سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحات ۳۱
《الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْر يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ》 ﴿بقره/۱۹۷﴾
حج ماه هایی است معلوم در هر ماهی نمیشود حج انجام داد، ماههای حج معلوم است میشود: شوال، ذیقعده و اوایل ذی الحجه.
پس کسی که در آن حجی را قطعی کرد بر خودش واجب کرد که میخواهد حج برود، پس نه سخنان رکیک است و نه کارهای فاسقانه و نه جدال و ستیز، در حج هیچ کدام از آنها وجود ندارد؛ یعنی نباید وجود داشته باشد از صحبت های ناشایست.
زبانش را نباید آلوده بکند، نه کاری که گناه است نباید در ایام حج انجام بدهد.
هیچ نوع ظلمی، هیچ نوع ناحقی و هیچ نوع گناهی (فسوق) و نه هم میتواند در حج ستیز بکند، جر و بحث بکند، بگو مگو بکند با کسی، این کارها در حج وجود ندارد.
همین که حجش قطعی شد باید بفهمد که این ها را باید رعایت بکند، این جزء آداب حج است، واجبات حج است پس از اینجا بفهمیم که حالا چرا الله حج را گذاشته است، میخواهد آدم را تغییر بدهد از همین اول حج دارد هشدار میدهد که هدف از حج همین است، تو باید اصلاح کنی اخلاقت را، زبانت را، فکرت را و اصلا اولویتهای شخص را میخواهد تغییر بدهد،《وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ》و آنچه که از کارهای خیر انجام میدهید از هر کار خیری《 مِنْ خَيْرٍ》از هر خیری که شما انجام بدهید الله آن را میداند.
در راستای تغییر زبان، در راستای تغییر رفتار که دیگر نه با کسی جر و بحث بکند، آدمی که جر و بحثی بوده است نه عصبانی و پرخاش بکند، عصبانی نشود، آدمی که همیشه عصبانی بوده است پرخاشگر بوده، آدمی که در افکار گناه بوده است صحبت های گناه، صحبت های شهوت آلود《رَفَثَ》 در روزه هم به همین شکل بیان کرده است. از ایام روزه شما حق ندارید حتی، صحبتهای رکیک بکنید با همسرانتان، تا این اندازه خویشتن داری، تا شخص تمرین بکند که فکرش و زبانش عوض بشود؛ چون وقتی دارد زبانش را عوض میکند اینجور نیست که تحت فشار فکری است، فقط نمیگوید نه، فکرش هم دارد عوض میشود و از درون دارد تغییر میکند.
ایام حج به بزرگی هم به همین شکل دارد خودش را عوض میکند و این فشار میآید بر او. خیلی باید خویشنداری بکند تا از درون آرام بشود و این افکار شهوت آلود و این حرفها و گناهان و زورگویی و تمام این ها را رها بکند، می گوید حتی آن کسی که مثلا اعتیاد دارد به چیزی، سیگار میکشد یا چیز های دیگر، حالا ایام حج این ها را دیگر باید کاملا رها بکند چون این ها نقص وارد میکند در حج. میگوید شما تمام آن چیزهای خیری که انجام میدهید تا اینها را رعایت بکنید《يَعْلَمْهُ اللَّهُ》 الله آن ها را میداند، میفهمد که شما دارید تلاش میکنید و خدا وقتی که دارد آنها را میبیند و میداند قشنگ و به نحواحسن هم از شما تشکر میکند و به شما مزد و اجر میدهد، دارد انگیزه میدهد که این ها را الله دارد میبیند زحماتتان را.《وَتَزَوَّدُوا》 و برای خودتان توشه بگیرید که بهترین توشه تقواست، نمیگوید حالا که شما میخواهید حج بروید توکل کنید بروید برای خدا دارید حج میروید، همه چیزتان با من، میتوانست الله این را بگوید ولی نگفت.
گفت تمام اسباب را فراهم کنید، توشه بگیرید، مخارج همراه خودتان بردارید، اینها را انجام بدهید ولی بدانید که بهترین توشه که همه جا همراهتان است تقوا است. مراعات الله، در همه حال آن هم را فراموش نکنید که از همه مهمتر است《وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ》.( بقره/۱۹۷)
و من را لحاظ کنید همه جا تقوای من را داشته باشید، ای اهل خرد، ای خرد ورزان، ای باهوشان، تیزهوشان، شما من را همه جا ملاحظه کنید هرکسی که باهوش است. الله همهجا ملاحظه میکند و اگر الله را ملاحظه نکند آن شخص باهوش نیست، خرد ورز نیست.
《لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ》.(بقره/۱۹۸)
حالا قرار است شما توشه بگیرید امکان دارد یک نفر در مسیر حج، یک مقدار از توشه اش را جبران بکند، مخارج و هزینه حج را کار بکند در سفر همین سفر برایش درآمد داشته باشد، جواب میدهد که 《لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ》 گناهی بر شما نیست که روزیای را از جانب پروردگارتان جستجو کنید، تلاش کنید به دست بیاورید.
《فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ 》 پس هر گاه که سرازیر شدید از عرفات، اسم مکانی است صحرای عرفات، سرازیر شدید و رفتید کنار 《الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ 》(مُزدَلَفه) آنجا الله را فراوان ذکر بکنید یاد الله کنید با زبان و در قلبتان.
وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ (بقره/۱۹۸) و الله را یاد کنید همانطوری که به شما یاد داده است، همانطوری که به شما هدایت داده است و اگرچه قبل از آن شما از گمراهان بودید، بدون هدایت های الله، شما گمراه بودید به شکرانه این هدایت، الله را بسیار یاد کنید و اینها را به یاد خودتان بیاورید، این الطاف الله را.
《ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ 》(بقره/۱۹۹).
سپس سرازیر شوید از همان طرفی که مردم سرازیر میشوند و میروند شما همراه مردم بروید این قسمت، کار مردم و حاجیان از همان نزول قرآن، مردم کار درست را انجام میدادند، حالا دارد میفرماید که شما از همان طرف که مردم میروند، شما هم بروید.
همین کار درست است و دارد تایید میکند 《وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ》 از الله طلب استغفار کنید 《إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ》بدون شک که الله غفور و رحیم است.
《فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا 》(بقره/۲۰۰).
پس زمانی که مناسک حج شما به اتمام رسید، آنهایی که باید انجام میدادید انجام دادید و تمامش کردید مناسک را، الله را یاد کنید به مثل یاد کردنتان، پدرانتان و بلکه بیشتر از آن. چطوری شما نسبت به پدرانتان معرفت دارید، میشناسید، در یادتان است.
اگر قرار باشد جایی بگویید از پدرانتان، از فامیلتان، از خانوادهایتان، اگر قرار باشد که شما بگویید چهقدر شما مسلط هستیدپ و معرفت دارید نسبت به پدران و فامیل و خانوادههایتان، چهقدر میفهمید، روی همه چیز مسلط هستید.
همانطور الله را یاد کنید و آنقدر نسبت به معرفت الله، علم حاصل کنید، معرفت حاصل کنید به نسبت الله، به مثل اینکه معرفت دارید، به مثل پدرانتان الله را بیشتر از پدرانتان بشناسید و الله را یاد کنید مدام و در ذهنتان اینطور واضح و بارز و ظاهر باشد الله.
و الله شناس باشید بیشتر از اینکه پدرانتان را میشناسید و از آنها یاد میکنید.
《فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ》 (بقره/۲۰۰).
و از مردم کسانی هستند که میگویند《 رَبَّنَا》 پروردگارا! به ما در دنیا بده دنیا و دنیا و دنیا و دنیا
پول، ماشین و خانه، از اموال دنیا به ما بده.
اما در آخرت هیچ بهره ای ندارد اصلا آخرت جزء اولویتش نیست، جزء دغدغه اش نیست، الان حج آمده که اولویتها را عوض بکند به سمت ارزش.
عده ای از مردم اینگونه هستند اولویتشان.
《وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ》 (بقره/۲۰۱).
و از آنها کسانی هستند که میگویند پروردگارا! به ما در دنیا حسنه بده، در دنیا نیکی ها به ما بده. از دنیا، مسائل نیکش را، آنچه که به سمت آخرت و رضای خودت هست و در آخرت هم به ما نیکی بده، آنچه که به منفعتمان است و ما را از عذاب آتش نجات بده، اولویتشان این است. عده ای از مردم آن، عده ای از مردم این.
《أُولَئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ (بقره/۲۰۲).
اینها برایشان نصیبی است سهمی است از آنچه که به دست آوردند، زحمت کشیدند، تلاش کردند، آنها بهرهمند میشوند از این زحماتی که دارند میکشند برای تربیت خودشان، برای تغییر خودشان و الله سریع الحساب است، هم به نسبت آنها که دنیا و هم به نسبت اینها که دنیا و آخرت میخواهند. خداوند سریع الحساب است و خیلی زود آنها را به مزدشان میرساند.