سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
تلاوت این صفحه:
«أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ ۖ وَمَنْ يَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِيرًا»(نساء/۵۲)
اینها کسانی هستند که الله نفرینشان کرده است و کسی که الله نفرینش کند پس تو هیچ یاریگری برای او نخواهی یافت.
در آیه قبل بیان فرمود:«که آنها آگاهانه و دانسته به سمت جِبت و طاغوت میرفتند.» (توضیحات لازم آنجا بیان شد) و به کافران و بتپرستان میگفتند: « شما راهتان وکارتان و دینتان از این مسلمانان، بهتر است.» میگوید کسی که خدا لعنتش کرده، میداند و دارد انکار میکند از روی لج و تکبر دارد این حرکتها را انجام میدهد و با این کارهایش مورد لعنت خدا قرار گرفته، دیگر تو چه انتظاری دارید، دیگر تو انتظار دارید چه کسی هدایتشان کند.
«أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنَ الْمُلْكِ فَإِذًا لَا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيرًا»نساء/۵۳)
آیا برای آنها نصیب و بهرهای از پادشاهی است! پس در این صورت به مردم به اندازه نقطهی سیاه پشت هسته خرما هم نمیدهند.
آیا برای آنها نصیب و بهرهای از پادشاهی است! پس در این صورت به مردم به اندازه نقطه سیاه پشت هسته خرما هم نمیدهند.«نَقِيرًا» پشت دانه خرما، یک نقطه سیاهی است که از آنجا جوانه میزند(به آن نقیرا میگویند) (نقیر) و اگر آنها پادشاهی داشتند، چیزی دستشان باشد، به مردم همین اندازه نمیدهند. آنها«نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ» دارند. (دو آیه قبل) اما چون «نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ» دارند که«نَصِيبًا مِنَ ٱلْمُلْك» ندارند. این حق را ندارند چون دانش کتاب آسمانی دارند بر مردم پادشاهی کنند. حق ندارند که استبداد دینی راه بیندازند و بر مردم حکومت پادشاهی راه بیندازند. و اگر هم آنها این کار را دست بگیرند، یعنی بر مردم پادشاهی کنند «فَإِذًا» در این صورت چه اتفاقی میافتد؟ به اندازه آن چیز بیارزش هم به مردم نمیدهند، مردم را از حق و حقوقشان محروم میکنند.
«أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۖ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا»(نساء/۵۴)
آیا به نسبت مردم حسودی میکنند بر آنچه که الله از فضل خود به آنها داده است پس قطعا که ما به آل ابراهیم کتاب و حکمت بخشیدیم، و به آنها ملک عظیمی دادیم.
چیست؟ آنها به مردم که این همه امکانات و ثروت دستشان است، حسودی میکنند! یعنی وقتی که به مردم میرسند بر مسند پادشاهی و قدرت، حال دیگر به نسبت مردم حسودی میکنند که چرا باید آنها داشته باشند. همان چیزی که الله داده (آن امکانات را به بندگانش) حسودی میکنند و در پی چپاول آن هستند و به هر بهانهای که از آنها بگیرند. میفرماید:«ما به آل ابراهیم کتاب و حکمت دادیم» مثل اینها که «نَصِيبًا مِنَ الْكِتَاب» دارند، دانش کتاب آسمانی دارند، ما قبلا هم به آل ابراهیم، به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت دادیم، و به آنها پادشاهی هم دادیم، پادشاهی عظیمی به آنها دادیم. مثل پیامبر موسی، مثل پیامبر یوسف، مثل پیامبر سلیمان، پیامبر داوود، به آنها پادشاهی عظیمی دادیم. چه خبر است؟! آنها این کارها را نکردند و از آن موقعیت که خدا به آنها داده بود سوء استفاده نکردند. و دانش کتاب داشتند و حکمت(اجرای کتاب) بلد بودند، پادشاهی هم داشتند، قدرت هم داشتند، نه حسودی میکردند و نه هم به نسبت مردم، حق و حقوقشان راضایع میکردند.
«فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَمِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ ۚ وَكَفَىٰ بِجَهَنَّمَ سَعِيرًا»(نساء/۵۵)
پس عدهای از آنها به او ایمان میآورند، و از آنها کسی است که از آن باز میدارد. و به نسبت جهنم همین آتش سوزان بس است.
پس عدهای از آنها به او ایمان میآورند، به کتاب آسمانی ایمان میآورند، به آنچه که الان دارد بیان میشود و بر پیامبر نازل میشود، عدهای از آنها ایمان میآورند، و از آنها کسیاست که از آن باز میدارد، یعنی نه تنها که خودش ایمان نمیآورد حتی دیگران را هم باز میدارد، «صَدَّ عَنْهُ» جلو او را میگیرد، ممانعت میکند که دیگران هم ایمان نیاورند، یعنی دو تا جرم، جرم ایمان نیاوردن و جرم باز داشتن دیگران از ایمان. گروهی از آنها این کار را انجام میدهند.«وَكَفَىٰ بِجَهَنَّمَ سَعِيرًا» و به نسبت جهنم همین آتش سوزان بس است، در جهنم انواع عذابها وجود دارد. یکی از آنها آتش سوزان است (سَعِير) در جهنم هیچ چیزی نباشد، همین سعیر باشد بس است، که خدا میداند انواع عذابهای دیگر هم در آن هست.
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا»(نساء/۵۶)
بدون شک کسانی که کافر شدند، از جسم آنها آتش، ایجاد میکنیم. هر وقت پوستهایشان سوخته میشود. پوستشان را با یک پوست دیگر تعویض میکنیم تا عذاب را احساس کنند. بدون شک، الله، بسیار غالب و قدرتمند و بسیار حکیم است.
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا» آن سعیر، حال چه کاری انجام میدهد، بدون شک کسانی که کافر شدند همینهایی که سد دیگران کردند از ایمان، بدون شک کسانی که به آیات ما کافر شدند در آینده آنها را به آتشی تبدیل میکنیم؛ یعنی از آنها آتشی میسازیم «نُصْلِيهِمْ نَارًا» از بدن آنها، از جسم آنها، آتش ایجاد میکنیم. «كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ» هر وقت که پوستشان، پوستهایشان پخته میشود، تماما سوخته میشود.«بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا» پوستشان را با یک پوست دیگر، برایشان تعویض میکنیم «غَيْرَهَا». «لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ ۗ » تا عذاب را احساس کنند، چون وقتی پوست بسوزد و از بین برود و به نحوی پخته شود، دیگر بعد از پوست بدن احساس درد نمیکن، وقتی از پوست گذشت، عصبهایی که احساس درد میکنند وجود ندارد، به همین خاطر میفرماید: «ما پوست را برایشان تعویض میکنیم، غیر از آن پوست، به بدنشان میپوشانیم. «لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ ۗ » تا درد را احساس کنند، بچشند «إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا» بدون شک که الله، بسیار غالب و قدرتمند و بسیار حکیم است، قدرت چیزی که میگوید را دارد و آن را اجرا میکند. عزیز است، غالب است، مسلط است، و حکیم است، اینگونه مجازاتشان میکند و اینگونه تصرفات را الله در حق آنها انجام میدهد، شما ببینید آیا میتوانید پی ببرید که این کار، این مجازات برای آنها دقیقا همین عدالت است و عادلانه است! اگر فهمیدی که هیچ، اگر نفهمیدی، خودت را متهم کن که الله حکیم است و این کارها را که انجام میدهد، الله برای آن دلیل دارد و بر اساس حکمت این مجازات را سرشان در میآورد. و اینها واقعا مستحق همین مجازات هستند.
«وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَنُدْخِلُهُمْ ظِلًّا ظَلِيلًا»(نساء/۵۷)
و کسانی که ایمان آوردند، به زودی آنها را به باغهایی که از زیر آن نهرها جاریست، داخل میکنیم. برای همیشه در آن ماندگارند. و برای آنها همسرانی پاک است. و آنها را به زیر یک سایه خنک و آرامبخش داخل میکنیم.
و کسانی که ایمان آوردند، آیه قبل فرمود:««فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَمِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ ۚ» ایمان آوردند، و سد راه خدا کردند، آن کافران بودند که«صَدَّ عَنْهُ» کرده بودند، این آیه همان«مَنْ آمَنَ» است, همان کسانی که ایمان آوردند، و رفتارهای شایسته انجام دادند(اعمال درست) به زودی آنها را به باغهایی که از زیر آن نهرها جاریست، داخل میکنیم (این میشود منزل و مسکن آنها) بهشتی که از زیر آن نهرها جاریست.«خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ» برای همیشه در آن ماندگارند.(این هم, از نظر طول زمان، آن مسکن، این طول زمان) «لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ» برای آنها همسرانی هست, همسرانی پاک و پاکیزه و بیعیب. مردها همسرانی بیعیب دارند و زنها شوهرانی بیعیب و نقص دارند، هم از نظر اخلاقی بیعیب هستند و هم از نظر جسمی بیعیب هستند، این عیب و عیوبی که در دنیا هست از قضای حاجت و هزار نیاز دیگر، آنها (زنها و مردها) از این موارد، پاک پاک هستند. ما اینها را این همسران را به ازدواج آنها در میآوریم.«وَنُدْخِلُهُمْ ظِلًّا ظَلِيلًا» و آنها را به زیر یک سایه خنک و آرامشبخش و دلپذیر داخل میکنیم..«وَنُدْخِلُهُمْ ظِلًّا ظَلِيلًا»
«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا»(نساء/۵۸)
بدون شک که الله شما را امر میکند که امانتها را به اهلش بسپارید. و هر گاه بین مردم قضاوتی کردید؛ به عدالت قضاوت کنید. بدون شک که الله شما را به بهترین چیزها موعظه میدهد. بدون شک که الله بسیار شنوا و بیناست.
بدون شک که الله شما را امر میکند که امانتها را به اهلش بسپارید. شما را امر میکند که امانتها را به اهلش بسپارید، اگر چیزی از دارایی مردم، دست شماست به اهلش بسپارید. اگر موقعیتی هست که باید به کسی تحویل دهید به اهلش بسپارید، کسی که اهلیت آن کار را دارد برای آن کار انتخاب کنید، استخدامش کنید، به آن سمت او را انتخاب کنید؛ کسی که اهلیت آن امانت را دارد، در انتخاب یک کارمند، در انتخاب یک معلم، در انتخاب یک مهندس، در انتخاب یک مسئول، در انتخاب هر چیزی، کسی را انتخاب کنید(این امانت است) کسی که اهلیت آن را دارد؛ الله شما را به این مسئله امر میکند.«وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ» و هر گاه بین مردم قضاوتی کردید، امر میکند که به عدالت قضاوت کنید، عادلانه قضاوت کنید، به شما یک مسئولیتی داده شد که اهلیت داشتید. حال نوبت شماست؛ که بین مردم به عدالت قضاوت کنید، عدالت را پیاده کنید.«إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ ۗ» بدون شک که الله شما را به چیزهای خیلی خوبی موعظه میدهد، شما را به بهترین چیزها راهنمایی میکند.«إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا» بدون شک که الله شنوای بیناست، بسیار شنوا و بیناست. شما اگر در امانت خیانت کنید، توجیه کنید؛ صحبتهایتان، توجیههایتان را میشنود، کارهایتان را که دارید به غیر از اهلش میسپارید، خیانت میکنید، حال در خانواده، در مسئولیتها، در پست و مقامی که دارید، در هر امانتی که به شما سپرده شده، هر زمان که شما دارید، خلاف میکنید، خیانت میکنید؛ خداوند هم شنواست و هم بیناست، دارد شما را میبیند. و اگر امانتها رابه نحو احسن ادا کردید، باز خداوند شنواست و بیناست، شما را میبیند و شما را تأیید میکند.
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا»(نساء/۵۹)
ای کسانی که ایمان آوردید از الله اطاعت کنید، و از رسول اطاعت کنید و از اولوالامر از بین خودتان، پس اگر در چیزی بین شما کشمکش و منازعه پیش آمد، پس او را به سوی الله و رسول بر بگردانید اگر واقعا شما ایمان به الله و روز قیامت دارید، این برای شما بهتر است و بهترین عاقبت را دارد.
ای کسانی که ایمان آوردید از الله اطاعت کنید، و از رسول اطاعت کنید و از اولوالامر از بین خودتان، صاحبان کار از بین خودتان، متصدیان امور، سرپرستان و مسئولین امور که از بین خودتان هستند، از بین خودتان انتخاب شدند ، آنجا که «أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا» شما آن کار را هر امانتی، و خواستتا مسئولیت و مدیریت، شما به کسی سپردید، الان به او سپرده شد و أولوالامر شد، حال از أولوالامری که خودتان انتخاب کردید و او هم دارد بین مردم عادلانه قضاوت میکند، شما از این أولوالامر اطاعت کنید.«فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا» پس اگر در چیزی بین شما کشمکش و منازعه پیش آمد، پس او را به سوی الله و رسول بر بگردانید اگر واقعا شما ایمان به الله و روز قیامت دارید، این برای شما بهتر است و بهترین عاقبت را دارد، اگر زمانی بین شما و آن کسی که انتخابش کردید(یعنی بین قوه حاکمه، و بین مردم) منازعهای پیش آمد، در آن صورت او را به الله و رسول بربگردانید، الله، (کلام الله) رسول( فرمودههای رسول) که چه کسی آنها را بلد است، متخصصین دینی، به متخصصین دینی که دانش کتاب خدا و فرمودههای رسولالله«صل الله علیه و سلم» دارند، شما موقع منازعه او را به متخصصین دینی بربگردانید، اگر واقعا ایمان به خدا و روز قیامت دارید، این برای شما بهتر است. این بهتر است و سرنوشت بهتری دارد، دیگر از جنگ و قتل و ناحقی و به هم ریختگی جامعه پرهیز میشود این سبب میشود که جامعه شما به استقرار و ثبات برسد. «وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا» سرنوشت و عاقبت بهتری خواهد داشت اگر این کار را انجام دادید، اگر این طرح را پیاده کردید.