها که به الله و روز آخرت ایمان دارند را روزی بده گفت و کسی که کافر شد حتی او را هم از نعمتهایم مقدار کمی برخوردار میکنم ، اما بعد او را به اجبار هم که شده به آتش میکشانم و آتش بد جایگاهی است.
«وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ» و آنگاه که گفت ابراهیم پروردگارا! (دعا کرد) پروردگارا این سرزمین خشک را شهری پر از امنیت قرار بده، و اهل آن شهر را از ثمرات و محصولات رزق و روزی بده، هر کدام از آنها که به الله و روز آخرت ایمان دارند. یعنی حتی دعای پیامبر ابراهیم هم به دنبال همین کعبه و ساکنین این شهر است. تا این اندازه خانه کعبه و کسانی که به کعبه میآیند برای ابراهیم علیه السلام مهم بود. و تصحیح تاریخ خیلی مهم است، تاریخ میتواند مسیر یک ملت را به انحراف بکشاند یا بر عکس. و قرآن دارد تاریخ را تصحیح میکند. دعا کرد هرکس به آخرت ایمان دارد به او روزی بده. فرمود: «قَالَ وَمَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ» گفت: و کسی که کافر شد حتی او را هم از نعمتهایم مقدار کمی برخوردار میکنم، اما بعد او را به اجبار هم که شده به آتش میکشانم و آتش بد جایگاهی است.