سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۵ / جزء ۱ / آیه ۲۵ الی ۲۹

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی تلاوت این صفحه  پرسش و پاسخ صفحه

صفحه ۵

«وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا ۙ قَالُوا هَـٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» (بقره/۲۵)

و بشارت بده کسانی را که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند که برای‌شان باغ‌هایی است که از زیر آن‌ها نهرها جاری است، هرگاه که برای‌شان میوه‌ای آورده می‌شود می‌گویند این همان چیزی است که قبلا برای ما آورده شده؛ برای‌شان شبیه آن را می‌آورند، و برای‌شان همسرانی  بسیار پاکیزه است و آن‌ها در آن‌جا برای همیشه ماندگارند.

«وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» و بشارت بده کسانی را که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند که برای‌شان باغ‌هایی است که از زیر آن‌ها نهرها جاری است.

خوب دقت کنیم که این صحبت الله است، الله دارد خبری را از کانال پیامبرش به ما می‌رساند؛ یک خبر خوبی را می‌رساند «وَبَشِّرِ» بشارت بده، مژده می‌دهد که هر کس عمل صالحی را انجام داد برایش باغ و بستان‌ها آماده است که از زیر آن درختان و باغ‌ها نهرها جاری است.

نمی‌خواهم این آیات برای‌مان عادی باشد به این دلیل که زیاد شنیدیم یک چیز کلیشه‌ای و معمولی شده و این اشتباه است. می‌شد که این نباشد، می‌شد که آدم ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام بدهد، ولی چیزی به اسم بهشت نداشته باشد، ولی الله بهشت را برای‌شان در نظر گرفته و این لطف خداست؛ یعنی با دید تازه به این‌ها نگاه کنیم، فکرهای قبلی، بینش‌های قبلی را دور بریزیم. الله الان دارد به ما می‌گوید: هر کس که ایمان آورد و عمل صالح انجام داد به آن‌ها این خوش‌خبری را بده که باغ‌هایی برای‌شان مهیا است که از زیرشان نهرها جاری است.

«كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا ۙ قَالُوا هَـٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا» هرگاه که برای‌شان میوه‌ای آورده می‌شود، می‌گویند: این همان چیزی است که قبلا برای ما آورده شده؛ از ما پذیرایی شده و «وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا» برای‌شان شبیه آن را می‌آورند؛ یعنی هر بار«كُلَّمَا»، هربار که برای‌شان میوه تعارف می‌کنند این میوه مانند میوه قبلی نیست ظاهرش فقط همان است، ولی طعم و بوی آن کاملا متفاوت است فقط در ظاهر شبیه آن است. الله چنین باغی برای آن‌ها آماده کرده که حتی دو روز هم میوه‌هایش یک طعم نیست، بهشت هر روز تازه می‌شود.

«وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» و برای‌شان همسرانی است پاکیزه بسیار عالی و آن‌ها در آن‌جا برای همیشه ماندگارند. زن، بهترین زن و همسر بهترین همسر؛ زیرا ازواج هم برای زن می‌شود و هم برای مرد می‌شود؛ زن بهترین مرد را دارد و هم‌چنین مرد بهترین زن را دارد. باغ و بستان دائمی خودشان هم ماندگار هستند و می گوید بشارت بده که الله چنین چیزی برایشان اماده کرده است.

 

«إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَـٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ» (بقره/۲۶)

بدون شک که الله شرم نمی‌کند که مثالی بزند مثال پشه‌ای یا بالاتر از آن، و اما کسانی که ایمان آوردند می‌دانند که آن حق است از جانب پروردگارشان، اما کسانی که کافرند می‌گویند الله چه می خواهد که این مثال را زده است؟ الله بسیاری را به وسیله‌ی همین مثال گمراه می‌کند و بسیاری را به وسیله‌ی مثال هدایت می‌دهد اما به وسیله‌ی آن جز فاسقان گمراه نمی‌شوند.

«إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا» بدون شک که الله شرم نمی‌کند که مثالی بزند مثال پشه‌ای یا بالاتر از آن؛ الله مثال را در این قرآن می‌زند و از مثال زدن هم ابایی ندارد و با کسی تعارف ندارد؛ زیرا می‌داند که انسان به وسیله‌ی مثال یک معنا و مفهموم برایش جا می‌افتد و کاری که مثال می‌کند هیچ چیز نمی‌کند، به همین خاطر در قرآن انواع مثال و داستان‌ها وجود دارد که می‌خواهد معنا را جا بیندازد و چون قرآن دغدغه‌ی جا انداختن مفهوم را برای مردم دارد مثال می‌زند. الان می‌فرماید: (الان ما در اول سوره‌ی بقره هستیم دارد در مورد قرآن و کیفیت و چگونگی قرآن، ادبیات قرآن صحبت می‌کند که ما قرآن را بشناسیم که چگونه است) پس در این قرآن، الله مثال می‌زند و از مثال زدن هم شرمی ندارد حتی مثال یک پشه و بالاتر از آن و یا کوچک‌تر از آن.

«فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ» و اما کسانی که ایمان آوردند می‌دانند که آن حق است از جانب پروردگارشان.‌ «وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَـٰذَا مَثَلًا» اما کسانی که کافرند (نمی‌خواهند حقیقت را بپذیرند) می‌گویند الله چرا این مثال را زده؟ اراده‌ی الله از زدن این مثال چه است؟ می‌خواهند شبه‌پراکنی کنند.

«يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا» الله بسیاری را به وسیله‌ی همین مثال گمراه می‌کند و بسیاری را به وسیله‌ی مثال هدایت می‌دهد، «وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ» اما به وسیله‌ی آن جز فاسقان گمراه نمی‌شوند؛ انسان‌هایی که دل‌شان خراب است،  دست از اطاعت الله برداشتند آن‌ها گمراه می‌شوند و الا که مثال برای هدایت است، برای جا انداختن مفهموم و معنا است.

 

«الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» (بقره/۲۷)

کسانی که عهد الله را بعد از محکم شدنش نقض می‌کنند و چیزی که الله آن را امر کرده وصل شود آن‌ها قطعش می‌کنند، همان کسانی که در زمین فساد راه می‌اندازند؛ آن‌ها همان خسارت‌دیدگان هستند.

چه کسانی گمراه می‌شوند؟

  1. «الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ» کسانی که عهد الله را بعد از محکم شدنش می‌شکنند، نقض می‌کنند، زیر قول‌شان می‌زنند، عهد بندگی را می‌شکنند، آن‌ها گمراه می‌شوند که خودشان نمی‌خواهند هدایت شوند. 2. «وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ» همان‌هایی که چیزی که الله را امر کرده وصل شود آن‌ها قطعش می‌کنند؛ الله امر کرده که ارتباطش با بندگان وصل شود بندگان با او ارتباط بگیرند، آن‌ها نمی‌خواهند این ارتباط وجود داشته باشد و آن را قطع می‌کنند و سایر ارتباطات… این‌ها هستند که هدایت را پیدا نمی‌کنند. 3. «وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» مورد سوم کسانی که در زمین فساد راه می‌اندازند آن‌ها همان خسارت‌دیدگان هستند.

 

«كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ۖ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (بقره/۲۸)

شما چگونه به الله کفر می‌ورزید درحالی که شما مردگانی بودید و الله شما را زنده کرد و سپس دوباره شما را خواهد میراند و دوباره شما را زنده خواهد کرد و به سوی او دوباره برخواهید گشت.

«كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ» شما چگونه به الله کفر می‌ورزید؟ شما چگونه دل‌تان می‌آید به الله کافر شوید؟ «وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا» درحالی که شما مردگانی بودید (چیزی نبودید) «فَأَحْيَاكُمْ» الله شما را زنده کرد «ثُمَّ يُمِيتُكُمْ» بعدا دوباره شما را خواهد میراند «ثُمَّ يُحْيِيكُمْ» بعدا دوباره شما را زنده خواهد کرد «ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» و بعد به سوی او دوباره برخواهید گشت شما چگونه به چنین الله‌ی که این همه لطف به شما کرد دوباره کافر می‌شوید.

 

«هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ ۚ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» (بقره/۲۹)

الله همان کسی است که هر چه روی زمین است برای شما آفرید و بعد به سوی آسمان قصد کرد و آسمان را تبدیل به هفت طبقه کرد و الله نسبت به تمام چیزها علم و آگاهی دارد.

«هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا» الله همان کسی است که هر چه روی زمین است برای شما آفرید چطور دل‌تان می‌آید بر چنین الله‌ی کافر شوید همه چیز را برای‌تان آفرید «ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ» و بعد به سوی آسمان قصد کرد؛ به آسمان پرداخت «فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ» آسمان را تبدیل به هفت طبقه کرد و ایجاد کرد و «وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» الله نسبت به تمام چیزها علم و آگاهی دارد.