سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه 38
«وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا ۖ فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِي أَنفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»(بقره/۲۳۴)
و کسانی که وفات میکنند، میمیرند از شما و از خودشان همسرانی را به جا میگذارند آن همسران خودشان را به مدت چهار ماه و ده روز نگه میکنند.(از ازدواج، از اینکه خودشان را عرضه کنند برای ازدواج، آرایش، خودنمایی، عروسی و جمع و اینها خودشان را نگه میکنند به مدت چهار ماه و ده روز)
« فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِي أَنفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوف»
اما وقتی که مدت زمان عده را به پایان رساندند، حالا گناهی بر شما نیست ای مردم، در آنچه که آنها به نسبت خودشان به شایستگی تصمیم بگیرند.(دیگر بالغ و عاقل هست، خودش تصمیم میگیرد که با چه کسی ازدواج کند، ازدواج بکند یا نکند دیگر شما کاری ندارید، بگذار خودش تصمیم خودش را بگیرد تا زمانی که به شایستگی و معقول و دین و دیانت و شریعت دارد عمل میکند)
«وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»
و الله به آنچه که شما انجام میهید کاملا واقف و آگاه است. (یعنی این آیات که داریم میخوانیم مورد خطابش زن هست، به عنوان مادر یا زن. مرد هست، به عنوان پدر یا مرد. متخصصین هستند، اهل خبره هستند، باحمایت حاکمان شرعی، قاضیان شرعی، همهٔ اینها دارند با همدیگر مسائل را معالجه میکنند حتی بچه شیر خوار هم باید با تصمیم و مشورت و با اندیشه این مشکل بچه حل بشود و همهٔ اینها مورد خطاب هستند)
«وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُم بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ أَوْ أَكْنَنتُمْ فِي أَنفُسِكُمْ ۚ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَٰكِن لَّا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّا أَن تَقُولُوا قَوْلًا مَّعْرُوفًا ۚ وَلَا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ»(بقره/۲۳۵)
و گناهی بر شما نیست در آنچه که شما کنایه میزنید از خواستگاری زنان. (خوب زن شوهرش فوت شده، در عده است. حالا مردی آن زن را مد نظر دارد، شیفتهی آن است اما این زن در عده است صبر بکند تا پایان عده احتمال دارد که از دستش برود، اینجا میگوید: گناهی بر شما نیست که به کنایه خواستگاریتان را انجام بدهید، مثلا حالا به آن بگوید که برای ازدواج بعدی عجله مکن، باید خوب تصمیم بگیری این بار که با چه کسی ازدواج کنی، دارد کنایه میزند. یا مثلا بگوید که بله خیلی از زنها همسرانشان فوت شدند ولی در زندگی بعدی که تشکیل خانواده دادند خیلی خوشبخت شدند، دارد مثلا کنایه میزند به این شکل مثلا میتواند کنایه خواستکاری را به زن برساند، میگوید گناهی نیست این قضیه چون برای خیلی از انسانها پیش میآید)
«أَوْ أَكْنَنتُمْ فِي أَنفُسِكُم»
یا اینکه شما این را در دلتان هی بچرخانید و نگهدارید، مخفی کنید که میخواهید با آن ازدواج کنید، زن هم در عده است؛ میگوید گناهی نیست مادامی که در دلتان است، که میخواهید از او خواستگاری کنید، خواستگاری میکنید هم با کنایه، با صراحت نه.
«عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَ وَلَٰكِن لَّا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّا أَن تَقُولُوا قَوْلًا مَّعْرُوفًا»
میگوید: الله دانست، الله میداند که شماها خیلی زود آنها را بیاد میآورید. به زبان میآورید،
میگویید، میروید و پیگیری کارتان را میکنید تا به آن خانم برسید الله این را میداند، ولی با این وجود.
«لَّا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا» به صورت سری با آنها وعدهی ازدواج نگذارید.(مثلا بروید در خواصش به او پیام بدهید که من تو را دوست دارم، مثلا میخواهم با تو ازدواج کنم. این کار را انجام ندهید، حرمت عده را نشکنید با این کار)
پس:«إِلَّا أَن تَقُولُوا قَوْلًا مَّعْرُوفًا»
مگر اینکه به شایستگی، سنگین و رنگین صحبتتان را در یک کنایهای برسانید.(خیلی فضا باز است، فضای قرآن. یک آقا میتواند به صورت کنایه از یک خانم خواستگاری بکند و اصلا تشکیل خانواده اینقدر در دین اسلام مهم است، به همین دلیل این اجازهها داده شده پس یک مرد میتواند با یک خانمی که در عده است، به این شکل با آن صحبت کند یا به آن پیامی برساند، یک قاصد مثلا بگیرد و این حرفها)
«وَلَا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَه»
می گوید: عقد نکاح را قطعی نکنید تا زمانی که این واجب به پایان برسد.
(«الکِتَابُ» این واجب عدّه به پایان برسد. تا به پایان نرسیده خواستگاری را قطعی نکنید)
« وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ»
و بدانید که الله میداند، آنچه که در دلهای شماست، پس از آن پرهیز کنید.(خیلی چیزها در دلتان میآورید، امکان دارد تصویر سازی کنید، امکان دارد خیلی چیزهای دیگر، از آنها حذر بکنید باتقوا، باادب و احترام این کار را از روی اصول و قانون خودش پیش ببرید)
«وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ»
و بدانید که الله بسیار درگذرنده و بسیار بردبار است.
«لَّا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ»(بقره/۲۳۶)
میگوید: گناهی بر شما نیست اگر زنان را طلاق دادید مادامی که با آنها یکجا نشدید.
« أَوْتفرضوالَهُنَّ فَرِيضَةً»
یا این که برایشان مهریهای تعیین نکردید.(در این دو صورت باز گناهی برشما نیست عقد بستند یکجا نشدند یا عقد بستند مهریهای تعیین نکردند حالا میخواهد طلاق بدهد، اجازه هست از نظر قرآن؟ میگوید گناهی بر شما نیست و اگر مجبور شدید به هر دلیلی که میدانید، نمیتوانید با هم زندگی کنید اگر هر چه بیشتر پیش بروید وازدواج کنید و بچه دار شوید وضعیت بدتر میشود، گناهی بر شما نیست اتفاقا الان خیلی بهتر از هر زمان دیگری است)
«وَمَتِّعُوهُنَّ»
ولی به آنها مطعه بدهید. (یعنی ایشان را برخوردار بکنید از داراییتان، آن زنی که الان ازش جدا شدید. چه اندازه):
«عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ»
کسی که توانمند است به اندازهٔ توانش.
«وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ»
و کسی که دستتنگ است به اندازهٔ توانش، زنش را برخوردار کند.(یکی مثلا پنج میلیون تومان میدهد، یکی صد میلیون تومان میدهد، وضعش خوب است، به این شکل)
«مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ»
این برخورداری با شایستگی و احترام، با عزّت، با اکرام آن هدیه را، آن اموال را به زن میدهد و با احترام از او جدا میشود.(نمیخواهد بعد از طلاق کینه و عداوت وجود داشته باشد میخواهد با همین پولی که ردوبدل میشود و آن شوهر به آن دختر میدهد، چون که دارد ازش جدا میشود، به عنوان انگار معذرتخواهی میکند، عذرش را میآورد و نمیخواهد بعد از آن دیگر کینهای در دلها باقی بماند به همین دلیل دارد این هدیهها را، این پولها را به عنوان مطعه به او میدهد.)
ولی یک واجب:
«حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ»
واجبی است، حقی است بر انسانهای نیکوکار.
«وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ ۚ وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۚ وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» (بقره/۲۳۷)
و اگر آنها را طلاق دادید، قبل از اینکه یکجا شدید و شما برایشان مهریه تعیین کرده بودید، پس نصف مهریه.(مهریه تعیین شده، نصف مهریه حق زن است، نصف مهریه حق مرد است و نمی خواهد بدهد: «فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُم»)
«إلاَّ أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ»
مگر آن که خانم ببخشد حقش را به مرد بگوید چیزی از تو نمیخواهم.
«أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاح»
یا ببخشد آن کسی که عقد ازدواج دستش است.(خوب عقد ازدواج دست چه کسی است؟ یعنی چه کسی ابتدا اقدام کرده است برای ازدواج و خواستگاری و اینها؟ مرد است پس یا زن ببخشد و از حقش کوتاه بیاید یا مرد از حق خودش کوتاه بیاید.)
«وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى»
و اگر ببخشید به تقوا نزدیکتر است.(چه کسی ببخشد؟ هر کدام، هر کدام میخواهد با تقواتر شود ببخشد، یا دختر حقش را ببخشد، یا پدر دختر صرفنظر کند اصرار نکند یا شوهر حقش را ببخشد؛ یعنی دختر یا همهٔ مهریه را بگیرد، مرد کوتاه بیاید، یا دختر کوتاه بیاید، مرد چیزی ندهد میگوید اگر شما ببخشید به تقوا نزدیکتر است میخواهد که جوش بزند بین این دو تا خانواده و آن اعتماد از بین نرود)
«وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ »
(و این مسئله روانشناسی دارد بیان میکند که) شما فضل بین خودتان را فراموش نکنید. (خانوادهٔ دختر شما میدانید که وضعتان خوب است فراموش نکنید، الان گیر ندهید به آن مرد، ای مرد تو که وضعت خوب است هی چونه نزن، که اصلا کامل بده، این فضل بین خودتان را فراموش نکنید، شخصیت و احترام را فراموش نکنید، یک وقتی تبدیل به لج و لجبازی نشود، اینها را مد نظر قرار بدهید)
«إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ»
بدون شک الله به آنچه که شما انجام میدهید کاملا بیناست و این سخاوت شما و دست و دلبازی شما را الله میبیند.