سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
تلاوت این صفحه:
صفحه ۳۵
سوره مبارکه بقره
«أَعُوذُ بِٱللَّهِ مِنَ ٱلشَّیۡطَـٰنِ ٱلرَّجِیمِ»
«فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۗ وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْيَتَامَىٰ ۖ قُلْ إِصْلَاحٌ لَّهُمْ خَيْرٌ ۖ وَإِن تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»(بقره/ ۲۲۰)
در دنیا و آخرت (جلسه قبل توضیحش را دادیم) و از تو میپرسند در مورد یتیمان؟ بگو: اصلاح برای آنها، هر آنچه که به نفعشان است، برایشان بهتر است.(یعنی در مورد ایتام، چگونگی برخورد با آنها، حق و حقوقشان، اموالشان، خودشان و رفتار با آنها میگوید: هرچه که به نفع یتیم است خوبه، انجامش بدهید. در مهربانی، اخلاق، محافظت از اموالش و در همهٔ زمینهها، هرچه برایشان خوب است، هرچه به نفعشان است آن مورد تایید است.«خَيْرٌ»)
«وَإِن تُخَالِطُوهُم ْْفَإِخْوَانُكُمْ»
و اگر با آنها مخالطه بکنید، (نشست و برخواست داشته باشید، مجالست بکنید، رفت و آمد داشته باشید) پس آنها برادران شما هستند.(خیلی عادی با آنها برخورد کنید، آدم نسبت به برادرش چطوری دلسوزی و مهر و محبت دارد، این ایتام به مثل برادران شما هستند؛ همینطور خیلی راحت با آنها در زندگی نشست و برخواست داشته باشید، مخالطه و مجالست داشته باشید، رفت و آمد داشته باشید)
«وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ»
و الله میداند آدم مفسد، تبهکار را از آدم مصلح و دلسوز. (امکان دارد کسی سوء استفاده بکند از اموال یتیم و به خاطر منافع خودش اینکار را انجام دهد، الله این ها را میداند)
«وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُم»
اگر الله میخواست شما را به زحمت میانداخت، به رنج میانداخت. (میتوانست بگوید: در مورد یتیمهایی که الان ازش سوال شد؛ خیلی مباحث، اما و اگرها، تبصره ها، مواد قانونی و اینها بیان بکند که مثلا کسی نتواند دست درازی بکند به مال یتیم و مفصّل حکم را بیان میکرد، فقط خلاصه کرد به دو سه تا جمله «إِصْلَاحٌ لَّهُمْ خَيْرٌ» «وَإِن تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ» «وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ» تمام شد. دیگر به خود شخص و وجدانش واگذار شد، نیامد بندهای متوّل قانونی را بیان کند، میتوانست این کار را بکند و شما در زحمت میافتادید هم به ضرر یتیم تمام میشد که کسی جرات نمیکرد برود به او نزدیک شود به دلیل حرمت اموالش و بعد از مهر شما محروم میشد آن یتیم، هم به ضرر شما تمام میشد پس دانسته الله، نخواست شما را در مورد ایتام به زحمت بیاندازد و فضا را باز کرد، این قانون را برایتان به نسبت یتیم باز کرد)
«إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيم»
بدون شک که الله بسیار غالب است و نیرومند است.(بر همه چیز مسلط و بسیار حکیم است. که به این شکل به شما به شما اجازه داد با ایتام نشست و برخواست داشته باشید و به آنها نزدیک شوید)
«وَلَا تَنكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّىٰ يُؤْمِنَّ ۚ وَلَأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ ۗ وَلَا تُنكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّىٰ يُؤْمِنُوا ۚ وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ ۗ أُولَٰئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ ۖ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ»(بقره/ ۲۲۱)
و شما با خانمهای مشرک ازدواج نکنید، تا زمانی که ایمان نیاوردند.
«وَلَأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ»
و یک کنیز مومن (بردهٔ مومن، کنیز مومن) بهتر است از یک خانم آزاد مشرک، اگر چه که آن خانم آزاد شما را به شگفت میاندازد.(از نظر زیبایی، جمال، از نظر موقعیت، از نظر درآمد و از نظر کلاس، امکانات، خانواده، از هر نظر شما را به شگفت میاندازد از نظر سلیقه، خانهداری، همسرداری و اصلا سبک زندگی، انوع آشپزی، از هر نظر شما را به تعجب میاندازد؛ با وجودی که همچنین استعدادهایی دارد، موقعیتهایی دارد ولی آن کنیز که خرید و فروش میشود چون مومن است، معتقد به خدا است و پایبند به احکام خداست، آن کنیز از نظر قرآن بهتر از این خانم است)
«وَلَا تُنكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّىٰ يُؤْمِنُوا»
و شما به ازدواج مردهای مشرک در نیاورید.(دخترانتان را، خواهرانتان را، به ازدواج مردان مشرک در نیاورید)
«حَتَّىٰ يُؤْمِنُوا»
تا زمانی که ایمان بیاورند.
«وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُم»
و یک بردهٔ مومن بهتر است از یک آقای آزاد ولی مشرک؛ اگرچه آن آقا شما را به شگفت بیاندازد.(از نظر تیپ، از نظر پول و ثروت، از نظر اخلاق، از هر نظر عالی هست منتهی، آن برده چون ایمان به الله دارد و بر اساس فرامین الله زندگی میکند از این آقا بهتر است، نظر قرآن این است)
«أُولَٰئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّار»
اینها به سوی آتش دعوت میدهند.(آن خانم و آقای مشرک)
«وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِه»
و الله دعوت میدهد، به سوی بهشت. (که دارد میگوید: کنیز مومن بهتر است به پایان کار؛ یعنی اعتبار به پایان کار است، نتیجهٔ کار چی باشد.) الله دارد به سوی بهشت و مغفرت دعوت میدهد به اذن خودش.
«وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» »
و آیاتش را برای مردم واضح بیان میکند، تا متذکر بشوند.(اندرز بگیرند و همینها را اجرا کنند)
«وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرْنَ ۖ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ»(بقره/ ۲۲۲)
و از تو میپرسند در مورد عادت ماهانه؟
«قُلْ هُوَ أَذًىَّ»
بگو آن سراسر اذیت است، رنج است، مریضی هست و درد است.(پس از زنان کناره بگیرید در ایام قاعدگی.«الْمَحِيضِ»: ایام قاعدگی و مکان قاعدگی، موضع قاعدگی، از زن ها در آن زمان فاصله بگیرید و مجامعت را ترک بکنید که سراسر اذیت است، چون آن موقع هورمون بدن به هم ریخته و جز آزار رساندن،«أَذًى»: سراسر اذیت رساندن. فقط آزار رساندن و اذیت کردن در آن هست و به همین دلیل از زنان در آن زمان و در آن مکان فاصله بگیرید، از مجامعت فاصله بگیرید.
«وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرن»
و با آنها مقاربت نداشته باشید تا اینکه کاملا پاک شوند.
«فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ»
پس زمانی که کاملا پاک شدند و پاکیزه گردانیدند.(حالا مثلا غسل بعد از ایام قاعدگی هم انجام دادند، حالا به سراغشان بیایید، به نزد آنها بروید، به گونه ای که الله شما را امر کرده است)
که:«إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ»
الله دوست دارد آنهایی را که توبه میکنند.(مرتکب خطایی شدند و توبه میکنند الله آنها را دوست دارد)
«وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ»
و پاکیزهگان را دوست دارد.(به صورت کلی«الْمُتَطَهِّرِينَ» برای مرد و زن است حالا پاکی از قاعدگی، نظافت، رعایت بهداشت، پاکیزگی از نفاس و تمام آلودگیها و مرد هم به همین شکل به نسبت آلودگیها یا آن موقع، فاصله گرفتن و رعایت نظافت و بهداشت. کسانی که:«مُتَطَهِّر» هستند. دنبال پاکیزگی هستند. الله آنها را دوست دارد)
«نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّىٰ شِئْتُمْ ۖ وَقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُم مُّلَاقُوهُ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ»(بقره/ ۲۲۳)
همسران شما کشتزار شما هستند.(محل کشت شما) پس به محل کشتتان بیایید هر گونه که خواستید.(محل کشت: یعنی نسلهای بعدی ایجاد میشوند و پرورش پیدا میکنند، مثلا تا حالا شنیدید کاشت تخمک یا کاشت اسپرم و نطفه و اینها، کاشته میشود در زبان پزشکی، میگوید: همسران شما محل کشتی هستند برای شما که اگر محل کشت و کشتزار نباشد نسل انسان دیگر وجود ندارد، کاملا از بین میرود این تعبیر زیبای قرآن، تعبیراتی که هست، آیاتی که هست، قرآن دارد به ما معنا میدهد، دارد به ما یک مفهومی القا میکند نگاهمان، دیدگاهمان را میخواهد نسبت به یک چیز توسعه دهد که وجود شما انسانها از زن است و همین زن و مرد است که بعد میشوند پدر و مادر و بعد میشوند فرزندانشان که به نسبت آنها احسان و خوبی میکنند پس همسران شما محل کشت شما هستند، به هر گونه که خواستید به محل کشتتان بیایید، دارد میگوید فقط به محلی که کشت و تولید فرزند است بیایید)
«وَقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم»
و برای خودتان از پیش بفرستید. (یعنی برای آینده برنامه ریزی بکنید؛ یعنی باهوش باشید و برنامه ریزی بکنید، مثلا حالا برای فرزند، یعنی شما پدر دو تا دست دارد و مادر دو تا دست دارد، دو تا دست دیگر هم از خدا بگیرید، هدیه بگیرید فرزند، که ای دستهای کوچک برایتان کار کند، فکر آینده باشید، دو تا پای دیگر هم از خدا هدیه بگیرید که آینده آن پاها برایتان راه برود، دو تا چشم برای خودتان از خدا هدیه بگیرید که برایتان ببینند، به شما نگاه کند، دو تا گوش که درد دلتان را، مشکلاتتان را بشوند، گوشهای قشنگ، چشمهای قشنگ را از خدا بگیرید. برای آینده برنامهریزی کنید. فرزندان خوب، صالح.«وَقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُمْ»)
«وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُم مُّلَاقُوه»
تقوای الله را داشته باشید(آنها را رعایت کنید که در تمام آیات قبل بیان کرد به نسبت ازدواج با مشرک، به نسبت یتیم و به نسبت نزدیکی با همسر در غیر محل کشتزار یا در محل قاعدگی، ایام قاعدگی، همهٔ اینها را الله را مدنظر قرار دهید و پای اینها وایسید یعنی این:«وَاتَّقُوا اللَّهَ»)
«وَاعْلَمُوا أَنَّكُم مُّلَاقُوه» و بدانید، فراموش نکنید که شما با الله ملاقات کننده هستید. (صد درصد خدا را ملاقات خواهید کرد این را بدانید)
«وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ»
و بشارت بده به مومنان.( آنان که خویشتندارن، آنانی که این احکام خدا را میپذیرند و اجرا میکنند، به آنها بشارت بده)
«وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِّأَيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»(بقره/ ۲۲۴)
و الله را مانعی قرار ندهید برای قسمهایتان.
«أَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاس»
که نیکی میکنید و تقوا میکنید و بین مردم اصلاح برقرار میکنید.
«وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
و الله شنوای داناست.
(یعنی شما اگر میخواهید خوبی کنید، خوبی بکنید، هی خدا را مورد آماج قسمهایتان قرار ندهید، هی قسم و قسم بخورید، هر کار خوبی که میخواهید انجام بدهید با قسم، زیاد قسم نخورید، کارهای خوب انجام بدهید، راه تقوا بروید، بین مردم کارهای خوب انجام بدهید، اصلاح برقرار میکنید، ولی هی قسم نخورید، یک معنا. معنای دیگر که الله را مانعی برای کارهای خوبتان قرار ندهید، یک نفر قسم میخورد که فلان کار خوب را انجام نمیدهد، خدا را اینجا مانع قرار داد، من قسم خوردم که دیگر به تو کمک نکنم، من قسم خوردم که دیگر پا توی خانهٔ تو نگذارم.
«أَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاس»
دو نفر قهر هستند از یکی بدش میآید قسم میخوره که کاری به کارشان نداشته باشد، بگذار قهر باشند؛ چون قسم خورده دیگر آن کارها را انجام نمیدهد، میگوید: خدا را مانع کارهای خیر قرار ندهید، که حالا قسم خوردید به اسم خدا و دارید کارهای خوب را رها میکنید در حالی که خود الله کارهای خوب را دوست دارد و امر کرده که انجام بدهید، حالا به خود الله قسم خوردید و شده مانع برای کارهای خوبتان. میگوید: شما این کار را انجام ندهید. اگر کسی قسمی هم خورد که این کارهای خوب را انجام ندهد، قسمش را بشکند و آن کارهای خوب را انجام بدهد خدا از کارهای خوب خوشش میآید.
«وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
و الله نسبت به همه چیز شنوا و نسبت به همه چیز آگاهی دارد)