سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه 159 / جزء 8 / آیه 68 الی 73

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی   پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

صفحه ۱۵۹

«أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَأَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ»(اعراف/۶۸)

من رسالت‌های پروردگارم را برای شما می‌رسانم و من به نسبت شما دلسوزی، امانت‌دار هستم.

در آیه‌ی قبل پیامبر هود علیه السلام به قومش گفت که: «غیر از الله کسی را بندگی نکنید» آن‌ها گفتند: «تو آدم کم خردی هستی، فرومایه‌ای، انگار آیکیوت پایین است که این‌ حرف‌ها را می‌زنی ما این همه معبود را ول بکنیم فقط یک خدا را پرستش بکنیم!» الان دارد می‌گوید: «نه من دارم رسالت‌های پروردگارم را برای شما ارسال می‌کنم من از خودم نمی‌گویم و این امر پروردگار به نسبت شما است تازه من به نسبت شما هم دلسوز هستم یعنی خیرخواهتان هستم شما هم‌شهری من هستید، هم قبیله‌ای من  هستید و از جانب الله هم که به شما می‌رسانم با کمال امانت و درست‌کاری آن‌ها را به شما می‌رسانم.» «أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَأَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ»

«أَوَعَجِبْتُمْ أَنْ جَاءَكُمْ ذِكْرٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَلَى رَجُلٍ مِنْكُمْ لِيُنْذِرَكُمْ وَاذْكُرُوا إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاءَ مِنْ بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ وَزَادَكُمْ فِي الْخَلْقِ بَسْطَةً فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»(اعراف/۶۹)

آیا شما تعجب کردید که ذکری از جانب پروردگارتان برای‌تان آمد از سمت یک مردی از  خودتان تا شما را متوجه کند، و به یادتان بیاورید که الله شما را جانشینانی بعد از قوم نوح قرار داد و شما را از نظر هیکل و جسم افزایش داد، این نعمت‌های الله را به یادتان بیاورید تا که به رستگاری برسید.

آیا شما تعجب کردید که ذکری، یادآوری‌ای، اندرزی از جانب پروردگارتان برای‌تان آمد از سمت یک مردی از خودتان «عَلَى رَجُلٍ مِنْكُمْ»، «لِيُنْذِرَكُمْ» تاشما را متوجه کند به شما انزار بدهد، اشتباهایتان را به شما گوشزد بکند آیا از این تعجب کردید که حالا پیامبری از جانب خدا از جتس خودتان برای‌تان آمده، کجاش تعجب دارد‌؟ تعجب ندارد و به یادتان بیاورید، فراموش نکنید که الله شما را جانشینانی بعد از قوم نوح قرار داد؛ شما داستان نوح را می‌دانید که قبل از شما بودند چه بر سرشان آمد، شما بعد از آن‌ها آمدید و شما را از نظر هیکل و جسم افزایش داد، نیرومندتان کرد. «وَزَادَكُمْ فِي الْخَلْقِ بَسْطَةً»        «الْخَلْقِ» یعنی آفرینش‌تان را، «بَسْطَةً»  در آن بسط، نیرومندی گشایش و قدرت در وجود شما قرار داد؛ یعنی آدم‌های هیکلی و بسیار قدرتمند شما را آفرید این را فراموش نکنید الله این نعمت را به شما داد، این امتیاز را به شما داد،  «فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» این نعمت های الله را به یادتان بیاورید، مرور بکنید، فراموش نکنید تا که به رستگاری برسید به این قضایا دقت کنید آن‌ها را متوجه کرد که بعد از فوم نوح هستند، آن‌ها نافرمانی کردند چه شدند؟ شما مواظب باشید نافرمانی نکنید که همان سرنوشت بر سرتان می‌آید و قومی خیلی نیرومند بودند چون بعد از قوم نوح علیه السلام، خب آن همه سازه‌هایی که درست کرده‌ بودند در آن طوفان از بین رفت ، همه‌ چیز منهدم شد، تمدن‌شان، شهرهایشان از بین رفت و الان قومی به وجود آمدند با نیروی بدنی مضاعف که به سرعت دوباره تمدن، شهرها و آن سازه‌ها را دوباره از نو ایجاد بکنند و می‌گوید که: «الله شما را این‌جور قدرتمند و نیرومند قرار داد.

«قَالُوا أَجِئْتَنَا لِنَعْبُدَ اللَّهَ وَحْدَهُ وَنَذَرَ مَا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ»(اعراف/۷۰)

گفتند: «آیا تو آمدی که ما فقط یک الله را بندگی بکنیم و تمام چیزهایی که پدران‌مان آن‌ها را پرستش می‌کردند رهایشان کنیم!» بیاور آن‌چه که به ما وعده می‌دهی، اگر واقعاً راست می‌گویی.

گفتند: «آیا تو آمدی که ما فقط یک الله را بندگی کنیم و تمام چیزهایی که پدران ما آن‌ها را پرستش می‌کردند رهایشان کنیم! برو، این حرف‌ها را نزن، برو بیاور آن‌چه که تو به ما داری وعده می‌دهی.» «فَأْتِنَا» بیاور آن‌ را به سمت ما  «بِمَا تَعِدُنَا» آن وعده‌ای که می‌دهی، آن تهدیدی که می‌کنی برو تهدیدت را اجرا بکن اگر واقعاً راست می‌گویی! این حرف‌ها تو کله‌ی ما نمی‌رود که این همه معبودان که بین ما و الله واسطه هستند آن‌ها را می‌خواهی حذف بکنی این چه حرفی است.

«قَالَ قَدْ وَقَعَ عَلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ رِجْسٌ وَغَضَبٌ أَتُجَادِلُونَنِي فِي أَسْمَاءٍ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا نَزَّلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ»(اعراف/۷۱)

گفت پیامبر هود علیه السلام که قطعا برشما واقع شده‌است برسر شما در آمده ازجانب پروردگارتان عذاب و غضب دارید با من جر و بحث می‌کنید در مورد اسم‌هایی که خودتان آن‌ها را نامیدید، نام‌گذاری کردید.پدرانتان یعنی چیزهایی مقدس تراشیدید به عنوان خدا به عنوان معبود که در این جهان کاره‌ای هستند، خداهیچ دلیلی هم نازل نکرده ، هیچ دلیلی هم برآن نیست پس شما منتظر باشید من با شما منتطرهستم.

پیامبر هود علیه السلام گفت که: «قطعاً بر شما واقع شده‌است بر سر شما در آمده از جانب پروردگارتان عذاب و غضب شما می‌گویی که برو آن‌چه که  تهدید داری می‌کنی بیاور، نه عذاب بیاور، اصلاً شما الان انگار داری عذاب می‌شوی، عذابه آمده یعنی الان فکرتان انگار دیگر از کار افتاده شما با من دارید بحث می‌کنید!  «أَتُجَادِلُونَنِي» دارید با من جر و بحث می‌کنید در مورد اسم‌هایی که خودتان آن‌ها را نامیدید، نام‌گذاری کرده‌اید! «سَمَّيْتُمُوهَا» همین خودتان آن‌ها را نام‌گذاری کرده‌اید!  «أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ»  پدران‌تان یعنی چیزهایی مقدس تراشیدید به عنوان خدا، به عنوان معبود که در این جهان کاره‌ای هستتند این اسم‌ها و القاب مقدس هم برای‌شان گذاشتید، اعتقادات، دارید اعتقادات کفر و شرک تبلیغ می‌کنید، و بعد هم خدا هیچ دلیلی هم نازل نکرده‌ است   «مَا نَزَّلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ» هیچ دلیلی هم بر آن نیست که خدا اجازه داده‌ باشد که شما این حرف‌ها را بزنید پس شما منتظر باشید من هم با شما منتظرم.  تهدیدم را بیاورم، عذابه بیاید اصلاً همین‌ که شما دارید در مورد این معبودان باطل با من جر و بحث می‌کنید و دارید به خطا دارید زندگی می‌کنید همین اصلاً عذاب خداست که راه درست و راه اصلاح را و راه آرامش را پیدا نمی‌کنید، از شما سلب شده است، همین از جانب پروردگارتان بر شما این عذاب ریخته شده است.

«فَأَنْجَيْنَاهُ وَالَّذِينَ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَقَطَعْنَا دَابِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَمَا كَانُوا مُؤْمِنِينَ»(اعراف/۷۲)

پس ما پیامبر هود علیه السلام و کسانی که همراه او بودند را نجات دادیم (یعنی مومنان) به رحمی از جانب خودمان و ریشه‌ی کسانی‌که آیات ما را تکذیب کردند قطع کردیم، مؤمن هم نبودند و اصلاً امکان نداشت ایمان بیاورند.

در نتیجه در پایان پس ما او را نجاتش دادیم فَأَنْجَيْنَاهُ پیامبر هود علیه السلام و کسانی‌که همراه او بودند (یعنی مؤمنان) به رحمتی از جانب ما،  لطف کردیم و عنایت کردیم و آن‌ها را نجات‌شان دادیم و از آن طرف کافران  «وَقَطَعْنَا دَابِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا»  و ریشه‌ی کسانی که آیات ما را تکذیب کردند قطع کردیم، نسل‌شان را از بین بردیم، ورشان داشتیم چرا؟ چون آن‌ها آیات ما را که تکذیب کردند  «وَمَا كَانُوا مُؤْمِنِينَ» مؤمن هم نبودند یعنی این‌ها اصلاً امکان هم نداشت که ایمان بیاورند، اصلاً بنا نداشتند ایمان بیاورند «وَمَا كَانُوا مُؤْمِنِينَ»

«وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ قَدْ جَاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ هَذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِي أَرْضِ اللَّهِ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ»(اعراف/۷۳)

به سوی ثمود برادرشان صالح را فرستادیم گفت: «ای قوم من! الله را بندگی کنید، غیر از الله معبود دیگر را پرستش نکنید قطعاً که دلیل‌های واضح از جانب پروردگارتان برای‌تان آمد. این شتر خدا برای شما نشانه است پس آن‌ را به حال خودش رها کنید که شتر خدا در زمین خدا بچرد و سوءقصد نسبت به این شتر نکنید که عذاب دردناک شما را خواهد گرفت.»

و به سوی ثمود برادرشان صالح را فرستادیم خب یک قومی دیگر که البته قوم عاد در سرزمین عربستان زندگی می‌کردند، ثمود هم به همین شکل البته با فاصله‌ی طولانی، فاصله‌ی زیاد و این‌ها اصالت‌شان عرب بودند که قبل از اسلام دیگر از بین رفتند چند هزارسال قبل از اسلام این‌ها به طور کلی قوم‌شان از زمین برداشته شدند و به سوی ثمود برادرشان صالح را فرستادیم؛ یعنی صالحی که از قوم و قبیله‌ی خودشان بود، مال خودشان بود گفت: «ای قوم من! ای هم‌شهریان و هم‌قبیله های من! الله را بندگی بکنید شایسته نیست که شما غیر از الله معبودی دیگر را پرستش کنید. این حق را ندارید.»  «مَا لَكُمْ» این حق را ندارید که به غیراز الله معبودی دیگر را پرستش کنید. «قَدْجَاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ»  قطعاً که دلیل‌های واضح از جانب پروردگارتان برای‌تان آمد یعنی قبل از آن خیلی دلیل‌ها، خیلی استدلال‌ها، نشانه‌ها برای‌شان بیان شده، واضح شده‌ است، می‌گوید این همه نشانه‌ها از جانب پروردگار   آمد، یکی: «هَذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً»  این شتر خدا برای شما نشانه است، شتری که به عنوان یک نشانه برای‌شان آمده بود و حقانیت نبوت پیامبر صالح علیه السلام را اثبات می‌کرد، این برای شما نشانه است.  «فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِي أَرْضِ اللَّهِ»پس آن را به حال خودش رها کنید  «فَذَرُوهَا» که در زمین خدا بچرد، «نَاقَةُ اللَّهِ» شتر خدا، زمین هم زمین خدا. اجازه بدهید در زمین بگردد، بچرد، بخورد،  «وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» و هیچ نوع دست درازی به این شتر نکنید سوء قصد نسبت به این شتر نکنید که عذاب دردناک شما را خواهد گرفت آن روزی که به این شتر اذیت کنید دیگر عذابه بر سر شما خواهد ریخت و آن شتر که حالا نشانه بود، چه‌طور نشانه بود؟ از کجا آمده بود؟ این دیگر حالا به عنوان یک نشانه که همه حقانیت پیامبر صالح علیه السلام را می‌فهمیدند حالا از دل کوهی در آمده و آن شتر هیکلش، شکلش، شمایلش، جوری بوده برای خود قوم به عنوان نشانه واضح بوده است؛

 حالا امکان دارد که ما اطلاعات کافی از تصویر آن شتر نداشته باشیم مهم آن قوم هستند که به عنوان یک نشانه برای پیامبر صالح علیه السلام قبول داشتند.