سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
تلاوت این صفحه:
«وَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا» (نساء/۱۰۶)
و از الله طلب بخشش کن، بدون شک الله بسیار درگذرندهی مهرورز است.
و از الله طلب بخشش کن؛ برای خودت، برای دیگران، برای همان خیانتکاران، از الله طلب بخشش کن، اگر آمدند پیش تو و خواستند که بدون شک الله بسیار درگذرندهی مهرورز است.
«وَلَا تُجَادِلْ عَنِ الَّذِينَ يَخْتَانُونَ أَنْفُسَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًا» (نساء/۱۰۷).
و تو از کسانیکه به خودشان خیانت میکنند از آنها جدل نکن که بدون شک الله هیچ آدم خیانتکار گناه پیشهای را دوست ندارد.
و تو از کسانیکه به خودشان خیانت میکنند از آنها جدل نکن، به نفعشان موضع نگیر و مجادله نکن، در حقشان خیانت میکنند. چون بحث خائن، کسی که خیانت میکند، حالا در هر زمینهای آیه به صورت باز و مطلق بیان فرموده است و در هر چیزی امکان دارد خیانت رخ بدهد؛ خیانت سیاسی، خیانت در حوضهی خانواده بین زن و شوهر، خیانت بین دوتا شریک، خیانت بین دو یا چند تا دوست که زیرآبی هم بزنند پیش دیگران، خیانت بین همکار، چند همکار به نسبت رئیسشان، خیانت چند مسئول به نسبت دیگران و هرنوع خیانتی که شما تصور کنید. میگوید شما اگر کسی در حق خودش خیانت میکند! چون کسیکه خیانت میکند در حقیقت دارد در حق خودش خیانت میکند؛ درست است که به وسیله آن خیانت به لذت میرسد، به شهوت میرسد، به مقام میرسد، به پول بیشتر میرسد و به ثروت، به شهرت میرسد، ولی اینها دارند در حقشان خیانت میکنند. چون این خودشان، جانشان، این بدنشان، دست و پاهایشان، روحشان، وجودشان که از همه کس مهمتر است. اینها با این کارها با این به دست آوردن زودگذر دنیا، اینها دارند خودشان را بدبخت و بیچاره میکنند، پس دارند در حق خودشان خیانت میکنند. میگوید تو از آنها در مقابل آنها نایست و بخاطر آنها جدل نکن که بدون شک الله هیچ آدم خیانتکار گناهپیشهای را دوست ندارد «خَوَّانًا» کسیکه کارش خیانت است و «أَثِيمًا» کارش گناه و گناهپیشه است و «خَوَّانً» کسی که خیلی گناه میکند. کسی یکبار در زندگیاش یک شکلی، به یک شیوهای فریب خورد، توبه میکند و شامل «خَوَّانً» نمیشود «خَوَّانً» صیغه مبالغه است.
«يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ مَا لَا يَرْضَى مِنَ الْقَوْلِ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطًا» (نساء/۱۰۸).
از مردم مخفی میکنند نمیگذارند. ولی از الله که مخفی نمیکنند و الله همراه آنها است، آن زمانی که آنها در مواضع سری، چیزهایی که الله از آن حرفها راضی نیست را میگویند و الله به آنچه که انجام میدهند کاملا احاطه دارد.
«يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ» از مردم مخفی میکنند؛ نمیگذارند کسی مطلع شود در آن خیانتی که دارد میکند ولی از الله که مخفی نمیکنند دارد نگاه آن خائنها را تصحیح میکند در حقیقت، دارد چشم آنها را باز میکند، یعنی دارد با خائنها صحبت میکند و آنها را میخواهد انسانیت و ادب و تزکیه و ایمان به آنها هم بدهد. آنها از مردم مخفی میکنند، خدا را چی؟ «وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ مَا لَا يَرْضَى مِنَ الْقَوْلِ» و الله همراه آنان است آن زمانی که آنها در مواضع سری، شبانگاه، مخفیانه، چیزهایی که الله از آن حرفها راضی نیست را میگویند. الله همراه آنان است آنجایی که نقشه میریزند، با خودشان نقشه میکشند که چکار کنند؟ چطور خیانتی؟ با چه کسی؟ چطور؟ با خودشان اندیشهاش و نقشهاش و طرحاش را میریزند و یا با کسی مطرح ومشورت خائنانه دارند با کسی، یا تیم گروهی دارند باهم در یک گروه صحبت میکنند، پیام میدهند، الله همراه آنان است که دارند مخفی میکنند.
«وَكَانَ اللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطًا» (نساء/۱۰۸).
و الله به آنچه که انجام میدهند کاملا احاطه دارد، کاملا بر آنها واقف و مسلط است.
«هَا أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ جَادَلْتُمْ عَنْهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فَمَنْ يُجَادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَمْ مَنْ يَكُونُ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا» (نساء/۱۰۹).
ای شما! شما از آنها در زندگی دنیا دفاع کردید، پس چه کسی در روز قیامت از آنها دفاع میکند یا چه کسی است که در آنجا بر آنها وکیل باشد.
ای شما! شما از آنها در زندگی دنیا دفاع کردید، خب حالا اگر هم که شما از آن خائنها دفاع کردید: «جَادَلْتُمْ عَنْهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا» از آنها دفاع کردید، در مقابل آنها به نفعشان موضع گرفتید، دیگران را از خودتان رنجاندید بخاطر این خیانت کرده، چرب زبان، متملک و چاپلوس است آمده رفیق شده است با یک مسئولی و زیرابی یکی دیگر از همکارانش میزند. آن مسئول، چون این آیات که میگوید از آنها دفاع نکن، پشتیبانی از آنها نکن، بیشتر برای کسانی است که مرجع مردم هستند؛ به نحوی بالاتر هستند، راس هستند، مسئولیتی به عهده دارند، بیشتر برای آنها پیش میآید، پایین تر هم پیش میآید حتی به نسبت پدر و مادر و آنها میآیند زیرابی همکارانشان را میزنند با تملق و چاپلوسی، و آن حاضر میشود این را هدیه میآورد خیلی صحبتهای شیرین، رفتارهای محترمانه و همهی اینها خودش را رفیق میکند، نزدیک میکند و آن در نتیجه، آن همکارش را و آن یکی رفیق را از دور خارج میکند. این آن را تخریب میکند و آن کسیکه بالاتر است باورش میشود و شروع میکند بازهم به تخریب همان شخص و آن را از دور خارج میکند. چیزی که باقی میماند دور رفتن آدمهای خوب از دور و بر او، و ماندن آدمهای خائن پیش آن شخص. حالا میفرماید که شما اگر هم از آنها دفاع کردید در این زندگی دنیا، خب؛ «فَمَنْ يُجَادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» روز قیامت ببینم چه کسی در مقابل الله از آنها دفاع میکند؟ چه کسی از آنها دفاع میکند؟ آنجا دیگر چهکار میکنید؟ «أَمْ مَنْ يَكُونُ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا» یا چه کسی است که در آنجا بر آنها وکیل باشد؟ چه کسی است که در آنجا وکیل مدافعشان باشد؟ کارهایشان را جلو ببرد؟ از آنها دفاع کند؟ چه کسی میخواهد وکیلشان باشد؟ آنجا را چه؟ دیدشان را دارد باز میکند هم به نسبت آن مسئولین، هم به نسبت خائنان، که شما به منفعت زودگذر، به آن لذت زودگذر و به آن منافع زود گذرتان نگاه نکنید. به دراز مدت نگاه کنید. چون آدم خائن همیشه در لحظه زندگی میکند، میگوید شما در لحظه زندگی نکنید، شما نگاهتان را عمیق کنید.
«وَمَنْ يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِيمًا» (نساء/۱۱۰).
و هرکس عمل بدی انجام بدهد یا در حق خودش ظلمی کند بعداز آن از الله طلب پوزش کند، الله را مییابد بسیار درگذرندهی مهرورز.
وهرکس عمل بدی انجام دهد، هرعمل بدی یا در حق خودش ظلمی کند «ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ» بعد از الله طلب پوزش کند، «يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِيمًا» الله را مییابد بسیار درگذرندهی مهرورز. این کار را انجام بدهد؛ شما دفاع نکنید بگذارید خودش تنبیه شود، شما حمایت نکنید بگذارید در آن خیانتی که کرده اگر برملا هم شده نیا برایش دلسوزی نکن، بگذار خوب آنجا تنبیه شود، تا متوجه خدا شود نه متوجه شما، تا در آن گرفتاری خدا را به عنوان تنها حامیاش بشناسد نه شما را، اگر کسی بدی و ظلمی کرد پیش خدا دستش را بلند کند طلب استغفار کند، خدا غفور و رحیم است تا یاد بگیرد خدا غفور و رحیم است.
«وَمَنْ يَكْسِبْ إِثْمًا فَإِنَّمَا يَكْسِبُهُ عَلَى نَفْسِهِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا» (نساء/۱۱۱).
و کسیکه گناهی را کسب کند پس همانا که به ضرر خودش آن را انجام میدهد و الله بسیار دانای حکیم است.
وکسیکه گناهی را کسب کند، به گناه دست بزند، پس همانا که به ضرر خودش دارد انجام میدهد «فَإِنَّمَا يَكْسِبُهُ عَلَى نَفْسِهِ» برعلیه خودش دارد آن گناه را انجام میدهد هرچند که آن گناه هم خیلی شیرین و لذتبخش و دارای منفعت باشد و الله بسیار دانای حکیم است. نسبت به همه چیز آگاهی دارد و خیلی هم حکیم است. میفهمد که چطوری کارها را پیش ببرد.
«وَمَنْ يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا» (نساء/۱۱۲).
و کسیکه انجام دهد خطایی، یک گناهی مرتکب شود به یک آدم بری، آدم بیگناه، آن را نسبت بدهد پس قطعا که متحمل بهتان و گناه آشکار شده.
و کسیکه انجام دهد خطایی، یک گناهی ولوکه از روی خطا باشد، یا گناهی مرتکب شود: «أَوْ إِثْمًا»_«خَطِيئَةً» از سرغیر عمد، «إِثْمًا» سر عمد. «ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئًا» و بعد از آن به گردن یک شخص بیگناهی بیندازد آن خطایش را، یا آن گناهش را، کاری انجام داده و الان موقعیت طوری است که میتواند به اسم کسی دیگر بزند، به نام کسی دیگر تمام کند، آن خطا یا آن گناه را، که عواقبش متوجه آن شود نه خودش، «ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئًا» به یک آدم بری، آدم بیگناه آن را نسبت بدهد، همچین شخصی اگر این کار را انجام بدهد، «فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا» پس قطعا که متحمل شده بهتان، یک دروغ آشکار و گناه واضح متحمل شده است، یک خصلت بسیار زشت پیش الله، بهتان و گناه آشکار.
«وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْءٍ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا» (نساء/۱۱۳).
و اگر فضل الله برتو نبود ورحمتهای الله، تورا در بر نمی گرفت، قطعا گروهی از آنها تلاش داشتند که تو را گمراه کنند منتها جز خودشان کسی را گمراه نمیکنند و هیچ ضرری به تو نمیرسانند و چیزهایی به تو آموزش داده که نمیدانستی و فضل الله برتو بسیار عظیم است.
«وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ» و اگر فضل الله برتو نبود و رحمتهای الله تو را در بر نمیگرفت، قطعا گروهی از آنها تلاش داشتند که تورا گمراه کنند به شیوههای مختلف، تلاششان، تمام هم و غمشان این بود که تو را گمراه کنند؛ حالا به همین نحوی که اندک اندک روی شما تاثیر بگذارند برای تخریب دیگران، برای اینکه فکرتان به نسبت دیگران منفی شود و برای اینکه در شما اثر کنند، اثر منفی بگذارند، به هر شکل، اگر لطف و مرحمت الله نبود خواستهی آنها این بود که تورا گمراه کنند. منتها؛ جز خودشان کسی را گمراه نمیکنند، «وَمَا يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْءٍ» و اصلا به تو هیچ ضرری نمیرسانند، چرا؟ دلیلش «وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ» و الله برتو کتاب و حکمت را نازل کرده، تو این را داری تو وابسته به خودت نیستی، متکی به خودت و دانش خودت و سواد خودت نیستی، الله بر تو کتاب و حکمت نازل کرده، روش اجرای کتاب هم به تو یاد داده. «وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ» و چیزهایی به تو آموزش داده که نمیدانستی، اینها را داری، اینها فضل الله و رحمت الله بر تو است که آنها نمیتوانند تورا گمراه کنند، مادامی که با این کتاب خدا سر و کار داری و مدام آن را در زندگیات اجرا میکنی، مطالعه میکنی، میخوانی و اجرا میکنی، آنها هیچ ضرری به تو نمیتوانند برسانند «وَمَا يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْءٍ»
«وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا» (نساء/۱۱۳)
و فضل الله بر تو بسیار عظیم است که کل زندگیات را در بر گرفته است.