سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه 11 / جزء 1 / آیه 70 الی 76

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی  پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

صفحه ۱۱

«قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُبَیِّنْ لَنَا مَا هِیَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَیْنَا وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ» (بقره/70)

گفتند: از پروردگارت بخواه تا برای ما چگونگی گاو را روشن کند، چون گاوها برای ما مشتبه شده­اند و اگر الله بخواهد آن گاو را پیدا می‌کنیم.

گفتند: از پروردگارت بخواه تا برای ما روشن کند چگونگی آن گاو را؟ چون گاوها برای ما مشتبه شده، تعدادشان زیاد است و انتخاب برای ما سخت شده و ما اگر الله بخواهد آن گاو را پیدا می‌کنیم.

یک قتلی رخ داده بود میان بنی­اسرائیل و برای این که قاتل شناسایی شود، پیامبر موسی علیه‌السلام به آن‌ها گفت: الله امر کرده یک گاو سر ببرید، گفتند ما را مسخره می‌کنید؟ گفت پناه بر الله اگر با چنین چیزی مسخره کنم که در آیات قبل خواندیم، ابتدا گفتند دعا کن و از پرودگارت بخواه ماهیت آن را مشخص کن، ابتدا گفت نه پیر باشد و نه جوان  سپس گفتند: رنگش را مشخص کن الله فرمود که رنگش زرد باشد در این آیه ۷۰ هم توضیح بیشتر در مورد گاو از خداوند می‌خواهند  فرمود:

«قَالَ إِنَّهُ یَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لا ذَلُولٌ تُثِیرُ الأرْضَ وَلا تَسْقِی الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لا شِیَةَ فِیهَا قَالُوا الآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا وَمَا کَادُوا یَفْعَلُونَ» (بقره/71)

گفت آن نه گاویست رام که زمین را شخم زند و نه هم زراعت را آبیاری می‌کند، گاوی سالم است و عیبی در آن نیست، رنگش یک­دست است و هیچ لکه­ای ندارد. گفتند بله الان حق را آوردی، سپس گاو را سر بریدند و نزدیک بود همان کار را هم انجام ندهند.

«قَالَ إِنَّهُ یَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لا ذَلُولٌ تُثِیرُ الأرْضَ وَلا تَسْقِی الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لا شِیَةَ فِیهَا» گفت: الله می‌گوید آن نه گاویست رام که زمین را شخم زند و نه هم زراعت را آبیاری می‌کند، نشانه بعدی این که سالم است و عیبی در آن نیست، «لا شِیَةَ فِیهَا» رنگش هم یک­دست است و لکه رنگ دیگری در بدنش نیست. «قَالُوا الآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا وَمَا کَادُوا یَفْعَلُونَ» به موسی گفتند: بله حالا حق را آوردی، حرف درست را زدی توضیحاتت کامل شدند، سپس گاو را سر بریدند و نزدیک بود همان کار را هم انجام ندهند.

حالا ببینیم بحث بنی اسرائیل بهشان امر شده یک گاو سر ببرید، عمل نیست، فقط دارند حرف می‌زنند. نشستند بحث می‌کنند که چه ایراداتی می‌شود روی آن حکم گرفت و مسئولیت­پذیری آن‌ها را هم دارد برایمان مشخص می‌کند که چه قدر مسئولیت­پذیر بودند و داریم می‌خوانیم که آن‌ها پیشکسوت بودند در دین‌داری و حالا که این پیامبر آمده مشکل دارند که چرا از میان ما نیست و از میان عرب‌ها است.

وقتی آن‌ها مسولیت­پذیری ندارند و حاضر نیستند یک گاو سر ببرند، چه طور انتظار دارند پیامبری از میانشان مبعوث شود؟ پیامبری خیلی مسئولیت­پذیری بیشتری می‌خواهد،  پس دارد رفتار آن‌ها را برایمان بیان می‌کند و سوره بقره هم به همین اسم است.

 

«وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِیهَا وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَا کُنْتُمْ تَکْتُمُون» (بقره/72)

آنگاه که شما شخصی را کشتید و در موردش با هم کشمکش و نزاع کردید، و الله خارج کننده است آنچه که شما کتمان می‌کردید.

«وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِیهَا» و باز به یادتان بیاورید آنگاه که شما شخصی را کشتید و در موردش با هم کشمکش و نزاع کردید. «وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَا کُنْتُمْ تَکْتُمُون» و الله خارج کننده است آنچه که شما کتمان می‌کردید.

یک قتل رخ داد که هرکسی گردن قبیله دیگر می‌انداخت، «فَادارءتم فیها»‌ هرکس می گفت کار ما نبوده و کار آنها بوده و به همین شکل باهم نزاع می کردند. ولی الله آن چیزی که کتمان کرده بودند و کار خودشان بود و مستقبل نمی‌کردند الله آن جرم را اخراج کرد و مشخص کرد کار کدام قبیله است. چطور؟

 

«فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا کَذَلِکَ یُحْیِی اللَّهُ الْمَوْتَى وَیُرِیکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ» (بقره/73)

پس گفتیم با قسمتی از آن گاو به آن مقتول بزنید، این چنین الله مردگان را زنده می‌کند و آیاتش را به شما نشان می‌دهد تا تعقل کنید.

با چشم خودشان دیدند که چطوری یک عضو از یک گاو مرده را زدند به یک شخص مرده و آن مرده زنده شد و با چشم خود دیدند! و این قدرت الله است.

 

«ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» (بقره/۷۴)

بعد از مدتی دوباره دلهایشان مثل سنگ شد بلکه نه خیلی بدتر از سنگ شد و بدون شک که از سنگ‌ها مجموعه‌ای هستند که از آن‌ها نهرها منفجر می‌شود و یک مجموعه از سنگ‌ها هستند که دهن باز می‌کنند و آب از آن‌ها خارج می‌شود و مجموعه‌ای از سنگ‌ها هستند که از خشیت و هیبت الله فرو می‌ریزند و الله به آن کارهایی که انجام می‌دهید اصلا غافل نیست.

«ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِکَ» اما بعد از این ماجرا دوباره دل شما سنگ شد، آن زمان تاثیرگذار بود این حادثه که با چند ضربه چاقو شخصی را کشتند و آن شخص با چنین شکل وحشتناکی مرده است و هیچ کس تصور نمی‌کند که چنین اتفاقی بیافتد ولی جلو چشمانشان با عضوی از یک گاو مرده زنده شد و اگر ما هم چنین چیزی را با چشم‌های‌مان ببینیم از نظر ایمانی و قدرت الله واقعاً به تجربیات خیلی بالایی می‌رسیم و قدرت الله را درک می‌کنیم و آن‌ها وقتی این صحنه را دیدند آن را درک کردند.

مدتی خوب بودند، ولی «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَٰلِكَ» » ولی بعد از مدتی دوباره دلهایشان مثل سنگ شد بلکه نه، خیلی بدتر از سنگ شد «وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ» و بدون شک که از سنگ‌ها مجموعه‌ای هستند که از آن‌ها نهرها منفجر می‌شود (چشمه با فشار جاری می‌شود) «وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ» و یک مجموعه از سنگ‌ها هستند که دهن باز می‌کنند و آب از آن‌ها خارج می‌شود (آرام آرام روان می‌شود) «وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ» و مجموعه‌ای از سنگ‌ها هستند که از خشیت و هیبت الله فرو می‌ریزند. آفریننده سنگ‌ها دارد این‌ها را می‌گوید، آن کسی که این‌ها را تولید و ایجاد کرده دارد به ما گزارش می‌دهد که سنگ‌ها این حالتی هستند یک مجموعه این یک مجموعه آن و به این سه شکل سنگ‌ها در برابر الله از خودشان عکس العمل نشان می‌دهند خشیت الله را دارند و این‌ها از سنگ هم بدترند و واقعا این‌گونه است سنگ‌هایی که از هیبت الله ریزش می‌کنند وجود دارد. حداقل چیزی که همه شما می‌دانید آن کوهی که پیامبر موسی می‌گفت من می‌خواهم الله را ببینم و الله به او گفت: به این کوه نگاه کن اگر سر جایش ایستاد مرا می‌ببینی وقتی که الله یک ذره روی کوه متجلی شد سنگ‌های آن کوه از هیبت الله ریخت این‌که برای همه ما واضح است که سنگ در برابر الله این عکس‌العمل را نشان می‌دهد دیگر این‌ها و یا خیلی از مردم از سنگ هم بدترند «وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» و الله به آن کارهایی که انجام می‌دهید اصلا غافل نیست.

 

«أَفَتَطْمَعُونَ أَن يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» (بقره/۷۵)

آیا شما طمع‌کارید که حرف شما را قبول کنند و باور کنند درحالی که گروهی از آنان  کلام الله را می‌شنوند و بعد از آن که خوب آن را فهمیدند و اندیشه کردند و علم کافی هم حاصل کردند آن را تحریف می‌کنند.

آیا شما طمع‌کارید که حرف شما را قبول کنند و باور کنند درحالی که گروهی از آنان  کلام الله را می‌شنوند و آن را تحریف می‌کنند. «مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ» بعد از آن که خوب آن را فهمیدند و اندیشه کردند «وَهُمْ يَعْلَمُونَ» و علم کافی هم حاصل کردند کلام الله را تحریف می‌کنند دیگر باور دارید که شما را باور کنند، انتظار دارید که این‌ها شما را به رسمیت بشناسند، شمایی که کتاب و پیامبر جدید برای شما آمد این‌هایی که آن همه سابقه داشتند در دین، چقدر شهرت داشتند و چقدر فعال بودند الان که تازه شما آمدید انتظار دارید که به وجود و شخصیت‌تان قرار بکنند. این‌ها به کلام الله اقرار نمی‌کنند خوب خوب می‌فهمند و تحریفش می‌کنند، انتظارتان را پایین بیاورید که این‌ها دلسوز شما نخواهند شد.

 

«وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُم بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُم بِهِ عِندَ رَبِّكُمْ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ» (بقره/۷۶)

هرگاه کسانی را که ایمان آورده‌اند ملاقات کنند می‌گویند بله ما به شما ایمان آوردیم ولی وقتی بعضی از آن‌ها با بعضی دیگر ملاقات می‌کنند و خودشان دور هم می‌نشینند می گویند: شما چرا به آن‌ها می‌گویید به آن‌ها نگویید که آن­ها در روز قیامت نزد پروردگارتان به همان چیزها علیه خودتان استناد می‌کنند، مگر اندیشه نمی‌کنید.

مثلا یک صحنه که این‌ها شما را به رسمیت نمی‌شناسند هرگاه کسانی را که ایمان آورده‌اند ملاقات کنند می‌گویند: بله ما با شما هستیم ما ایمان آوردیم (به ظاهر اقرار می کنند که با شما هستند.) «وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعض» ولی وقتی بعضی از آن‌ها با بعضی دیگر ملاقات می‌کنند و خودشان دور هم می‌نشینند «قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُم بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُم بِهِ عِندَ رَبِّكُمْ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ» به هم می‌گویند، پشت سرتان این‌گونه می‌گویند، شما چرا دارید با آن‌ها حرف می‌زنید و خیلی از حرف‌هایی را که خدا به شما گفته؛ مثلاً در کتاب تورات یک‌سری معلومات را به شما گفته و به شما یاد داده به شما در مورد پیامبر خاتم و کتابی که آخر نازل می‌شود گفته، همه این‌ها را الله به شما گفته است. «أَتُحَدِّثُونَهُم» شما چرا به آن‌ها می‌گویید به آن‌ها نگویید اگر به آن‌ها بگویید آن‌ها در روز قیامت نزد پروردگارتان به همان چیزها علیه خودتان استناد می‌کنند که شما همه این‌ها را می‌دانستید که در کتاب‌تان سخن از پیامبر خاتم و قرآن این‌ها است پس چرا ایمان نیاوردید اگر می‌دانستید. در روز قیامت همه این‌ها علیه‌تان حجت می‌شود به آن‌ها این حرف‌ها را نگویید «أَفَلَا تَعْقِلُونَ» مگر خرد ندارید و اندیشه نمی‌کنید چرا دست از این کارها برنمی‌دارید؟ چرا این حرف‌ها را به مسلمانان می‌گویید؟ زمانی که این‌ها به خودشان برسند این حرف‌ها را به یک‌دیگر می‌گویند، این‌گونه شما را چیزی حساب نمی‌آورند و شما را به عنوان دین حق به رسمیت نمی‌شناسند.