سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه۶۱
«قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَالنَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ»(آلعمران/٨۴)
بگو به الله ایمان آوردیم، و آنچه که نازل شده بر ما، و به آنچه که بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و نوادگان یعقوب نازل شده و به آنچه که داده شده به موسی و عیسی و سایر پیغمبران از جانب پروردگارشان، بین هیچ کدامشان ما تفاوت قائل نیستیم. و ما برای او تسلیم هستیم.
خوب آیه دارد صحبت میکند از مسلمانها، صحبت و موضع مسلمانها در قبال سایر پیغمبران، میگوید: حرف شما این است. این را بگو و پای این حرف بایست و معتقد باش که ما به الله ایمان آوردیم، تصدیق کردیم. و حالا در معنای «آمَنَّا» و ایمان، که از امن هست ما احساس امن و امان و امنیت داریم به الله. ما خوشحال هستیم که الله آفریدگار ما است واین را پذیرفتیم و دیگر هیچ دغدغهای نداریم، احساس خوشبختی داریم. و الله تصدیق کرده، حرف ما این است. و خوشحال هستیم و تصدیق میکنیم و ایمان داریم به آنچه که نازل شده بر ما(قرآن) و بر ابراهیم و اسماعیل و بلاخره تمام انبیاء خدا که بر آنها نازل شده ما به همهٔ اینها راضی هستیم، خوشحال هستیم، تصدیق میکنیم و احساس امنیت و خوشبختی داریم. هیچ فرقی هم بین آنها نمیگذاریم. «وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ» ما هم تسلیم هستیم، یعنی آنها همه تسلیم الله بودند. شریعتی که بر ابراهیم نازل شده بود. شریعتی که بر پیغمبر اسماعیل نازل شده بود. اسحاق، هم کتابشان، آنها که کتاب داشتند و هم آنچه که از کانال وحی غیر از کتاب به آنها داده شده، مثل احادیث آن پیغمبر و تمام شریعتی که به تمام پیغمبران داده شده همه شریعتشان اسلام بوده و ما به همهٔ آنها راضی هستیم، خوشحال هستیم و ما هم به مثل باقی پیغمبران، به مثل شریعت همهٔ پیغمبران ما هم مسلمان هستیم. ما هیچ مشکلی با هیچ دینی، با هیچ پیغمبری نداریم از ادیان آسمانی. این مرام همهٔ انبیاء بوده است.
«وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ»(آلعمران/٨۵)
و کسی که غیر از اسلام دینی را انتخاب بکند از او پذیرفته نمیشود. و او در آخرت از زیان دیدگان خواهد شد.
و کسی که غیر از اسلام دینی را انتخاب بکند غیر از اسلام، یعنی غیر از دین انبیا کسی که بپذیرد. آن دین از او پذیرفته نمیشود در روز قیامت غیر از دین اسلام دیگر دین هیچ کدام از انبیاء نیست. و او در آخرت از زیان دیدگان خواهد شد.
«كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ وَشَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ»(آلعمران/٨۶)
چگونه الله قومی را هدایت بدهد که بعد از ایمانشان کافر شدند؟ و گواهی داد، به قناعت رسید که رسول حق است. و دلیلهای روشن هم برایش آمد. و الله قوم ظالم را هدایت نمیدهد.
چگونه الله قومی را هدایت بدهد که بعد از ایمانشان کافر شدند!؟ ایمان مسیر اندیشه است، مسیر تحقیق است که شخص به الله ایمان بیاورد. تسلیم الله بشود. ولی بعد از این که ایمان آورد، اینها را فهمید. «وَشَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌَّ» و گواهی داد، به قناعت رسید که رسول حق است. «وَجَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ» و دلیلهای روشن هم برایش آمد، فهم کرد با دانش و اندیشه به حقانیت دین اسلام رسید و بعد از تمام اینها کافر شد، پشت پا زد. الله چطوری همچنین قومی را هدایت بدهد؟ و الله قوم ظالم را هدایت نمیدهد چون مسیر کفر مسیر ظالمانه است، مسیر اندیشه نیست؛ مسیر تعویض است، یعنی شخص با یک سری انگیزههایی منافع دنیا، موقعیت، تعصب، شهرت و خیلی چیزهای دیگر را تعویض میکند با ایمان و این شخص ظالم است که به خاطر یک سری انگیزههایی پا میگذارد روی آن اندیشهٔ خودش و قناعت خودش، این شخص ظالم است و الله قوم ظالم را هدایت نمیدهد.
«أُوْلَئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ» (آلعمران/۸۷)
اینها جزایشان این است که برایشان است لعنت الله، نفرین خدا بر آنها و نفرین ملائکه و نفرین همهی مردم.
«خَالِدِينَ فِيهَا لاَ يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ يُنظَرُونَ» (آلعمران/۸۸)
در این وضعیت ماندگار هستند، مدام این نفرین بر سرشان است، عذاب هم از آنها کم نمیشود، سبک نمیشود برایشان عذاب و به آنها مهلت داده نمیشود، به آنها نظر کرده نمیشود.
«إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُواْ فَإِنَّ اللَّه غَفُورٌ رَّحِيمٌ» (آلعمران/۸۹)
مگر کسانی که توبه کردند بعد از آن و اصلاحش کردند (آن خرابکاریهایی که انجام دادند در موقع کافر بودنشان) پس بدون شک که الله غفور و رحیم است.
«إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ»: مگر کسانی که توبه کردند، «مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُواْ فَإِنَّ اللَّه غَفُورٌ رَّحِيمٌ»: مگر کسانی که توبه کنند بعد از آن، بعد از این وضعیت، با وجود اینکه به قناعت رسیدهاند، پشت زدند به اندیشه و فکر و قناعت قلبی خودشان، به علم خودشان پشت کردند، حالا بعد از آن اگر توبه کردند، بعد از اینکه آن همه مسیر کفر را در پیش گرفتند، زندگیشان یک زندگی کافرانه بوده، اگر راه را عوض کردند، توبه کردند و بعد از آن راه اصلاح را در پیش گرفتند، مسیر کج زندگیشان را دوباره درست کردند، آن خرابکاریهایی که انجام دادند در موقع کافر بودنشان آن وضعیتها را تا جایی که توانستند دوباره جبران کردند، اصلاحش کردند، «فَإِنَّ اللَّه غَفُورٌ رَّحِيمٌ»: پس بدون شک که الله غفور و رحیم است، بسیار درگذرنده و بسیار مهربان است؛ یعنی این خیلی خدا غفور و رحیم است که اینها را میبخشد، اینهایی که یک عمر در مسیر کفر آگاهانه کافر شدند، به خاطر یکسری انگیزهها و موقعیتهای دنیوی و رفتار کافرانه که یک رفتار مجرمانه است مرتکب شدند، با این وجود وقتی که برگردند هم خدا آنها را میبخشد، یعنی خیلی خدا غفور و رحیم است و الّا این آدمها نمیبایست بخشیده میشدند چون در مسیر کفرشان روی خیلیها تاثیر داشتند، خیلیها را روی اندیشهشان تاثیر داشتند و مسیر زندگی خیلیها را منحرف کردند، با این وجود الله میگوید بعد از توبه و اصلاح وضعیت آنها را میبخشد که الله غفور و رحیم است، منتها…
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُواْ كُفْرًا لَّن تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الضَّالُّونَ» (آلعمران/۹۰)
بدون شک کسانی که کافر شدند بعد از ایمانشان، سپس کفرشان را زیادت بخشیدند، اینها دیگر توبهشان قبول نمیشود و اینها همان گمراهان هستند.
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَانِهِمْ»: بدون شک کسانی که کافر شدند بعد از ایمانشان، بعد از تمام آنها که به آن رسیدند کافر شدند، «ثُمَّ ازْدَادُواْ كُفْرًا»: بعد هم متوجه شدند که الآن از روی تعصب و لج و موقعیت و شهرت و پول و اینهاست که دارند راه کفر را ادامه میدهند و نه که برنگشتند، اضافه هم انجام دادند در مسیر کفر، با شدت بیشتر، تعصب بیشتر، اصرار بیشتر، کفرشان را زیادت بخشیدند، اینها دیگر «لَّن تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ»: اینها دیگر توبهشان قبول نمیشود، «وَأُولَئِكَ هُمُ الضَّالُّونَ»: و اینها همان گمراهان هستند، راه درست زندگی را گم کردهاند.
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَن يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِم مِّلْءُ الأَرْضِ ذَهَبًا وَلَوِ افْتَدَى بِهِ أُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ وَمَا لَهُم مِّن نَّاصِرِينَ» (آلعمران/۹۱)
بدون شک کسانی که کافر شدند و مردند در حالی که کافران بودند، پس از ایشان قبول نمیشود به پُریِ زمین طلا، اگر هم بخواهند خودشان را به ازای آن نجات بدهند، اینها برایشان عذاب دردآور است و هیچ یاریگری برایشان وجود ندارد.
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كُفَّارٌ»: بدون شک کسانی که کافر شدند و مردند در حالیکه کافران بودند، در حالیکه کافرانی بودند، «فَلَن يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِم مِّلْءُ الأَرْضِ ذَهَبًا وَلَوِ افْتَدَى بِهِ أُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ وَمَا لَهُم مِّن نَّاصِرِينَ»: بدون شک کسانی که کافر شدند و مردند در حالیکه کافرانی بودند، پس آنها از ایشان قبول نمیشود به پُریِ زمین طلا، اگر هم بخواهند خودشان را به ازای آن نجات بدهند، جانشان را بخرند و به پُریِ زمین فدیه بدهند از سرشان و خودشان را بخرند با این قیمت، با قیمت پری زمین طلا، باز از آنها قبول نمیشود، «أُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ وَمَا لَهُم مِّن نَّاصِرِينَ»: اینها برایشان عذاب دردآور است و هیچ یاریگری برایشان وجود ندارد. این آیاتی که خواندیم قرآن دارد مجدّانه و مصرّانه روی یک افرادی دارد تاکید میکند که اینها دیگر بدترین آدمها هستند؛ چون پشت کردند به خودشان، به دانششان، به خردشان، و کُلّ انسان خردش است و وقتی که به خردش پشت میکند و زیر پا میگذارد دیگر هیچ چیز از آدم باقی نمیماند، دیگر آن آدم با غیر آدم هیچ تفاوتی ندارد، وجه تمایزش همین بود که خرابش کرد، با این دسته آدمها بدجور قرآن مشکل دارد، حالا به این خاطر است که اینها را به این شکل دارد بیان میفرماید.