سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۲۱۶ / جزء ۱۱ / آیه ۶۲ الی ۷۰

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی ​  پرسش و پاسخ صفحه

تلاوت این صفحه:

صفحه ۲۱۶

«أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»(یونس/٦٢)

بدانید که دوستان الله نه ترسی بر آن‌ها است و نه هم از چیزی اندوهگین می‌شوند.

در آیه‌ی قبل بیان فرمود: از یک سری ویژگی‌هایی که انسان باید به آن توجه کند و آن‌که الله در هر کاری با ما است و دارد ما را همراهی می‌کند، ما دست به هر کاری بزنیم و به آن مشغول شویم الله قشنگ از احوال ما مطلع است و همراه ما است و هیچ چیزی هم نیست که در زمین و آسمان، ذره‌ای باشد، نه کوچکتر و نه بزرگتر که الله از آن غافل باشد، همه چیز پیش الله آشکار است و از الله هیچ چیزی مخفی نمی‌شود؛ حالا کسی که توجه داشته باشد به این باور، دیگر کارهایش البته که یک کارهای خوب و سنجیده می‌شود، تحت نظارت الله می‌شود و ودیگر به راحتی نه گناه می‌‌کند، نه حق دیگران می‌خورد و نه هزاران حرام دیگر به خاطر منافع خود مرتکب نمی‌شود، آن کارهای حرام را انجام نمی‌دهد  و از آن طرف آن ‌کارهای درست و پسندیده هم انرژی می‌گیرد، زیر نظارت الله آن‌ها را انجام می‌دهد. حالا می‌فرماید: که این‌ها اولیاء الله هستند؛ دوستان الله هستند و کسی که این‌طوری هست هم نه ترسی بر آن‌ها است، از بیرون چیزی می‌تواند آن‌ها را به ترس وارد کند و نه هم از درون اندوهگین می‌شوند.

«الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ»(یونس/٦٣)

کسانی که ایمان آوردند و راه تقوا را پیشه کردند.

یعنی آن کسانی که دوستان خدا هستند همین حرف‌ها باورشان می‌شود. «آمَنُوا» تصدیق می‌کنند، باورشان می‌شود، به آن توجه دارند، به آن ایمان دارند.«وَكَانُوا يَتَّقُونَ» دائما الله را مد نظر قرار می‌دهند و با حس نظارت الله همین‌طور راه تقوا را می‌روند. یعنی همیشه با تقوا هستند، یعنی از کارهای بد پرهیز می‌کنند، کارهای خوب را انجام می‌دهند، این‌ها اولیای الله می‌شوند؛ پس چیز خاصی نیست، یعنی این ویژگی‌ها هر کسی می‌تواند داشته باشد، این طوری نیست که در کل کره‌ی زمین یک افراد خاصی در قدیم قدما مثلا آن‌جا اولیاء‌ الله بودند و یک سری کراماتی داشتند. و این حرف‌ها و مخصوص آن‌ها باشد این‌طوری نیست، هر کس این ویژگی را داشته باشد، می‌فرماید: که اولیاء الله است؛ باور داشتن، ایمان داشتن و کارها را زیر نظارت الله انجام دادن، با تقوا بودن.

«لَهُمُ الْبُشْرَىٰ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ ۚ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»(یونس/٦٤)

برای آن‌ها در زندگی دنیا و در آخرت مژدگانی است، برای کلمات الله تغییر و تبدیلی هم نیست، آن رستگاری بزرگ است.

خب این آدم‌ها این اولیاء الله می‌فرماید: که خوش خبری برای آن‌ها است، بشارت و خبرهای خوش، مژده، هم در زندگی دنیا که یک زندگی خوبی دارند، راحت و آرامی دارند و با آرامش زندگی می‌کنند و همچنین در آخرت راحت و با آرامش هستند. می‌گوید: این قول خدا است؛ کلمات خدا است که بیان فرموده و اصلا راهی نیست که کلمات الله تغییر کند این قانون خدا است، از اول روی کره‌ی زمین که آدم‌ها زندگی می‌کردند بوده، حالا هم هست و تا قیامت هم خواهد بود، اصلا تغییری در این قانون رخ نمی‌دهد. حالا می‌فرماید: این واقعا خوشبختی بزرگی است که آن افراد خودشان را زیر این خصوصیت قرار دهند که اولیاء الله شوند، ایمان و تقوا داشته باشند.

«وَلَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ ۘ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا ۚ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»(یونس/٦٥)

و گفتار آنها تو را اندوهگین نکند، بدون شک که عزت همه‌اش مال الله است، او شنوای دانا است.

حالا شخص وقتی که در این مسیر زندگی می‌کند؛ می‌آید یک حرف‌های آزار دهنده، تمسخرها، استهزاء می‌آید می‌فرماید: تو اگر بر این مسیر رفتی دیگر بعد از آن قضاوت دیگران، سخن دیگران تو را ناراحت نکند، دیگر دلت را قوی کن، دیگر شجاع باش و خودت را به دلیل حرف دیگران ناراحت نکن، تو آن کار درست را انجام بده. و می‌فرماید: که عزت همه‌‌ی این‌ها، مال الله است. آن‌ها هر چه‌قدر که خودشان را بالا بگیرند، بالا نیستند، آن بالا بودن، آن عزت داشتن، آن اقتدار داشتن فقط مال الله است. تمام عزت‌ها مال الله است. آن‌ها به ظاهر تو را تحقیر می‌کنند خودشان را بالا می‌برند ولی هیچ کس جز الله بالا نیست پس تو تابع الله باش، الله هم شنوای دانا است. هیچ چیزی از الله مخفی نمی‌ماند، حرف‌های آن‌ها کاملا می‌شنود و نسبت به حال و احوال تو و همه‌ی آن‌ها کاملا علم و آگاهی دارد.

«أَلَا إِنَّ لِلَّهِ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ ۗ وَمَا يَتَّبِعُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ شُرَكَاءَ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ»(یونس/٦٦)

بدانید که تمام کسانی که در آسمان‌ها و کسانی که در زمین وجود دارند مال الله است. (متعلق و در مالکیت الله است) کسانی که به غیر از الله آن شریکان را فرا می‌خوانند آن‌ها جز از ظن و گمان از چیزی تبعیت نمی‌کنند و آن‌ها فقط تخمین می‌زنند.

و یا آن‌ها که غیر الله را بندگی می‌کنند «وَمَا يَتَّبِعُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ» آن کسانی که به غیر از الله فرا می‌خوانند به عنوان شریک از چه چیزی دادند تبعیت می‌کنند، چه‌ کار دارند می‌کنند، از چه حق و حقیقتی دارند پیروی می‌کنند. آن‌ها از هیچ حق و حقیقتی پیروی نمی‌کنند الا از ظن و گمان، تخیل، تصور، توهم، آن‌ها فقط حدس و گمان می‌زنند. «إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ» هیچ کاری انجام نمی‌دهند الا با تخمین و گمان دارند پیش می‌روند و زندگی می‌کنند.(حالا دو تا ترجمه و«وَمَا يَتَّبِعُ» مای استفهامی باشد یا مای نافیه باشد)

خب حالا می‌فرماید: که تو خودت را به دلیل حرف کسی، به دلیل قضاوت ناعادلانه‌ی آن‌ها، اندوهگین نکن خب آن‌ها چه دارند، همین آدم‌ها هم مال الله هستند، تو مال الله هستی. تمام کسانی که در آسمان‌ها، آن‌ همه ملائکه و مجموعه‌ی آفرینش و آن‌ها که در زمین از آدم‌ها هستند، آن‌هایی که با فهم و شعور و ادراک هستند، تمام آن‌ها مال الله هستند. تو به الله نگاه کن، به وسعت قدرت الله توجه کن، به آن‌ها توجه نکن، خودت را ناراحت نکن، و آن کسانی که به غیر از الله کسان دیگر را، شریکان دیگر را پرستش می‌کنند، آن‌ها از چه پیروی می‌کنند، چه حقیقتی در زندگی آن‌ها وجود دارد، اصلا زندگی آن‌ها پوچ است، حقیقتی در زندگی آن‌ها وجود ندارد.  همه‌‌ی آن‌ها از ظن و گمان و تخیل و تصور و توهم و یک سری سفسطه بازی‌ها و استدلال‌هایی  با پایه‌های چوبین وبا حرص و گمان و تخمین و این‌ها دارند زندگی می‌کنند. برای آن‌ها اصلا حقیقتی در زندگی نیست. تو به این قسمت توجه کن و پشتوانه‌‌ خود را با کمال میل و قوت، الله قرار بده و به این‌هایی که به کسان دیگر از شرکاء تبعیت می‌کنند تو به آن‌ها توجه نکن،  تحت تاثیرآن‌ها قرارنگیر.

«هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ»(یونس/٦٧)

الله آن کسی است که برای شما شب را قرار داده است تا در آن آرام بگیرید و نهار: روز را قرار داده است. روشن: روشنگر، بدون شک که در آن برای قومی که گوش شنوا دارند قطعا نشانه‌های فراوانی است.

حالا الله، اصلا تحت تاثیر آن‌ها قرار نگیر، فقط نگاه تو به الله باشد، الله را ببین که برای شما انسان‌ها، این موجودات، شب را قرار داده، در شب شما به آرامش می‌رسید، روح و جسم شما آرام می‌شود، استراحت می‌کنید و انرژی می‌گیرید.«لِتَسْكُنُوا فِيهِ» در آن شب که می‌توانید به آرامش برسید، تجدید انرژی کنید، و روز هم قرار داده، روشن است.«مُبْصِرًا» روشن، می‌توانید فعالیت کنید، کار، زندگی، پویایی، می‌گوید: این‌ها خیلی نشانه‌ها است.«لَآيَاتٍ» خیلی نشانه‌ها هست برای قومی که گوش شنوا دارند، این‌ها به گوشش‌شان فرو می‌رود، تفکر می‌کنند، توجه می‌کنند به این‌ حرف‌ها وقتی که می‌شنوند، دقت می‌کنند به این خوابیدن‌ خود، به بیداری خود، به زندگی خود، می‌گوید: خیلی نشانه‌ها هست و چون مثال روز و شب زده فرموده برای قومی که گوش شنوا دارند، گوش هم در روز کارایی دارد برای شنیدن،  هم در شب، نه مثل چشم است که فقط در روز کارایی داشته باشد که ببیند و در شب تاریک چیزی نبیند.

«قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ هُوَ الْغَنِيُّ ۖ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ إِنْ عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ بِهَٰذَا ۚ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ»(یونس/٦٨)

گفتند: الله فرزندی را گرفته، الله  پاک و منزه است. او بی نیاز است. تمام چیزهایی که در آسمان‌ها و تمام چیزهایی که در زمین است متعلق به او است، نزد شما هیچ دلیلی به این سخن نیست، آیا برالله دروغ‌هایی می‌بندید که نمی‌دانید. (چیز‌هایی به الله نسبت می‌دهید و در باره‌ی الله حرف‌هایی می‌زنید که نسبت به آن علمی ندارید)

 حالا این یک چیزهایی که زندگی آن‌ها بر اساس توهم و تصور است، اصلا آن‌ها از حقیقتی در زندگی پیروی نمی‌کنند، زندگی آن‌ها همه‌اش این‌طوری است، سفسطه بازی و تخیل و تصور و توهم، حالا از توهمات خودشان همین‌طوری برای خودشان اختراع کردند، می‌گویند: که خدا فرزندی دارد، یک سری چیزهایی را مقدس جلوه می‌دهند، مقدس می‌دانند، نمی‌دانم روح خدایی در آن‌ها است جلوه‌های خدایی دارد، فرزند خدا است، مقدس است، به هر شکل، به نحوی  به خدا ارتباطش می‌دهند وصلش می‌کنند. می‌فرماید: که الله از این‌ حرف‌ها پاک و منزه است، الله که نیازی به این چیزها ندارد. «هُوَ الْغَنِيُّ» احتیاجی به این‌ها ندارد که فرزندی داشته باشد یا کسی  درزمین داشته باشد که خدا به آن نیاز داشته باشد و آن را وسط بندگانش گذاشته باشد برای نجات آن‌ها، برای پرستش، برای کمک، کردن به آن‌ها، خدا به این‌ها نیاز ندارد، خودش بخواهد کمک می‌کند، خودش بخواهد هر کاری را انجام می‌دهد، نیازی به این‌ها ندارد و چه چیزی را می‌خواهید به خدا نسبت دهید به عنوان فرزند و چیزهای مقدس هست، خب هر چیزی که در آسمان‌ها و زمین است که همه‌اش در مالکیت الله است، مال خودش است، ساخته‌‌ی الله هستند و شما که این حرف‌ها را می‌زنید، چیزهایی را مقدس معرفی می‌کنید می‌فرماید: که «إِنْ عِنْدَكُمْ» هیچ دلیلی به نزد شما نیست.«مِنْ سُلْطَانٍ بِهَٰذَا» به این حرف، هیچ دلیلی ندارید همان تخیل و تصور است. دلیل علمی پشتوانه ندارید، می‌گوید: شما بر خدا چیزهایی که علمش را ندارید بر اساس توهم و تصور همین‌طوری یک چیزی از دهانتان می‌اندازید به خدا نسبت می‌دهید، در باره‌ی خدا این حرف‌ها می‌زنید.

«قُلْ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ»(یونس/٦٩)

بگو: بدون شک کسانی که بر الله دروغ می‌بندند، رستگار نمی‌شوند.

کسانی که همین‌طوری در باره‌ی الله یک حرفی را از دهان خود می‌اندازند بیرون و به خدا چیزهایی نسبت می‌دهند، این‌ها را به خدا ربط می‌دهند، واسطه‌ی بین خودشان و خدا و ارتباطی بین آن‌ها و خدا برقرار می‌کنند و این حرف‌ها که دروغ‌هایی هست که بر خدا می‌بندند، می‌فرماید: که این آدم‌ها خوشبخت نمی‌شوند.

«مَتَاعٌ فِي الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ نُذِيقُهُمُ الْعَذَابَ الشَّدِيدَ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ»(یونس/٧٠)

کالا و بهره‌وری  در دنیا است، بعد بازگشت‌شان به سوی ما خواهد بود، آن‌ موقع ما عذاب شدیدی را به به دلیل کفری که می‌ورزیدند به آن‌ها می‌چشانیم .

خب این‌ها این حرف‌ها را می‌زنند و خیلی موقعیت دارند، خیلی پست و مقام دارند، شهرت دارند، شخصیت دارند، پس آن‌هایی که این حرف‌ها را می‌زنند، چه‌قدر خوب و چه‌قدر شرافتمندانه دارند زندگی می‌کنند. می‌فرماید: «مَتَاعٌ فِي الدُّنْيَا» این‌ها یک سری ابزار و وسایل و کالاهایی است در زندگی دنیا دارند از آن بهره‌برداری می‌کنند، برخوردار می‌شوند. در زندگی دنیا است، اصلا این‌ها ملاک نیست، گول این‌ها نخورید. همین‌ها بعد از این که از این دنیا سپری کردند و استفاده کردند، بعدش کجا می‌خواهند بروند؟ آخرش چه؟ به کجا می‌رسند؟ می‌‌فرماید: «ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ» بازگشت آن‌ها به سوی ما است، دانه‌دانه پیش ما می‌آیند. بعد ما، حالا دیگر نوبت ما است، عذاب شدیدی به دلیل آن کفری که می‌ورزیدند و این‌ها را می‌گفتند و به خدا نسبت می‌دادند، ما عذاب شدید را به آن‌ها می‌چشانیم.