سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:
صفحه ۲۲۱
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
«الر ۚ كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ»(هود/١)
الف- لام- را- کتابی است که آیاتش محکم بیان شده، آنگاه به تفصیل و جزئی پرداخته از جانب حکیم آگاه.
این آیه در مورد خود کتاب و ویژگی کتاب صحبت میکند، که این کتاب چه کتابی است؟ چه ویژگی دارد؟ میفرماید: «کتابی است که آیاتش، «أُحْكِمَتْ» محکم، قاطع، بیان شده، یعنی یکسری مطالبی که مطالب اساسی است و بنیادین است؛ اصول است، اصل است، ریشه است، آیاتش به این مسائل پرداخته است.» «ثُمَّ فُصِّلَتْ» و در رتبهی دوم، همان مسائل اساسی و بنیادی را توضیح داده، «ثُمَّ فُصِّلَتْ» آنها را به تفصیل بیان کرده و در مورد آنها شرح و بسطش داده، تفسیرش کرده یعنی قرآن خودش را تفسیر میکند از جانب حکیم خبیر، «أُحْكِمَتْ» حکیم، کسی که حکیم است، صحبتهای سنجیده، دقیق و کارساز، کارا و اساسی و مؤثر قوانین کلی زندگی، راهبردهای موفقیت و خوشبختی را بیان میکند این کلام حکیمانه از جانب الله حکیم صادر شده: «مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ» و وقتی که میخواهد آن قواعد کلی را تشریح کند، مثال بزند، داستان بیاورد و به هزار ادبیات آن را توضیح دهد که خوب جا بیفتد و تأثیرگذار واقع شود، این هم باید خبرگی داشته باشد و از همه چیز باخبر باشد از روان انسانها، از تفکرشان و از زندگیشان و از تمام چیزها با خبر باشد که میشود: «خَبِيرٍ» پس این کتاب چنین ویژگی دارد که حالا در همین آیاتی که میخوانیم سعی کنید که قسمتهای «أُحْكِمَتْ» و قسمتهای «فُصِّلَتْ» آن را کشف کنید، در بیاورید.
«أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ ۚ إِنَّنِي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ»(هود/٢)
که جز الله را بندگی نکنید بدون شک من برای شما از جانب او انذار دهنده و بشارت دهنده هستم.
حالا میفرماید: «این کتاب که به صورت محکم و مفصل بیان شده، هدفش این است که آخر کار شما به این برسید که جز الله هیچ کس را بندگی نکنید.» و از زبان پیامبر صل الله علیه و سلم میفرماید که: «من برای شما انذار دهنده هستم برای کسی که بخواهد تمرد کند، ظلم کند، اینها را نادیده بگیرد. برای کسی که به این کتابی که آیاتش محکم و مفصل بیان میشود، کسی که به آن عمل کند برایش بشارت و جایزه و مژدگانی هست.»
«وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ ۖ وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ» (هود/٣)
و اینکه به درگاه پروردگارتان استغفار کنید (طلب بخشش کنید) و بعد به سوی او توبه نمایید تا شما را بهرمند کند، یک بهرمند خوب و پسندیده تا زمان مشخص و نامگذاری شده (زمان تعیین شده) و به هر صاحب فضیلتی، فضیلتش را بدهد (صاحب کرم و نیکوکاری، جزای نیکویش را بدهد) ولی اگر پشت کردید پس قطعا من بر شما از عذاب روز بزرگ میترسم.
و حالا این کتاب مفصل بیان میشود، انوع برنامهها و قواعد در این کتاب بیان میشود و به تفصیل شرح داده میشود که نتیجه این حاصل شود که شما به سوی پروردگارتان استغفار کنید یعنی از این راه هر چهقدر به انحراف رفتید به خاطر رفتن به مسیر انحرافی، آنجا متوجه شوید و طلب بخشش کنید که خدا شما را مجازات نکند، عقوبت نکند، «وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ» معذرت خواهی کنید بعد که متوجه شدید و معذرت خواهی کردید، از آن راه انحرافی هم برگردید: «تُوبُوا» برگردید، «إِلَيْهِ» به سوی خدا، به سوی راه درست، راهی که این کتاب معرفی میکند بعد به سوی آن راه برگردید که اگر این کار را انجام دادید حالا این کتاب محکم و مفصل که در خدمت شما، در اختیار شما هست و به آن عمل کردید آن موقع این نتیجهها برای شما دارد؛ نتیجهی اول: «يُمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا» یک بهرهوری خوب، یک زندگی خوب و با آرامش و بهرمندی محترمانه، زندگی خوب و سالم خواهید داشت تا پایان عمرتان، تا مرگ، زندگیتان خوب خواهد بود، تا پایان زندگی: «إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى» که از این دنیا میروید، دیگر یعنی دچار عقوبت، شکنجه، عذاب، نمیشوید و یک زندگی خوبی را انجام خواهید داد و پاداش دوم: «وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ» و هر کسی که یک کار خوبی انجام میدهد، صاحب فضیلت هست هر چهقدر هم قبلاً گناه کرده باشد، انواع گناهان هم انجام داده باشد بعد از استغفار و توبه، دیگر هر کار خوبی که انجام میدهد آن صاحب فضیلت است، آن شخص نزد خدا بزرگوار است و پاداش آن بزگواریش و کار خوبش هم خدا به او میدهد هر چهقدر هم زمان طولانی سپری شود ولی آن مزدش نزد خدا باقی میماند و به او پس میدهد ولی اگر اینها را رعایت نکنید «وَإِنْ تَوَلَّوْا» پس من بر شما ار عذاب روز بزرگ میترسم، شاید در همین دنیا باشد یک عذاب هولناک، در روزی از این روزهای دنیا و شاید هم روز آخرت باشد.
«إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (هود/٤)
بازگشت شما به سوی الله است و او به هر چیزی قادر است.
سرنوشت شما، عاقبت همهی شما بدون استثناء این است که بازگشت شما به سوی الله خواهد بود یعنی خواهید مرد و دوباره نزد الله زنده خواهید شد و آنجا قیام خواهید کرد، آنجا نزد الله حضور پیدا خواهید کرد: «إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ» و کسی شک هم به دل خود راه ندهد که شاید این اتفاق نیفتد، الله بر هر چیزی قادر است «وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ».
«أَلَا إِنَّهُمْ يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُوا مِنْهُ ۚ أَلَا حِينَ يَسْتَغْشُونَ ثِيَابَهُمْ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ» (هود/٥)
همهی شما بدانید ( آگاه باشید) که آنها سینههای خود را جمع میکنند (میچرخانند) تا خودشان را از او مخفی کنند ولی (باز همهی شما بدانید) زمانی که آنها خودشان را با لباسشان میپوشانند الله هم مخفی آنها را میداند و هم آنچه که علنی میکنند، بدون شک که الله به آنچه که داخل سینهها است کاملا آگاه است.
این حرفها سنگین است که اگر به این قرآن عمل نکردید روز سختی در پیش خواهید داشت و به سوی الله شما آنجا جمع میشوید در نزد الله و باید پاسخگوی اعمالتان باشید. حرف سنگین است، مسیولیت جدی است به همین خاطر آنها میخواهند از زیر این مسئولیت فرار کنند، خودشان را به نفهمیدن بزنند و خودشان را از این صحبتها یک گوشه کناری ببرند و نخواهند اصلاً اینها را بشنوند و بفهمند حالا میفرماید که: «آنها موقع این صحبتها، این مسائل اساسی مهم (که هر انسانی به او مربوط میشود) آنها سینههای خود را میچرخانند.» یعنی اصلاً توجه خود را به سمت دیگری میکنند، اصلاً این حرفها را با کمال بی توجهی رهایش میکنند تا خودشان را از خدا مخفی کنند، میفرماید ولی شما که میدانید؛ اگر نمیدانید هم بدانید که آنها هر چهقدر هم خودشان را به نفهمی بزنند، خودشان را جمع کنند، رو بگردانند و قلبشان را اینطرف و آنطرف منصرف کنند و فکر و حواسشان را به چیزهای دیگر مشغول کنند، به شهوات و دنیا و لذات و اینها خودشان را مشغول کنند و دربارهی این چیزها اصلاً فکر نکنند و به آن توجه نکنند، علاوه بر آن اگر یک لباس هم روی سرشان بکشند یعنی دیگر هر چهقدر هم بخواهند خودشان را ببرند اینطرف و آنطرف و خودشان را مخفی کنند، همهی شما بفهمید که اینها هیچ فایدهای ندارد، خدا که از تمام سر و علنی آنها آگاه است، مگر از خدا میشود گریخت، مگر از خدامیشود فرار کرد یا از خدا مگر میشود آدم خودش را قایم کند، خدا که همهی چیزها را میداند. «إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ» از بیرون هر کاری میخواهد انجام دهد، چه فایده! الله به آنچه که داخل داخل داخل سینهها است، در آن عمق سینهها وجود دارد الله به نسبت آن آگاهی دارد و کاملاً علیم است.