سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
«وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِأَعْدَائِكُمْ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَلِيًّا وَكَفَىٰ بِاللَّهِ نَصِيرًا»(نساء/۴۵)
و الله نسبت به دشمنان شما داناتر است. والله کافیست که دوست و یاور شما باشد. و الله کافیست یاری رسان شما باشد.
و الله نسبت به دشمنان شما داناتر است. شما دشمنانتان را خوب نمیشناسید. الله، خوب خوب، دشمنانتان را میشناسد. و الله کافیست که دوست و یاور شما باشد. و الله برایتان کافیست که یاری رسان شما باشد. پس دل به الله دهید. فرمانهای الله را اجرا کنید. تا الله، شر دشمنان را از سر شما کوتاه کند.با راهنمایهایی که برای شما انجام میدهد.
«مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِي الدِّينِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانْظُرْنَا لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَٰكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا»(نساء/۴۶)
از کسانی که یهودی شدند (یهودیان) کلمات را از جای آن تحریف میکنند و میگویند:«شنیدیم و نافرمانی کردیم.» گوش بده که الهی گوش ندهی. و با پیچاندن زبانهایشان، راعنا میگفتند. و در دین، طعن وارد میکنند. و اگر آنها میگفتند:«شنیدیم و فرمان بردیم» گوش بده و به ما مهلت بده؛ این برای آنها بهتر بود و محکم و استوارتر بود. ولی به خاطر کفری که دارند، الله لعنتشان کرده است. پس جزء، اندکی ایمان نمیآورند.
از کسانی که یهودی شدند. کلمات را از جای آن تحریف میکنند و میگویند:«شنیدیم و نافرمانی کردیم.» میگویند شنیدیم و نافرمانی کردیم. نمونهای از«يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ» را دارد توضیح میدهد. یعنی کلمات را از جایی که باید باشند آن ارزش کلمات، آن کارهای باارزش، آنها را جابجا میکنند. ارزشها را واژگون میکنند. مفاهیم را تحریف میکنند. چیزی که با ارزش است را پایین میبرند و چیزی که بیارزش است را بالا میآورند. میگوید: از یهودیان این کارها را انجام میدهند.
از نمونههایش این است که میگویند:«سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا» در مقابل الله! که باید از الله فرمان برد. اینها میگویند:«ما میشنویم ولی فرمان نمیبریم.» برعکس!«وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ» به پیامبر میگویند:«گوش بده که الهی، گوش ندهی.» پیامبری که باید دوستش داشت. باید به او احترام گذاشت. این گونه با او حرف میزنند. گوش بده که الهی، نشنوی. کر شوی. یا به تعبیری دیگر، به معنایی دیگر، این جمله دو پهلو بود. میگفتند.«وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ»یعنی همیشه بشنوی و خیر بشنوی. آنها میگفتند:«بشنوی، که خیر نشنوی.» به طعنه این گونه به پیامبر میگفتند.«وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ» هم توهین و نفرین و هم به نحوی دشنام در آن هست. (و این دو تا) و سوم «وَرَاعِنَا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ» و میگفتند: «رَاعِنَا» منتها با لی زبانهایشان، با پیچاندن زبانشان. به گونهای زبانشان را میپیچاندند که وقتی راعنا میگفتند، یک چیزی از آب در میآمد که در آن دشنام و توهین بود. به معنای کودن و احمق، پیامبر را صدا میزدند. «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ» دارند ارزشها را جابجا میکنند. ارزش را تحریف میکنند. پیامبری را که باید دوست داشت. این گونه با گستاخی و بیادبی با پیامبر برخورد میکنند. و چهارم،«وَطَعْنًا فِي الدِّينِ ۚ» و در دین طعن وارد میکنند. دینی که این همه زیباست. این همه ارزش، درونش هست؛ میآیند و در همان ارزشها طعن وارد میکنند. یعنی به آن طعنه میزنند؛ این چه دینی است که این همه در حق زن، ظلم کرده است. این دین، فلان و بهمان است. این دین به درد امروز نمیخورد«طَعْنًا فِي الدِّينِ ۚ» این حرفها، این سخنان را وارد میکنند، در مورد دین میگویند. «وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» و اگر آنها میگفتند: «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» شنیدیم و فرمان بردیم. ارزشها را هر کدام سر جای خودش استعمال میکردند! «وَاسْمَعْ» و گوش بده. تمام شد. میگفتند:«گوش بده، ما هم حرف داریم صحبتهای ما را گوش بده. «وَانْظُرْنَا» و به ما مهلت بده، منتظر ما هم باش، به ما فرصت بده که ما هم به چیزهایی که تو داری آموزش میدهی، برسیم. به ما فرصت بده «وَانْظُرْنَا» اگر این حرفها را میزدند. اینها را با تواضع میخواستند.«لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَأَقْوَمَ»این برایشان بهتر بود. و محکم و استوارتر بود.«وَلَٰكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ» اینها دلشان خراب است. به خاطر کفری که دارند الله لعنتشان کرده است. «فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا» پس جزء اندکی ایمان نمیآورند. اینها سر لج افتادهاند. این جابجایی ارزشها توسط یهود همچنان ادامه دارد. انسان را پایین میآورند، یک حیوان جای انسان میآورند و برایش ارزش قائل میشوند.(از سگ گرفته تا چیزهای دیگر) پدر و مادری که این همه سبب تولید انسان شده و نزد انسان، باید ارزشمند باشد. دقیقا پسران، فرزندان را علیه پدر و مادر میشورانند. و نماز و ایمان و توکل و همه چیزهای ارزشمندی که شخص باید انجام دهد را دقیقاً واژگون می کنند و همچنان دارند این کار را انجام می دهند و این هم میشود جزء همان «يَشْتَرون ٱلضَّلَالَة وَ يُرِيدُونَ أَنْ تَضِلُّ ٱلسَّبِيل» شما هم همین کارها را انجام دهید، آیه بعد الان دیگر با خود یهود رو در رو صحبت می کند.
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَىٰ أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا»(نساء/۴۷)
ای کسانی که به آنها کتاب داده شده است. ایمان بیاورید به آنچه که ما نازل کردیم که تصدیق کننده است به آنچه که همراه خودتان است. قبل از آن روزی که ما چهرههایی را محو کنیم. و چهره را به پشت بربگردانیم یا ما نفرینشان کنیم، همان گونه که اصحاب شنبه را نفرین کردیم. و بدون شک که امر الله شدنی است.
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ» ای کسانی که به آنها کتاب داده شده. «آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَىٰ أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا» ای کسانی که کتاب به شما داده شده، شما ايمان بیاورید، به آنچه که ما نازل کردیم که تصدیق کننده هست به آنچه که همراه خودتان هست. زمانیکه شما رسماً میگویید:«کتاب آسمانی ما است.» ما یک چیزی نازل کردیم که با همان کتاب شما سازگاری دارد. دارد تصدیقش می کند، شما به این هم ایمان بیاورید (که قرآن میباشد) ایمان آورید قبل از آن روزی که ما چهرههایی را محو کنیم. پس آن را به پشت سر برگردانیم. چهره را محو کنیم یعنی اعضایی که در چهره است را پاک کنیم. درچهره چه چیزی وجود دارد؟ چشم پاک شود، بینی پاک شود، لبها پاک شود. چیزی که در چهره است.«نَطْمِسَ» آن چهرهها را محو کنیم، پاکش کنیم.«فَنَرُدَّهَا عَلَىٰ أَدْبَارِهَا» و چهره را به پشت بربگردانیم. صورت پشت سر است. قبل از این که این روز سراغ شما بیاید؛ ایمان بیاورید. بیش از این لجاجت نکنید. و این کار برای بشر، حداقل یک بار اتفاق افتاده است. برای قوم لوط! در همین دنیا چشمانشان طمس شد یعنی از چهرههایشان پاک شد. این عذاب بر سرشان آمد.(اگر کسی خواست، سوره مبارکه قمر/۳۷) «أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ ۚ » یا ما لعنتشان کنیم، نفرینشان کنیم. همان گونه که اصحاب شنبه را نفرین کردیم. و به بوزینه تبدیل شدند.«وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا» و بدون شک که امر الله شدنی است. الله که اراده کرد همین کار را با شما خواهد کرد.
«إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا»(نساء/۴۸)
بدون شک که الله اینکه به او شرک آورده شود را نمیآمرزد. و برای غیر از این، برای هر کس که بخواهد، میبخشد. و کسی که کس دیگری را جای الله بگذارد پس بدون شک، که گناه عظیمی را بافته است.
بدون شک الله که اینکه به او شرک آورده شود را نمیآمرزد. فرمان غیر از الله را بردن، الله را رها کردن و فرمان کسانی دیگر را بردن، این را نمیبخشد. و برای غیر از او، برای هر کس که بخواهد، میبخشد. و کسی که به الله شرک ورزید.«وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا» پس بدون شک که گناه عظیمی را بافته، دروغ بزرگی را بافته، کسی که کس دیگری را جای الله بگذارد و از او فرمان ببرد؛ دروغ بزرگی را به وجود آورده است.
«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ ۚ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا» بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا»نساء/۴۹)
آیا دقت نکردی به کسانی که خودشان را به پاکی میستایند! بلکه الله هر کس را بخواهد از او تعریف میکند. و به هیچ کس به اندازه رشته باریک وسط دانه خرما هم ظلم نمیکند.
«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ ۚ» آیا دقت نکردی به آن کسانی که خودشان را به پاکی میستایند. همه این کارها را انجام میدهند، تازه از خودشان تعریف هم میکنند. «بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا» بلکه الله هر کس را بخواهد از او تعریف میکند، ستایش میکند. وبه هیچ کس به اندازه رشته باریک وسط دانه خرما هم ظلم نمیکند. فتیل، هسته خرما یک پوستی دارد دور کل هسته، و یک رشتهای در وسط هسته خرما دارد آن رشته باریک وسط دانه هسته خرما، فتیل میشود. به آن اندازه هم، الله ظلم نمیکند. اگر شما اینها را گوش دهید. فرمان الله را ببرید. الله، هم شما را تزکیه میکند. یعنی شما را تأييد میکند. و هم در حق شما ظلم نمیکند. با وجود آن کارها شما دیگر از خودتان تعریف نکنید.
«انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ ۖ وَكَفَىٰ بِهِ إِثْمًا مُبِينًا»(نساء/۵۰)
نگاه کن که چگونه بر الله دروغ میبندند. و همین برای یک گناه آشکار بس است.
تو نگاه کن که چگونه بر الله دروغ میبندند. و همین این کارها را انجام میدهند و بعد میگویند:«الله ما را تآیید کرده است. ما از جانب خداییم که این کارها را انجام میدهیم. ما اصلا فرزندان خدا هستیم.» نگاه کن که چگونه بر الله دروغ میبندند
و همین برای یک گناه بزرگ بس است. یک گناه آشکار، همین بس است که آدم این گونه باشد. این رفتار را داشته باشد. برای او بس است. به عنوان یک گناه آشکار، که متحمل شود.، برای او بس است.
«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَٰؤُلَاءِ أَهْدَىٰ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا»(نساء/۵۱)
آیا دقت نکردی آنکسانی که بهرهای از کتاب به آنها داده شده، به جبت و طاغوت ایمان میآورند. و به کسانی که کافرند، میگویند:«اینها، از کسانی که ایمان آوردند به هدایت نزدیکترند.»
آیا باز دقت نکردی! خوب دقت کن! اینها را ببین. دارد به ما میگوید. ببینیم، مشاهده کنیم. آیا دقت نکردی آن کسانیکه بهرهای به آنها داده شده، باسوادند. سواد کتاب آسمانی دارند. آنها به جبت و طاغوت ایمان میآورند. دو تا قدرت در کنار قدرت خدا، الله قدرت دارد. آنها میخواهند الله را کنار بزنند و به قدرتهای دیگر متوصل شوند. گمراهی است دیگر.«يَشْتَرُونَ ٱلضَّلَالَة» و به دو تا قدرت دیگر متوصل میشوند. «يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ» به جای الله،( جبت قدرت جادوست. قدرت جادوگری و سحر است.) به اینها ایمان میآورند. خودشان را به این سمت میزنند. که میخواهند با سحر و جادو دنیا را تسخیر کنند. از آن پروتکلها، آن مسائل سحر و جادو که به شدت، در میان قوم یهود رواج دارد و برای خیلی از اغراضشان استفاده میکنند. برای اهداف و منافع خودشان دیگران را بیچاره میکنند.
«وَالطَّاغُوتِ» و آن قدرتهای سیاسی و استبدادی که مردم را به فرمانبری خودشان میکشانند. قدرتهای استبداد دینی که مردم را به فرمانبری خودشان، زیر یوغ خودشان میکشانند. آنها به آن طاغوتها ایمان میآورند. خودشان را به اینها متوصل میکنند. خودشان را به اینها میچسبانند. دقت کردید اینها این کارها را انجام میدهند.«وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا» و به کسانی که کافرند(رسما کافرند، بتپرستند، بیدینند) به آنها میگویند: «هَٰؤُلَاءِ» اینهایی که کافرند. این بتپرستان «أَهْدَىٰ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا» اینها از کسانی که ایمان آوردند(از مسلمانان) به هدایت نزدیکترند. یعنی اینها بر مسیر هدایت هستند. کافران بر مسیر هدایت هستند! بتپرستان بر مسیر هدایت هستند! در حالی که خود یهودیان، دین توحیدی، دین آسمانی در اصالتش است. با وجود این که میفهمند.«أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ» هم هستند. به لج و بر ضد مسلمانان میگویند:«آن بتپرستان راهشان درستتر و قویتر است از کسانی که مسلمان هستند و به خدا و به این پیامبر آخرالزمان
(رسولالله) ایمان آوردند. کار آنها و راه آنها درستتر است و باز این در رفتارشان هم مشاهده میشود که در دنیا وقتی که تقویت میشود. وقتی حمایت میکنند. وقتی صحبت میکنند به طرفداری، حمایت فرهنگی و صحبت و همهی اینها، برای بتپرستان، (آنهایی که بیدین هستند) صرف آنها میشود. و بر علیه مسلمانان است. دقیقا در رفتار هم، همین کار را انجام میدهند.