سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۴۹
«أعُوذ بِٱللَّهِ مِنَ ٱلشَّيْطَـٰنِ ٱلرَّجِيمِ»
پناه میبرم به الله از شیطان رانده شده.
«وَإن كُنتُمْ عَلَىٰ سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُواْ كَاتِبًا فَرِهـٰنٌ مَّقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُم بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ ٱلَّذِى ٱؤْتُمِنَ أَمَـٰنَتَهُ وَلْيَتَّقِ ٱللَّهَ رَبَّهُ وَلَا تَكْتُمُواْ ٱلشَّهَـٰدَةَ وَمَن يَكْتُمْهَا فَإنَّهُ ءَاثِمٌ قَلْبُهُ وَٱللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيم» (بقره/۲۸۳)
و اگر شما در سفر بودید و نویسندهای را نیافتید؛ پس رهن هست که گرفته میشود، پس اگر بعضی از شما به بعضی دیگر اعتماد کرد پس حتما باید آن کسی که به او اعتماد شده، امانتش را به نحو احسن بر بگرداند و باید تقوای الله که پروردگارش هست را داشته باشد و شهادت را کتمان نکنید (هر زمان که جایی شاهد بودید.) و هر کس که شهادت را کتمان کند، (بیان نکند) قلبش گنهکار است و الله به آنچه شما انجام میدهید بسیار داناست.
در ادامهی آیهی قبل که شما هر کاری را که بر عهده گرفتید در آینده آن را انجام دهید، بنویسید و شاهد بگیرید در تکملهی آن یک وقتهایی وضعیت به گونهای میشود که نمیتوان نوشت، آیه در این تبصره صحبت میکند. «وَإن کُنتُمْ عَلَىٰ سَفَرٍ» و اگر شما در سفر بودید، به هر حال در شرایطی بودید که امکان نوشتن برایتان نبود. «وَلَمْ تَجِدُواْ كَاتِبًا فَرِهَـٰنٌ مَّقْبُوضَةٌ» ونویسندهای را نیافتید پس رهن هست که گرفته میشود؛ یعنی دارد حکم جایگزین را بیان میکند، امکان دارد دو نفر در یک شهرستان، شهرستان دیگر، در یک کشور دیگر با هم ملاقات کنند، آنها همدیگر را میشناسند، یکی از آنها نیاز به پول دارد و بالفرض یکی از آنها میگوید :« این مقدار پول را کم آوردم، نیاز به میلیون دارم» نویسندهای هم نیست یا دفتر اسنادی هم وجود ندارد یا زبان آن کشور متفاوت هست، چکار کنند؟ خودشان هم تجربهی نوشتن ندارند یا شاهد برایشان نیست، به هر دلیلی آنها نوشتن و سند درست کردن برایشان مقدور نیست، چکار کنید! رهن بگیرید. مثلاً با خانواده هستند، میخواهد پنجاه تومان بگیرد، یکی دوتا تکه النگو به عنوان رهن پیش شخص میگذارد که هر زمان پولش را داد، آن را به او پس دهد یا اینکه از او چک یا سفته بگیرد یا به هر شکلی که آن مسئله را برایش تضمین کند که بدهیاش را بدهد. (به عنوان وثیقه.) «فَإٍنْ أَمِنَ بَعْضُكُم بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ ٱلٌَذِى ٱؤْتُمِنَ أَمَـٰنَتَهُ وَلْيَتٌَقِ ٱللٌَهَ رَبَّهُ» پس اگر بعضی از شما به بعضی دیگر اعتماد کرد، پس حتما باید آن کسی که به او اعتماد شده امانتش را به نحو احسن بر بگرداند و باید تقوای الله که پروردگارش هست را داشته باشد. حالا بحث دین و نوشتن پایانبخش این مبحث است و فرمود که یک وقتهایی امکان دارد به هم اعتماد کنید و نیاز نبینید که بنویسید اگر چنین شد، آن کسی که الان بر گردنش هست، باید از خدا بترسد و به نحو احسن، حقش و آن دین را ادا کند، خیلی وقتها فرهنگ یک جامعه اجازه نمیدهد که نوشته شود. کسی این صفحه را بلده، ترجمهاش را خوانده، قرآن را میفهمد، اگر دو طرف بفهمند، این صفحات را خوانده باشند به راحتی میپذیرند، اگر به او گفته شود: بیا بنویسیم، یا چیزی را رهن بگذار، چشم، من این مبلغ را به تو میدهم، چک بده یا یک چیز قیمتدار به عنوان وثیقه بگذار، طرف ناراحت نمیشود، به او بر نمیخورد. چرا؟! چون حکم الله است و این یعنی، باید فرهنگ جامعه شود و حالا تمام این قضایا برای این هست که طرف نمیخواهد پول کسی را بخورد، منتهی وقتی دید نه شاهدی، نه نوشتهای و نه وثیقهای، یکدفعه ممکن است به ذهنش بیاید که من میتوانم سوءاستفاده کنم و تمام این آیات برای اینست که جلوگیری شود از اینکه از مالش سوءاستفاده شود.
« وَلَا تَكْتُمُواْ ٱلشَّهَـٰدَةَ» و شهادت را کتمان نکنید، هر زمان که جایی شاهد بودید و کسی که شهادت را کتمان کند و با کتمان آن سبب شود که حق و ناحق شود. « فَإِنَّهُ ءَاثِمٌ قَلْبُهُ» قلبش گنهکار است، مستقیم، قلبش را هدف قرار میدهد؛ چون در قیامت فقط کسانی که قلبشان سالم مانده به بهشت میروند. « إِلَّا مَنْ أَتَى ٱللَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» این پایانبخش بحث بود و سه آیهی دیگر به عنوان خاتمهی سورهی بقره هست که خیلی مهم است.
« لِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَ ٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِ وَإِن تُبْدُواْ مَا فِىٓ أَنْفُسِكُمٍ أَوٍ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ ٱللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَن يَشَآءُ وَيُعَذٌّبُ مَن يَشَآءُ وَٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ»( بقره/۲۸۴) برای الله است آنچه که در آسمانها و آنچه که در زمین وجود دارد و اگر آشکار کنید آنچه که در دلتان است یا آشکار نکنید؛ الله شما را به وسیلهی آن محاسبه میکند. ( مواخذه میکند) پس میبخشد برای هر کس که بخواهد و عذاب میدهد هر کس را که بخواهد و الله بر هر چیزی قادر است.
یعنی بعد از تمام مباحثی که در سوره مبارکه بقره بیان کرد، از این که نماز بخوانید، سر وقت بخوانید، با خشوع بخوانید، روزه بگیرید، انفاق کنید، ربا نخورید، موقع معامله بنویسید و تمام این احکام با جزییاتش را الله دارد بیان میکند که« لِلَّهِ مَا فِىٓ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِ» یعنی از بندگانش مطلع است، از روح و روانشان آگاه است که دارد این احکام را بیان میکند. حال شما اگر میخواهید اینها را بپذیرید یا نپذیرید یا جور دیگری در مورد احکام الله فکر میکنید، در مورد این احکام در دلتان چیزهایی میآید، نمیخواهید بپذیرید، اصلا معترضید، منتقدید، اگر ایرادگیر هستید، همهی این چیزهایی که در دلتان میآید. حال، چه بگویید، چه با این مسایل مشکل داشته باشید و در دلتان نگه داشته باشید، الله شما را محاسبه میکند. حال تمام جزئیاتی را که بیان کرد این از یک طرف، از طرف الله برای بندگانش میباشد، حالا از طرف بندگان در مقابلش چه چیزی است؟!
«ءَامَنَ ٱلرَّسُولُ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَٱلْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بٍٱللَّهِ وَمَلَٓـٰئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرٍّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإٍلَيْكَ ٱلْمَصِيرُ»( بقره/۲۸۵)
پیامبر، به هر آنچه از جانب پروردگارش به سوی او نازل شده ایمان آورد و همچنین مؤمنان، همهی آنها اقرار کردند که به الله و ملایکه و کتابهایش و همهی پیامبرانش ایمان آوردیم، بین هیچکدام از پیامبرانش فرق نمیگذاریم و گفتند: «شنیدیم و اطاعت کردیم.
پروردگارا، بخشش تو را میخواهیم و بازگشت همهی ما به سوی توست.»
«ءَامَنَ ٱلرَّسُولُ بٍمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَٱلْمُؤْمِنُونَ»ایمان آورد، تصدیق کرد، پذیرفت.رسول،خود پیامبر، به هر آنچه از جانب پروردگارش به سوی خودش نازل شده است، از جان و دل آنها را پذیرفت و برای اجرای آنها رفت و همچنین مؤمنان، باید قضیه دو طرفه باشد.
«كُلٌّ»همهی آنها مؤمنان، و رسول.(رئیس مؤمنان)
« لَا نُفَرِّقّ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ» بین هیچکدام از پیامبرانش فرق نمیگذاریم، همه از جانب الله برایمان دستوراتش را آوردهاند، همهی آنها را پذیرفتهایم. «وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» و گفتند: «گوش دادیم، با جان و دل شنیدیم و اطاعت کردیم.» این موضع پیامبر و مؤمنان است، یعنی اینگونه باید باشد! «وَإِلَيْكَ ٱلْمَصِيرُ»نخواهیم بپذیریم، بخواهیم معترض باشیم، خردهگیر باشیم، ای خدایا! بازگشت همهی ما به سوی توست.
«لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفْسًا إلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا ٱكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَآ إِن نَّسِينَآ أوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَاتَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَٱعْفُ عَنَّا وَٱغْفِرْ لَنَا وَٱرْحَمْنَآ أَنْتَ مَوْلَىـٰنَا فَٱنصُرْنَا عَلَى ٱلْقَوْمِ ٱلْكَـٰفِرِينَ»( بقره/۲۸۶)
الله هیچ نفسی را به اندازهی توانش تکلیف نمیکند، برای اوست (به نفعش است) هر آنچه را انجام دهد و به ضرر اوست هر آنچه انجام دهد، پروردگارا! ما را مؤاخذه نکن اگر فراموش کردیم یا خطایی کردیم، خدایا! بار سنگین بر ما مگذار، همانگونه که بر کسانی که قبل از ما بودن، گذاشتی. پروردگارا! به آنچه که ما طاقتش را نداریم، ما را تحمیل نکن.(تکلیف نکن) ما را عفو کن، گناهان ما را ببخش و به حال ما رحم کن، تو مولای مایی پس ما را بر قوم کافر نصرت بده.
تمام آن احکام با آن همه جزئیات آمد، بنویسید، شاهد و تمام این مسائل منتهی نترسید، فکر نکنید که کار ساقی هست و از تحمل شما بیشتر است. «لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا ٱکْتَسَبَتْ»برای هر کسی هست، به نفعش هست هر چه را انجام دهد و به ضررش هست هر آن گناهانی، تخلفاتی را که انجام دهد، ضررش به خدا نمیرسد. «وَعَلَیْهَا»به خودش میرسد پس تمام اینهایی که بیان کرد به نفع خودتان است، نتیجهاش هم به خودتان برمیگردد. «رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَآ إن نَّسِینَآ أَوْ أَخْطَأْنَا»پروردگارا! ما را مؤاخذه نکن، اگر گاهی فراموش کردیم یا خطایی کردیم، به اشتباه کاری را انجام دادیم. «رَبَّنَا ولَا تَحْمِلْ عَلَیْنَآ إصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَی ٱلَّذِینَ مِن قَبْلِنَا»خدایا! بار سنگین بر ما مگذار، تکالیف سخت بر ما مگذار؛ همانگونه که بر کسانی که قبل از ما بودند گذاشتی، ما را از تکالیف سخت، معاف کن. مثلاً خواندیم که هر کس از این نهر خورد، از ما نیست، آب خوردن در اوج تشنگی، یک تکلیف سخت است، آنها امتحان شدند؛ چون یک کارهایی انجام داده بودند که باید همینگونه میشدند. «رَبَّنَا ولَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ»پروردگارا! ما را تحمیل نکن به آنچه که طاقتش را نداریم، مافوق طاقت ماست ما را بر آن تحمیل نکن که انجامش دهیم. این صحبتهای شما، خدایا، انفاق، دین، پرهیز از ربا، درست نماز خواندن و همهی آن اخلاقیات و عبادات، خدایا، ما انجامش میدهیم ولی آنچه که بالاتر از طاقت و توان و وسعت و وقت ماست، ما را مؤاخذه نکن، بیش از آن ما را تکلیف نکن. اوج تواضع و موضع بندگی، اقرار بندگی و اقرار ضعف در پیشگاه الله. (با تواضع اینگونه میگوید) حالا بعد از جایی که نتوانست، از خدا عذرش را خواسته، خواسته که او را ببخشد. «أَنتَ مَوْلَىـٰنَا»تو مولای مایی، تو محبوب قلب مایی، تو همهکارهی مایی. «فَٱنصُرْنَا عَلَى ٱلْقَوْمِ ٱلْكَـٰفِرِينَ»پس ما را بر قوم کافر نصرت بده. قوم کافری که نمیخواهد ما باشیم، میخواهند ما هم مثل خودشان باشیم. خدایا! از دین و احکام تو خرده میگیرند، به احکام و کتابت، نگاه تحقیر دارند، آنها احکام تو را برای زمان قدیم و هزار و چهارصد سال قبل میدانند و میخواهند با فرهنگ غیر قرآنی و غیر دینی بر ما پیروز شوند. خدایا! آنها با ما میجنگند، ما را بر آنها پیروز بگردان که بتوانیم بر فرهنگ قرآن و احکام تو باقی بمانیم و قوت و نیرو و سواد و علم و عمل ما را غالب کن و اینگونه ما را بر قوم کافر نصرت بده.