سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه 30
«وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ۚ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّىٰ يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ ۖ فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ ۗ كَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ»(بقره/۱۹۱)
و با آنها بجنگید هر جا که یافتید آنها را(آنها جنگیدند و کشتند و در رفتند، اینجا به ایشان نرسیدید، اما هر جا که بر آنها تسلط پیدا کردید، آنها را یافتید، شما با آنها بجنگید، این طور نیست که بکش و در برو. هر جا بر آنها مسلط شدید، همان جا با آنها بجنگید. چون اینها دارند با شما میجنگند و خیلیها از شما را کشتند.) «وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ» و آنها را خارج بکنید، از همان جایی که شما را خارج کردند. (شهرتان را اشغال کردند، شهرتان را گرفتند. سرزمینتان را، شما آنها را از سرزمینتان بیرون بکنید.) «وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ» و فتنه از قتل هم بدتر است. (که شخص بیاید آرامش و آسایش مردم را در خطر بیندازد مردم را، اختیار و انتخاب را از مردم بگیرد و امنیتشان را به مخاطره بیاندازد و مردم را به کفر و شرک بر بگرداند، نگذارد مردم مسلمان باشند، این فتنه است، تمام اینها فتنه است. امنیت از مردم بگیرد حالا، کشتن بد است ولو همان کافر، اما فتنه از کشتن بدتر است، شدیدتر است، خطرش بیشتر است، دنیا و آخرت مردم را نابود میکند، در دنیا آزادی و اختیار را از مردم میگیرد، آخرت هم که دیگر، مردم را به جهنم میبرد، چون آنها را به کفر و شرک برگردانده است پس فتنه از قتل بدتر است به همین دلیل شما بکشید، بجنگید که این فتنه از سر مردم برداشته شود، مردم در دنیا آسایش داشته باشند، حق انتخاب داشته باشند.)«وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّىٰ يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ» و شما با آنها کنار مسجد الحرام نجنگید، در آنجا با آنها نجنگید، تا زمانی که آنها همان جا هم دارند با شما میجنگند.«فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ» اگر در همان جا مسجدالحرام، داخل مکه، در همان جا با شما جنگیدند، حالا دیگر اجازه دارید با آنها بجنگید. (درست است که آنجا منطقه خاصی است و منطقه حرم است منتها اگر کفار آنجا هم با شما جنگیدند دیگر شما اجازهٔ جنگیدن با آنها را دارید ولو که در مسجدالحرام باشد. «فَاقْتُلُوهُمْ») «كَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ» که اینچنین است جزای کافران.(باید حقشان کف دستشان گذاشته شود، باید جوابشان داده شود، به همین سادگی نیست که بیایند قلدری در بیاورند، عربده بکشند، بُکشند و در بروند و هیچ کسی کاری به کارشان نداشته باشد باید این ها مجازات کارشان را ببینند و جزای کافرین همین است.)
«فَإِنِ انتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ»(بقره/۱۹۲)
اگر دست کشیدند (با این وجود که کافرانه دارند میجنگند، منتها اگر از کفرشان و جنگشان دست بر داشتند) که الله غفور رحیم است. (دیگر کاری با آنها ندارد، بخواهند به سمت اسلام بیایند هم الله گناهان قبلشان را همش میبخشد چون الله غفور و رحیم است.)
«وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ ۖ فَإِنِ انتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ»(بقره/ ۱۹۳)
و با آنها بجنگید تا اینکه هیچ فتنهای باقی نماند و دین برای الله باشد. (تا آنجا با آنها بجنگید، اینهایی که دارند میجنگند، آسایش را بههم زدند، امنیت را بههم زدند مردم نه امنیت دینی، نه امنیت جانی، نه حق انتخاب و نه اختیار دارند، بجنگید تا هیچگونه از این فتنهها دیگر باقی نماند. مردم آزاد بشوند و دین برای الله باشد، همین دین مال الله است؛ همین که مردم اختیار داشته باشند و آزادی داشته باشند که به سمت دین اسلام بیایند تا به این مرحله رسیدن، با آنها بجنگید.)«فَإِنِ انتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ» اما اگر آنها دست کشیدند، عقب نشینی کردند پس جز بر ظالمان دیگر حق عدوان و تعدی وجود ندارد.(اگر تک و توکی بعد از اینکه دست کشیدند آمدند و نقض کردند این امنیت را، حالا همان ظالمان، آنها اشکال ندارد بر ایشان تعدی شود، چون دوباره دارند امنیت را به هم میزنند ولی اگر بالمجموع دست کشیدند از این کار کسی حق تعدی بر آنها ندارد، حق کشتنشان را ندارد.)
«الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ»(بقره/۱۹۴)
ماه حرام در مقابل ماه حرام. (آنجا گفت: مسجدالحرام؛ یعنی اسم مکان هست. مکه: مسجدالحرام که داخل مکه هست و اینجا زمانِ. شهر: ماهِ، ماه حرام، مکان و زمان. یک وقتی امکان دارد که آنها در مسجدالحرام نمیجنگند ولی در شهرالحرام میجنگند؛ یعنی ماههای حرام ذیالقعده، ذیالحجه، محرم و رجب. در ماههای حرام که به صورت ویژه جنگیدن حرام شده، ممنوع شده آنها میآیند، ماه حرام را حرمت شکنی میکنند در ماه حرام شروع میکنند به جنگیدن با شما، میگوید اگر در ماه حرام جنگیدند ماه حرام، در مقابل ماه حرام. شما در همان ماه حرام حق دارید با آنها بجنگید، این اجازه به شما داده شد، الله الان دارد میگوید.) و این حرمت شکنیها قصاص دارد. (اینها باید تلافی شود، اینها باید تنبیه شوند، اینها که دارند حرمتها را میشکنند به همین سادگی نیست اقتدار باید داشت، سست و تنبل و بی حال و مظلوم و بدبخت و فلاکت زده که دین نیست، باید جدی و قوی بود در دنیا، باید ظاهر شد، این حرمت شکنیها قصاص دارد، جواب دارد.)«فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ» پس کسی که بر شماها تعدی کرد.( دست درازی کرد، به حق و حقوق شما، دست درازی کرد) شما هم به قد همان، به مثل همان که تعدی کردند، شما هم در حقشان میتوانید تعدی بکنید.(در همان اندازه البته، فقط در همان اندازه:«بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ») «وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» و تقوای الله را داشته باشید که بیش از اندازه دیگر، بیش از مقداری که آنها تعدی کردند دیگر شما بیش از آن تعدی نکنید.(یکی زد، یکی. درست هست که میخواهید، دوتا، سهتا، دهتا بزنید ولی فقط به همان یک دانه اجازه دارید و تقوای الله را داشته باشید، نگاه به حرص و جوش درونتان نکنید که دوست دارید الان به قول معروف، له و لوردش بکنید، شما تقوای الله را داشته باشید به همان اندازه شما حق دارید که حقتان را بگیرید)«وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» و بدانید که الله همراه با آدمهای با تقوا است. (همان اندازه و حتی چه بسا یک وقتی کمتر الله با انسانهای با تقوا است)
«وَأَنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين»َ(بقره/۱۹۵)
و در راه الله انفاق کنید.(خرج کنید، بخیلی نکنید، اینها دارند میجگند. جنگ گرم: تسلیحات گرم، یا میجنگند، جنگ نرم: جنگهای فرهنگی. خوب شما در راه الله برای تقویت و قوت جامعه مسلمانها انفاق بکنید و با دستان خودتان، خودتان را به هلاکت نیندازید. این یکی بخیلی کند، اون یکی بخیلی بکنید، از نظر اقتصادی با همدیگر همکاری نکنید بعد به خاطر ضعف اقتصادی، در ضعف باقی بمانید، هم از نظر اقتصادی، هم از نظر فرهنگی، هم از نظر تجهیزات و ابزار جنگی در ضعف باقی بمانید، حاضر نشوید برای تقویت و ابزار جنگی و فرهنگی خرج بکنید و بعد به این شکل آنها بر شما یورش ببرند و شما را به هلاکت برسانند، جوانانتان را یا به قتل برسانند، یا آنها را از دین منحرف بکنند، شما با این کار خودتان را به هلاکت نندازید، پس خرج بکنید در راه الله.)
«وَأَحْسِنُوا» نیکی کنید با صداقت که الله افراد نیکو کار را دوست دارد.«إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين»َ
(شما وارد این عرصهها شوید که الله این افراد را دوست دارد)
«وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ ۚ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۖ وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ ۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ ۚ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۚ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ ۗ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ۗ ذَٰلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ»(بقره/۱۹۶)
و حج و عمره را برای الله به اتمام برسانید.(حج و عمره را برای الله به اتمام برسانید، به کمال برسانید)«فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ» پس اگر نگهداشته شدید.(اجازه ندادند در مسیری که دارید میروید بهسمت حج، یا بهسمت عمره. در مسیر شما را بازداشتند، جلوتان را گرفتند، به هر دلیل در آنجا، حالا که شما نمیتوانید بروید حج یا عمره، حالا کار بکنید؟ قرآن هست دیگر باید تکلیف همه چیز را مشخص بکند) در آن صورت هر آنچه از قربانی که برایتان میسر است انجام بدهید، قربانی بکنید.«وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ» و سرتان را نتراشید تا زمانی که آن قربانی به محلش برسد.(چون اول احرام میبندند، بعد میروند نیت حج یا عمره انجام شد، بعد میروند در وسط راه باز داشته میشوند بعد، الان خودشان برگردند، باید خودشان را حلال بکنند، از احرام در بیایند و آخرین عمل که خودشان را از احرام در میآورند، این است که موهایشان را بتراشند، یا خانمها یک ذره کوتاه کنند، شما برای اینکه خودتان را حلال کنید با این کار، چهکار بکنید؟ شما قربانیتان را انجام بدهید، موهایتان را هم نتراشید، کوتاه نکنید، تا زمانی که آن قربانی، حیوان قربانی در محل خودش قربانی بشود. اول خبر بگیرید، مطمئن باشید که قربانی شده، یا حداقل تخمینتان این است که الان قربانی شده، حالا بعد از احرام میتوانید بیرون بیایید؛ مثلا تماس میگیرید با شخصی که آنجا برایتان حیوانی را در مکه قربانی بکند. قربانی که انجام شد حالا میتوانید سرتان را، مویتان را کوتاه بکنید و از احرام بیرون بیایید «وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ») «فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُك» اما از شما اگر کسی مریض باشد، نمیتواند صبر کند تا حیوان قربانی به آنجا برسد، به مکه برسد. کسی که مریض باشد، یا کسی که مشکل در سرش باشد، باید موهایش را بتراشد. (مثلا: بیماریی گرفته است. آن شخص اشکال ندارد، لازم نیست که تلف شود) آن شخص فدیه بدهد. ( روزه بگیرد، یا روزه یا صدقه بدهد، حالا آن موقع یا بعدا، هر موقع که توانست) روزه بگیرد، صدقه بدهد، یا قربانی را انجام بدهد. (حالا دیگر نیازی نیست تا آن موقع صبر کند، سرش را همان موقع زود میتراشد و بر میگردد خانهاش)«فَإِذَا أَمِنتُمْ» اما اگر راه به رویتان باز شد، امنیتتان تامین شد(و میتوانید بروید الان برای حج و عمره) «فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ» اگر امنیتان تامین هست، حالا کسی که میخواهد تمتع کند عمره را به سوی حج. (یعنی در یک سفر هم عمره را بجا بیاورد هم حج را بجا بیاورد، استفاده بکند، بهره وری بکند، از عمره به سوی حج هر دوتا را در یک سفر انجام بدهد؛ چون بعضیها فقط برای عمره میروند و بر میگردند، بعضیها فقط برای حج میروند و بر میگردند، بعضی ها برای حج و عمره میروند با یک سفر، حج تمتع. حالا اگر کسی میخواهد حج تمتع بکند، عمره و حج را در یک سفر انجام بدهد، این شخص اشکال ندارد اینکار را انجام بدهد، این اصل نیست. اصل: «وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ » هر کدام جدا جدا به کمال برساند اما اگر کسی این کار را انجام بدهد، اشکالی ندارد) «فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ» میتواند حیوان قربانی را هر آنچه که از دستش بر میآید قربانی بکند. (فقط این کار را به عنوان کفاره باید انجام بدهد و این حیوانهای قربانی که دیگر برای فقرا، برای ضعفا، در نهایت هم به نفع آنها دارد تمام میشود)«فَمَن لَّمْ يَجِدْ» کسی که حیوان قربانی را نتوانست قربانی بکند آنجا، از عهدهاش بر نمیآمد. («فَمَن لَّمْ يَجِدْ» نیافت)«فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ» پس روزه بگیرد، سه روز در همان ایام حج و هفت روز وقتی که برگشت به خانهاش. «تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَة» این شد ده روز کامل. (حج تمتع انجام میدهد ده روز، روزه میگیرد. سه تا آنجا، هفت تا وقتی که برگشت)«ذَٰلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِِ» این حکم که حج تمتع میتوانید انجام بدهید، فقط برای کسی هست که اهلش حاضر در مسجدالحرام نیست.(کسی که ساکنِ مکه نیست، اطراف مسجدالحرام نیست. کسی که ساکنِ آنجا هست این حکم را نمیتواند انجام بدهد هر بار، در هرسفر، در هر کدام یکی را فقط انجام میدهد یا حج یا عمره را. این برای کسی است که اهلش حاضر در مسجدالحرام نیست) «وَاتَّقُوا اللَّه» و تقوای الله را داشته باشید (همه این مسائل را ملاحظه بکنید، رعایت بکنید)«وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ» و بدانید که الله شدیدالعقاب است.(از اینها دیگر تعدی نکنید این احکام الله را به نحو احسن پاش وایسید و انجامش بدهید)