سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۶
«وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» (بقره/۳٠)
و آنگاه که پروردگارت به ملائکه گفت: من قرار دهنده جانشینی در زمین هستم گفتند: آیا میخواهی در زمین کسی را قرار دهی که فساد و تباهی میکند و خونها میریزد درحالی که ما مرتب حمد تو را تسبیح میگوییم و تقدیس تو را میگوییم فرمود: من چیزهایی میدانم که شما نمیدانید.
و آنگاه که پروردگارت به ملائکه گفت: من قرار دهنده جانشینی در زمین هستم، دارد صحبت از یک چیز را برایمان بیان میکند و آن هم صحبت از پیدایش ما است. این آیه و این صفحه در مورد تاریخچهی انسان بر روی کره زمین صحبت میکند اگر ما تئوریهایی خواندیم و در ذهنمان است آنها را کنار بگذاریم. چگونه انسان بر روی کره زمین آمد؟ این سوالات کلیدی در ذهن هر کسی وجود دارد:
من چه کسی هستم؟ از کجا آمدهام؟ چه کسی من را آورده؟ برای چه آمدهام؟ به کجا میروم؟ سرنوشتم چه است؟
این سوالهایی است که ذهن همه بشر را به خود مشغول کرده و جوابهای زیادی برای او ارائه شده، منتها ما باید پای جواب قرآن بنشینیم. الان قران دارد صحبت میکند و این سوالات را برایمان پاسخ میدهد فعلاً ذهنیتهایمان را کنار بگذاریم و ببینیم که قرآن چه میگوید. «وَإِذْ» و به یاد داشته باش. آن روز که پروردگارت به ملائکه گفت من بر روی زمین خلیفه و جانشینی قرار خواهم داد «قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا» گفتند: آیا میخواهی در زمین کسی را قرار دهی که فساد و تباهی میکند «وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ» و خونها میریزد «وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ» درحالی که ما به حمد تو تسبیح میگوییم حمد و تسبیح تو را مرتب میگوییم و تو را از هر عیب پاک و منزه میدانیم و تقدیس تو را میگوییم پس چرا انسان را که خونریزی میکند قرار میدهی؟! «وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ» فرمود: من چیزهایی میدانم که شما نمیدانید.
«وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ» (بقره/۳۱)
و الله به آدم اسمهای همه چیز را یاد داد و بعد آن را بر ملائکه عرضه کرده و فرمود که شما اسم اینها را به من خبر دهید اگر شما واقعاً راست میگویید.
«وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا» و الله به آدم اسمهای همه چیز را یاد داد «ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ» و بعد آن را بر ملائکه عرضه کرده، «َقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ» و فرمود که شما اسم اینها را به من خبر دهید اگر شما واقعاً راست میگویید.
الله به انسان اسمها را آموخت و تفاوت انسان با ملائکه در همینجا؛ یعنی اندیشه است. چرا اسم ها را به انسان آموخت؟
چون انسان به وسیله اسمگذاری اندیشههایش را منتقل میکند و میتواند ارتباط برقرار کند، صحبت کند، بنویسد و به نسلهای بعدی و آدمها به وسیله اسمها انتقال بدهد. این نکته را جا دارد یک مثال بگویم شما توجه بکنید، دوتا خواهر یا برادر که مادر به آنها میگوید بیایید. این مادر یک اسم است همان کسی که او را متولد و بزرگ کرده اسم او را گذاشتیم “مادر” این خودش یک نامگذاری است بعد میگوید همین عملیات تکلم، وقتی که انسان صحبت میکند تارهای صوتی و لبها وقتی که دارد صحبت میکند اسمش را گذاشتهایم “گفتن” این خودش یک نامگذاری است. مادر دارد میگوید بیایید و وقتی که دارند راه میروند و آن عملیاتی که پاهایشان را جابهجا میکنند و راه میروند اسمش را گذاشتهایم “آمدن”، این خودش یک نامگذاری است و اگر دقت بکنید ریشهی تمام صحبتهایمان نامگذاری است و یک علم بزرگی که خیلی از مسائل را حل میکند اسمش را گذاشتهایم ریاضی که یک نامگذاری است، ولی ببینید داخل این اسم چند حرفی دنیای معلومات وجود دارد با یک نامگذاری خیلی راحت یک معنایی را که باید یک ساعت توضیح داده شود در یک کلمه نامگذاری کل معنا را به طرف مقابل منتقل کردیم و الله نامگذاری را به آدم یاد داد و بعد به ملائکه فرمود: شما بفرمایید به من بگویید. ملائکه نتوانستند نامگذاری بکنند و اسم اشیا را نفهمیدند به همین خاطر گفتند:
«قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ» (بقره/۳۲)
گفتند: پروردگارا تو پاک و منزه هستی ما هیچ علمی نداریم جز آنچه که تو به ما آموختی، بدون شک تو بسیار دانا و با حکمت هستی.
«قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا» گفتند: پروردگارا تو پاک و منزه هستی ما هیچ علمی نداریم جز آنچه که تو به ما آموختی ما این را بلد نیستیم «إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ» بدون شک تو بسیار دانا و با حکمت هستی.
«قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَائِهِمْ ۖ فَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ» (بقره/۳۳)
فرمود ای آدم! ملائکه را به اسمهایشان خبر بده، زمانی که آدم اسمها را به ملائکه خبر داد الله فرمود: آیا من به شما نگفتم که من غیب آسمانها و زمین را میدانم و من چیزهایی را که آشکار کردید وچیزهایی را که کتمان کردید همه را میدانم.
«قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَائِهِمْ» فرمود ای آدم آنها (ملائکه) را به اسمهایشان خبر بده و به آنها اسمهایشان را بگویید.
«فَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ» زمانی که آدم اسمها را به ملائکه خبر داد الله فرمود: «أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ» آیا من به شما نگفتم که من غیب آسمانها و زمین را میدانم من میدانم که چه کسی را آفریدم، این آدم چه ویژگیهای منحصر به فردی دارد. این آدم ویژه است و با ملائکه تفاوت دارد قدرت اندیشه، نامگذاری و قدرت تولید علم دارد من کار خودم را خوب بلد هستم. من همه چیز را میدانم و میدانم و چیزهایی را که کتمان کردید و چیزهایی که آشکار کردید همه را میدانم چیزهایی را که گفتید و چیزهایی را هم که نگفتید همه را میدانم.
«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ» (بقره/۳۴)
و آنگاه که به ملائکه گفتیم برای آدم سجده کنید پس سجده کردند به جز ابلیس که خودداری کرد و خودش را بالاتر گرفت و از کافران شد.
و آنگاه که به ملائکه گفتیم برای آدم سجده کنید پس سجده کردند به جز ابلیس. باز یک «و اذ» دیگر؛ یعنی نقطه یک شروع ماجرا و حقیقت دیگر. الله در همان روز اول؛ یعنی روز ملاقات آدم با ملائکه از ملائکه خواست که این انسان با این ویژگیها را سجده کنند و به وجود و حضورش در این عالم اقرار بکنند، بین ملائکه مجلس انس و شناخت ایجاد کرد تا بین این آدم و ملائکه انس و محبت ایجاد شود چون ملائکه هستند که در سراسر زندگی انسان حضور دارند از همان اول بودند در باران، رزق، روزی و تمام زندگی آدم هستند. حتی موقع مرگ آدم با ملائکه سر و کار دارد (که ملکالموت است) در قبر، صحرای قیامت، در بهشت و جهنم تمام زندگی انسان را ملائکه در برگرفته و الله روز اول این جلسه معارفه را گذاشت، به وسیلهی همین دستور تا یک انسی بین ملائکه و آدم ایجاد شود ملائکه آدم را پذیرفت و سجده کرد اما ابلیس آدم را نپذیرفت، به این فضل و وجود و کرامت آدم اقرار نکرد «أَبَىٰ» خودداری کرد «وَاسْتَكْبَرَ» و خودش را بالاتر گرفت «وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ» و از کافران شد.
«وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَـٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ» (بقره/۳۵)
و گفتیم ای آدم! تو و همسرت ساکن بهشت شوید و بخورید هر آنچه که دوست دارید گوارای وجودتان، ولی به این درخت نزدیک نشوید وگرنه از ظالمان میشوید.
«وَقُلْنَا يَا آدَمُ» و گفتیم ای آدم «اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ» تو و همسرت ساکن بهشت شوید همین جا داخل باغ ساکن شوید «وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُم» و بخورید هر آنچه که دوست دارید گوارای وجودتان. «وَلَا تَقْرَبَا هَـٰذِهِ الشَّجَرَةَ» منتها به این درخت نزدیک نشوید «فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ» که اگر به این درخت نزدیک شوید از ظالمان میشوید.
«فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ ۖ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ» (بقره/۳۶)
پس شیطان آن دو را به لغزه انداخت و وسوسهشان کرد پس آن دو را از آن موقعیتی که در آن بودند خارجشان کرد، و گفتیم از اینجا فرود بروید که بعضی از شما دشمن بعضی دیگر خواهید بود و برای شما در زمین محل استقرار و امکانات زندگی از همه چیز فراهم است پس به زمین فرود آیید و در آنجا زندگی کنید.
«فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا» پس شیطان آن دو را به لغزه انداخت و وسوسهشان کرد «فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ» پس آن دو را از آن موقعیتی که در آن بودند خارجشان کرد. «وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ» و گفتیم از اینجا فرود بروید که بعضی از شما دشمن بعضی دیگر خواهید بود، همان ابلیس که اقرار نکرد و همین آدم و حوا الان شما بروید شما دیگر دشمن هم خواهید بود و بروید زندگی خودتان را بکنید که در زندگیتان چه کارها انجام بدهید و شما برای این آمدهاید «وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ» و برای شما در زمین همه چیز فراهم است محل استقرار و زندگی و تمام وسایل و امکانات زندگی برایتان مشخص شده تا زمان مشخص که میتوانید از این امکانات استفاده کنید، پس به زمین فرود آیید و در آنجا زندگی کنید.
«فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» (بقره/۳۷)
پس آدم از پروردگارش کلماتی را دریافت کرد و به وسیله آن کلمات، به درگاه الله برگشت و توبه کرد و الله توبهاش را پذیرفت، بدون شک که الله خودش توبهپذیر و بسیار مهربان است.
پس آدم از پروردگارش کلماتی را دریافت کرد و به وسیله آن کلمات، «فَتَابَ عَلَيْهِ» به درگاه الله برگشت و توبه کرد و الله توبهاش را پذیرفت «إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» بدون شک که الله خودش توبهپذیر و بسیار مهربان است.