سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۶۲ / جزء ۴ / آیه ۹۲ الی ۱۰۰
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی    پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

صفحه ۶۲

«لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيم»(آل‌عمران/٩٢)

شما به اوج خوبی نمی رسید تا زمانی که انفاق کنید، آن‌چه را که دوست دارید. و هر آن‌چه که شما انفاق کنید الله نسبت به آن کاملا دانا است.

شما به اوج خوبی نمی رسید، شما به رشد یافتگی نمی‌رسید، به کمال خوبی دست پیدا نمی‌کنید. تا زمانی که انفاق کنید آن‌چه که دوست دارید و هر آن‌چه که شما انفاق کنید الله نسبت به آن کاملا دانا است. یعنی شما نمی‌توانید به این کمال رشد یافتگی برسید تا این که این اخلاق را داشته باشید که از یک‌سری داشته‌هایتان عبور بکنید، دست بکشید از منافعتان، اگر این خصلت در شما به وجود آمد حالا می‌توانید به کمال خوبی‌ها برسید. دارد بیان می‌کند که آدم‌هایی که نمی‌توانند عبور کنند از منافع خود از تعصب خود، این‌ها نمی‌توانند به بالا برسند. و اسباب و عوامل تمام آن آیات قبل این را دارد بیان می‌کند، این اخلاق.

 

«كُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَىٰ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ ۗ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»(آل‌عمران/٩٣)

تمام خوراکی‌ها بر بنی اسرائیل حلال بود مگر آن‌چه که اسرائیل خودش قبل از آن، نزول تورات بر خودش حرام کرده بود. بگو تورات را بیاورید، بخوانیدش، اگر واقعا راست می‌گویید.

 خوب دارد مثال می‌زند این آیه که همهٔ خوراکی‌ها بر بنی اسرایئل حلال بود. هیچ چیزی به نام حرام از آن خوردنی‌ها که خوراکی است، چیزی حرام نبود بر بنی اسرایئل مگر خود اسرایئل که پیامبر یعقوب باشد بر خودش حرام کرد. تورات را بیاورید، بخوانید، ببینید همهٔ آن‌ها بر شما حلال بوده، به مثل الان که دین اسلام که این‌ها را همه حلال کرده، قبل از نزول تورات همش حلال بوده طبق ملت ابراهیم بوده، طبق ملت پیامبر یعقوب بوده که اول آیهٔ صفحه قبل که بیان فرمود: ما ایمان داریم به آن شریعتی که بر پیامبر یعقوب نازل شده، در خوردنی‌ها، در خوراکی‌ها، قبل از نزول تورات همه چیز بر بنی اسرایئل حلال شده همان طور که در دین اسلام هم حلال است. پس این یک چیز واقعی است. اگر باور ندارید تورات را بیاورید، بخوانید، ببینید همین طوری هست یا نه؟ و دین اسلام قشنگ در راستای دین ملت ابراهیم و پیامبر یعقوب و سایر پیامبران قرار دارد، بخوانید متوجه می‌شوید.

ولی شما اگر این را باور نکنید، انکار کنید:

 

«فَمَنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (آل‌عمران/94)

 پس کسی که بر الله دروغ ببندد بعد از آن، پس آن‌ها همان ظالمان هستند.

پس کسی که بر الله دروغ ببندد بعد از آن، این را فهمید که این‌طوری بوده، حالا اگر کسی دروغ بست بر الله، پس آن‌ها همان ظالمان هستند. به ستم دارند یک حرفی را به الله نسبت می‌دهند. می‌خواهند بین شریعت پیامبران جدایی بیاندازند.

 

«قُلْ صَدَقَ اللَّهُ ۗ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (آل‌عمران/95)

 بگو الله راست گفت. پس از ملت ابراهیم تبعیت بکنید که ابراهیم حنیف بود.  از هر ناحقیی رویش را به طرف حق می‌چرخاند و از مشرکان نبود. از ملت ابراهیم، از شریعت، ابراهیم تبعیت بکنید. نه آن‌چه که خود بنی اسرایئل یا یهودیان ساختند.

 

«إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ» (آل‌عمران/96)

بدون شک اولین خانه‌ای که گذاشته شده برای مردم، قطعا همان خانه‌ای است که در مکه قرار دارد؛ که برکت داده شده و برای همهٔ جهانیان موجب هدایت است. (یعنی خانهٔ کعبه)

 

«فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ»(آل‌عمران/97)

در آن نشانه‌های روشنی وجود دارد، از جمله: مقام ابراهیم. و کسی که داخل آن‌جا شد در امان است. و برای الله بر مردم  است، حج خانه را به جا آوردن، البته هر کس که استطاعت به‌سوی آن را دارد. و کسی که کافر شد. پس بدون شک که الله از همهٔ جهانیان بی نیاز است.

جای پای پیامبر ابراهیم که معجزه آسا، پای او تا یک مقداری  داخل سنگ فرو رفت که در تاریخ ماندگار شود،  در مکه همچنین نشانه‌ای وجود دارد. «وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا» و کسی که داخل آن‌جا شد، به حکم الله در امان است.«وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا»  وبرای الله بر مردم است، یعنی بر مردم واجب است، واجب خدایی است بر مردم حج خانه را به جا آوردن، قصدخانهٔ کعبه را کردن؛ البته، هر کس که استطاعت به سوی آن را دارد. «وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ» و کسی که کافر شد پس بدون شک که الله از همهٔ جهانیان بی نیاز است. باز هم نمونهٔ دیگری دارد بیان می‌کند، این آیات و الصاق این آیات بسیار مهم است در فهم قرآن، در ترجمهٔ قرآن، توجه به این قضیه که آیات در هم فرو می‌روند. مثل زنجیر، حلقه‌های یک زنجیر به هم وصل می‌شوند‌. این هم نمونهٔ دیگری که ما بر شریعتی که بر ابراهیم نازل شده (آیهٔ اول صفحهٔ قبل) ما ایمان داریم، این جزو همان چیزی است که پیامبر ابراهیم آن را ساخته، خانهٔ کعبه و خدا این را بر مردم واجب کرده و مسلمان‌ها این را انجام می‌دهند. یعنی قشنگ این دو تا شریعت در ادامهٔ هم در حرکت هستند.

 

«قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ شَهِيدٌ عَلَىٰ مَا تَعْمَلُونَ» (آل‌عمران/٩٨)

بگو ای اهل کتاب، چرا شما به آیات الله کفر می‌ورزید؟ در حالی که الله گواه است بر تمام چیزهایی که شما عمل می‌کنید.

این‌ها را خودتان می‌فهمید. الله دارد شما را می‌بیند. جلو انظار الله  چطور‏ شما به الله کفر می‌ورزید. این‌ها را که همه می‌دانید. کعبه، این‌ها را که همه بلد هستید. چرا منکر آن می‌شوید؟

 

«قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجًا وَأَنْتُمْ شُهَدَاءُ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ»(آل‌عمران/٩٩)

بگو: ای اهل کتاب چرا شما از راه خدا مانع می‌شوید؟ کسی که ایمان آورد. چرا شما دوست دارید راه را کج داشته باشید؟ الله اصلا از این کارهایی که شما انجام می‌دهید هیچ غافل نیست.

بگو: ای اهل کتاب چرا شما از راه خدا مانع می‌شوید؟ کسی که ایمان آورد، مردم می‌خواهند ایمان بیاورند؛ چرا شما مانع می‌شوید؟ چرا سد راه‌شان می‌شوید؟ چرا سد راه الله را می‌کنید؟  چرا راه را کج می‌خواهید؟ دین راست خدا، صراط مستقیم خدا این است؛ چرا شما راه را کج دوست دارید داشته باشید؟ چرا راه راست خدا را برای مردم کج جلوه می‌دهید؟ خوب چرا این کار را انجام می‌دهید؟ «وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» الله اصلا از این کارهایی که شما انجام می‌دهید هیچ غافل نیست و دارد شما را می‌بیند.

 

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ»(آل‌عمران/١٠٠)

ای کسانی که ایمان آوردید، اگر شما از گروهی از اهل کتاب اطاعت بکنید، شما را بعد از ایمانتان به حالت کفر بر می گردانند.

ای کسانی که ایمان آوردید، اگر شما از گروهی از اهل کتاب اطاعت بکنید آن راهنمایی‌هایی که آن‌ها به شما می‌گویند، فرهنگی که آن‌ها به شما می‌گویند، درست و غلطی که آن‌ها برای شما تعریف می کنند، اگر به حرف آن‌ها گوش بدهید و از مسیر آن‌ها اطاعت بکنید؛ شما را بعد از ایمانتان بر می گردانند به حالت کفر و شما را تبدیل می‌کنند به مثل بقیه و شما را کافر می‌کنند. بعد از ایمانتان شما دوباره کافر می‌شوید.