سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
«مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا»(نساء/80)
کسی که از رسول اطاعت کند پس در حقیقت از الله اطاعت کرده است و کسی که پشت کند پس ما تو را به عنوان مراقب و محافظ نفرستادیم.
رسالت رسول برای این است که مردم از او اطاعت کنند چون قاصد خدا است، (رسول یعنی قاصد) و فرمان آور از جانب الله حالا هر کس که از رسول اطاعت کند در حقیقت از الله طاعت می کند اما آیا همهی مردم از این پیغام آورها اطاعت می کنند یا نه «وَ مَن تَوَلیٰ» خیر، خیلی ها هستند که پشت میکنند، غرور به آنها دست می دهد و اتفاقاً شروع میکنند به مبارزه با آن رسول، و کُلاً مبارزه با آورده های رسول که آیات بعدی دیگر این را شرح میدهد. آن افرادی که «تَولَیٰ» کردند چه کارهای خطرناکی ممکن است انجام بدهند و شما هم در مقابل آنها می توانید چه کارهایی انجام دهید و چه کارهایی باید انجام دهید.
«وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا»(نساء/81)
و می گویند اطاعت می کنیم اما وقتی که از کنار تو خارج می شوند، در وقت های سری و پنهانی، وقتهای شبانگاه، گروهی از آنها می گویند غیر از آن چیزی که تو میگویی و الله می نویسد هر آنچه که آنها شبانگاه سری با هم صحبت می کنند، پس ای تو پیغمبر تو از آنها روی بگردان از آنها بگذر و بر خدا توکل کن و کافی که الله وکیل باشد .
دارد خصلت آنها را بیان میکند، و می گویند اطاعت می کنیم اظهار اطاعت میکنند اما وقتی که از کنارتو خارج می شوند، در وقت های سری و پنهانی، وقتهای شبانگاه، گروهی از آنها می گویند غیر از آن چیزی که تو میگویی و میگویند اطاعت، ولی غیر از آن حرف هایی که تو گفته ای برای اطاعت، دقیقا برعکس آن را انجام میدهند و در گفتگو های شبانه و در جمعهای سری خودشان یک حرف هایی بر علیه حرفای تو می زنند، «وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ» و الله می نویسد هر آنچه که آنها شبانگاه سری با هم صحبت می کنند، الله آنها را می نویسد، یعنی برای الله مهم است آن حرف ها، آن حرف هایی که ضدیت از آنها میآید مشاجرات، اختلافات، حتی جنگ ها، قتلها، نقشه ها، تخریب ها، از همان نقشه های شبانه است خداوند همه آنها را می نویسد، کوچک نیستند پیش خداوند «فَأَعرِض عَنهُم» پس ای تو پیغمبر تو از آنها روی بگردان از آنها بگذر «وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّه» تو کار خودت را بکن و بر خدا توکل کن «وَکَفیٰ بِاللَّهِ وَکِیلا» و کافی که الله وکیل باشد.
«أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا»(نساء/82)
آیا در قرآن تدبر نمی کنند و اگر قرآن از نزد غیر الله بود قطعاً در آن اختلافات زیادی دیده می شد.
آیا در قرآن تدبر نمی کنند یعنی آنها، حال که پیغمبر این همه جمع و این تشکیلات و این برنامه ها راه انداخته و دارد این کارها را انجام میدهد برای تشکیل یک حکومت مرکزی، برای یک جامعه استوار و برای تقسیم مسئولیتها و همهی این قوانین و ضوابط که دارد پیش می برد آنها فکر میکنند که پیغمبر صلی الله و آله و سلم دارد برای خودنمایی خودش است یا تمام این حرفها ساخته خودش است و برای خودش دارد تشکیلات ایجاد میکند حالا می فرماید آیا در قرآن تدبر نمی کنند که بفهمند که اینها برای قرآن است برای خود محمد (صلی الله و آله و سلم ) نیست. «وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا» و اگر قرآن از نزد غیر الله بود قطعاً در آن اختلافات زیادی دیده می شد پس مشکل آنها در اساس است که قرآن را به عنوان کتاب خدا قبول ندارند، خب تدبر کنید تا بفهمید که واقعاً کتاب خداست، چون اگر تدبر نکنید آن موقع فکر می کنید که این کتاب خدا نیست و خیلی چیزهای عجیب و غریب در این کتاب مشاهده میکنید، خیلی اختلافها، خیلی ضد و نقیض ها، خیلی شرق و غرب ها در این کتاب مشاهده میکنید که آنها فقط با تدبر حل می شود حالا مثلاً همین قضیه در سوره مبارکه نسا هستیم قبل از این آیات خواندیم در مورد خانواده بعد از این هم دوباره برمیگردد به آیات خانواده، اینجا بحث جنگ و طاغوت اینها است ، خب چه ربطی دارد؟ صیانت از خانواده قبلش باید صیانت از جامعه باشد و این آیات دارند از جامعه صیانت می کنند، خیلی این قضیه مهم است شاید هم یک وقتی فکر کنیم این آیات شخصی که منافق از این کار را انجام می دهد شبانگاه نقشه میکشد ارتباطش با ما چیست، منفعتش با ما چه چیزی است که قرآن اینها را ذکر کرده، اتفاقاً از مسائل اخلاق، نماز، خانواده، اقتصاد و همه آن ها زمانی میتواند در امنیت به سر ببرد که این امنیت وجود داشته باشد، امنیت اساسی در جامعه، در اجتماع و این آیات دارد در مورد امنیت اجتماعی صحبت می کند و کسانی که میخواهند این امنیت را به هم بریزند، این ها چه کسانی هستند که می گویند چشم «وَ یَقُولُونَ طَاعَةٌ» ولی نقشه های دیگری می کشند خب این ها ستون پنجمی دشمن هستند، به حساب یک افرادی که جزو همین ملت و مسلمان ها هستند ولی کار میکنند برای دشمن مسلمانها، نفوذی هستند از جانب آنها، شبانگاه نقشهها یک سری اطلاعاتی دست دشمن می دهند که راحتتر دشمن اینها را زیر سلطهی خود بکشد یا آنها را نابود بکند، کار آنها این است. و مشکل آنها از فهم قرآن و قبول نداشتن قرآن و الان آیات قرآن میخواهد که این قضیه را معالجه کند یا باید معالجه و درمان شود یا حذف شود.
«وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ ۖ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ ۗ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا»(نساء/83)
و زمانی که یک حادثهای پیش بیاید از امن، امنیت یا از ترس یک مشکلی فورا آن را پخش میکنند و اگر آن اخبار را بربگردانند، ارجاع بدهند به سوی رسول و اگر برگردانند به صاحبان امر قطعاً می دانند کسانی که از آن انبساط میکنند یعنی آنها حقیقت مسئله را درمیآورند و اگر فضل الله و رحمت الله بر شما نبود، قطعاً شما راه شیطان را میرفتید الا اندکی.
و زمانی که یک حادثهای پیش بیاید از امن، امنیت یا از ترس یک مشکلی، یک حادثهای، یک چیزی، یک امری اتفاق بیفتد که در جهت امنیت جامعه یا ترس به نسبت آن جامعه «أَذَاعُوا بِه» فورا آن را پخش میکنند. پس چه کاری بکنند «وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ ۗ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا» آن خبر ها را پخش میکنند و هر خبری، هر حادثهای، یا خیلی از حوادث، یا در جامعه امنیت یا ترس ایجاد میکند، یا در جامعه امید را افزایش میدهد یا مردم جامعه را ناامید میکند. همان حوادث، همان مسائل، قضایا، پس آن قضایایی که تاثیر دارد در امنیت یا در خوف جامعه، آنها فقط پخش میکند و دیگر ملاحظه جامعه و مردم را نمیکنند، و بگذارم آن خبرها پخش شود و زود به گوش دشمنان برسد تا بهتر بفهمند اگر وضعیت جامعه به هم ریخته که بیشتر فشار بیاورند و کارهایشان را اعمال کنند و به همین خاطر پخشش می کنند، پس چه کار کنند «وَلَورَدُّوهُ» و اگر آن اخبار را بربگردانند، ارجاع بدهند «اِلَی الرَّسول» به سوی رسول، کسی که قاصد از جانب الله است و بعد از آن کسانی که متخصص در امور شرعی هستند، و اگر برگردانند « وَإِلَىٰ اُولِی ٱلاَمرِ» صاحبان امر (متخصصان آن امر) قضایایی که اتفاق افتاده در چه زمینه ای است، در زمینه پزشکی است (اُولِی ٱلاَمر= پزشکان) در زمینه اجتماعی است جامعه شناسان، در زمینه سیاسی است سیاستمداران، در زمینه اقتصادی اقتصاددانان، و در هر زمینهای چرا بر نمی گرداند به رسول و به متخصصان همان امر، اگر آنها به رسول یا متخصصان همان امر برمیگردانند که از بین خودشان است «مِنهُم» آن متخصصان، برخاسته از خودشان است یعنی دلشان به حال جامعه شان می سوزد، آنها چه کار می کنند «لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ» قطعاً می دانند کسانی که از آن انبساط میکنند یعنی آنها حقیقت مسئله را درمیآورند، کشفش میکنند، تحلیل میکنند و برایش چاره جویی میکنند، آنها اگر به متخصصان امر ارجاع میدادند آن قضیه را میتوانستند با کمترین هزینه جمع شان کنند.
«وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا» و اگر فضل الله و رحمت الله بر شما نبود، قطعاً شما راه شیطان را میرفتید الا اندکی، یعنی شما اگر اینها را شما نمیدانستید، قران نمیخوانید و نمیفهمیدید که آن نفوذی ها چه نقشهایی برای شما دارند و بعد نمیفهمید که آنها دارند عمداً پخشش میکنند، شما هم از آنها تبعیت میکردید، همچنان شما هم پخشش میکردید، شما هم هر آنچه میدیدید انتشارش میدادید حالا در فضای حقیقی یا مجازی، و شما هم سبب رعب میشدید و ناامیدی در جامعه و شما هم قشنگ می شدید جزو گروهی از همان ها و همکاران آنها و تبعیت کنندگان شیطان قرار می گرفتید الا اندکی، این فضل خداست که به شما یاد میدهد که متوجه و دانا و آگاه باشید، این فضل و رحمت خداست.
«فَقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا تُكَلَّفُ إِلَّا نَفْسَكَ ۚ وَحَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ عَسَى اللَّهُ أَن يَكُفَّ بَأْسَ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚ وَاللَّهُ أَشَدُّ بَأْسًا وَأَشَدُّ تَنكِيلًا»(نساء/84)
پس تو در راه الله بجنگ، هیچکس را مکلف نمیکنی جز خودت و مومنان را تشویق کن، امید است که خداوند شرّ آن کافران را از سرتان دفع کند و جنگ شان را منهدم کند که پیش نیاید و کارسازِ الله قوی تر است وعقوبت الله هم سختتر است.
پس تو در راه الله قتال کن ای پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) ای تویی که میخوانی، پس تو در راه الله بجنگ، هیچکس را مکلف نمیکنی جز خودت، هرکس وظیفه خودش را انجام بدهد در جنگیدن و جنگیدن را وظیفه خودش بداند، کسی را نمی توانی مجبور کنی، فقط خودت تکلیف بکن و مومنان را تشویق کن «حَرَّضِ المُؤمِنِینَ» امیدی که الله دفع کند جنگ کسانی که کافراند، آنها میخواهند که با شما بجنگند، به جنگ شما بیایند، امید است همین که شما آماده شوید برای جنگیدن، دیگران را تشویق کنید این جنگیدن را وظیفه خودتان بدانید حالت آماده باش در بیایید و تمام آن حذرها را بگیرید و امید است که خداوند شرّ آن کافران را از سرتان دفع کند و جنگ شان را منهدم کند که پیش نیاید. «أَن يَكُفَّ بَأْسَ الَّذِينَ كَفَرُوا» نگه دارد، جلوگیری نماید از جنگ کسانی که کافر هستند. «وَاللَّهُ أَشَدُّ بَأْسًا وَأَشَدُّ تَنكِيلًا» و کارسازِ الله قوی تر است، اگر بحث جنگ است، آن جنگی که الله حمایت می کند از مومنان سختتر و محکمتر است از لشکری که الله از مومنان تدارک میبیند «وَ اَشَدُّ تَنکِیلَا» وعقوبت الله هم سختتر است .
«مَّن يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُن لَّهُ نَصِيبٌ مِّنْهَا ۖ وَمَن يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُن لَّهُ كِفْلٌ مِّنْهَا ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ مُّقِيتًا»(نساء/85)
کسی که شفاعت خوبی انجام دهد نصیبی از آن برای او است و کسی هم که شفاعت بدی بکند، او هم برایش سهمی است و الله بر هر چیزی مراقب و حافظ است و همه چیز را دارد می بیند.
کسی که شفاعت خوبی انجام دهد، میانجیگری خوب و حسنهای انجام دهد نصیبی از آن برای او است و بی بهره نمیشود، کسی برای یک کار خوبی میانجیگری کند و از خودش مایه بگذارد، به کسی انگیزه بدهد برای یک کار خوب، مثلاً درس خواندن، مفید بودن و برای یک عمل پسندیده انگیزه بدهد، شفاعت کند، تشویق کند، حرف خیری بزند، میفرماید برای آن شخص که شفاعت حسنه کرده نصیب و بهره دارد در پاداش و نتیجه آن کار و ثواب آن کار. و کسی هم که شفاعت بدی بکند، میانجیگری بدی انجام بدهد، کسی را از انگیزه ساقط کند، کسی را از کار خوبی سرد کند، بیانگیزهاش بکند، او هم برایش سهمی است، او هم از آن کار بدش از آن انگیزه دادن بدش بی نصیب نمیشود و اوهم شریک همان است.«وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ مُّقِيتًا» و الله بر هر چیزی مراقب و حافظ است و همه چیز را دارد می بیند.
«وَإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا»(نساء/86)
و زمانی که به شما درود و تحیتی داده شد، شما به بهتر از آن درود و تحیت را برگردانید یا که به همانقدر، به مثل همان، بدون شک که الله بر هر چیزی حسابرس است.
و زمانی که به شما درود و تحیتی داده شد، شما به بهتر از آن درود و تحیت را برگردانید یا که به همانقدر، به مثل همان، به شما سلام و درودی شد، السلام علیکم، علیکم السلام و رحمة الله جواب بدهید. به شما خوش برخوردی شد، خوش برخوردتر از آن رفتار کنید به شما احترام گذاشته شد و بیش از آنکه به شما احترام گذاشتن احترام بگذارید آن شروع کرده پس آن بر شما مقدم است ولی شما برای جبران، چون نفر دوم هستید که دریافت می کنید آن خوبی را، شما برای این که نفر دوم هستید برای جبرانش، پس بهتر از آن عمل کنید یا که لااقل به اندازه همان برگردانید به اندازه همان خوبی که انجام داده است. «إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا» بدون شک که الله بر هر چیزی حسابرس است یعنی اگر کسی مثلاً خوبی را، سلامی را، برخوردی را برمیگرداند به نحو احسن ولی فقط ظاهری و سطحی است که فقط یک سری تکنیکهایی در مواجهه با مردم در مقابل احترام به مردم، که یاد گرفته است آن تکنیک ها را انجام میدهد و همین طور سطحی، ظاهری است، خدا قشنگ میفهمد و حسابرسی اینها دستش است که شما آیا برای مهرورزی این کار را انجام می دهید آیا شما به اخلاق واقعا احترام قائل هستید، به انسانها احترام قائل هستید که اینطور برخورد انجام میدهی یا همهاش نمایشی است، فقط تکنیکهای ظاهری و چاپلوسی است که یاد گرفتهاید، خداوند اینها را خوب می داند و حسابرسی میکند.