سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120

سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129

سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109

سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111

سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128

سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111

سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۳۳ / جزء ۲ / آیه ۲۱۱ الی ۲۱۵
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی تلاوت این صفحه

صفحه ۳۳

سَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَمْ آتَيْنَاهُم مِّنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ وَمَن يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ  (بقرة/۲۱۱

 از بنی اسرائیل بپرس که چه‌قدر از نشانه‌های روشن برایشان آمده است و کسی که نعمت الله را تبدیل کند و جا به جا کند، بعد از اینکه به سراغش آمد، پس قطعاً که الله شدید العقاب است.

در طول دین‌داری بنی اسرائیل، الله خیلی نشانه‌ها به آنان داده و الان به جای شکرانه آن نعمت‌ها و به جای اینکه ایمان بیاورند به مسیر کفر و ناسپاسی می‌روند، حالا از ایشان بپرس که چه‌قدر برایشان نشانه آمده؟ اما جواب آن همه لطف و نشانه‌ها و معجزات الله در زندگی‌شان‌، جواب‌شان به جای شکر ناسپاسی شده است‌. الله نشانه‌هایی که بندگانش می‌دهد از آنطرف انتظار هم دارد که بندگانش سپاسگزاری کنند و قدردان باشند، اگر نشدند الله شدیدالعقاب است.

《زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ اتَّقَواْ فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشَاء بِغَيْرِ حِسَابٍ》(بقرة/۲۱۲)

تزیین داده شده و مزین شده برای کسانی که کافرند زندگی دنیا و مسخره می‌کنند کسانی را که ایمان آورده اند؛ ولی کسانی که با تقوا هستند روز قیامت بالاتر از آنها حضور دارند و الله به هر کس بخواهد بدون حساب رزق و روزی می‌دهد.

در دنیا آنقدر زر و زیور و زینت‌ها هست و کافرها چسبیده‌اند به همان زر و زیور دنیا و کسانی را که خودشان را محروم کرده‌اند یا از نظر امکانات و وضعیت در سطح پایین‌تر هستند مسخره می‌کنند ولی در روز قیامت کسانی که باتقوا هستند، موقعیتی و امتیازی برتر از همین کافرها دارند و الله به هر  کس بخواهد بدون حساب رزق و روزی می‌دهد پس در همین دنیا هم امکانش هست کسانی که باتقوا هستند الله بهشون روزی بده و از مسخره آنان دربیان و اگر هم نداد در روز قیامت خداوند روزی بی پایان نصیب اهل تقوا می‌کند.

ما باید سعی کنیم آیاتی که می‌خوانیم آنها را در زندگیمان ببینیم؛ یعنی آیات برای خودشان حرف دارند، ما بفهمیم حرفِ این آیه الآن چیست؟ این جزو مرام ما باشد وقتی داریم قرآن می‌خوانیم و مسأله بسیار مهمی است.

بله کسانی که کافرند دنیا برایشان کافی است، آنقدر برای خوشبختی معادله‌هایی دارند، قوانینی دارند و دنبال برآورده کردن آن معادله‌ها هستند تا به خوشبختی برسند و کُلِّ تلاش‌شان این است و بعد آن می‌شود سطح خوشبختی و از کسانی که از آن سطح پایین‌تر هستند مسخره می‌کنند، وجود دارد یا نه؟ بله خیلی وجود دارد که مسخره می‌کنند از کسانی که مثلاً از راحتی خودشان صرف نظر کرده اند با حجاب هستند، از راحتی خودشان صرف نظر کرده اند روزه می‌گیرند، نماز می‌خوانند، پایبند یکسری مسائل هستند که خدا به آنها گفته، روز قیامت معلوم می‌شود چه کسی در خوشبختی واقعی قرار دارد؛ یعنی دلداری می‌دهد به مؤمنان که تحت تاثیر صحبت‌ها و مسخره آنان نباشند.

《كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ الَّذِينَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَن يَشَاء إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ》(بقرة/۲۱۳)

مردم یک امّت بودند پس الله نبییّین را مبعوث کرد که بشارت دهندگان و انذار دهندگان بودند و الله همراه‌شان کتاب را هم به حق نازل کرد تا بین مردم قضاوت کند در مسائلی که با هم اختلاف داشتند(تا کتاب واضح برایشان بیان کند) و اختلاف نکردند مگر کسانی که به خودشان این کتاب داده شده بعد از اینکه دلیل های روشن برایشان آمد از روی حسادت و طغیان و زیاده خواهی،پس الله هدایت داد کسانی را که واقعاً ایمان آوردند،به آنچه که در آن اختلاف کردند از حق،به اذن خودش،و الله هر کس را بخواهد به صراط مستقیم(راه استوار) هدایت می‌کند.

تاریخ بشر و تاریخ ارسال پیامبران در این آیه برایمان توضیح میدهد: همه مردم در اینکه از پیغمبران و کتاب آسمانی محروم بودند ،همه در یک صف بودند،در کفر همه با هم مشترک بودند مثلاً قوم نوح در نظر بگیرید همه مردم یکدست کافر و یک سطح زندگی تقریباً مثل هم ،قوم عاد،قوم ثمود،…بعد الله ‌پیامبران را فرستاد، پیامبر نوح آمد،ثمود،صالح،هود،…حتی خود رسول الله، که آن پیامبران مژده می‌دادند به آنهایی که دعوتشان را اجابت می‌کنند و انذار و هشدار می‌دادند کسانی که اجابت نمی‌کنند.

و الله همراه خیلی از پیامبران کتاب را هم به حق نازل کرد و در دسترس مردم قرار داد.

کتاب آمده،کتاب را پذیرفته اند،ایمان هم آورده اند، همان کسانی که بهشان کتاب داده شده،بعد اینکه دلیل های روشن از معجزات مشاهده کردند،همان افراد که حالا باید قدردان و سپاسگزار الله باشند برای کتاب و برای پیامبر، خودشان به جان هم می افتند و در کتاب شروع می‌کنند به اختلاف(از روی حسادت و طغیان و زیاده خواهی).

در آیه ۲۱۱ هم خداوند فرمود: 《كَمْ آتَيْنَاهُم مِّنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ 》،”آیات بیّنات” جمعِ “آية بيّنة” است،حالا آنها تبدیل نعمت الله میکنند نمونه اش را بیان می‌کند.هر کسی می‌خواهد منفعتش،موقعیتش و شهرتش بهتر و بالاتر برود،بر سر کتاب اختلاف می‌کنند.

همان چند دستگی که درون یک دین اتفاق افتاده بود همانطور که درون دین مسیحیّت اتفاق افتاد،درون دین یهودیّت ،حتّی درون دین اسلام هم فرقه هایی آمدند و اختلاف کردند در مورد کتاب(قرآن)،حرفهایی زدند که رویا است…کلام محمّد است…فقط برای عرب هست…از بین همان اقوام هم الله کسانی که واقعاً مؤمن باشند آنها را هدایت می‌دهد و راه درست را جلوی پایشان می‌گذارد.کسانی که صادق هستند ،بَغى ندارند،زیاده خواه و حسود نیستند،الله آنها را هدایت می‌دهد به اذن خودش.

《أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ》(بقرة/۲۱۴)

آیا گمان کرده اید که شما به بهشت داخل میشوید (به همین سادگی) در حالیکه هنوز نیامده به سراغ شما آن مسائلی که برای قبل از شما برایشان بوجود آمد؟بهشان رسید سختی ها و مشکلات فراوان،رنج ها و گرفتاری ها،تا جاییکه رسول و کسانی که با ایشان بودند از مؤمنان می‌گفتند پس کی نصرت الله می آید؟ حالا بفهمید که نصرت الله نزدیک است.

هنوز شما در آن امتحانات قرار نگرفتین که امّت های قبل قرار گرفتند،شما می‌خواهید به همین سادگی به بهشت داخل شوید؟

پس یکی شد “هدایت” بعد از اینکه مردم یک امّت بودند بر کفر،بعد اختلاف در کتاب و “هدایت دوم” ،حالا اون دسته اصلِ کاری که بر هدایت هستند انتظار دارند که به بهشت بروند ولی باز هم یک مسأله دیگر پیش رویشان است(امتحان).

این آیات دارد به ما جهان بینی می دهد،انتظار ما در این دنیا که چه جوری هست قوانین کتاب های خدا،قوانین این دنیا و سنّت های الهی.این آیات چشممان را باز می‌کند که انتظارمان بنابر واقعیت باشد.

پس آنهایی که خداوند هدایتشان داد (از بین کسانی که اختلاف کردند) هم گمان نکنند که تمام شد دیگه راهِ درست را پیدا کردند و حالا دیگر اهل بهشتند.

بأساء: رنج ها و مشکلات بیرونی مثل فقر،جنگ..

ضَّرَّاء: رنج های بدنی مثل بیماری و رنجوری..

زُلزلوا: به زلزله افتادند،تکان خوردند و به تکاپو افتادند،آنقدر در مصیبت و رنج افتادند آن هم به مدت طولانی

در یک قدمی ناامیدی از همه چیز،و در یک قدمی تلف شدن و نابود شدن ،حالا نصرت الله می‌رسد:جهان بینی،جهان این است.کسانی که اینها را نمی‌دانند از خدا زده میشوند،از دین زده میشوند.قرآن به ما می‌گوید شما در همچین موقعیت و جهانی دارید زندگی می‌کنید.

《يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ》(بقرة/۲۱۵)

از تو می‌پرسند که چه چیزی انفاق بکنند؟ بگو هر آنچه که انفاق بکنید از خیر(هر چیز با ارزش و خوب)،از آن چیزهای خیری که انفاق میکنید برای پدر و مادرتان باشد، برای قوم و خویشان‌تان باشد(خواهر، برادر تا برسه به قوم و خویش دورتر مثلاً دختری مجرّده و برادرش کمکش می‌کنه، پدرش کمکش می‌کنه، بیوه زن هست، یتیمی هست، خواهرزاده، برادرزاده هر گونه خیری که می‌توانید کمکش بکنید) بعد به ایتام و بینوایان و در راه مانده ها و هر عمل خیری که انجام بدید خدا به تمام آنها آگاه است. (کلمه “خیر” را باز می‌کند که خیر فقط پول نیست، مهربانی هم خیر است، توجّه هم خیر است، دلداری هم خیر است)