سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۴۶ / جزء ۳ / آیه ۲۷۰ الی ۲۷۴
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی   پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

صفحه 46
《وَمَا أَنفَقْتُم مِّن نَّفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُم مِّن نَّذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ》(بقرة/۲۷۰)

و آنچه که شما انفاق کنید از هر چیزی که نفقه بدهید یا هر نذری که بگیرید الله آن را می‌داند(کمیّت و کیفیتش و همه را الله می‌داند) و برای ظالمان هیچ یاری‌گری نیست(که کم می‌کنند از کمیّت آن یا از کیفیت آن)

ظلم؛ یعنی نقص ایجاد کردن.

《إِن تُبْدُواْ الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاء فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ》(بقرة/۲۷۱)

اگر صدقه‌هایتان را آشکار کنید که افرادی بفهمند چه خوب است و اگر آن را مخفی کنید و به فقرا و مستمندان بدهید آن برایتان بهتر است و به نفع شماست و گناهان شما را کفّاره می‌کند برایتان و الله به آنچه که شما انجام می‌دهید کاملاً واقف و آگاه است.

《لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاء وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلأنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ》(بقرة/۲۷۲)

بر تو نیست هدایت دادن آنها ولی الله است که به هر کس بخواهد هدایت می‌دهد و هر آنچه شما انفاق بکنید از خیر و خوبی و چیز مفید، آن برای خودتان و به نفع خودتان است( دارد ذهن را به طرف خودِ شخص می‌آورد) و انفاق نمی‌کنید مگر برای به دست آوردن رضایت الله و خشنودی الله و هر آنچه که شما از خیر انفاق بکنید به خودتان کاملاً دوباره پس داده می‌شود و کاملاً دوباره آن را شما خواهید گرفت مزدش را و جبرانش را و در حقّتان اصلاً کم و کاستی انجام نمی‌شود.

بحث انفاق و صدقات که خودش یک تکافُل اجتماعی است و نیازمند یک جامعه، اینها را می‌فهماند که مردم هدایت بگیرند از این سبک زندگی، سبکی که در آن جامعه این حمایت‌ها وجود دارد، حمایت از همدیگر، حالا اگر کسی این را نمی‌پذیرد ای پیامبر، ای شماها که قرآن می‌خوانید، خودتان انجام بدهید ولی هدایت آنها که نمی‌پذیرند بر شما نیست، الله است که به هر کس بخواهد متوجهش می‌کند و هدایتش می‌دهد.

《لِلْفُقَرَاء الَّذِينَ أُحْصِرُواْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاء مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ لاَ يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ》(بقرة/۲۷۳)

این انفاق برای فقرایی است که محصور شده‌اند و نگه داشته شده‌اند در راه الله توانایی رفتن در زمین ندارند که بروند برای خودشان کار بکنند، آدم ناآگاه فکر می‌کند که آنان بی‌نیازند از بس مُتِعَفِّف هستند( تَعَفُّف: تكلُّف در عفّت)، از بس عفت دارند، عزت نفس دارند، ولی اگر خوب دقت کنی از ظاهر و سیمای‌شان آنها را می‌شناسی، آنها به هیچ عنوان از مردم چیزی نمی‌خواهند  و هر آنچه از خیر شما انفاق بکنید بی شک خداوند از آن آگاه است.

آنهایی که نمی‌توانند خودشان فعالیت کنند در زندگی، مثلاً یک دانشجو که درس می‌خواند و از بین تمام مردم اینها را خاصتاً به عنوان مورد اول ذکر می‌کند که اینها را مدنظر قرار بدهید. کسانی که برای رفع نیاز جامعه، خودشان را دارند فدا می‌کنند، برای علم آینده، برای پیشرفت جامعه در آینده، برای رفع نیازهای جامعه حالا در زمینه طبابت باشد مهندسی باشد یا در هر زمینه که جامعه نیاز دارد به یکسری تخصص‌ها و همچنین در زمینه علوم دینی و چه بسا یک وقتی مثلاً شخصی دارد فعالیت اجتماعی می‌کند و برای خودش نمی‌تواند کار کند، یک وقتی شخصی مادرش مریض است همیشه بند نگهداری و پرستاری از مادرش است، این حبس في سبیل الله است برای خدمت به مادرش یا برای تحصیل، از ظاهر که آدمی با شخصیت و عالی هستند، منتظر نباشید آنها بیایند سراغتان، آنها که هیچوقت سراغت نمی‌آیند، هیچوقت برای کمک به تو رو نمی‌زنند، آدم‌هایی بسیار عفیفند، آنها را دریابید.

( از جنس حفظ کرامت این آیات را بیان می‌کند)

 《الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ》(بقرة/۲۷۴)

کسانی که اموالشان را انفاق می‌کنند در شب و روز، سرّی و جهری( آشکارا)، هر کجا که نیاز باشد، در فکرند، برنامه دارند، این افراد اجر و مزدشان نزد پروردگار محفوظ است، نه ترسی بر آنها است و نه هم از چیزی ناراحت می‌شوند، هیچ چیز برای نگرانی‌شان وجود ندارد.

این دو صفحه را اجرا کنیم از حالا به بعد، اگر نبوده به صورت جدی و اگر بوده به صورت جدی‌تر، این رو جزو زندگیمون قرار بدیم که انفاق بکنیم فقط برای مرضات الله و فقط برای رشد شخصیتی خودمان و ثابت شدن در مسیر درست؛ یعنی روحیه و شخصیت‌مان را پرورش بدهیم، برای رشد و شکوفایی خودمان انفاق انجام بدهیم با برنامه‌ریزی و با همچین چیزهایی که این آیات بیان کردند، این را حتما در زندگیمان اجرا بکنیم که نباشیم همینجور که داریم می‌خوانیم و بعد فقط داریم عبور می‌کنیم، این آسیب بزرگی است که دیگر خودمان به آن مبتلا نشویم.