سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۸۶ / جزء ۵ / آیه ۴۵ الی ۵۱
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی    پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

«وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِأَعْدَائِكُمْ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَلِيًّا وَكَفَىٰ بِاللَّهِ نَصِيرًا»(نساء/۴۵)

و الله نسبت به دشمنان شما داناتر است. والله کافیست که  دوست و یاور شما باشد. و الله کافیست یاری رسان شما باشد.

و الله نسبت به دشمنان شما داناتر است. شما دشمنانتان را خوب نمی‌شناسید. الله، خوب خوب، دشمنانتان را می‌شناسد. و الله کافیست که دوست و یاور شما باشد. و الله برایتان کافیست که یاری رسان شما باشد. پس دل به الله دهید. فرمان‌های الله را اجرا کنید. تا الله، شر دشمنان را از سر شما کوتاه کند.با راهنمای‌هایی که برای شما انجام می‌دهد.

«مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِي الدِّينِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانْظُرْنَا لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَٰكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا»(نساء/۴۶)

از کسانی که یهودی شدند (یهودیان) کلمات را از جای آن تحریف می‌کنند و می‌گویند:«شنیدیم و نافرمانی کردیم.» گوش بده که الهی گوش ندهی. و با پیچاندن زبان‌هایشان، راعنا می‌گفتند. و در دین، طعن وارد می‌کنند. و اگر آن‌ها می‌گفتند:«شنیدیم و فرمان بردیم» گوش بده و به ما مهلت بده؛ این برای آن‌ها بهتر بود و محکم و استوارتر بود. ولی به خاطر کفری که دارند، الله لعنتشان کرده است. پس جزء، اندکی ایمان نمی‌آورند.

از کسانی که یهودی شدند. کلمات را از جای آن تحریف می‌کنند و می‌گویند:«شنیدیم و نافرمانی کردیم.» می‌گویند شنیدیم و نافرمانی کردیم. نمونه‌‌ای از«يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ» را دارد توضیح می‌دهد. یعنی کلمات را از جایی که باید باشند آن ارزش کلمات، آن کارهای باارزش، آن‌ها را جابجا می‌کنند. ارزش‌‌ها را واژگون می‌کنند. مفاهیم را تحریف می‌کنند. چیزی که با ارزش است را پایین می‌برند و چیزی که بی‌ارزش است را بالا می‌آورند. می‌گوید: از یهودیان این کارها را انجام می‌دهند.

از نمونه‌هایش این است که می‌گویند:«سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا» در مقابل الله! که باید از الله فرمان برد. این‌ها می‌گویند:«ما می‌شنویم ولی فرمان نمی‌بریم.» برعکس!«وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ» به پیامبر می‌گویند:«گوش بده که الهی، گوش ندهی.» پیامبری که باید دوستش داشت. باید به او احترام گذاشت. این گونه با او حرف می‌زنند. گوش بده که الهی، نشنوی. کر شوی. یا به تعبیری دیگر، به معنایی دیگر، این جمله دو پهلو بود. می‌گفتند.«وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ»یعنی همیشه بشنوی و خیر بشنوی. آن‌ها می‌گفتند:«بشنوی، که خیر نشنوی.» به طعنه این گونه به پیامبر می‌گفتند.«وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ» هم توهین و نفرین و هم به نحوی دشنام در آن هست. (و این دو تا) و سوم «وَرَاعِنَا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ» و می‌گفتند: «رَاعِنَا» منتها با لی زبان‌هایشان، با پیچاندن زبانشان. به گونه‌ای زبانشان را می‌پیچاندند که وقتی راعنا می‌گفتند، یک چیزی از آب در می‌آمد که در آن دشنام و توهین بود. به معنای کودن و احمق، پیامبر را صدا می‌زدند. «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ» دارند ارزش‌ها را جابجا می‌کنند. ارزش را تحریف می‌کنند. پیامبری را که باید دوست داشت. این گونه با گستاخی و بی‌ادبی با پیامبر برخورد می‌کنند. و چهارم،«وَطَعْنًا فِي الدِّينِ ۚ» و در دین طعن وارد می‌کنند. دینی که این همه زیباست. این همه ارزش، درونش هست؛ می‌آیند و در همان ارزش‌ها طعن وارد می‌کنند. یعنی به آن طعنه می‌زنند؛ این چه دینی است که این همه در حق زن، ظلم کرده است. این دین، فلان و بهمان است. این دین به درد امروز نمی‌خورد«طَعْنًا فِي الدِّينِ ۚ» این حرف‌ها، این سخنان را وارد می‌کنند، در مورد دین می‌گویند. «وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» و اگر آن‌ها می‌گفتند: «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» شنیدیم و فرمان بردیم. ارزش‌ها را هر کدام سر جای خودش استعمال می‌کردند! «وَاسْمَعْ» و گوش بده. تمام شد. می‌گفتند:«گوش بده، ما هم حرف داریم صحبت‌های ما را  گوش بده. «وَانْظُرْنَا» و به ما مهلت بده، منتظر ما هم باش، به ما فرصت بده که ما هم به چیزهایی که تو داری آموزش می‌دهی، برسیم. به ما فرصت بده «وَانْظُرْنَا» اگر این حرف‌ها را می‌زدند. این‌ها را با تواضع می‌خواستند.«لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَأَقْوَمَ»این برایشان بهتر بود. و محکم و استوارتر بود.«وَلَٰكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ» این‌ها دلشان خراب است. به خاطر کفری که دارند الله لعنتشان کرده است. «فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا» پس جزء اندکی ایمان نمی‌آورند. این‌ها سر لج افتاده‌اند. این جابجایی ارزش‌ها توسط یهود همچنان ادامه دارد. انسان را پایین می‌آورند، یک حیوان جای انسان می‌آورند و برایش ارزش قائل می‌شوند.(از سگ گرفته تا چیزهای دیگر) پدر و مادری که این همه سبب تولید انسان شده و نزد انسان، باید ارزشمند باشد. دقیقا پسران، فرزندان را علیه پدر و مادر می‌شورانند. و نماز و ایمان و توکل و همه چیزهای ارزشمندی که شخص باید انجام دهد را دقیقاً واژگون می کنند و همچنان دارند این کار را انجام می دهند و این هم می‌شود جزء همان «يَشْتَرون ٱلضَّلَالَة وَ يُرِيدُونَ أَنْ تَضِلُّ ٱلسَّبِيل» شما هم همین کارها را انجام دهید، آیه بعد الان دیگر با خود یهود رو در رو صحبت می کند.

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَىٰ أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا»(نساء/۴۷)

ای کسانی که به آن‌ها کتاب داده شده است. ایمان بیاورید به آن‌چه که ما نازل کردیم که تصدیق کننده است به آن‌چه که همراه خودتان است. قبل از آن روزی که ما چهره‌هایی را محو کنیم. و چهره را به پشت بربگردانیم یا ما نفرینشان کنیم، همان گونه که اصحاب شنبه را نفرین کردیم. و بدون شک که امر الله شدنی است.

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ» ای کسانی که به آنها کتاب داده شده. «آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَىٰ أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا» ای کسانی که کتاب به شما داده شده، شما ايمان بیاورید، به آنچه که ما نازل کردیم که تصدیق کننده هست به آنچه که همراه خودتان هست. زمانیکه شما رسماً می‌گویید:«کتاب آسمانی ما است.» ما یک چیزی نازل کردیم که با همان کتاب شما سازگاری دارد. دارد تصدیقش می کند، شما به این هم ایمان بیاورید (که قرآن می‌باشد) ایمان آورید قبل از آن روزی که ما چهره‌هایی را محو کنیم. پس آن را به پشت سر برگردانیم. چهره را محو کنیم یعنی اعضایی که در چهره است را پاک کنیم. درچهره چه چیزی وجود دارد؟ چشم پاک شود، بینی پاک شود، لب‌ها پاک شود. چیزی که در چهره است.«نَطْمِسَ» آن چهره‌ها را محو کنیم، پاکش کنیم.«فَنَرُدَّهَا عَلَىٰ أَدْبَارِهَا» و چهره را به پشت بربگردانیم. صورت پشت سر است. قبل از این که این روز سراغ شما بیاید‌‌؛ ایمان بیاورید. بیش از این لجاجت نکنید. و این کار برای بشر، حداقل یک بار اتفاق افتاده است. برای قوم لوط! در همین دنیا چشمانشان طمس شد یعنی از چهره‌هایشان پاک شد. این عذاب بر سرشان آمد.(اگر کسی خواست، سوره مبارکه قمر/۳۷) «أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ ۚ » یا ما لعنتشان کنیم، نفرینشان کنیم. همان گونه که اصحاب شنبه را نفرین کردیم. و به بوزینه تبدیل شدند.«وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا» و بدون شک که امر الله شدنی است. الله که اراده کرد همین کار را با شما خواهد کرد.

«إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا»(نساء/۴۸)

بدون شک که الله اینکه به او شرک آورده شود را نمی‌آمرزد. و برای غیر از این، برای هر کس که بخواهد، می‌بخشد. و کسی که کس دیگری را جای الله بگذارد پس بدون شک، که گناه عظیمی را بافته است.

بدون شک الله که اینکه به او شرک آورده شود را نمی‌آمرزد. فرمان غیر از الله را بردن، الله را رها کردن و فرمان کسانی دیگر را بردن، این را نمی‌بخشد. و برای غیر از او، برای هر کس که بخواهد، می‌بخشد. و کسی که به الله شرک ورزید.«وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا» پس بدون شک که گناه عظیمی را بافته، دروغ بزرگی را بافته، کسی که کس دیگری را جای الله بگذارد و از او فرمان ببرد؛ دروغ بزرگی را به وجود آورده است.

«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ ۚ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا» بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا»نساء/۴۹)

آیا دقت نکردی به کسانی که خودشان را به پاکی می‌ستایند! بلکه الله هر کس را بخواهد از او تعریف می‌کند. و به هیچ کس به اندازه رشته باریک وسط دانه خرما هم ظلم نمی‌کند.

«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ ۚ» آیا دقت نکردی به آن کسانی که خودشان را به پاکی می‌ستایند. همه این کارها را انجام می‌دهند، تازه از خودشان تعریف هم می‌کنند. «بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا» بلکه الله هر کس را بخواهد از او تعریف می‌کند، ستایش می‌کند. وبه هیچ کس به اندازه رشته باریک وسط دانه خرما هم ظلم نمی‌کند. فتیل، هسته خرما یک پوستی دارد دور کل هسته، و یک رشته‌ای در وسط هسته خرما دارد آن رشته باریک وسط دانه هسته خرما، فتیل می‌شود. به آن اندازه هم، الله ظلم نمی‌کند. اگر شما این‌ها را گوش دهید. فرمان الله را ببرید. الله، هم شما را تزکیه می‌کند. یعنی شما را تأييد می‌کند. و هم در حق شما ظلم نمی‌کند. با وجود آن کارها شما دیگر از خودتان تعریف نکنید.

«انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ ۖ وَكَفَىٰ بِهِ إِثْمًا مُبِينًا»(نساء/۵۰)

نگاه کن که چگونه بر الله دروغ می‌بندند. و همین برای یک گناه آشکار بس است.

تو نگاه کن که چگونه بر الله دروغ می‌بندند. و همین این کارها را انجام می‌دهند و بعد می‌گویند:«الله ما را تآیید کرده است. ما از جانب خداییم که این کارها را انجام می‌دهیم. ما اصلا فرزندان خدا هستیم.» نگاه کن که چگونه بر الله دروغ می‌بندند

و همین برای یک گناه بزرگ بس است. یک گناه آشکار، همین بس است که آدم این گونه باشد. این رفتار را داشته باشد. برای او بس است. به عنوان یک گناه آشکار، که متحمل شود.، برای او بس است.

«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَٰؤُلَاءِ أَهْدَىٰ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا»(نساء/۵۱)

آیا دقت نکردی آن‌کسانی که بهره‌ای از کتاب به آن‌ها داده شده، به جبت و طاغوت ایمان می‌آورند. و به کسانی که کافرند، می‌گویند:«این‌ها، از کسانی که ایمان آوردند به هدایت نزدیک‌ترند.»

آیا باز دقت نکردی! خوب دقت کن!  این‌ها را ببین. دارد به ما می‌گوید. ببینیم، مشاهده کنیم. آیا دقت نکردی آن کسانی‌که بهره‌ای به آن‌ها داده شده، باسوادند. سواد کتاب آسمانی دارند. آن‌ها به جبت و طاغوت ایمان می‌آورند. دو تا قدرت در کنار قدرت خدا، الله قدرت دارد. آن‌ها می‌خواهند الله را کنار بزنند و به قدرت‌های دیگر متوصل شوند. گمراهی است دیگر.«يَشْتَرُونَ ٱلضَّلَالَة» و به دو تا قدرت دیگر متوصل می‌شوند. «يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ» به جای الله،( جبت قدرت جادوست. قدرت جادوگری و سحر است.) به این‌ها ایمان می‌آورند. خودشان را به این سمت می‌زنند. که می‌خواهند با سحر و جادو دنیا را تسخیر کنند. از آن پروتکل‌ها، آن مسائل سحر و جادو که به شدت، در میان قوم یهود رواج دارد و برای خیلی از اغراضشان استفاده می‌کنند. برای اهداف و منافع خودشان دیگران را بیچاره می‌کنند.

«وَالطَّاغُوتِ» و آن قدرت‌های سیاسی و استبدادی که مردم را به فرمانبری خودشان می‌کشانند. قدرت‌های استبداد دینی که مردم را به فرمانبری خودشان، زیر یوغ خودشان می‌کشانند. آن‌ها به آن طاغوت‌ها ایمان می‌آورند. خودشان را به این‌ها متوصل می‌کنند. خودشان را به این‌ها می‌چسبانند. دقت کردید این‌ها این کارها را انجام می‌دهند.«وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا» و به کسانی که کافرند(رسما کافرند، بت‌پرستند، بی‌دینند) به آن‌ها می‌گویند: «هَٰؤُلَاءِ» این‌هایی که کافرند. این بت‌پرستان «أَهْدَىٰ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا» این‌ها از کسانی که ایمان آوردند(از مسلمانان) به هدایت نزدیک‌ترند. یعنی این‌ها بر مسیر هدایت هستند. کافران بر مسیر هدایت هستند! بت‌پرستان بر مسیر هدایت هستند! در حالی که خود یهودیان، دین توحیدی، دین آسمانی در اصالتش است. با وجود این که می‌فهمند.«أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ» هم هستند. به لج و بر ضد مسلمانان می‌گویند:«آن بت‌پرستان راهشان درست‌تر و قوی‌تر است از کسانی که مسلمان هستند و به خدا و به این پیامبر آخرالزمان

(رسول‌الله) ایمان آوردند. کار آن‌ها و راه آن‌ها درست‌تر است و باز این در رفتارشان هم مشاهده می‌شود که در دنیا وقتی که تقویت می‌شود. وقتی حمایت می‌کنند. وقتی صحبت می‌کنند به طرفداری، حمایت فرهنگی و صحبت و همه‌ی این‌ها، برای بت‌پرستان، (آن‌هایی که بی‌دین هستند) صرف آن‌ها می‌شود. و بر علیه مسلمانان است. دقیقا در رفتار هم، همین کار را انجام می‌دهند.