سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۶۲
«لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيم»(آلعمران/٩٢)
شما به اوج خوبی نمی رسید تا زمانی که انفاق کنید، آنچه را که دوست دارید. و هر آنچه که شما انفاق کنید الله نسبت به آن کاملا دانا است.
شما به اوج خوبی نمی رسید، شما به رشد یافتگی نمیرسید، به کمال خوبی دست پیدا نمیکنید. تا زمانی که انفاق کنید آنچه که دوست دارید و هر آنچه که شما انفاق کنید الله نسبت به آن کاملا دانا است. یعنی شما نمیتوانید به این کمال رشد یافتگی برسید تا این که این اخلاق را داشته باشید که از یکسری داشتههایتان عبور بکنید، دست بکشید از منافعتان، اگر این خصلت در شما به وجود آمد حالا میتوانید به کمال خوبیها برسید. دارد بیان میکند که آدمهایی که نمیتوانند عبور کنند از منافع خود از تعصب خود، اینها نمیتوانند به بالا برسند. و اسباب و عوامل تمام آن آیات قبل این را دارد بیان میکند، این اخلاق.
«كُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَىٰ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ ۗ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»(آلعمران/٩٣)
تمام خوراکیها بر بنی اسرائیل حلال بود مگر آنچه که اسرائیل خودش قبل از آن، نزول تورات بر خودش حرام کرده بود. بگو تورات را بیاورید، بخوانیدش، اگر واقعا راست میگویید.
خوب دارد مثال میزند این آیه که همهٔ خوراکیها بر بنی اسرایئل حلال بود. هیچ چیزی به نام حرام از آن خوردنیها که خوراکی است، چیزی حرام نبود بر بنی اسرایئل مگر خود اسرایئل که پیامبر یعقوب باشد بر خودش حرام کرد. تورات را بیاورید، بخوانید، ببینید همهٔ آنها بر شما حلال بوده، به مثل الان که دین اسلام که اینها را همه حلال کرده، قبل از نزول تورات همش حلال بوده طبق ملت ابراهیم بوده، طبق ملت پیامبر یعقوب بوده که اول آیهٔ صفحه قبل که بیان فرمود: ما ایمان داریم به آن شریعتی که بر پیامبر یعقوب نازل شده، در خوردنیها، در خوراکیها، قبل از نزول تورات همه چیز بر بنی اسرایئل حلال شده همان طور که در دین اسلام هم حلال است. پس این یک چیز واقعی است. اگر باور ندارید تورات را بیاورید، بخوانید، ببینید همین طوری هست یا نه؟ و دین اسلام قشنگ در راستای دین ملت ابراهیم و پیامبر یعقوب و سایر پیامبران قرار دارد، بخوانید متوجه میشوید.
ولی شما اگر این را باور نکنید، انکار کنید:
«فَمَنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (آلعمران/94)
پس کسی که بر الله دروغ ببندد بعد از آن، پس آنها همان ظالمان هستند.
پس کسی که بر الله دروغ ببندد بعد از آن، این را فهمید که اینطوری بوده، حالا اگر کسی دروغ بست بر الله، پس آنها همان ظالمان هستند. به ستم دارند یک حرفی را به الله نسبت میدهند. میخواهند بین شریعت پیامبران جدایی بیاندازند.
«قُلْ صَدَقَ اللَّهُ ۗ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (آلعمران/95)
بگو الله راست گفت. پس از ملت ابراهیم تبعیت بکنید که ابراهیم حنیف بود. از هر ناحقیی رویش را به طرف حق میچرخاند و از مشرکان نبود. از ملت ابراهیم، از شریعت، ابراهیم تبعیت بکنید. نه آنچه که خود بنی اسرایئل یا یهودیان ساختند.
«إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ» (آلعمران/96)
بدون شک اولین خانهای که گذاشته شده برای مردم، قطعا همان خانهای است که در مکه قرار دارد؛ که برکت داده شده و برای همهٔ جهانیان موجب هدایت است. (یعنی خانهٔ کعبه)
«فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ»(آلعمران/97)
در آن نشانههای روشنی وجود دارد، از جمله: مقام ابراهیم. و کسی که داخل آنجا شد در امان است. و برای الله بر مردم است، حج خانه را به جا آوردن، البته هر کس که استطاعت بهسوی آن را دارد. و کسی که کافر شد. پس بدون شک که الله از همهٔ جهانیان بی نیاز است.
جای پای پیامبر ابراهیم که معجزه آسا، پای او تا یک مقداری داخل سنگ فرو رفت که در تاریخ ماندگار شود، در مکه همچنین نشانهای وجود دارد. «وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا» و کسی که داخل آنجا شد، به حکم الله در امان است.«وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا» وبرای الله بر مردم است، یعنی بر مردم واجب است، واجب خدایی است بر مردم حج خانه را به جا آوردن، قصدخانهٔ کعبه را کردن؛ البته، هر کس که استطاعت به سوی آن را دارد. «وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ» و کسی که کافر شد پس بدون شک که الله از همهٔ جهانیان بی نیاز است. باز هم نمونهٔ دیگری دارد بیان میکند، این آیات و الصاق این آیات بسیار مهم است در فهم قرآن، در ترجمهٔ قرآن، توجه به این قضیه که آیات در هم فرو میروند. مثل زنجیر، حلقههای یک زنجیر به هم وصل میشوند. این هم نمونهٔ دیگری که ما بر شریعتی که بر ابراهیم نازل شده (آیهٔ اول صفحهٔ قبل) ما ایمان داریم، این جزو همان چیزی است که پیامبر ابراهیم آن را ساخته، خانهٔ کعبه و خدا این را بر مردم واجب کرده و مسلمانها این را انجام میدهند. یعنی قشنگ این دو تا شریعت در ادامهٔ هم در حرکت هستند.
«قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ شَهِيدٌ عَلَىٰ مَا تَعْمَلُونَ» (آلعمران/٩٨)
بگو ای اهل کتاب، چرا شما به آیات الله کفر میورزید؟ در حالی که الله گواه است بر تمام چیزهایی که شما عمل میکنید.
اینها را خودتان میفهمید. الله دارد شما را میبیند. جلو انظار الله چطور شما به الله کفر میورزید. اینها را که همه میدانید. کعبه، اینها را که همه بلد هستید. چرا منکر آن میشوید؟
«قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجًا وَأَنْتُمْ شُهَدَاءُ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ»(آلعمران/٩٩)
بگو: ای اهل کتاب چرا شما از راه خدا مانع میشوید؟ کسی که ایمان آورد. چرا شما دوست دارید راه را کج داشته باشید؟ الله اصلا از این کارهایی که شما انجام میدهید هیچ غافل نیست.
بگو: ای اهل کتاب چرا شما از راه خدا مانع میشوید؟ کسی که ایمان آورد، مردم میخواهند ایمان بیاورند؛ چرا شما مانع میشوید؟ چرا سد راهشان میشوید؟ چرا سد راه الله را میکنید؟ چرا راه را کج میخواهید؟ دین راست خدا، صراط مستقیم خدا این است؛ چرا شما راه را کج دوست دارید داشته باشید؟ چرا راه راست خدا را برای مردم کج جلوه میدهید؟ خوب چرا این کار را انجام میدهید؟ «وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» الله اصلا از این کارهایی که شما انجام میدهید هیچ غافل نیست و دارد شما را میبیند.
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ»(آلعمران/١٠٠)
ای کسانی که ایمان آوردید، اگر شما از گروهی از اهل کتاب اطاعت بکنید، شما را بعد از ایمانتان به حالت کفر بر می گردانند.
ای کسانی که ایمان آوردید، اگر شما از گروهی از اهل کتاب اطاعت بکنید آن راهنماییهایی که آنها به شما میگویند، فرهنگی که آنها به شما میگویند، درست و غلطی که آنها برای شما تعریف می کنند، اگر به حرف آنها گوش بدهید و از مسیر آنها اطاعت بکنید؛ شما را بعد از ایمانتان بر می گردانند به حالت کفر و شما را تبدیل میکنند به مثل بقیه و شما را کافر میکنند. بعد از ایمانتان شما دوباره کافر میشوید.