سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۳۹
《فَإِنۡ خِفۡتُمۡ فَرِجَالًا أَوۡ رُكۡبَانࣰاۖ فَإِذَاۤ أَمِنتُمۡ فَٱذۡكُرُوا۟ ٱللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُم مَّا لَمۡ تَكُونُوا۟ تَعۡلَمُونَ》
[سوره البقرة /۲۳۹]
پس اگر ترسیدید، پس پیاده یا سواره، در مورد نماز صحبت کرد و بحث قبلی در مورد خانواده، طلاق و رعایت اخلاق در اوج عصبانیت و ناراحتی و بعد آن دوباره بحث خانواده است و یک سری رعایت حق و حقوق هایی و در دو آیه آمده است درباره ی نماز وسط این مباحث، چون نماز است که می تواند انسان را موقع اوج خشم و ناراحتی کنترل کند.
اگر نمازش یک نماز خوبی باشد به همین خاطر می گوید که بر نمازهایتان دائم محافظت کنید و نماز افضل و برتر کدام نماز افضل است؟ وسطی؛ یعنی بهتر، برتر و افضل. کدام نماز برتر است؟ نمازی که با خشوع باشد.
کدام نماز برتر است؟ همان نماز هایی که که بر آدم سختتر و افضلتر است مثلا یک نفر خواندن چهار وعده ی نماز برایش راحتتر است ولی نماز صبح خیلی برایش سخت تر است حالا آن نماز صبح اش، نماز وسطی است.
یا یک نفر، چهار نماز بقیه خوب است و نماز ظهرش، اوج کار است یا نماز عصر برایش خیلی سخت تر می باشد همان نمازی که برای آدم سخت تر است، رعایت وقتش و خشوع آن همان نماز دارد تأکید می کند.
اتفاقا و خصوصآ روی همان نمازها، شما بر آن محافظت کنید و از دست ندهید و برای آدم ممکن است متغیر باشد، وقتی در شهر خودش است سر کار است مثلا نماز ظهرش یا عصرش. یک وقتی در سفر حضور دارد و در مسافرت است یا جایی مهمانی است یا به هر شکل در جا های مختلف این نمازی که برایش سخت تر می شود، انجام دادنش برایش متغیر می شود. پس هر پنج وعده ی نماز، شبانه روز شامل نماز وسطی می شود و دارد تأکید می کند با وجود سختی ، ولی شما بر نماز هایتان محافظت کنید. شما اگر این را رعایت کردید توانستید اینقدر با الله ارتباطتان را محکم نگه دارید، می توانید ارتباطتان را با خانواده بر اصول اخلاقی نگه بدارید. آن بهم خورد خانواده و اخلاق کلا بهم می خورد. (وَقُومُوا۟ لِلَّهِ قَـٰنِتِینَ)
معنی:متواضعانه و فرمانبرانه جلوی الله بایستید؛ تا یاد بگیرید که فرمانبر الله باشید، ولو که در خشم و ناراحتي و عصبانیت باشید.(وَقُومُوا۟ لِلَّهِ قَـٰنِتِینَ)
(فَإِنۡ خِفۡتُمۡ فَرِجَالًا أَوۡ رُكۡبَانࣰاۖ)
معنی: پس اگر ترسیدید، پیاده و سواره، نمازتان را از دست ندهید حتی اگر بر روی وسیلهی سواری باشید، حتی اگر دارید راه می روید و می دوید و همانطور، اگر نمازتان از شما فوت می شود با همان حالت هم نمازتان را بخوانيد؛ یعنی دارد تأکید می کند؛ نماز، نماز و نماز همین نماز است که همه ی آیات قبلی و آیات بعد را برای آدم نگه می کند یعنی به آدم این قدرت را میدهد و ضمانت را اجرا می دهد برای حفظ احکام الله، یک شخص وقتی مثلا میترسد از سلامتیاش که سر گیجه دارد امکان دارد بیفتد .
( خِفۡتُمۡ) دیگر از یک چیزی میترسد، یا از جنگ باشد یا از سلامتیاش باشد یا در هر جایی باشد که یک آسیبی ضرری به جسمش یا به خودش وارد بشود، آن موقع شما در هر شرایطی که میتوانید نماز بخوانيد، راه می روید سواره هستید. خوب از باب اولی نشسته، به پهلو خوابیده است، مثل نماز مریض.
بالاخره نمازتان را رها نکنید، تأکید می کند.
(فَإِذَاۤ أَمِنتُمۡ فَٱذۡكُرُوا۟ ٱللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُم مَّا لَمۡ تَكُونُوا۟ تَعۡلَمُونَ) (۲۳۹) پس زمانی که به امنیت رسیدید؛ وضعیتتان به حالت عادی برگشت آنگاه الله را یاد کنید از صمیم قلب همانطوری که به شما یاد داده است چیزهایی که قبلا نمیدانستید به شما یاد داده چطوری نماز بخوانيد و خیلی چیزها به شما یاد داده است پس حالا شرایط عادی است و دیگر بهتر و اولی تر الله را یاد کنید.
《وَٱلَّذِینَ یُتَوَفَّوۡنَ مِنكُمۡ وَیَذَرُونَ أَزۡوَ ٰجࣰا وَصِیَّةࣰ لِّأَزۡوَ ٰجِهِم مَّتَـٰعًا إِلَى ٱلۡحَوۡلِ غَیۡرَ إِخۡرَاجࣲۚ فَإِنۡ خَرَجۡنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَیۡكُمۡ فِی مَا فَعَلۡنَ فِیۤ أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعۡرُوفࣲۗ وَٱللَّهُ عَزِیزٌ حَكِیمࣱ》
[سوره البقرة /۲۴۰]
و کسانی که وفات می شوند و از خودشان همسرانی را به جا می گذارند وصیتی است برای همسرانشان که آنها را برخوردار کنند تا یک سال، بدون خارج ساختن، اخراج کردن .
در چند آیه قبل خواندیم که کسانی که میمیرند همسرانی از آنها به جا میماند، در عده بنشینند چهار ماه و ده روز الآن، یک بحث دیگر است از زاویه دیگر دارد مطرح میکند آنجا عده بود، چهار ماه و ده روز، بد هم نیست که اشاره کنیم عده خودش عبادت است و بیان کرد در آیات قبل، آیات، عدهی کسی که مطلقه شده است، عده کسی که شوهرش فوت شده است، اینها متفاوت هستند و خود عده عبادت است و عده سبب میشود که جداسازی بکند، خانوادهای که بر اساس دین اسلام تشکیل شده است و خانوادهای که غیر دین اسلام؛ یعنی بر اساس ارتباط زنا و چیزهای دیگر است، تفاوتشان در عده معلوم میشود.
با عده خرج و مخارج ادامه دارد ولو که بعد از جدایی است، خرج و مخارج زن ادامه دارد ولی در زنا و رفتارهای دیگر، ارتباطات دیگر بعد از جدا شدن دیگر هر کس می رود سر زندگی خودش؛ چون خانواده بر اساس دین اسلام نیست همچنین بارداری، در ایام عده مشخص می شود چون امکان دارد یک وقتی خانمی باردار باشد، خودش مطلع نباشد، قابل توجه است آن آماری که پیش می آید، این بحث علمی است چه بسا تا هجده هفته، بیست هفته خانمی بارداری پنهان داشته باشد و در خیلی شهرها این اتفاق افتاده است به تجربه وجود دارد، واقعا وجود دارد، از نظر علمی هم ثابت شده است و چون این امکانش هست بارداری پنهان، برای اینکه معلوم باشد این چهار ماه و ده روز که همین حدود تقریبا می شود عده گذاشته شده که آن فرزند، وقتی که بعد متوجه شد باردار است حالا دیگر آن بچه بیهویت نباشد که در کل زندگی اش زجر بکشد از اینکه الان نمی داند پدرش کیست؟ و این خیلی نابود کننده است برای انسان و برای یک جوان و برای همه این قضایا، فرمود که شما عده بنشینید کسی که شوهرش فوت شده چهار ماه و ده روز، حالا دراین آیه میفرماید: کسانی که فوت می شوند و همسرانی از آنها بهجا می ماند وصیتی است؛ یعنی این حق وصیت است برای شوهرهایشان یا حق وصیت است برای( الله) یعنی (الله) وصیت می کند و هر دو تفسیر درست است.
ترجمه (وَصِیَّةُ و وَصِیَّةࣰ )این وصیت وجود دارد از جانب همسران یا از جانب الله که چی ؟ یعنی که زنان بر خوردار باشند تا یک سال، نه فقط چهار ماه و ده روز تا یک سال از امکانات استفاده بکنند، امکانات خانه؛ چون اگر تقسیم شود دیگر خانه، دیگر آن خانم از آن خانه باید برود بیرون و خیلی از خانم ها موقعیت از خانه بیرون رفتن را ندارند، چهار ما و ده روز که در ناراحتی عده بوده است و الان تازه عده اش تمام شده باید دنبال خانه بگردد، دنبال مسکن و مشکلاتش را حل کند فرصت لازم دارد و الا تلف می شود و الا واقعا تحت فشار قرار می گیرد به همین خاطر این وصیت است که این خانم ها تا یکسال کسی حق اخراج ندارد که آنها را از خانه، خانهی شوهرشان بیرون بکند .
(مَّتَـٰعًا إِلَى ٱلۡحَوۡلِ غَیۡرَ إِخۡرَاجࣲۚ)
بدون بیرون راندنشان . پس مردها می توانند بگويند که بعد از وفاتش تا یک سال، باقی وراث، هوای همسرشان را داشته باشند، آیه این را دارد می فرماید و چهقدر این سبب راحتی زنها میشود و عدم رعایت این حکم الله، چهقدر سبب زجر و گرفتاری خانمها میشود.
(فَإِنۡ خَرَجۡنَ) پس اگر خودشان خارج شدند آن خانم ها.(فَلَا جُنَاحَ عَلَیۡكُمۡ) حالا دیگر گناهی بر شما نیست، خودش دیگر تصمیم گرفته است مثلا ازدواج میخواهد بکند یا میخواهد جایی دیگر برود و ساکن بشود بعد از عده.
(فَإِنۡ خَرَجۡنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَیۡكُمۡ فِی مَا فَعَلۡنَ فِیۤ أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعۡرُوفࣲۗ) در آن چه که در مورد خودشان به شایستگی انجام می دهند و تصمیم می گیرند، دیگر گناهی برای شما نیست .
(وَٱللَّهُ عَزِیزٌ حَكِیمࣱ)(۲۴۰) و الله بسیار غالب و بسیار حکیم است. اگر کسی بخواهد خانمها را بیرون بیاندازد در قبل از اتمام یک سال و این حکم را رعایت نکند.(وَٱللَّهُ عَزِیزٌ ) غالب و قدرتمند است و بر سرش مسلط است و این حکمی که دارد بیان می کند، هم بر اساس حکمت الله است. (وَٱللَّهُ عَزِیزٌ حَكِیمࣱ).
《وَلِلۡمُطَلَّقَـٰتِ مَتَـٰعُۢ بِٱلۡمَعۡرُوفِۖ حَقًّا عَلَى ٱلۡمُتَّقِینَ》
[سوره البقرة /۲۴۱]
و برای خانمهای مطلقه، رها شده، بهره ور شدن است، بهرهمند شدن است.
به شایستگی؛ یعنی برای خانمهایی که طلاق داده می شوند این بر خوردار شدن از امکانات، بعد از جدایی از شوهر حق خانم ها است، حقشان است .
وَلِلۡمُطَلَّقَـٰتِ: آنهم به شایستگی، نه با منت، نه با دعوا، نه به زور، به شایستگی حق دارند که بعد از جدا شدن از امکانات خانه و خانه استفاده كنند.
(حَقًّا عَلَى ٱلۡمُتَّقِینَ: )این حقی واجب است، بر انسان های با تقوا، این حق را به زن بدهند.
《مَّن ذَا ٱلَّذِی یُقۡرِضُ ٱللَّهَ قَرۡضًا حَسَنࣰا فَیُضَـٰعِفَهُۥ لَهُۥۤ أَضۡعَافࣰا كَثِیرَةࣰۚ وَٱللَّهُ یَقۡبِضُ وَیَبۡصُۜطُ وَإِلَیۡهِ تُرۡجَعُونَ》
[سوره البقرة /۲۴۵]
کیست که به الله قرض نیکو دهد قرض به شکل و شمایل قشنگ و زیبا به الله قرض دهد، که الله آن را چند و چندین برابر کند، موقع پس دادن به آن.
چه کسی است که به الله قرض بدهد ؟ تا چندین برابر الله آن قرض را دوباره به خودش برگرداند برای جنگ و جهاد و برای فرهنگ سازی، برای آموزش و همهی اینها نیاز به مادیات است، بدون مادیات هیچ چیزی نمی شود حالا مشارکت مالی و این صدقات و کمک ها در راه الله اسمش گذاشته قرض برای الله، بی جواب نمی ماند، داری قرض می دهی بعد می خواهی پس بگیری و آن هم چندین برابر، حالا کیه که این کارها را انجام بدهد.
(وَٱللَّهُ یَقۡبِضُ وَیَبۡصُۜطُ وَإِلَیۡهِ تُرۡجَعُونَ)
(۲۴۵)
آن هم که شما اگر وضعیتتان خوب است یا برایتان خوب نیست همه ی آن هم خود الله دارد انجام می دهد، الله است که رزق و روزی را تنگ می کند و رزق و روزی را گشاد می کند و به سوی او برگشت داده می شوید.
《۞ أَلَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِینَ خَرَجُوا۟ مِن دِیَـٰرِهِمۡ وَهُمۡ أُلُوفٌ حَذَرَ ٱلۡمَوۡتِ فَقَالَ لَهُمُ ٱللَّهُ مُوتُوا۟ ثُمَّ أَحۡیَـٰهُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَذُو فَضۡلٍ عَلَى ٱلنَّاسِ وَلَـٰكِنَّ أَكۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا یَشۡكُرُونَ》
[سوره البقرة/ ۲۴۳]
آیا ندیدی ؟ توجه نکردی؟
به آن کسانی که خارج شدند از شهرشان در حالی که هزاران نفر بودند از ترس مرگ، از شهرشان خارج شدند. انگار میخواست جنگی در بگیرد و آنها شهر را رها کردند، هزاران نفر شهر را تخلیه کردند که نمیرند یا به خاطر جنگ یا بیماری، غالبا هم جنگ، شهر را تخلیه کردند و رفتند که اگر در شهرشان می ماندند، می میرند در آن جنگ. از ترس مرگ بیرون رفتند، پس الله به آنها گفت: بمیرید، این دستور را برایشان صادر کرد، همه ی آنها مردند از ترس مرگ میخواستند دیگر نمیرند در مسیری که الان قشنگ از مرگ مثلاً باید نجات پیدا کنند فرمود: بمیرید، بعد آنها را دوباره زنده کرد. (ثُمَّ أَحۡیَـٰهُمۡۚ) زنده شان کرد؛ یعنی بعد از مسائل عده و حقوق زن، دارد بیان میکند که به این راحتی آدم ها می میرند، نکنه ظلم کنید به زن ها و به همین راحتی آدم ها زنده میشوند، چطور در همین دنیا هزاران نفر یکجا با یک حکم مردند، با یک امرالله زنده شدند، شما هم به این راحتی میمیرید به همین راحتی جلوی پروردگار دوباره زنده می شوید پس ظلم نکنید.
(إِنَّ ٱللَّهَ لَذُو فَضۡلٍ عَلَى ٱلنَّاسِ وَلَـٰكِنَّ أَكۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا یَشۡكُرُونَ)(۲۴۳)
بدون شک که الله صاحب فضل است بر مردم، دارای فضل و لطف است بر مردم، دارد لطف میکند در حق مردم ولی اکثریت مردم شکرگزار نیستند، همه امکانات سلامتی و همه چیز به آنها داده ولی مردم به جای اینکه احکام الله را رعایت بکنند، رعایتش نمیکنند و از آن امکانات، بر خلاف امر الله استفاده میکنند، این میشود ناسپاسی و ناشکری مردم.
《وَقَـٰتِلُوا۟ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ وَٱعۡلَمُوۤا۟ أَنَّ ٱللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمࣱ》
[سوره البقرة /۲۴۴]
و بجنگید در راه الله، و بدانید که الله شنوای داناست. این بحث جهاد آمد، شما دیگر از بحث خودتان و ظلم در حق زن و این مسائل که نتوانید خشمتان، قهرتان را کنترل کنید دیگر خارج بشوید، از این میدان ها بروید، از میدان نبرد در وجود خودتان خارج شوید؛ یعنی بنا بر احکام الله، راحت بتوانید آنها را انجام بدهید و زندگی کنید و دیگر بروید به نبرد دشمن، دشمن های بیرونی، از درونتان عبور بکنید و حالا در راه الله بجنگید و بدانید که الله شنوای داناست .
《كَذَ ٰلِكَ یُبَیِّنُ ٱللَّهُ لَكُمۡ ءَایَـٰتِهِۦ لَعَلَّكُمۡ تَعۡقِلُونَ》
[سوره البقرة /۲۴۲]
این چنین الله آیاتش را برای شما روشن و واضح بیان می کند تا تعقل کنید و دست از کارهای ناشایست بردارید و این آیات که روشن شد، خوب بهرهمند شدن برای زنانی که شوهرانشان فوت شده است، بیان کرد، زنانی که طلاق داده شدند در آیات قبل هم بیان کرد.
زنانی که هنوز یکجا نشدند و مهریهشان تعیین نشده بیان کرد، مهریهشان تعیین شده بیان کرد و همه این برخورد سازیهای زن بعد از جدایی از شوهر، در آیات مشخص کرد، حالا می فرماید که ما به این شکل آیات را واضح برای شما بیان میکنیم تا تعقل کنید.
《حَـٰفِظُوا۟ عَلَى ٱلصَّلَوَ ٰتِ وَٱلصَّلَوٰةِ ٱلۡوُسۡطَىٰ وَقُومُوا۟ لِلَّهِ قَـٰنِتِینَ》
[سوره البقرة /۲۳۸]
معنی:محافظت کنید بر نماز ها، و نماز افضل و برتر و برای الله فروتنانه و فرمانبرانه بایستید.