سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه۱۵۱
«أَعُوذُ بِٱللَّهِ مِنَ ٱلشَّيْطَـٰنِ ٱلرَّجِيمِ»
پناه میبرم به الله از شر شیطان رانده شده
«المص»(اعراف/۱)
حروف مقطعه
«كِتَابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلَا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ»(اعراف/۲)
کتابی است که به سوی تو نازل شده پس در سینهی تو هیچ سختی و حرج و فشاری از آن نباشد تا به وسیلهی آن انذار دهی و تذکری برای مؤمنان باشد.
دارد بیان میکند که این کتاب از جانب الله بر تو نازل شده است. «كِتَابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ» حالا از آن طرف تو هستی که پذیرای این کتابی، تویی که این کتاب را در سینهات جا دادی هم احساس تنگی و فشار نکنی. این کتاب، الله هم برای دریافتش، برای فهمش، برای رساندنش کمکت میکند و در همه ابعاد وظایفی که در مقابل این کتاب انجام میدهی الله کمکت میکند پس در سینهی تو تنگی و سختی و فشار و استرس نباشد، راحت راحت این کتاب را تحویل بگیر و از جانب الله به مردم برسان، این را به مردم برسان و مردم را انذار بده «لِتُنْذِرَ بِهِ» و این کتاب مایهی انذار و هشدار برای جهانیان باشد. و از آنور کسانی که کتاب را از جانب الله میپذیرند، ایمان میآورند برای آنها هم سراسر عبرت و اندرز است. «وَذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ»
«اتَّبِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ ۗ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ»(اعراف/۳)
دنبال کنید آنچه که به سوی شما از جانب پروردگارتان نازل شده است و شما به غیر از الله از (چیزهای دیگر) معبودان دیگر پیروی مکنید؛ کم هستید آنچه که تذکر میگیرید.
یعنی شما ای مردم! حالا این کتاب به سوی رسول الله صل الله علیه و سلم نازل شد، رسول الله هم میخواهد این را به مردم برساند، انذار بدهد، مؤمنان هم قرار است که از آن پند و اندرز بگیرند، حالا نوبت شما مردم هست که از این کتاب تبعیت بکنید «اتَّبِعُوا» دنبال بگیرید، جدی بگیرید، این کتاب که از جانب الله به سمت شما نازل شده است. و راههای دیگر نروید، دنبال معبودان دیگر، تفکرات دیگر، اشخاص دیگر که راه را میخواهند به شما نشان بدهند دنبال آن راهها نروید «وَلَا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ» با این وجود که این تذکر، این هشدار داده شده که راه خدایی بروید، راه کتاب خدا بروید ولی آن مردمی که این را گوش میدهند و این کار را واقعاً انجام میدهند اندک هستند. «قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ»
«وَكَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا فَجَاءَهَا بَأْسُنَا بَيَاتًا أَوْ هُمْ قَائِلُونَ»(اعراف/۴)
و چهقدر زیاد از شهرها که ما آنها را هلاکشان کردیم پس عذاب ما در وقت شبانگاه یا در استراحت وسط روز سراغشان آمد.
و چهقدر زیاد از شهرها که ما آنها را هلاک کردیم پس عذاب ما سراغشان آمد. «فَجَاءَهَا بَأْسُنَا» «بَأْسُ» يعنی عذاب ما، عقوبت ما سرشان آمد. چه موقع؟ «بَيَاتًا» دروقت شبانگاه، در دل شب. «أَوْ هُمْ قَائِلُونَ» یا که آنها در استراحت وسط روز به سر میبردند. يعنی این کتابی که نازل شده خیلی از مردم این کتاب را دنبال نکردند، این کتاب و هدایت این کتاب را نپذیرفتند، به راههای بیراهه رفتند و در نتیجه مستحق عذاب شدند، خیلی از این شهرها مستحق عقوبت خدا شدند «وَكَمْ مِنْ قَرْيَةٍ» و عذاب هم آنها را گرفت و کاری از دستشان بر نیامد؛ زمانهای مختلف خاصتاً بدترین زمانها که در دل شب بودند یکدفعه آن عذاب آمد و هیچ کاری نتوانستند بکنند یا در وقت استراحت وسط روز، وقت ظهر عذاب آمد (سيل، زلزله، عذابهای دیگر) و باز در آن عذاب نابود شدند. میگوید: «شما عبرت بگیرید که قبل از شما خیلیها این بلاها سرشان درآمد چون دنبال هدایت الله نرفتند.»
«فَمَا كَانَ دَعْوَاهُمْ إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا إِلَّا أَنْ قَالُوا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ»(اعراف/۵)
پس دعای آنها نبود زمانی که عذاب ما سراغشان آمد مگر اینکه گفتند: «قطعاً ما ظالمیم.»
پس صحبت آنها، دعای آنها، فریاد آنها نبود زمانی که عذاب ما سراغشان آمد مگر این که گفتند: «قطعاً ما ظالمیم، ما ستمکاریم» یعنی همان شهرها، همان آبادیها که مستحق عقوبت الله شدند همان افراد وقتی که عذاب الله سرشان آمد حالا در حین چشیدن عذاب میگفتند که: «ما ظالمیم، ما ستم کردیم، ما اشتباه کردیم. خدایا! توبه، ما را ببخش.» و فقط به ظلم و ستم و کوتاهیشان اقرار میکردند که چرا دنبال هدایت الله نرفتند! یعنی دارد بیان میکند که آنها اینجور بودند. مواظب باشید شما به این سرنوشت دچار نشوید. حالا از بین رفتند امکان دارد در روز قیامت بگویند که واقعاً به آنها هدایت خدایی نرسیده، نفهمیدند.
«فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ»(اعراف/۶)
پس قطعاً از کسانی که به سوی آنها فرستاده شد و از پیامبران سؤال خواهیم کرد.
پس قطعاً سؤال خواهیم کرد از کسانی که به سوی آنها فرستاده شده است. «فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ» يعنی مردم، کسانی که پیغمبر یا کتاب به سمت آنها ارسال شده است. ما از آنها سؤال میکنیم که واقعاً هدایت خدا برای شما ارسال شد یا نه! «وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ» و از خود مرسلین، خود پیامبران هم، صد در صد ما از آنها سؤال خواهیم کرد که آیا هدایت خدا را به مردم رساندید یا خیر؟ ما این را سؤال میکنیم و بعد
«فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ ۖ وَمَا كُنَّا غَائِبِينَ»(اعراف/۷)
و بعدش ما بر آنها داستان را بیان میکنیم و ما اصلاً غایب نبودیم.
و بعدش ما بر آنها داستان را بیان میکنیم، حقیقت مسئله را از روی علم برای آنها بیان میکنیم «بِعِلْمٍ»، «وَمَا كُنَّا غَائِبِينَ» و ما اصلاً غایب نبودیم؛ یعنی آنها در دنیا چه کردند؟ آیا هدایت دستشان رسید؟ پیامبران رساندند، نرساندند؟ و همهی اینها ما نتیجهگیری میکنیم، ما برای آنها حقیقت مسئله را از روی علم و دانش، با دلیل و مدرک بیان میکنیم و ماهیج جا هم نبوده که غایب باشیم؛ يعنی قشنگ همه چیز واضح واضح برایشان آنجا بیان میکنیم که در دنیا در چه حالتی به سر میبردند؟ چه تفکرات و تصوراتی داشتند؟ ما همه چیز را برایشان بیان میکنیم.
«وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»(اعراف/۸)
وزن در آن روز حق است پس هر کس که میزان اعمال خوب او سنگین باشد پس آنها همان رستگارانند.
وزن در آن روز حق است یک چیزی کاملاً حقیقی، واقعی که اتفاق میافتد. آنها به قیامت آمدند بعد هم ادله و مدارک همه چیز برایشان بیان شده و الان دیگر از نظر اینکه هدایت به آنها نرسیده باشد کاملاً منتفی است. حالا دیگر چوب در میدان خودشان هست و حالا خودشان و اعمالشان، آن اعمالی که آوردند میفرماید که: «ما ترازو میگذاریم، میزان و معیار به حق میگذاریم در آن روز که اعمالشان را بسنجیم.» حالا «فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» پس هر کس که میزان اعمال خوبش سنگین باشد پس آنها همان رستگارانند، خوشبخت شدهها هستند. ولی!
«وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَظْلِمُونَ»(اعراف/۹)
و کسی که معیار اعمال خوبش سبک باشد پس آنها کسانی هستند که به خودشان خسارت زدند به خاطر ظلمی که درحق آیات ما انجام میدادند.
و کسی که معیار اعمال خوبش سبک باشد پس آنها کسانی هستند که به خودشان خسارت زدند، خودشان را بدبخت و بیچاره کردند «خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» چرا؟ «بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَظْلِمُونَ» به خاطر ظلمی که در حق آیات ما انجام میدادند. این کتاب از سمت الله برایشان رفت اما دنبال نگرفتند، دنبال حرف دیگران راه افتادند، دنبال تصورات و تفکرات دیگران که برایشان آن اندیشهها را به آنها القاء میکردند، دنبال آن اندیشههای باطل، عقاید باطل میرفتند؛ به خاطر ظلمی که در حق و اعتقاد کردند آنها دیگر به خودشان خسارت زدند.
«وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ ۗ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ»(اعراف/۱۰)
وقطعاً ما به شما در زمین مکانت دادیم و برای شما در زمین اسباب و وسایل زندگی قرار دادیم؛ شما خیلی اندک شکرگزاری میکنید.
و قطعاً ما به شما در زمین مکانت دادیم؛ یعنی به شما این قدرت را دادیم که در زمین مسلط باشید، در زمین بتوانید از امکانات زمین، موقعیتهای زمین استفاده کنید، این قدرت را داشته باشید که بیشترین تأثیر را در زمین داشته باشید (بیش از هر موجود دیگری) ما به شما این قدرت، این مکانت دادیم، این موقعیت دادیم. «وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ»، «وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ» و برای شما در زمین، اسباب و وسایل زندگی قرار دادیم؛ ماشین، خانه، موبایل، وسایل آشپزخانه، اجاق و خیلی چیزهای دیگر برای زندگی، اساسیات زندگی، ما برای شما در زمین قرار دادیم. «مَعَايِشَ» اسباب و اساسیات زندگی «قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ» منتها کم هستند آنچه که شکرگزاری میکنید، از آن شکرگزاران تعدادتان کم است و آن همه امکانات هم خیلی اندک به نسبت آن انبوه امکانات، خیلی اندک شما شکرگزاری میکنید.
«وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ»(اعراف/۱۱)
و قطعاً ما شما را آفریدیم بعد به شما صورت دادیم، بعد به ملائکه گفتیم برای آدم سجده بروید همه هم سجده کردند به جزء ابلیس که او از سجده کنندگان نبود.
و قطعاً ما شما را آفریدیم بعد به شما صورت دادیم «ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ» شما را صورتبندی کردیم، شما را چهرهآرایی کردیم، بعد به ملائکه گفتیم برای آدم سجده بروید «اسْجُدُوا لِآدَمَ» همه هم سجده کردند «فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ» که او از سجده کنندگان نبود. صحبت از آدم است که آفریده شد، صورتبندی شد، و بعد از اینکه خلقتش و تصویرش آماده شد، زنده شد، گفتیم که سجده کنید و همهی ملائکه به جزء ابليس (که این دستور شامل ابلیس هم میشد) سجده نکرد.