سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۵۱
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَن تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئًا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ»(آلعمران/۱۰)
بدون شک کسانی که کافر شدند، الله هیچ چیزی از آنها نه اموالشان و نه اولادشان را بی نیاز نمیکند و آنها همان هیزمهای آتش هستند. صحبت از کافران است. کسانی که حقیقتی به نام الله را انکار میکنند و به تبع آن هر آنچه از الله آمده انکار میکنند. از توحید و نماز و چیزهای دیگر، و با آن مبارزه میکنند و میخواهند خودشان برای مردم و برای زندگی خودشان برنامه بدهند. صحبت از این دسته مردم است. (حالا اینها میگوید: که نه اموالی که دارند و نه اولادی که دارند و موقعیتها هیچکدام آنها را از الله نجات نمیدهد، دفع نمیکند که الله آنها را مواخذه نکند. و آنها همان برافرخته شدگان آتش هستند؛ یعنی توسط آنها آتش برافروخته میشود. از جسم آنها استفاده میشود که آتش بر افروخته شود و شعله بکشد)
«كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ»(آلعمران/۱۱)
به مثل سرنوشت آلفرعون و کسانی که قبل از آنها بودند، آنها آیات ما را تکذیب کردند؛ پس الله آنها را به وسیله گناهانشان گرفت. و الله سخت کیفر است.
به مثل سرنوشت آلفرعون و کسانی که قبل از آنها بودند، یعنی سرنوشت این کافران هم میشود به مثل سرنوشت کافران قدیمی، به مثل فرعون و کسانی هم که قبل از فرعون بودند. اینها هم سرنوشتشان به آنها ملحق میشود. «كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا» آنها آیات ما را تکذیب کردند؛ درنتیجه؛ «فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ» پس الله آنها را به وسیله گناهانشان گرفت «وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ» و الله سخت کیفر است. فرعون را چطور گرفت. مابقی قوم ها را چطور، اینها را هم خواهد گرفت.
«قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَاد»ُ(آلعمران/۱۲)
بگو به کسانی که کافر شدند، بهایشان اعلام بکن، که خیلی زود مغلوب میشوید. و گرد آورده میشوید و به سوی جهنم روانه میشوید و جهنم بد جایگاهی است.
بگو به کسانی که کافر شدند، بهایشان اعلام بکن، که خیلی زود مغلوب میشوید به این وضعیتی که الان دارید زیاد مغرور نشوید، این جبلانی که میدهید، موقعیتی که دارید، این دائمی نیست، خیلی زود شما مغلوب میشوید «وَتُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ» و گرد آورده میشوید و به سوی جهنم روانه میشوید. «وَبِئْسَ الْمِهَاد» و جهنم بد جایگاهی است.
«قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَأُخْرَى كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصَار»ِ(آلعمران/۱۳)
اگر باورتان نمیشود برای شما نشانه وجود دارد. در دو گروهی که رو در رو قرار میگیرند یک گروه در راه الله میجنگند. و گروه دومی کافر هستند. که آنها را دو برابرشان میدیدند، با دیدن چشم. و الله تایید میکند بهوسیله نصرت دادنش هر کس را که بخواهد. بدون شک که در آن یقینا که عبرت هست، پند واندرز و هشدار هست برای کسانی که اهل بصیرت هستند..
«قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا» اگر باورتان نمیشود برای شما نشانه وجود دارد. برای شما نشانه هست در دو گروهی که رو در روی هم قرار میگیرند. «فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيل» یک گروه در راه الله میجنگند. «وَأُخْرَى كَافِرَةٌ» و گروه دومی کافر هستند. به مثل همین افرادی که الان دارد در موردشان صحبت میکند. «يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْن» که آنها را دو برابرشان میدیدند، با دیدن چشم، دیدن واقعی. «وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ» و الله تایید میکند به وسیله نصرت دادنش هر کس را که بخواهد. آن گروه کافر و گروه مومن: گروه کافر چشمشان، نحوهٔ نگاه کردن چشمشان عوض شد. یعنی الله دست کاری کرد . یعنی آمد ورود کرد و چشمی که یک را یک باید ببیند، یک را دو دید. یک جمعی که با آن تعداد هستند باید ببیند، چشم کارش مختل شد و جور دیگر دید، دو برابر دید، وقتی که نگاه عوض شد، فکر و تحلیل عوض میشود، روحیه عوض میشود، روحیهشان ریخت، روحیهشان را باختند، به خاطر تعداد جمعیت دو برابر که آنها را میدیدند. در روحیهشان همین تاثیر گذاشت؛ یعنی اینطوری الله آنها را مغلوب کرد. و به این شکل الله هر کس را که بخواهد تایید میکند. شما درست هستید، شما بر حق هستید. «وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ» مومنان را تایید میکند به وسیله نصرت دادن آنها واینطوری معادلهها را بههم زد، به نفع مومنین و به ضرر کافران. الله این کار را انجام میدهد. این برایتان عبرت باشد. یک نشانه مهم که فکر نکنید الان موقعیتهای عالی دارید و همیشه به اینشکل هستید، خیلی زود همه چیز تمام میشود و خدا ورود میکند و شما شکست میخورید، اینها را برای کافرا اعلام بکن. «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصَار»ِ بدون شک که در آن یقینا که عبرت هست، پند واندرز و هشدار هست برای کسانی که اهل بصیرت هستند.
«زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآب»ِ(آلعمران /۱۴ )
مزین شده، قشنگ شده برای مردم دوست داشتن خواستنیهایی،آرزوهایی از جمله: زنان، پسران، اموال هنگفت و فراوان از طلا و نقره، اسب های نشان دار، نجیب، تعلیم داده شده، چهارپایان و کشتنیها، اینها برای مردم مزین شده، اینها مثالهایی هستند در زندگی دنیا. ولی بدانید که بهترین بازگشتها نزد الله است.
مزین شده، قشنگ شده برای مردم دوست داشتن خواستنیهایی،آرزوهایی از جمله: زنان، پسران، اموال هنگفت و فراوان از طلا و نقره، اسب های نشان دار، نجیب، تعلیم داده شده، چهارپایان و کشتنیها، اینها برای مردم مزین شده، اینها مثالهایی هستند در زندگی دنیا. «ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا» اینها کالا و وسایل بهرمندی از زندگی دنیاست. اینها به عنوان مثال بیان شده و خیلی چیزهای دیگر، حالا ماشین، ساختمان، گوشی موبایل و هر آنچه که انسان تمایل دارد داشته باشد. «حُبُّ الشَّهَوَاتِ» هر آنچه که انسان میخواهد آن را داشته باشد. بهرمند شود، برخوردار باشد. آرزو دارد که آن را بهدست بیاورد. حالا همسر، پسر، اموال زیاد، اسبهای خوب، مرکبهای خوب، چهارپایان، کشتنیها، هرکس به علاقهی خودش، مثالهایی بیان شده اینها برای مردم مزین شده و الان دنیا بر اساس همین خواستهها و تمایلات دارد میچرخد. و اینها وسایل زندگی دنیا هستند. «ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا» هیچی بد هم نیست، خیلی هم عالی است. انسان اینها را بخواهد واصلا مزین شده است که انسان آنها را بخواهد، دنبال به دست آوردنشان باشد منتها؛ «وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ» ولی بدانید که الله نزد او بهترین بازگشتها است، بهترین عواقب و نتیجهها است. اینها استفاده بکنید، فراموش نکنید که پیش الله هم یک سری چیزهای خیلی عالی وجود دارد. آنجا هم هست. این را فقط بدانید.
«قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ»(آلعمران/۱۵)
بگو: آیا شما را خبر بدهم به بهتر از همهٔ آنها؟ منتها: فقط برای کسانی که تقوا دارند. الله را همیشه مد نظر دارند. باغهایی که از زیرش نهرها جاری است، آنهم نزد الله، آن باغها و ماندرگاری در آن موقعیت که در زیرش نهرها جاری است، همیشگی و ماندگار است، و همسران بی عیب و رضوان و رضایتی و خشنودی از جانب الله، و الله نسبت به بندگانش بسیار بیناست.
«قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذَلِكُمْ» بگو آیا شما را خبر بدهم به بهتر از همهٔ آنها که مردم آرزوهایش را دارند و دنبالش هستند و میخواهند داشته باشند؟ بهتر از آنها شما را راهنمایی بکنم. «لِلَّذِينَ اتَّقَوْاِ» منتها: فقط برای کسانی که تقوا دارند، تقوا دارند: یعنی خدا را همیشه لحاظ میکنند به نسبت، در توحید، در نماز در ارتباط با همسر، فرزندان، تربیت آنها، اموالی که بدست بیاورند، چطور بهدست بیاورند، چطور خرج بکنند. یعنی همه موارد زندگی را بر اساس رضای خدا و فرمان خدا کارهای خود را تنظیم میکنند. این:«لِلَّذِينَ اتَّقَوْا» الله را همیشه مد نظر دارند. حالا اینها، برای شما خبر بدهم که همچنین آدمهایی بهتر از این امکانات دنیا دیگر چهچیزی میتوانند به دست بیاورند؟ آنها«عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» باغهایی که از زیرش نهرها جاری است آن هم نزد الله، در همسایگی الله، پیش الله این را به شما خبر بدهم که خیلی بهتر از آنها است. آنها را داشته باشید، اینها را هم تلاش بکنید بهدست بیاورید؛ اینها را از دستش ندهید. «خَالِدِينَ فِيهَا» آن باغها و ماندرگاری در آن موقعیت که در زیرش نهرها جاری است همیشگی است؛ که این امتیاز در دنیا نیست. اگر آنها هست تمام میشود. اینها ماندگار است.«وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ» و همسران بی عیب، این هم در دنیا نیست، ویژه آخرت هست. اینجا هر کسی عیبی دارد، زن و مرد. «وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ» و رضوان و رضایتی و خشنودی از جانب الله، این امتیاز هم برای آخرت هست در دنیا دیگر نیست. قطعی هیچ کس نمیداند. «وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ» و الله نسبت به بندگانش بسیار بیناست، آنها را دارد نگاه میکند. چه بندگانی؟