سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحهی ۱۶۱
«وَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ»(اعراف/۸۲)
و جوابی نداشتند قومش الا که گفتند: «آنها را از شهرتان بیرون کنید زیرا آنها مردمانی هستند که خواهان پاکی و پاکیزگیاند.»
و جوابی نداشتند قومش الا که گفتند: «آنها را از شهرتان بیرون کنید زیرا آنها مردمانی هستند که خواهان پاکی و پاکیزگیاند.» بعد از اینکه پیامبر لوط علیه السلام آنها را انذار میداد، هشدار میداد از این فاحشهای که همجنسبازان انجام میدادند خب آنها را موعظه میداد، آنها را تذکر میداد حالا جوابی ندارند که بدهند چون واضح است که با ته وجدانشان اگر نگاه بکنند آنجا به آنها دارد میگوید که: «این کارشان چهقدر اشتباه است، چهقدر زشت است.» یعنی حرف منطقی نداشتند، جواب منطقی نداشتند که به لوط علیه السلام بدهند الا، فقط همین حرف که اینها را از شهر در کنید اینها آدمهایی هستند که میخواهند پاک، پاکیزه زندگی بکنند ما را دارند زیر سؤال میبرند کار ما را قبول ندارند اینها مزاحم زندگی ما هستند ما را دلتنگ کردهاند، آنها را از شهر بیرون بکنید تنها این جواب دادند و حالا این روندی که همجنسبازان آن زمان در پیش گرفتند و امروزه هم در دنیا دارد تکرار میشود همین است ابتدا خیلی زشت، بعد کمکم زشتیاش برای افرادی کم میشود، تبلیغات، آن را چیز خوب پنداشتن و همینجور تبلیغ و خود را به مظلومی زدن، مظلومنمایی، در حق ما ظلم میشود، هر کسی اختیار دارد که چهطور زندگی بکند به ما حق آزادی نمیدهند و به این شکل و کمکم تلاش و تعداد بیشتر، تبلیغات و حتی تا به رسمیت شناختن همجنسبازی و بعد از آن دیگر نوبت میرسد که از اکثریت جامعه بشوند و بعد از آن، آن اقلیت پاک و مؤمن، اینها دیگر باید بیرون از شهر بروند آنها اگر قرار بود خودشان تو شهر نباشند بیرون بروند حالا آدمهای درست را میخواهند از شهر بیرون بکنند این اتفاق افتاده و این زمان هم دارد میرود که به همین مرحله برسد هنوز در دنیا نرسیده است و خواهد رسید که افرادی در جامعهای همجنسباز بشوند (اکثریت) و آدمهای پاک را از شهر بیرون بکنند آنها را تحت فشار قرار بدهند یا باید شما هم ما را به رسمیت بشناسید یا باید اینجا را ترک کنید و در زمان قوم لوط به این مرحله رسیدند. حالا
«فَأَنْجَيْنَاهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ»(اعراف/۸۳)
پس او، و اهلش را نجات دادیم الا همسرش که از جزء باقی ماندگان در شهر شد.
پس او، و اهلش را نجات دادیم یعنی پیامبر لوط علیه السلام «أَنْجَيْنَاهُ» اهلش، خاندانش و بالاخره هرکس به او ایمان آورده بود همه را نجاتشان دادیم، الا همسرش که از جزء باقیماندگان در شهر شد.
«وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرًا فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ»(اعراف/۸۴)
و ما به مثل باران روی سرشان ریختیم حالا نگاه کن که عاقبت آدمهای مجرم چه شد؟
و ما مثل باران روی سرشان ریختیم یک ریختنی بسیار عجیب و غریب و وحشتناک! حالا نگاه کن که عاقبت آدمهای مجرم چه شد؟ یعنی همجنسبازان مجرمند و پیش خدا و از نگاه قرآن همجنسباز و همجنسبازی جرم است و آنها مجرمند و حالا نگاه بکن که آدمهای مجرم را الله چهطوری عقوبت میکند! نگاه کن «فَانْظُرْ»، بر آنها به مثل باران، سنگ ریخت، گدازههای آتش بر سرشان سرازیر شد. همه نابود شدند حتی همسر لوط، زیرا که به پیامبر لوط علیه السلام ایمان نیاورد و با کفار همدستی و همکاریمیکرد آن هم جزء همان مردم هلاک شد و مرد.
«وَإِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ قَدْ جَاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»(اعراف/۸۵)
و به سوی مدين، برادرشان شعیب را فرستادیم گفت: «ای قوم من، الله را بندگی کنید به غیر از الله هیچ معبودی برایتان نیست قطعاً که برایتان دلیلهای روشن از جانب پروردگارتان آمده پس کیل و میزان را پر کنید و چیزهای مردم را (حق و حقوق مردم را) کم نکنید و در زمین بعد از اصلاحش فساد نکنید؛ این برایتان بهتر است اگر شما واقعاً مؤمن هستید.
و به سوی مدين، برادرشان شعیب را فرستادیم. همشهریشان، همقبیلهایشان شعیب را (مدین اسم قبیلهای هست) به مثل «وَإِلَىٰ ثَمُودَ وَإِلَىٰ عاد» و اینجا «إِلَىٰ مَدْيَنَ» ، خب پیامبر شعیب برای قوم مدين آمد چه گفت؟ گفت: «ای قوم من! الله را بندگی بکنید به غیر از الله هیچ معبودی برایتان نیست قطعاً که برایتان دلیلهای روشن از جانب پروردگارتان آمده، خیلی چیزها شما دیدید، تجربه کردید، دلیلها را شناختید به آنها توجه بکنید که از طرف پروردگارتان برایتان آمد؛ این همه سال، این همه حرف، این همه ادله پس کیل و میزان را پر کنید وقتی برای مردم میفروشید، متر میکنید، کیلو میکنید، روزمزد کار میکنید، کارمندید و به هر شکلی که دارید با مردم داد و ستد میکنید، قرارداد بستید، طبق آن قرار، کامل کامل وفا بکنید. «فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ» و چیزهای مردم را، حق و حقوق مردم را کم نکنید «وَلَا تَبْخَسُوا» «بَخسَ» یعنی کمکردن، کاستن، «أَشْيَاءَ» یعنی وسایل مردم، چیزها، حق و حقوق مردم، آنها را کمنکنید و در زمین بعد از اصلاحش فساد مکنید ؛ این برایتان بهتر است اگر شما واقعاً مؤمنید، میخواهید مؤمن زندگی کنید پس نقطهی شروع که دارد اینجا پیامبر شعیب علیه السلام شروع میکند و همهی پیغمبران از نقطهای به نام ایمان، یعنی اگر نقطهی ایمان که نباشد بحث همجنسبازی، بحث حق و حقوق مردم، فساد اقتصادی و همهچیز بعد از آن امکان دارد بیاید، اصلاحش هم به هیچ شکل و قانون و مجازاتی هم اصلاح نمیشود الا باز با نقطهی ایمان. میفرماید که: «الله را بندگی کنید به غیر از الله معبودی نیست.» بعد این همه دلیل، بعد حق و حقوق مردم را بدهید کم نکنید و دوباره تاریخ دارد تکرار میشود؛ چهقدر از این خریدها، چهقدر از این معاملات حق مردم کم میشود در انواع خریدها انواع معاملات و قراردادها که این فرموده: «وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا» این فساد است، فساد اقتصادی است، فساد اقتصادی، فساد اخلاقی هم میآورد انواع فسادها هم به دنبالش میآورد، میگوید: «شما حق مردم را کم نکنید.» حالا امروزه امکان دارد در خریدهای اینترنتی یک وقتی کسی جنسی سفارش میدهد این را برایم بفرستید وقتیکه میفرستند میآید اصلاً چیز دیگری برایش فرستادند با کیفیت پایینتر. یک چیزی سفارش میدهد این را برایم بسازید وقتی میسازند چیزی با کیفیت پایینتر، حالا ساختمان باشد، چیزهای دیگر باشد وسایل بهداشتی باشد مواد غذایی باشد یا هر شکلی یا هر مسئلهای که انسانها با آن سروکار دارند امکان دارد سفارش بدهد و چیز دیگر تحویل بگیرد این قشنگ میشود «وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ» که «وَلَا تُفْسِدُوا» هم شد فساد اقتصادی، میگوید این به نفعتان است اگر شما واقعاً قبول دارید یعنی جامعهتان سالمتر زندگی میکنند، مردمش آرامششان بیشتر است و اگر به این شکل ادامه بدهید فساد اقتصادی بعد افرادی فقیر و فقیرتر بعد مجبورند که بروند دزدی و جامعه ناامن بشود و زورگویی و زورگیری و بعد تخممرغ دزد، شتردزد میشود و بعد اختلاسهای دیگر، بی سرو ته و همهی اینها میگوید اینکار را انجام ندهید حق و حقوق مردم را رعایت بکنید به نفعتان است جامعهتان به صلاح میرسد و این صلاح را شما خرابش نکنید این اهداف همهی پیغمبران برای اصلاح وضعیت اجتماعی است.
«وَلَا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِرَاطٍ تُوعِدُونَ وَتَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَتَبْغُونَهَا عِوَجًا وَاذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلًا فَكَثَّرَكُمْ وَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ»(اعراف/۸۶)
و شما سر هر راهی ننشینید که تهدید بکنید از راه خدا، مردم را بازمیدارید هرکس که به خدا ایمان آورد بعد راه الله را شما کج نشان میدهید و به یادتان بیاورید زمانیکه اندک بودید الله شما را فراوان کرد و نگاه کنید که عاقبت آدمهای مفسد چه است.
و شما سر هر راهی ننشینید که تهدید بکنید «وَلَا تَقْعُدُوا» ننشینید، بِكُلِّ صِرَاطٍ» سر هر راهی «تُوعِدُونَ» که تهدید میکنید و از راه خدا سد میکنید، مردم را از راه خدا باز میدارید هرکس که به آن ایمان آورد؛ یعنی هرکس که بخواهد ایمان بیاورد شما چرا سر راهش مینشینید تهدیدش میکنید نمیگذارید که مردم به الله ایمان بیاورند. بعد راه الله را شما کج نشان میدهید با یک سری ایراد گرفتنهایی، شبهاتی «وَتَبْغُونَهَا عِوَجًا» دوست دارید که دین را کج نشان بدهید که کسی به سمت دین نرود و به یادتان بیاورید زمانی که اندک بودید الله شما را فراوان کرد هم تعدادتان، هم داراییتان، خدا زیادتان کرد و نگاه کنید که عاقبت آدمهای مفسد چیست! نگاه کنید به قوم نوح، قوم لوط، قوم صالح، اینها را دیدید، عبرت بگیرید شما به آن سرنوشت دچار نشوید (دلسوزی پیامبر شعیب علیه السلام را) چون آنها تهدید میکردند؛ کسی اگر ایمان میآورد یکی، دوتا، سهتا، رعب و وحشت ایجاد میکردند با تهدید، با قتل، با زدن و تهدید به قتل و زدن و اینها تا بقیه دیگر عبرت بگیرند به سمت پیامبر شعیب علیه السلام نروند و باز امروزه همین هم در دنیا دارد تکرار میشود.
«وَإِنْ كَانَ طَائِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا بِالَّذِي أُرْسِلْتُ بِهِ وَطَائِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنَا وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ»(اعراف/۸۷)
و اگر گروهی از شما باشند که ایمان آوردند به آنچه که من برایش فرستاده شدم و گروه دیگر ایمان نیاوردند پس صبر کنید تا وقتی که الله بین ما داوری کند و آن بهترین داوران است.
دارد میگوید که خب مردم، حالا مردم شهر دو دستهاند که: «یک دسته به من ایمان میآورند، یک دسته ایمان نمیآورند.» آنهایی که ایمان آوردند یا میخواهند ایمان بیاورند که شما تهدید میکنید، تهدید نکنید، کاری نداشته باشید، صبر بکنید؛ گروهی از شما حالا ایمان آوردید یا نیاورید شما تعیین تکلیف نکنید، شما نزنید، نکشید، اجازه بدهید تحمل بکنید تا الله فیصله بکند بالاخره شما درست میگویید؟ اینها درست میگویند؟ تا خدا خودش ببینیم چه کاری انجام بدهد شما اینجور مردم را تحت فشار قرار ندهید (حالا این هم توجه بکنیم شما تصور بکنید حالا این توضیحات برای اینکه ما بفهمیم داستان قرآن در زندگی ما ملموس است و اگر به آنها توجه نکنیم بنده این توضیحات اضافی اگر ندهم خیلی وقتها این داستانها به شکل یک داستان تاریخی، ما گوش به آن میدهیم و از آن میگذریم.) شما تصور کنید یک کشوری را شما در نظر بگیرید (حالا هرکشوری دوست دارید که شناختتان بیشتر است) کشوری در نظر بگیرید انواع فسادهای اقتصادی، انواع زورگویی بعد أن حق مردم را خوردن، بعد آن دزدی، بعد آن همه ناامنی و همهجور مشکلات اقتصادی، بعد یک پیغمبری بیاید در همان کشوری که شما الان تصورش کردید در هرجای دنیا هم که باشد یک پیامبری همانجا میآید بعد میرود با رؤسای آن شرکت که دارند مثلاً تو مواد غذایی دارند خیانت میکنند، دارند در حق مردم ظلم میکنند با آنها با هیئت مدیرهشان مثلاً جلسه میگیرند با آنها صحبت میکند این کار را نکنید، شما دارید ظلم میکنید، جامعه به فساد کشیده میشود، مردم مریض میشوند بعد یک گروه دیگر که یک مسئولیتی دیگر به عهده دارند حالا از هر نظر از امکانات به حساب مصالح و امکانات و چیزهایی که در یک جامعه، دریک کشور نیاز مردم است با آنها میرود جلسه میگیرد میگوید اعلان عمومی میکند، در رسانه، در رسانهها حرفش را اعلان میکند که اینکار را نکنید، راه درست این است شما دارید این را انجام میدهید، روشنگری میکند بعد آنها را هشدار میدهد این کار نکنید اگر انجام بدهید به مثل قومهای دیگر گرفتار میشوید و اگر انجام ندهید رعایت بکنید هم، خدا به شما بهشت میدهد و قشنگ حالا آنها دو حالت دارد یا بگویند درست است آره، بپذیرند و یا همهی آنها همه با هم، علیه آن پیامبر همدست بشوند که آمده و قشنگ الان پیامبر شعیب در همچنین مملکتی در همچنین جامعهای دارد همچنین کاری انجام میدهد. آنها به جای اینکه به سمت اصلاح جامعهی خودشان بیایند علیه پیامبر شعیب علیه السلام همدست شدند. چه شد؟