سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
تلاوت این صفحه:
صفحه ۷
«قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» (بقره/۳۸)
گفتیم همگیتان فرود آیید که هر گاه از جانب من به شما هدایتی رسید پس هر کس از هدایت من تبعیت کرد نه ترسی بر آنهاست و نه از چیزی اندوهگین میشوند.
خب وقتی آدم آفریده شد و ابلیس بر او سجده نکرد و آدم از آن درخت ممنوعه خورد، حالا ماجرا فرق کرد، الله به همه آنها یعنی آدم، حوا و ابلیس گفت از اینجا فرو آیید، به کجا؟ آیهی قبل بیان کرد که من همه چیز برای شما فراهم کردم در زمین، وسایل زندگی هم فراهم کردم حالا «اهْبِطُوا مِنْهَا» بروید آنجا، حالا آنجا بروید چه کنید؟ من برای شما هدایت میفرستم، حالا دیگر شما روی زمین هستید و مستقیماً دسترسی به من ندارید، من باید برای شما بفرستم، وقتی که برای شما هدایت میفرستم هر کس که از آن هدایت تبعیت کرد آن شخص خیالش از بابت همه چیز راحت باشد، نه از چیزی ترس داشته باشد نه غم و اندوهی خواهد داشت؛ یعنی به یک آرامش کامل دست پیدا خواهد کرد، یک آرامش واقعی، این آیه، آیهی آرامش است؛ یعنی راه آرامش را مشخص میکند هر کس تبعیت کرد، دنبال کرد هدایتهای الله را به طور کامل، به آرامش میرسد و هیچ غم و اندوهی در زندگیش وجود نخواهد داشت، نه اینکه مصیبتها نباشد، هست منتهی در همان هدایتهای الله راه نجات از غمها هم بیان شده، خودمان را در این ببینیم با این قرآن که میخوانیم و میخواهیم ترجمهاش را بفهمیم موضوع این است که ما بدانیم که برای چی آمدیم، از کجا آمدهایم، رسالتمان چیست؟ این آیات دارد ما را به خودمان نشان میدهد، بدایتمان درخلقت، بدایتمان در آمدن به این کرهی زمین.
«وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» (بقره/۳۹)
کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند اینها یاران، ملازمان و همراهان آتشاند و در آنجا ماندگارند.
منتهی کسانی که کافر شدند با آن هدایتهایی که من برای آنها میفرستم آنها را فهمیدند ولی منکرش شدند و نادیده گرفتند و آیات ما را تکذیب کردند، دروغ پنداشتند، اینها یاران آتشاند، ملازمان و همراهان آتشاند و در آنجا ماندگارند.
«يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ» (بقره/۴۰)
ای بنی¬اسرائیل به یاد بیاورید نعمتهای من که به شما ارزانی بخشیدم، به شما عنایت کردم و به عهد من وفا کنید تا من هم به عهد شما وفا کنم و فقط از من بترسید.
ای بنی اسرائیل اولین خطاب هست که دارد بیان میکند بعد از عموم مردم «یاایهالناس»، این اولین خطاب است یک مجموعه خاصی از مردم را دارد مورد خطاب قرار میدهد و بنی اسرائیل اینجا مورد خطاباند، چون بنی اسرائیل اولین کسانی بودند که هدایت الله برایشان آمد و یک جمعی بودند که تا حالا حضور دارند در زمین به صورت یک ملت، اولین ملت موجود در جهان هستند، هدایت از روز اول برای آدم علیه السلام بود منتهی به عنوان یک ملت و گروه، بنی اسرائیل وجود داشتند و الان وجود دارند و تا قیامت هم وجود خواهند داشت چون اینها پیشکسوت بودند و سابقهشان در دریافت هدایت از جانب الله اول بود به همین خاطر هم اسم آنها در اول آمده و البته بعد از آدم علیه السلام، داستان آدم و حوا باز هم بیشترین کسانی که امکان دارد به مثل داستان ابلیس و آدم و حوا مبتلا شوند همین بنی اسرائیلاند به همین خاطر هم بعد از داستان آدم و حوا اسم بنی اسرائیل را آورد.
حالا میگوید که ای بنی اسرائیل به یاد بیاورید نعمتهای من که به شما ارزانی بخشیدم، به شما عنایت کردم و به عهد من وفا کنید تا من هم به عهد شما وفا کنم و فقط از من بترسید.
باز یک توضیح کوچکی، این توضیحات مبنای فهم ترجمه آیات است و مهماند، ببینید بگذارید این را خدمت شما بگویم مربوط به انسان شناسی است و شما این را خوب میدانید که همه انسانها وقتی برایشان یک رقیبی می آید یکجوری میشوند، حالشان گرفته میشود، ناراحت میشوند، رقیب را دوست ندارند؛ چون که رقیب شان آنها را کم میکند خیلی وقتها یک نفر دوست دارد در فلان موقعیت باشد بعد یک نفر دیگر میآید آن موقعیت را از او میگیرد، بعد همیشه با خودش فکر میکند که او آمد و موقعیت من را دزدید، این حس سبب رقابت میشود، سبب حسادت میشود، سبب غیبت میشود، سبب تهمیت میشود، سبب جنگ میشود، مبنا جنگ و غیبت و همه اینها این است که آدم فکر کند که موقعیت خودش را آن یکی از او گرفته است و آن کسی که سبب شده با آمدنش این یکی کمرنگ و کم رونق شود، قشنگ ابلیس اینگونه فکر کرد، خودش بالاتر بود و وقتی که آدم آمد فکر کرد که الان دیگر خیلی چیزها را از دست میدهد، خاصتاً وقتی که آن کسی که آمده و موقعیت را دارد از او میگیرد در چشم او حقیر باشد، دیگر حالش بیشتر بد میشود و دنبال انتقام میرود، اصلاً دوتا بچه کوچک که دیگر واضح است وقتی یک بچهای که بعد از او یک بچه دیگر متولد میشود، یک سال و نیم،دوسال از او کوچکتر است آن موقع دیگر حسادت بین آن دو تا بچه وجود دارد، چون احساس میکند که من دارم نادیده گرفته میشوم، موقعیتهای من را دارد از من میگیرد و به همین خاطر حسادت در او گل میکند و حالا شروع به اذیت کردن میکند این در طبیعت آدم وجود دارد و جز با ایمان هیچ چیز نمیتواند این را در انسان اصلاح کند و قشنگ بنی اسرائیلی که آن همه سکاندار دین بودند و موقعیتها داشتند با آمدن این پیامبر جدید آن هم بین عربها که در چشمشان عربها حقیر بودند الان پیامبر آمده از بین خودشان نیست از ملت عرب است و این حالشان را گرفت، پس سبب شد که حسادت و رقابت را شروع کنند. حالا این آیه دارد درباره اینها صحبت میکند که شما اینجور نیست که موقعیتتان از دست رفته، اینجور نیست که دیگر الطاف الله برای شما کم شده، الله تا حالا خیلی در حق شما لطفها کرده آنها را به یاد بیاورید.
پس شما الان از عنایت خدا خارج نمیشوید فقط حسودی نکنید این همه خداوند در حق شما لطف و عنایت کرد الان دارد میگوید ای بنی اسرائیل به یادتان بیاورید نعمتهایم که بر شما ارزانی بخشیدم و شما به عهد من وفا کنید، عهد بر این بوده که هر وقت هدایت خدا آمد هدایت را بپذیرید، «فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ» شما این هدایت را بپذیرید من هم به عهدهای خودم وفا میکنم و فقط از من بترسید، من مد نظر شما باشم نه عربها، نه افراد و ملتهای دیگر.
«وَآمِنُوا بِمَا أَنْزَلْتُ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ وَلَا تَكُونُوا أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَإِيَّايَ فَاتَّقُونِ» (بقره/۴۱)
ایمان بیاورید به آنچه که من نازل کردم که تصدیق کننده است به آنچه همراه شماست، شما اولین کافران به آن نباشید و آیات من را به بهای اندک و بیارزش از دست ندهید و فقط من را مد نظر قرار دهید.
«وَآمِنُوا بِمَا أَنْزَلْتُ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ وَلَا تَكُونُوا أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ» و شما ایمان بیاورید به آنچه که من نازل کردم، شما من را ببینید که دارم این کارها را انجام میدهم، «أَنْزَلْتُ» ایمان بیاورید به آنچه که من نازل کردم که تصدیق کننده است به آنچه همراه شماست، شما تورات دارید تمام چیزهایی که همراه شماست دارد تایید میکند و شما اولین کافران به آن نباشید. «وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَإِيَّايَ فَاتَّقُونِ» و آیات من را به بهای اندک عوض نکنید، به خاطر مال دنیا و چیزهای اندک و بیارزش آیات من را از دست ندهید، «وَإِيَّايَ فَاتَّقُونِ» و من را مد نظر قرار دهید، تقوای من را داشته باشید ول کنید نگاه به این و آن رقیب را، به عنوان رقیب به آنها نگاه نکنید من را ببینید «وَإِيَّايَ فَاتَّقُونِ» فقط من را مد نظر قرار دهید.
«وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (بقره/۴۲)
و حق را به وسیله باطل نپوشانید و حق را کتمان نکنید در حالیکه خودتان میدانید.
شما سر یک لجی افتادید این کارها را دارید انجام میدهید، این کارها را نکنید، حق را نپوشانید، حق را کتمان نکنید.
«وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ» (بقره/۴۳)
نماز را بر پا بدارید و زکات بدهید تا پاک شوید و با رکوع کنندگان رکوع کنید.[در جمع مردم نماز بخوانید]
نماز را بر پا بدارید تا دلتان با الله باشد، حسادت از دلتان در برود و زکات بدهید تا پاک شوید و با رکوع کنندگان رکوع کنید، در جمع مردم نماز بخوانید.
«أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ» (بقره/۴۴)
آیا شما مردم را به کارهای نیک امر میکنید، خودتان را فراموش میکنید؟ در حالیکه شما دارید کتاب را تلاوت میکنید آیا اندیشه نمیکنید؟
آیا شما مردم را به کارهای نیک امر میکنید، خودتان را فراموش میکنید؟ خب همان چیزهایی که سالیان سال به مردم میگفتید حسادت بد است این کار را نکنید خب آیا الان خودتان را فراموش میکنید، همانها را انجام دهید در حالیکه شما دارید کتاب را مطالعه میکنید، تلاوت میکنید، آیا شما این کار را انجام میدهید «أَفَلَا تَعْقِلُونَ» آیا در مورد کارهای خود اندیشه نمیکنید که الان دارید چه کارهایی انجام میدهید.
«وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ » (بقره/۴۵)
به وسیله صبر و نماز کمک بجویید، ولی آن سخت و دشوار است مگر بر آدمهای خاشع.
«وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» کمک بجویید، سخت است درست است، رقابت سخت است منتهی کمک بگیرید از نماز به وسیله صبر و نماز. «وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» ولی نماز سخت و سنگین است، دشوار است الا بر آدمهای خاشع که فقط از الله میترسند و الله را مد نظر قرار میدهند جز بر این آدمها نماز خواندن سخت است، این راهحل و درمان حسادت است، این کارها را انجام دهید به وسیله صبر، صبور باشید و نماز، نماز بخوانید و با الله ارتباط بگیرید.
«الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» (بقره/۴۶)
کسانی که یقین دارند حتما با الله ملاقات میکنند و قطعا آنها به سوی الله بازمیگردند. [نماز جز بر این افراد سخت است]
کسانی که گمان میکنند، کسانی که یقین دارند، مد نظر قرار میدهند این قضیه را که آنها با پروردگارشان ملاقات کننده هستند، حتما با الله ملاقات میکنند و حتما آنها به سوی الله بر میگردند، نماز جز بر این افراد سخت است، بر این افرادی که اینها را مد نظر قرار میدهند آسان است، حسادت از دل بیرون کردن آسان است که میدانند با الله ملاقات میکنند و به سوی الله باز میگردند.
«يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ» (بقره/۴۷)
ای بنی¬اسرائیل به یادتان بیاورید نعمتهایی که فراوان من بر شما انعام کردم و شما را بر کل جهانیان امتیاز و برتری دادم.
«يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ» ای بنی اسرائیل به یادتان بیاورید نعمتهایی که فراوان من بر شما انعام کردم، شما را اکرام کردم آنها را به یادتان بیاورید. «وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ» و من شما را بر کل جهانیان امتیاز دادم، چهقدر عنایتها کردم که به هیچکس آن عنایتها را نکردم، آنها را به یادتان بیاورید.
«وَاتَّقُوا يَوْمًا لَا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئًا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ» (بقره/۴۸)
و بترسید از آن روزی که هیچکس برای کسی دیگر کفایت نمیکند، آن روز را مد نظر قرار دهید که شفاعت از هیچ کس پذیرفته نمیشود و از هیچ کس معادلی گرفته نمیشود و از جانب هیچ کس هم نصرت داده نمیشود.
«وَاتَّقُوا يَوْمًا لَا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئًا» و بترسید از آن روزی که هیچکس برای کسی دیگر کفایت نمیکند، هیچ کس به درد کسی نمیخورد، هیچ چیز«شَيْئًا»، آن روز را مد نظر قرار دهید. «وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ» و آن روز را مد نظر قرار دهید که شفاعت از هیچ کس پذیرفته نمیشود و از هیچ کس معادلی گرفته نمیشود و از جانب هیچ کس هم نصرت داده نمیشود، آن روز را مد نظر قرار دهید.