سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۳۳
سَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَمْ آتَيْنَاهُم مِّنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ وَمَن يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (بقرة/۲۱۱
از بنی اسرائیل بپرس که چهقدر از نشانههای روشن برایشان آمده است و کسی که نعمت الله را تبدیل کند و جا به جا کند، بعد از اینکه به سراغش آمد، پس قطعاً که الله شدید العقاب است.
در طول دینداری بنی اسرائیل، الله خیلی نشانهها به آنان داده و الان به جای شکرانه آن نعمتها و به جای اینکه ایمان بیاورند به مسیر کفر و ناسپاسی میروند، حالا از ایشان بپرس که چهقدر برایشان نشانه آمده؟ اما جواب آن همه لطف و نشانهها و معجزات الله در زندگیشان، جوابشان به جای شکر ناسپاسی شده است. الله نشانههایی که بندگانش میدهد از آنطرف انتظار هم دارد که بندگانش سپاسگزاری کنند و قدردان باشند، اگر نشدند الله شدیدالعقاب است.
《زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ اتَّقَواْ فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشَاء بِغَيْرِ حِسَابٍ》(بقرة/۲۱۲)
تزیین داده شده و مزین شده برای کسانی که کافرند زندگی دنیا و مسخره میکنند کسانی را که ایمان آورده اند؛ ولی کسانی که با تقوا هستند روز قیامت بالاتر از آنها حضور دارند و الله به هر کس بخواهد بدون حساب رزق و روزی میدهد.
در دنیا آنقدر زر و زیور و زینتها هست و کافرها چسبیدهاند به همان زر و زیور دنیا و کسانی را که خودشان را محروم کردهاند یا از نظر امکانات و وضعیت در سطح پایینتر هستند مسخره میکنند ولی در روز قیامت کسانی که باتقوا هستند، موقعیتی و امتیازی برتر از همین کافرها دارند و الله به هر کس بخواهد بدون حساب رزق و روزی میدهد پس در همین دنیا هم امکانش هست کسانی که باتقوا هستند الله بهشون روزی بده و از مسخره آنان دربیان و اگر هم نداد در روز قیامت خداوند روزی بی پایان نصیب اهل تقوا میکند.
ما باید سعی کنیم آیاتی که میخوانیم آنها را در زندگیمان ببینیم؛ یعنی آیات برای خودشان حرف دارند، ما بفهمیم حرفِ این آیه الآن چیست؟ این جزو مرام ما باشد وقتی داریم قرآن میخوانیم و مسأله بسیار مهمی است.
بله کسانی که کافرند دنیا برایشان کافی است، آنقدر برای خوشبختی معادلههایی دارند، قوانینی دارند و دنبال برآورده کردن آن معادلهها هستند تا به خوشبختی برسند و کُلِّ تلاششان این است و بعد آن میشود سطح خوشبختی و از کسانی که از آن سطح پایینتر هستند مسخره میکنند، وجود دارد یا نه؟ بله خیلی وجود دارد که مسخره میکنند از کسانی که مثلاً از راحتی خودشان صرف نظر کرده اند با حجاب هستند، از راحتی خودشان صرف نظر کرده اند روزه میگیرند، نماز میخوانند، پایبند یکسری مسائل هستند که خدا به آنها گفته، روز قیامت معلوم میشود چه کسی در خوشبختی واقعی قرار دارد؛ یعنی دلداری میدهد به مؤمنان که تحت تاثیر صحبتها و مسخره آنان نباشند.
《كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ الَّذِينَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَن يَشَاء إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ》(بقرة/۲۱۳)
مردم یک امّت بودند پس الله نبییّین را مبعوث کرد که بشارت دهندگان و انذار دهندگان بودند و الله همراهشان کتاب را هم به حق نازل کرد تا بین مردم قضاوت کند در مسائلی که با هم اختلاف داشتند(تا کتاب واضح برایشان بیان کند) و اختلاف نکردند مگر کسانی که به خودشان این کتاب داده شده بعد از اینکه دلیل های روشن برایشان آمد از روی حسادت و طغیان و زیاده خواهی،پس الله هدایت داد کسانی را که واقعاً ایمان آوردند،به آنچه که در آن اختلاف کردند از حق،به اذن خودش،و الله هر کس را بخواهد به صراط مستقیم(راه استوار) هدایت میکند.
تاریخ بشر و تاریخ ارسال پیامبران در این آیه برایمان توضیح میدهد: همه مردم در اینکه از پیغمبران و کتاب آسمانی محروم بودند ،همه در یک صف بودند،در کفر همه با هم مشترک بودند مثلاً قوم نوح در نظر بگیرید همه مردم یکدست کافر و یک سطح زندگی تقریباً مثل هم ،قوم عاد،قوم ثمود،…بعد الله پیامبران را فرستاد، پیامبر نوح آمد،ثمود،صالح،هود،…حتی خود رسول الله، که آن پیامبران مژده میدادند به آنهایی که دعوتشان را اجابت میکنند و انذار و هشدار میدادند کسانی که اجابت نمیکنند.
و الله همراه خیلی از پیامبران کتاب را هم به حق نازل کرد و در دسترس مردم قرار داد.
کتاب آمده،کتاب را پذیرفته اند،ایمان هم آورده اند، همان کسانی که بهشان کتاب داده شده،بعد اینکه دلیل های روشن از معجزات مشاهده کردند،همان افراد که حالا باید قدردان و سپاسگزار الله باشند برای کتاب و برای پیامبر، خودشان به جان هم می افتند و در کتاب شروع میکنند به اختلاف(از روی حسادت و طغیان و زیاده خواهی).
در آیه ۲۱۱ هم خداوند فرمود: 《كَمْ آتَيْنَاهُم مِّنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ 》،”آیات بیّنات” جمعِ “آية بيّنة” است،حالا آنها تبدیل نعمت الله میکنند نمونه اش را بیان میکند.هر کسی میخواهد منفعتش،موقعیتش و شهرتش بهتر و بالاتر برود،بر سر کتاب اختلاف میکنند.
همان چند دستگی که درون یک دین اتفاق افتاده بود همانطور که درون دین مسیحیّت اتفاق افتاد،درون دین یهودیّت ،حتّی درون دین اسلام هم فرقه هایی آمدند و اختلاف کردند در مورد کتاب(قرآن)،حرفهایی زدند که رویا است…کلام محمّد است…فقط برای عرب هست…از بین همان اقوام هم الله کسانی که واقعاً مؤمن باشند آنها را هدایت میدهد و راه درست را جلوی پایشان میگذارد.کسانی که صادق هستند ،بَغى ندارند،زیاده خواه و حسود نیستند،الله آنها را هدایت میدهد به اذن خودش.
《أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ》(بقرة/۲۱۴)
آیا گمان کرده اید که شما به بهشت داخل میشوید (به همین سادگی) در حالیکه هنوز نیامده به سراغ شما آن مسائلی که برای قبل از شما برایشان بوجود آمد؟بهشان رسید سختی ها و مشکلات فراوان،رنج ها و گرفتاری ها،تا جاییکه رسول و کسانی که با ایشان بودند از مؤمنان میگفتند پس کی نصرت الله می آید؟ حالا بفهمید که نصرت الله نزدیک است.
هنوز شما در آن امتحانات قرار نگرفتین که امّت های قبل قرار گرفتند،شما میخواهید به همین سادگی به بهشت داخل شوید؟
پس یکی شد “هدایت” بعد از اینکه مردم یک امّت بودند بر کفر،بعد اختلاف در کتاب و “هدایت دوم” ،حالا اون دسته اصلِ کاری که بر هدایت هستند انتظار دارند که به بهشت بروند ولی باز هم یک مسأله دیگر پیش رویشان است(امتحان).
این آیات دارد به ما جهان بینی می دهد،انتظار ما در این دنیا که چه جوری هست قوانین کتاب های خدا،قوانین این دنیا و سنّت های الهی.این آیات چشممان را باز میکند که انتظارمان بنابر واقعیت باشد.
پس آنهایی که خداوند هدایتشان داد (از بین کسانی که اختلاف کردند) هم گمان نکنند که تمام شد دیگه راهِ درست را پیدا کردند و حالا دیگر اهل بهشتند.
بأساء: رنج ها و مشکلات بیرونی مثل فقر،جنگ..
ضَّرَّاء: رنج های بدنی مثل بیماری و رنجوری..
زُلزلوا: به زلزله افتادند،تکان خوردند و به تکاپو افتادند،آنقدر در مصیبت و رنج افتادند آن هم به مدت طولانی
در یک قدمی ناامیدی از همه چیز،و در یک قدمی تلف شدن و نابود شدن ،حالا نصرت الله میرسد:جهان بینی،جهان این است.کسانی که اینها را نمیدانند از خدا زده میشوند،از دین زده میشوند.قرآن به ما میگوید شما در همچین موقعیت و جهانی دارید زندگی میکنید.
《يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ》(بقرة/۲۱۵)
از تو میپرسند که چه چیزی انفاق بکنند؟ بگو هر آنچه که انفاق بکنید از خیر(هر چیز با ارزش و خوب)،از آن چیزهای خیری که انفاق میکنید برای پدر و مادرتان باشد، برای قوم و خویشانتان باشد(خواهر، برادر تا برسه به قوم و خویش دورتر مثلاً دختری مجرّده و برادرش کمکش میکنه، پدرش کمکش میکنه، بیوه زن هست، یتیمی هست، خواهرزاده، برادرزاده هر گونه خیری که میتوانید کمکش بکنید) بعد به ایتام و بینوایان و در راه مانده ها و هر عمل خیری که انجام بدید خدا به تمام آنها آگاه است. (کلمه “خیر” را باز میکند که خیر فقط پول نیست، مهربانی هم خیر است، توجّه هم خیر است، دلداری هم خیر است)