سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:
صفحه ۲۳۲
«وَيَا قَوْمِ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شِقَاقِي أَنْ يُصِيبَكُمْ مِثْلُ مَا أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَالِحٍ ۚ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِنْكُمْ بِبَعِيدٍ»(هود/۸۹)
و ای قوم من! این اختلاف با من شما را وادار نکند مشکلی که با من دارید که به شما مثل همان چیزی که به قوم نوح یا قوم هود یا قوم صالح رسید و قوم لوط که از شما دور نیست.
حالا شما که با من لج هستید، از من خوشتان نمیآید؛ من که حرف خاصی نمیزنم، من که دارم به شما میگویم که وضعتان خوب است. برایتان مشکلی پیش نمیآید اگر به مردم به این شکل در فساد اقتصادی آزار نرسانید، به همان حلال خودتان، روزی خودتان قانع باشید، من که حرفی نمیزنم، برایتان چیز خاصی نمیگویم، خدا هم واضح است که حق است ولی شما چرا با من لج افتادید؟ اشکالی ندارد ولی یک وقت حواستان باشد که این لج شما با من شما را وادار نکند، «لَا يَجْرِمَنَّكُمْ»: شما را وادار نکند، «شِقَاقِي»: لج شما با من، مخالفت شما با من که کارهایی بر ضد من انجام دهید که بعداً آن کارها مجازاتتان باشد به مثل مجازات قوم نوح، همان چیزی که به قوم نوح رسید؛ غرق شدند، بیچاره شدند شما بدبخت و بیچاره شوید یا چیزی که بر سر قوم هود آمد یا قوم صالح، و قوم لوط که اصلاً دور نیست؛ در همان منطقه زندگی میکردند بین مدینه و شام از نظر مسافت قوم لوط، العان قوم پیامبر شعیب علیه السلام با شهر قوم لوط زیاد فاصله نداشتند و تاریخشان را میفهمیدند و حتی آثارشان را هم میدیدند. حالا میفرماید که: «قوم لوط که هم از نظر مسافت و هم از نظر زمان از شما دور نیست و مبادا عذاب قوم لوط سر شما هم بیاید.»
«وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ ۚ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ»(هود/۹۰)
و به درگاه پروردگارتان طلب بخشش کنید، سپس به سوی او بازگردید، بدون شک پروردگار من بسیار مهرورز و دوستدار است.
شما خیلی از پروردگارتان دور رفتید، استغفار کنید، از خدا طلب بخشش کنید و بعد به سوی خدا برگردید، تابع فرمانهای خدا باشید، به خدا مراجعه کنید که پروردگار من بسیار مهرورز است: «رَحِيمٌ» و بسیار هم «وَدُودٌ» هست یعنی با محبت است، پروردگار من دوستدار آدمها است و دوست دارد، مهربان است؛ دارد آنها را به سوی خداوند مهرورز مهربان امیدوار میکند. خوب، همان بشارت انبیا که اول سوره داشت صحبت میکرد؛ بشارت و انذار.
«قَالُوا يَا شُعَيْبُ مَا نَفْقَهُ كَثِيرًا مِمَّا تَقُولُ وَإِنَّا لَنَرَاكَ فِينَا ضَعِيفًا ۖ وَلَوْلَا رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ ۖ وَمَا أَنْتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ»(هود/۹۱)
گفتند: «ای شعیب بسیاری از چیزهایی که میگویی ما نمیفهمیم و ما تو را در بین خودمان یک آدم ناتوان و ضعیفی میبینیم و اگر این قوم و قبیله تو نبودند تو را سنگسار میکردیم و تو اصلاً پیش ما قدرتی نداری.
مثل مسلسل مخالفتشان، نهیبهایشان، نهیبهای کافران! کافران که حالا دارند جواب میدهند برای آن دو ریال پول بیشتر برای دارایی و این دنیای به اصطلاح دارای ثروت بیشتر مخالفت با یک اصلاحگر، با یک پیغمبر! میگوید این حرفها چه هست؟ اصلاً ما متوجه نمی شویم تو چه میگویی؟ یعنی چه؟ قوم صالح، قوم نوح، عذابشان بیاید، خدا دوست داشتنی است، دوستدار است و اینها تو چه میگویی؟ ما میگوییم ما را رها کن و برو، این حرفها را جمع کن و برو، ما متوجه نمیشویم تو چه میگویی، تو یک آدم ناتوان و ضعیف هستی که بین ما زندگی میکنی: «وَإِنَّا لَنَرَاكَ فِينَا ضَعِيفًا» فکری کردی تو چه هستی؟ فقط همین قوم و قبیله تو «وَلَوْلَا رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ»، «رَهْطُكَ»: یعنی قوم و قبیله تو، خویشان تو. شما قوم و خویشان خیلی محترمی داری، آن قوم و خویشانت پیش ما خیلی با ارزشاند، محترمند اگر آن قوم و خویشانت نبودند ما پوست تو را میکندیم، «لَرَجَمْنَاكَ»: سنگسارت میکردیم، سنگ بارانت میکردیم و تو پیش ما اصلاً ارزش نداری: «وَمَا أَنْتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ» بین ما زوری نداری حواست را جمع کن.
«قَالَ يَا قَوْمِ أَرَهْطِي أَعَزُّ عَلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَاتَّخَذْتُمُوهُ وَرَاءَكُمْ ظِهْرِيًّا ۖ إِنَّ رَبِّي بِمَا تَعْمَلُونَ مُحِيطٌ»(هود/۹۲)
گفت: «ای قوم من! آیا قوم و قبیله من از الله بر شما بهتر و عزیزتر است؟ و شما الله را پشت سرتان انداختید! بدون شک که پروردگار من به آن چه که شما انجام میدهید کاملاً احاطه دارد.
دست بردار نیست. حالا با کمال دلسوزی جواب میدهد «يَا قَوْمِ»: ای قوم من! من مال شما هستم، متعلق به شما هستم، شما هم متعلق به من هستید. ای قوم من! آیا این قوم و قبیله من که شما میگویید آنها بااحترام و باغیرت هستند و اگر قوم و قبیله تو نبودند نابودت میکردیم آیا این انتساب من به قوم و قبیله من از انتساب من به خدا بهتر است؟ من دارم میگویم پیغمبر خدا هستم، خدا من را فرستاده است، اینکه من دارم از جانب خدا به شما میگویم این خدا هیچ! قبیله من از خدا واجبتر است؟ مهمتر است؟ محترمتر است؟ من به قوم و قبیلهام نسبت دارم، به خدا هم دارم صحبتهایم را نسبت میدهم آیا نسبت من به قوم و قبیلهام از خدا بهتر است؟ خدا را یک طرف پشت سرتان انداختید: «وَاتَّخَذْتُمُوهُ وَرَاءَكُمْ ظِهْرِيًّا»، خدا را دور انداختید، خدا برای شما ارزش ندارد و قوم و قبیله برای شما ارزش دارد! پروردگار من به این کارهایی که شما انجام میدهید کاملاً احاطه دارد؛ اگر برای من نقشهای دارید، اگر آن جرم و جنایتهایی که میکنید، آن نقشههایی که دارید به هر شکل، جرم و گناهی که انجام میدهید، پروردگار من کاملاً به زندگی شما احاطه دارد، مشرف بر شماست.
«وَيَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَىٰ مَكَانَتِكُمْ إِنِّي عَامِلٌ ۖ سَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ يَأْتِيهِ عَذَابٌ يُخْزِيهِ وَمَنْ هُوَ كَاذِبٌ ۖ وَارْتَقِبُوا إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ»(هود/۹۳)
و ای قوم من! شما بر این موضع خودتان عمل کنید و من هم عمل میکنم. در آینده خواهید دانست چه کسی عذابی که آن را خوار و رسوا میکند سرش میآید، (سراغش میآید) و چه کسی او دروغگو است پس شما مراقب باشید که من هم همراه شما مراقب هستم.
و باز میگوید: «ای قوم من! اگر بعد از سالهای سال نمیخواهید بپذیرید، واقعاً نمیخواهید بپذیرید که کارتان اشتباه است؛ هم فساد اعتقادی نسبت به خداوند دارید و هم نسبت به مردم فساد مالی دارید پس شما میخواهید ادامه بدهید خوب ادامه بدهید و بر این موضعتان همینطور بروید، ادامه بدهید، من هم کار خودم را انجام میدهم، وظیفه خودم را انجام میدهم: «إِنِّي عَامِلٌ» ولی بعداً ببینیم که چه کسی در اشتباه است، چه کسی عذاب گرفتار کننده سرش میآید و چه کسی این وسط دروغ میگوید: «وَمَنْ هُوَ كَاذِبٌ»، حالا شما مراقب باشید، منتظر باشید، همین طور چشم به راه باشید و من هم چشم به راه هستم، من هم منتظر هستم ببینیم که دست آخر چه اتفاقی میافتد. اتفاق دارد میآید!
«وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا شُعَيْبًا وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَأَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ»(هود/۹۴)
و زمانی که دستور ما فرا رسید ،شعیب را و کسانی را که با او ایمان آورده بودند به رحمتی از جانب خودمان نجات دادیم و کسانی که ظلم کردند را فریاد مهیب وحشتناکی گرفت پس آنها در خانههایشان بیروح و بیجان بر زمین ریختند و مردند.
دستور خدا صادر شد: «وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا» باز هم نجات مؤمنان! شعیب و مؤمنان و کسانی که با او ایمان آورده بودند نجات یافتند. خداوند میگوید: به رحمت خودمان مثل پیامبران گذشته نجات دادیم.» که البته اینجا میفرماید: «وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ» هم شعیب و هم کسانی که ایمان آورده بودند. در قوم لوط فرموده بود که: «اهل لوط را نجات دادیم فقط خانوادهاش!» یعنی از کل یک شهر بزرگ فقط یک خانواده مسلمان بودند و آن هم خانوادهی خود پیامبر لوط علیهالسلام بود ولی در قوم نوح، قوم شعیب و قومهای دیگر جمعیت دیگر هم بودند که همراه پیغمبر ایمان آوردند. در کل وقتی که اینجا دارد فساد اقتصادی رخ میدهد افرادی در فساد اقتصادی غرق نمیشوند ایمان میآورند یا جایی که مثلاً بحث غرور و تکبر و قدرت هست همه در قدرت غرق نمیشوند افرادی ایمان میآورند ولی در قوم لوط که در بحث شهوت و همجنسبازی و بحث شهوات و بحث هوس هست همه غرق شدند، هیچ کس نبود که ایمان بیاورد فقط خانواده خودش آن هم بدون همسرش مابقی همه را در بر گرفت چون بحث لذت است و لذت حسی هست، لذت جنسی هست، همه در آن گناه غوطه ور شدند و هیچ کس نبود که همراه پیامبر لوط نجات پیدا کند؛ همه نابود شدند ولی اینجا کسانی هستند که همراه پیامبر شعیب ایمان آورده بودند، «وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ»: و آنها هم به رحمت خدا نجات پیدا کردند و از آن طرف هم کسانی که ظلم کردند یک فریاد مهیبی آنها را در بر گرفت و همه ریختند و مردند که همان احتمالأ آتشفشان بود چون در همان منطقه آتشفشان بود و در جایی دیگر هم فرموده «الرَجْفَه»: یعنی زلزله، دیگر اینکه با یک صدایی با یک لرزشی با آن مواد مذاب و با آن صدای وحشتناک و همه آنها بیروح و بی.جان بر زمین ریختند و مردند. «فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ»
«كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا ۗ أَلَا بُعْدًا لِمَدْيَنَ كَمَا بَعِدَتْ ثَمُودُ»(هود/۹۵)
انگار که اصلاً در آن جا نبودند همه شما بفهمید که دور و هلاک باد برای مدین! همان طور که ثمود هلاک شدند.
این ها هم برچیده شدند، بساطشان از روی کره زمین برچیده شد، عذاب بنیاد برافکن که یک نفر هم از کل قوم زنده نمانده است انگار که اصلاً این شهر وجود نداشته است، اصلاً شهر ارواح است، اصلاً کسی در آن شهر نبوده: «كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا» و میفرماید که: «دور و هلاک باد مدین! (شهر مدینه به بزرگی) همان طور که قوم ثمود نابود شد، شهر مدین به بزرگی نابود و هلاک شد و به همان سرنوشت دچار شدند. داستان هفتم:
«وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُبِينٍ»(هود /۹۶)
و قطعاً ما موسی را با دلیلهای روشن و قدرتی واضح و آشکار فرستادیم.
«إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ ۖ وَمَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ»(هود/۹۷)
به سوی فرعون و بزرگان و درباریانش پس آنها از امر فرعون تبعیت کردند و امر فرعون درست و هوشمندانه نبود.
میفرماید: «ما موسی را با دلیل های روشن فرستادیم.» آن معجزات آن قدرتهایی که هر کس میدید میفهمید این قدرتها به خدا وصل هست و پشتوانه خدایی دارد حالا اینجا با جزئیات آن دلیل و نشانهها را نمیگوید. (در سوره مبارکه اعراف خواندیم و در سورههای جلوتر میآید.) و حالا اینجا میگوید که ما دلیلهای روشن و قدرت های معجزه، ما موسی را به سوی فرعون و بزرگان قومش و درباریان فرعون: «وَمَلَئِهِ» و حالا اینجا موسی هست که دارد آنها را راهنمایی میکند، روشنفکری و بیدارگری میکند و از آن طرف فرعون در مقابل موسی موضع گرفته و فرعون هم به قوم خودش دارد خط میدهد، جهت میدهد. حالا میفرماید: «فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ» آنها به جای اینکه به خط توحید وخدا، خطی که موسی داشت ترسیم میکرد بروند آن ها برعکس خط فرعون را گرفتند و رفتند. «فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ»: دستورات فرعون را انجام دادند، آن درباریان تابع فرعون شدند و میفرماید: «آن دستورات فرعون هم خوبی در آن نبود، رشد یافتگی در آن نبود. هوشمندانه نبود و آنها را به چیزهای اشتباه و گمراه دستور میداد.» و آنها هم سرشان را پایین گرفته بودند و هر آنچه را فرعون گفته بود انجام میدادند. نتیجه این کار چه می شود؟ در ادامه آیات میآید.