سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۴۴
《وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ أَرِنِی کَیْفَ تُحْیِی الْمَوْتَى》و آنگاه که ابراهیم گفت: پروردگارا! به من نشان بده که چطوری مردگان را زنده میکنی؟ نشانم بده.《قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن》مگه تو ایمان نداری؟ مگر هنوز باورت نشده؟
《قَالَ بَلَى وَلَکِن لِّیَطْمَئِنَّ قَلْبِی》گفت بله ولی تا دلم تسکین پیدا کند، آرام بشود.
《قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّیْرِ》گفت: پس چهار پرنده بگیر(این یک)
《فَصُرْهُنَّ إِلَیْکَ》بعد آن ها را ریز ریز کن، تکه تکه کن، در هم بیامیز، آنها را به سمت خودش جمعشان کن، تکهها را.
《ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى کُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءاً》بعد از هر کدام از آن پرنده، هر قسمتیاش را روی یک کوهی بگذار که چهار تا پرنده اگر قرار باشد هر قسمتیاش روی یک کوهی گذاشته شود، میشود چهار تا کوه. هر قسمتی را روی یک کوهی قرار بده. 《ثُمَّ ادْعُهُنَّ》بعد صدایشان بزن.
《یَأْتِینَکَ سَعْیاً》به طرفت می آیند با عجله و شتاب، سریع می آیند پیش تو حاضر می شوند.
《وَاعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ》(بقره/۲۶۰) و بدان که الله بسیار غالب و قدرتمند است و حکیم.
خوب ما آنجا خواندیم در دو صفحه قبل از پیروان پیامبران که بعد از پیغمبران جنگ را به راه میانداختند و آن خارج از مشیت الله نبود شاید کسی تصور میکرد که الله رها کرده است، مداخله نمیکند، ورود ندارد ولی آن جزء سنتهای الله است که اختیار بده، آزادی بده به بندگانش و همین حق انتخاب و اختیار است که میتوانند بکشند، انگار قابیل وقتی هابیل را کشت، الله می توانست کاری بکند که قابیل، هابیل را نکشد ولی اجازهی خدا بود و رفت کشت؛ چون قرار است در این دنیا انسانها آزاد باشند اما این نشانهی این نیست که الله حضور ندارد، الله اینقدر پررنگ حضور دارد و تنها چیزی که حالا دست آدم را می گیرد که جزء 《وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا》 باشد نه 《وَالَّذِينَ كَفَرُوا》توجه به همین که الله دوباره انسانها را زنده می کند در این آیات دارد نمونه میدهد که در همین دنیا الله انسانها را زنده کرده، چه برسد به قیامت که وعدهاش هم داد. در این دنیا که وعده نداده، دارد زنده می کند پس توجه به قیامت سبب میشود که پیروان ادیان علیه
همدیگر نجنگند تنها این مسئله مشکل را حل میکند و قضیه را از همین دنیا شروع کرده و تا حالا البته چند مورد داشتیم مثلاً (مورد اول) خواندهایم در مورد آن کسی که با قسمتی از گاو زدند بر بدنش و زنده شد، بعد خواندهایم آن هزاران نفر که از ترس مرگ رفتند مردند و در همین دنیا دوباره زنده شدند (سوم) خوب آنکه شخص گفت: چطوری این شخص مرده را زنده می کند بعد الاغش زنده شد با خودش، اما خوب نشد که زنده شدن خودش را که نمیتوانست ببیند، ندید ولی زنده شدن الاغش را دید (این سه مورد) و(مورد چهارم) این چهار پرنده و دارند جلوی چشمان ابراهیم زنده می شوند. خوب اینها فقط برای ابراهیم نیست، فقط برای شخص نیست این گزارش برای همه انسانهاست که الله اینجور مسلط بر خودشان ببینند، خودشان را دوباره بعد از مرگ زنده ببینند که زنده میشوند این سبب می شود که پیروان کافر نشوند یا به جان هم نیفتند یا مردم دست از لجاجت با دین خدا بردارند، این آیات برای اين میآید و دارد شخص را به يقين میرساند که زنده شدنش قطعی است، دیگر حالا فهمیدی که چی شد؟
《وَاعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ》(بقره۲۶۰) بدان که الله بسیار قدرتش زیاد است غالب بر همه چیز است و مسلط و بسيار هم با حکمت.
《مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ 》(بقره/۲۶۱)
حالا بحث انفاق را مطرح میکند که جبههی حق باید تقویت بشوند خودشان، جامعهشان از نظر روحی، اقتصادی، امکانات، سواد از هر لحاظ تقويت باید بشوند حالا بحث انفاق مطرح میکند که موتور هر جامعه است میفرمايد: مثال کسانی که انفاق می کنند اموالشان در راه الله.
《مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ》
《كَمَثَلِ حَبَّةٍ》به مثل یک دانه ای است، یک هسته، یک دانه
《أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ》که میروید هفت تا خوشه.
《فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ》در هر خوشهای صد تا دانه وجود دارد که میشود هفت صد تا.
《وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ》و الله دو و چند برابر میکند این هفتصد را؛ یعنی به توان بالا میبرد آن را برای هر کسی که بخواهد.
《وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ》(بقره/۲۶۱)
و الله بسیار وسعت دهنده است، پیش خدا هیچ چیز کم نیست، این را مضاعف میکند و داناست که برای چه کسی آن را مضاعف بکند؛ یعنی یک آدم با برکت که تبدیل میشود به هفتصد آدم و چندین برابر بیشتر، کسی که ایمان آورده و انفاق میکند، هم خودش با برکت میشود و هم کارهایش اینجوری با برکت میشود، البته به شرط و شروطی، کدام شرط؟
《الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ》
آن کسانی که اموالشان را در راه الله انفاق میکنند.
《ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى》 بعد از انفاق کردنشان به پشت آن منت و اذیت نمیآورند، منت به رخ طرف نمیکشند، یادآوریش نمیکنند، اذیت هم نمیکنند حالا که کمکش کرده انتظار در آن به وجود بیاید یک جایی به دردش بخورد، وقت بهش بدهد، برایش کار مجانی بکند، برایش تبلیغات بکند و کارهای دیگر، اذیت هم نمیکنند اینها.
《لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ》اینها اجرشان نزد پروردگارشان است، آنجا محفوظ نزد الله میماند، هیچ کس هم نمیتواند به آنجا دستبرد بزند، پیش الله هم گم نمیشود، نزد پروردگارشان اجرشان محفوظ است.
《وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ》(بقره/۲۶۲)
و نه ترسی به آنها است و نه از چیزی اندوهگین میشوند، چیزی وجود ندارد که نگرانشان کند.
《قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى ۗ وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ》(بقره/۲۶۳)
گفتار نیک و بخشش بهتر از صدقهای که به پشتش اذیت باشد، گفتار نیک، در او پول نیست، یک صحبت است ولی صحبت محترمانه. مغفرت، بخشش، عفو و گذشت در آن پول نیست اما یک عزت است، یک احترام است می گوید: اینها بهتراند از صدقه که الآن بحث پول است ولی به پشتش اذیت میآید نگاه قرآن؛ هر پولی به درد بخور نیست، پولی که کرامت انسان را حفظ بکند آن ارزش دارد اگر قرار داشته باشد کرامت را از میان ببرد، گفتاری که کرامت را حفظ می کند بهتر از پول است یعنی دارد میگويد که به هر قیمتی کمک نکنید، به هر قیمتی کمک نگیرید.《وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ》و الله،غنی است اگر الآن نیاز دارد زیر بار اذیت و منت نروید به خاطر پول، الله غنی است، شما را هم بینیاز می کند حلیم، بردبار و صبوری، شما هم صبور باشید، در گذر زمان مشکل شما هم حل میشود.《یا الَّذِينَ آمَنُوا》
ای کسانی که ایمان آورديد.
《لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ 》(بقره/۲۶۴)
صدقههایتان را به وسیلهی منت و اذیت باطل نکنید.
آیهی (۲۶۲) فرمود که: اجرشان نزد پروردگارتان محفوظ باقی میماند، دیگر آنجا ضمانت دارد برای تعمیرش، برای حفظش میگوید: اگر اذیت و منت گذاشتید و اذیت کردید دیگر پیش خدا محفوظ نمیشود چه میشود؟ باطل میشود، میرود، می گوید: شما به وسیلهی منت و اذیت صدقههایتان را باطل نکنید، دیگر خدا آنجا هیچ مسئولیتی ندارد که صدقههایتان را حفظ کند که بعدا به شما بر بگرداند.
《كَالَّذِي يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ》(بقره/۲۶۴)
به مثل کسی که اموالشان را انفاق می کند، برای نمایش مردم، برای خودنمایی پیش مردم، شما به مثل این آدم نباشید.
《 وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الأخر》
این آدم به الله رسول و آخرت ایمان ندارد، شما که ایمان دارید.
《 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا》شما به مثل کافران نباشید موقع انفاق کردن که برای خودنمایی انفاق بکنید.
《 فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ》
پس مثال آن به مانند یک سنگی است، سنگ سخت، چرب.
《عَلَيْهِ تُرَابٌ》یک لایهای از خاک بر روی آن نشسته.
《فَأَصَابَهُ وَابِلٌ》یک بارانی میآید.《فَتَرَكَهُ صَلْدًا》
آن را صاف و چرب دوباره رها میکنند، باران آمد آن لایه خاک را برد، الآن این لایهی خاک انگار که آمادهی زراعت و کشت است؛ چون خاک است به مثل آیهی (۲۶۱) که یک دانه آمادهی کشت شد هفتتا خوشه و هفتصدتا (این یکی) ولی روی سنگ است، آن لایه خاک را هم باد برد، باران برد ریشه هم نمیتواند داخل سنگ برود، می گوید: صدقهای که بدون منت باشد برای خدا باشد آنطور میشود.(۲۶۱)
صدقهای که با منت و اذیت باشد اینجور میشود به مثل لایهی روی سنگ، خاکش هم رفت.
《لَا يَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا》اصلا قادر نیستند بر هیچ کدام از چیزهایی که انجام دادند، زحمت کشیدند، خرج کردند ولی الآن حاصل بکنند روزی که نیاز دارند موقع مرگ، بعد از مرگ، قیامت، اصلا نمیتوانند حاصلش بکنند؛ چون پیش الله محفوظ نیست که کسی برایشان نگهداری نکرده، برای مردم دادند، مردم هم که نمیتوانند بر بگردانند بهش، پاداشش بدهند، پیش خدا هم که پاداش ندارد هیچی دیگر، آن زحمتهایش بر باد میرود.
《لَا يَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ》(بقره۲۶۴) و الله قوم کافر را هدایت نمیدهد. قومی که طبق برنامه های الله،پیش نمی روند آنها،الله هدایتشان نمی دهد،و به راه درست آنها را راهنمایی نمی کند.