سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحهی ۶۷
«وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ» (آلعمران/۱۳۳)
و شتاب کنید به سوی مغفرتی از جانب پروردگارتان و بهشتی که عرض آن به اندازهی آسمان ها و زمین است، برای انسانهای با تقوا آماده شده است.
و شتاب کنید به سوی مغفرتی از جانب پروردگارتان و بهشتی که عرض آن به اندازهی آسمان ها و زمین است، برای انسانهای با تقوا آماده شده است. قبل از ورود به آیات بعد این را داشته باشیم، وقتی ما قرآن میخوانیم، خیلی از آیات قرآن، یک سری از ویژگیهایی را بیان میکند. ما این توجه را داشته باشیم که آیا این ویژگیها، ما در آن هستیم یا نه، این ویژگیها در وجود ما حاضر هست، یا غایب است، ما با این ویژگیها و خصلت انس داریم! و به سمت آن داریم تلاش میکنیم، یانه! بی خیال هستیم. قرآن، میخواهد یک ویژگیهایی درون ما ایجاد بکند، وما اگر بخوانیم و برویم و به درون مان نگاه نکنیم، آیات هیچ اثری روی ما نمیگذارد، به همین خاطر باید پای آیات ایستاد و دید که الله چه چیزی میخواهد بگوید و چه بندهای را میخواهد تربیت کند. الان در این آیه بندهای را میخواهد تربیت بکند که، به سوی مغفرت از جانب الله و به سوی بهشت تلاشگر هست، یعنی برایش مهم است، که بخشش الله و بهشت الله را بدست بیاورد. حالا میگوید که سرعت بکنید، بشتابید، بی خیال نشوید، همت کنید، خب آیا این همت، این حس در وجود ما هست یا نه؟! و برای انسانهای با تقوا آماده شده است، هرکس این را میخواهد، خدا به او میدهد و برایش فراهم میکند. چه کسی!؟
«الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» (آلعمران/۱۳۴)
برای آن کسانی که در راحتی و سختی انفاق میکنند، و کسانی که خشمشان را فرو میخورند، و مردم را (خطاهایی که از آنها دیدن را) عفو میکنند، والله آدمهای محسن را دوست دارد.
برای آن کسانی که در راحتی و سختی انفاق میکنند. یعنی؛ مفید بودن، به درد دیگران خوردن، به داد دیگران رسیدن، هم در حالت راحتی و خوشحالی، و هم موقع سختی و گرفتاری باز خودشان در سختی هستند با این وجود از فکر دیگران خارج نیستند، یعنی دغدغهی دیگران را دارند: «فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ» «وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ» و کسانی که خشمشان را فرو میخورند، اجازه نمیدهند که به بیرون بروز کند، فرو میبرند، و خشمشان را کنترل میکنند. «وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ» و عفو میکنند، نه فقط اینکه خشمشان را درون خود به صورت عقده نگه میدارند، بلکه آن بدی را که دیدن عفو میکنند؛ مردم را آن کسانی که به او بدی کردند، و شامل همهی مردم میشود، «النَّاسِ»: از همسر و فرزند و پدر و مادر و همکار و همهی مردمی که امکان دارد، خطایی، اشتباهی انجام داده باشند، مردم را عفو میکنند. «وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» اینها انسانهای محسن و نیکوکار هستند والله آدمهای محسن را دوست دارد.
«وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ» (بقره/۱۳۵)
و کسانی که وقتی کار زشتی را انجام میدهند، یک فعل قبیحی را انجام میدهند، یا به خودشان ظلم میکنند، الله را به یاد میآوردند، در نتیجه برای آن خطایشان، گناهشان، طلب بخشش میکنند. و کی هست که جز الله گناهان را ببخشد و بر آنچه که انجام میدادند مداومت نمیکنند، در حالی که میدانند.
و کسانی که وقتی کار زشتی را انجام میدهند، یک فعل قبیحی را انجام میدهند، یا به خودشان ظلم میکنند، الله را به یاد میآوردند، متوجه الله میشوند، به خودشان میآیند، «فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ » در نتیجه برای آن خطایشان، گناهشان، طلب بخشش میکنند. این آدم ها که هروقت خطایی انجام دادند طلب بخشش میکنند، این شهامت را دارند که معذرت خواهی کنند، هم از آن کسی که در حقش بدی کرده و هم از الله طلب بخشش میکند. «وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ» و کی هست که جز الله گناهان را ببخشد. «وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ» و بر آنچه که انجام میدادند مداومت نمیکنند، بر آن گناه اصرار ندارند هی تکرار نمیکنند، ادامه نمیدهند ، در حالی که میدانند این کارشان گناه و عصیان خدا است، بهشت برای اینها آماده شده است.
«أُولَٰئِكَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ» (آلعمران/۱۳۶)
اینهایی که این ویژگیها را دارند، اینها پاداششان مغفرتی از جانب پروردگارشان است، الله آنها را میبخشد و بهشتی که از زیر آن نهرها جاری است، پاداششان است، در آنجا در آن وضعیت، برای همیشه ماندگار هستند، «خَالِدِينَ فِيهَا». «وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ» و چه قدر زیبا است پاداش انسانهای تلاشگر و کسانی که عمل میکنند، نه اینکه فقط شعار بدهند، نه اینکه فقط برای دیگران بگویند، خودشان عمل میکنند، برای همچین آدمهایی چه پاداش خوب و زیبایی برایشان مهیا شده است. یعنی همان اول آیه فرمود: «وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ» اینجا میفرماید: «أُولَٰئِكَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ» وسط این دوتا این ویژگیها را دارند، ارتباطشان هم با مردم، مفید بودن برای دیگران، و هم به نسبت خودشان، یک شخص در مسیر درست، با ارادهی بالا، با شهامت و شجاعت، زمانی که خطا میکنند و در اکثر اوقات بر خودشان مسلط هستند، از روی خطا و گناه و عصیان، دانسته آن را انجام نمیدهند و تکرار نمیکنند.
«قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» (آلعمران/۱۳۷)
قطعا قبل از شما، سنتهایی، حوادثی گذشته، پس بروید در زمین بگردید، نگاه کنید، فکر کنید که عاقبت انسانهای مکذب، چه شده است و کجا رسیدهاند.
قطعا قبل از شما، سنتهایی، رخدادهایی، حوادثی گذشته، شما انسانهای اول نیستید، قبل از شما خیلی آدمها بوده، خیلی رخدادها اتفاق افتاده است برای آنهایی که قبل از شما بودند، پس بروید در زمین بگردید؛«فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ».«فَانْظُرُوا» نگاه کنید، فکر کنید که عاقبت انسانهای مکذب، کسانی که به صحبتهای الله ایمان نمیآوردند و به آن عمل نمیکنند؛ به مسائلی که در آیات قبل بیان کرد و کل مسائل هدایت، آنهایی که تکذیب میکنند، نگاه کنید که عاقبت آنها چه شده است و کجا رسیدهاند.
«هَٰذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ» (آلعمران/۱۳۸)
این بیانی، روشنگری برای مردم هست، و پند و اندرزی برای انسانهای با تقوا است.
این بیانی برای مردم هست، روشنگری برای مردم هست، میخواهد همه چیز را برای مردم واضح بیان کند، این آیات، این قرآن، و سراسر هدایت است، راه درست، و پند و اندرزی برای انسانهای با تقوا است، که راه درست زندگی را برای خودشان از همین قرآن تشخیص بدهند و انتخاب کنند.
«وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (آلعمران/۱۳۹)
و شما احساس سستی و پوچی نکنید و اندوهگین نشوید، درحالی که شما برتر و بالاتر هستید، اگر شما یک مؤمن واقعی باشید.
وشما سستی نکنید، احساس سستی و پوچی نکنید و اندوهگین نشوید، غم نخورید غصه نداشته باشید، درحالی که شما بالاتر هستید، یک سری حوداثی در زندگی میآید، این میچرخد. منتها شما احساس ضعف و و ناراحتی و سستی نکنید، درحالی که شما برتر و بالاتر هستید، اگر شما یک مؤمن واقعی باشید.
«إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ ۚ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ» (آلعمران/۱۴۰)
اگر به شما یک جراحتی رسید، اگر شما صدمه دیدید، قطعا قوم دیگر هم به مثل همین صدمه دیدهاند و این ایام را ما بین مردم می چرخانیم و تا بداند، الله کسانی که ایمان آوردهاند؛ ایمان واقعی و از شما گواهانی بگیرد، والله انسانهای ظالم را دوست ندارد.
اگر به شما یک جراحتی رسید، اگر شما صدمه دیدید، قطعا قوم دیگر هم به مثل همین صدمه دیدهاند. «وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ»؛ واین ایام را ما بین مردم می چرخانیم، از قدیمالایام، این زیر و بالای زندگی، این خوشی و ناخوشی این سختی و ناراحتی، این پیروزی و شکست، این خوشحالی وغم، این از قدیمالایام، ما این را بین مردم میچرخانیم. «وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ»؛ و تا بدانند، الله کسانی که ایمان آوردهاند؛ ایمان واقعی، تا برای الله مشخص شود، چه کسانی واقعا ایمان دارند، و از شما گواهانی بگیرد، هم برای الله اثبات شود؛ الله که همه چیز را میداند، ولی در بیرون مشخص شود، در این حوادث، در این جریانات زندگی، در این شکستها، در این مصیبتها، در اینها مشخص شود چه کسانی واقعا ایمان دارند. و از شما گواهانی بگیرد، کسانی که مثلاً بر سر مؤمنان مصیبت در میآوردند، میکشند، میجنگند، دین خدا را انکار میکنند، هدایت را نمیپذیرند، خدا میخواهد در همین دنیا به شما یک مصیبتهایی هم برسد، شکستهایی هم برسد، مثلا:در جنگ أحد، شکستهایی برسد، بگذار که از شما شاهدانی بگیرد، شهیدانی بگیرد، که روز قیامت شهادت بدهند، که آن کافرهاحاضر شدند که علیه دین خدا بجنگند و خون بریزند و اینها را کشتند. شما را به عنوان شهید بگیرد که در روز قیامت شهادت بدهید، که دین خدا برایشان آمد. «وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ» والله انسانهای ظالم را دوست ندارد، به همین خاطر هم علیه آنها شاهد هم میگیرد.