سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۲۲۱ / جزء ۱۱ / آیه ۱۰۷ الی ۱۰۹

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی ​  پرسش و پاسخ صفحه

تلاوت این صفحه:

صفحه ۲۲۱

«وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (یونس/١٠٧)

و اگر الله تو را مبتلا کرد به ضرری، پس هیچ کسی نیست که  آن را برایت کشف کند (برطرف) کند مگر خودش و اگر الله برای تو اراده‌ی خیری کرد هیچ‌کس نیست که آن فضل را از تو بگیرد. هرکس را که بخواهد از بندگانش به آن می‌رساند.

 (خوبی یا بدی را، آن را مبتلا می‌کند) والله غفور و رحیم است.

یعنی این را بفهم که الله چه‌قدر در زندگی تو موثر است. یعنی بفهم که چه کسی را داری پشتوانه‌ی خودت قرار می‌دهی. می‌فرماید: که اگر الله خواست به تو ضرری برساند بعد از الله هیچ کس نیست «فَلَا كَاشِفَ لَهُ» هیچ کشف کننده و برطرف کننده‌ای نیست که آن ضرر را از سرش بردارد، مگر آخر نیازت می‌افتد به خود الله «إِلَّا هُوَ» و اگر هم الله هم بخواهد که به تو منفعتی برساند، حالا «خَيْرٍ» هر گونه منفعتی، مادی باشد و معنوی باشد، دیگر هیچ کس نمی‌تواند که آن فضل الله را رد کند «فَلَا رَادَّ لِفَضْلِه» هیچ‌ کس نیست که آن فضل را از تو بگیرد. «يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ» حتما آن منفعت، الله به تو می‌رساند، ولو که تمام انسان‌های روی زمین دست به دست هم بدهند که تو را از آن منفعت محروم کنند، قدرتش را ندارند، نمی‌توانند، الله آن را به تو می‌رساند، نصیبت می‌کند و هیچ کس نیست فضل الله را از تو بگیرد. و می‌فرماید: «وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» و الله در گذرنده‌ی مهرورز است. آن کارهایش هم بر اساس رحمت است؛ خوبی و بدی، مشکلات و خوشی‌ها، همش هم زیر بخشندگی و رحمت الله تفسیر می‌شود، آن‌ها هم دست آخر به منفعت انسان تمام می‌شود و الله از رحمتش است که این قوانین را در دنیا گذاشته است.

«قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَمَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا ۖ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ» (یونس/١٠٨)

بگو: ای مردم! قطعا  برای شما از جانب پروردگارتان حق آمد، حالا هر کس که خواهان هدایت شد پس همانا که به نفع خودش هدایت را انتخاب کرده، و کسی که به سمت گمراهی رفت پس قطعا که به ضرر خودش به گمراهی رفته، و من بر شما وکیل نیستم.

آیات پایانی هست. از ابتدای قرآن بیان فرمود که این کتاب از جانب الله آمده، این آیات قرآن از جانب الله است. و آیا جای تعجب است که الله پیغمبری را بفرستد تا به مردم آن‌هایی که حرف گوش می‌دهند وعده‌ی خوب بدهد، آن‌هایی که کافر می‌شوند به آن‌ها هشدار بده، کجای آن جای تعجب است؟

حالا می‌فرماید: که ای پیغمبر به همه‌ی مردم اعلام کن، که این حق از جانب پروردگارتان آمد. قشنگ مثل آیات اول سوره. این قرآن آمد. حالا هر کس که رفت دنبال هدایت، خواهان هدایت بود «مَنِ اهْتَدَىٰ» هر کس خواهان هدایت بود به نفع خودش است و هر کس که به سمت گمراهی رفت «وَمَنْ ضَلَّ» و هدایت را از دست داد می‌گوید: به ضرر خودش تمام می‌شود. و من مراقب شما نیستم. «بِوَكِيلٍ» یعنی مراقب و محافظ شما، یعنی من در زندگی همراه شما نیستم که قدم به قدم به شما بگویم این کار بکن، این کار نکن، خودت باید حواست به خودت باشد.

«وَاتَّبِعْ مَا يُوحَىٰ إِلَيْكَ وَاصْبِرْ حَتَّىٰ يَحْكُمَ اللَّهُ ۚ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ» (یونس/١٠٩)

و آن‌چه که به سوی تو وحی شده است دنبال کن، و صبر کن، تا الله قضاوت خودش را انجام دهد و الله بهترین قضاوت کنندگان است.

 تو تا زمانی که زنده‌ای از این چیزی که به سوی تو وحی شده دنبال بگیر و ادامه بده. ابتدا رسول‌الله (صلی الله علیه وسلم) الان ما، هر کسی به زمانه‌ی خودش الله دارد با آن شخص صحبت می‌کند، که تو آن چیزی که به سوی تو وحی شده، این قرآنی که الان به سوی شما آمده، این را دنبال کن و صبر کن، صبوری کن، چون دنبال کردن قرآن و انجام دادن دین خدا و پایبندی به این، صبر می‌خواهد.، بردباری می‌خواهد، هزار مسئله پیش می‌آید، هزار کیف و لذت و شهوت جلو آدم می‌آید. صبر کن بر آن چیزی که به سوی تو وحی شده، تا زمانی که الله قضاوت کند. یعنی مشخص شود آن روزهایی که تو صبر می‌کردی، در سختی و گرفتاری بودی، الله قضاوت می‌کند که یک پایان شیرینی برای تو رقم می‌زند. آن‌هایی که آن موقع مسخره می‌کردند، خودشان را راحت کرده بودند از یک‌سری احکام خدا، آن چیزی که خدا امر کرده، وحی کرده، از نماز، از چیزهای دیگر، از صداقت و خودشان را آزاد کرده بودند به شهوات و دل‌بخواهی‌های خودشان و حقوق مردم‌ می‌خوردند و تمام آن‌ها ودرخوشبختی فکر می‌کردند، تو صبرکن که الله در پایان قضاوت می‌کند. و پایان تلخی در انتظارشان هست، تو صبر کن تا الله قضاوت‌شان کند. زود قضاوت نکن، به ظاهر قضاوت نکن. «وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ» و الله بهترین داوران است و داوری عادلانه‌ای انجام می‌دهد و هر کسی بنا بر آن چیزی که انتخاب کرده، راه هدایت یا گمراهی را، آن‌ها را به حق خودشان و به نتیجه‌ی کار خودشان آن‌ها را می‌رساند.