سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۲۹
«أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ ۗ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ ۖ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ ۚ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ ۚ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ» (بقره /۱۸۷)
حلال شد برای شما در شبهای روزه، نزدیکی و مقاربت با همسرانتان. ( یا صحبتهای عادی زن و شوهری با هم در شبهای روزه بر شما حلال شد؛ یعنی قبلش حلال نبوده که شبی که قرارِ فرداش روزه بگیرند، زن و شوهر با همدیگر مقاربت داشته باشند و حتی صحبت و کنایه از این مسائلی که راحت بین زن و شوهر بیان میشود از مسائل زن و شوهری، تا آن موقع حلال نبوده و الان الله میگوید که این مسائل برایتان حلال شد در شبهای روزه) آنها برای شما لباسی هستند. (انگار پیراهنن، آبروی شما هستند و شما هم لباسی برای آنها هستید اینقدر شما به همدیگر نیازمند هستید، برای حفظ عفت و پاکدامنیتان، برای حفظ روحیهتان و مسائل مورد نیاز روحی و جسمی و همهٔ مورد نیاز یک انسان شما اینطور برای همدیگر هستید به مثل یک پیراهن، به مثل یک لباس) «عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ» الله دانست که شما قبلا به خودتان خیانت میکردید.(با وجود اینکه حلال نبود، شما منتها در شبهای روزه آن حرفهای عادی زناشویی که حلال نبود یا از عمل زناشویی شما خیانت میکردید و مرتکبش میشدید، تعدادی از شما. خدا این را میدانست.) «فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ» خدا از شما گذشت، شما را بخشید و شما را مورد عفو قرار داد. «فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ» پس از اکنون شما با آنها نزدیکی داشته باشید و آنچه که الله برایتان نوشته را حاصل بکنید. (بهدست بیاورید از مسائل زن و شوهری، از لذتهای زن و شوهری، از آن صحبتها، از فرزندی که خدا نصیبتان بکند، از آرامش روحی و روانی و همه اینها که الله برایتان نوشته، الله برایتان قرار داده این مسائل، اینها را استفاده بکنید، برایتان حلال شده) «وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْر» و بخورید و بنوشید در شبهای روزه تا زمانی که ریسمان سفید از ریسمان سیاه مشخص شود از فجر. (یعنی روشنایی مشخص شود از دل تاریکی؛ یعنی الان معلوم شد که فجر شد داره روز میشود، تا آن زمان اشکال ندارد شما بخورید و بنوشید و باهمسرانتان نزدیکی داشته باشید این اجازه را دارید) «ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ» همین که فجر شد روزه را شروع کنید و به اتمام برسانید روزه را تا شب که خورشید غروب میکند، شب شروع میشود.«وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ» و با آنها مباشرت و نزدیکی نداشته باشید در حالی که شما در مساجد اعتکافید، اگر در مسجد قرار دارید همان شبهای روزه هم اجازه ندارید، در حالی که در مسجد حضور دارید با همسرانتان این مسائل داشته باشید.«تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا» اینها حد و حدود اللهاند به آن نزدیک نشوید.(تمام مسائلی که در آیه بیان شد برای شکستن آنها به آنها نزدیک نشوید؛ یعنی حد و حدود خداست که شما روزه بگیرید، حد و حدود خداست که شما روزه را تا غروب به اتمام برسانید و در روز از آن کارها پرهیز کنید پس آنها را به هیچ عنوان به آن نزدیک نشوید که حرمت شکنی بکنید و از آنها تعدی بکنید)«كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»این گونه واضح میکند، روشن میکند الله آیاتش را برای مردم، تا که راه تقوا را پیدا بکنند و به تقوا برسند.(چقدر واضح بیان شد، همهچیز را گفت: اینچنین الله آیاتش را واضح بیان میکند. کسی نگوید که من نفهمیدم.)
«وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ»(بقره/ ۱۸۸)
و شما اموالتان را بین خودتان به باطل نخورید.(اموال دارید، اموال خودتان را صرف باطل نکنید مثلا در این که با اموالتان، مثلا صرف مشروب، مواد، گناهان دیگر، اموالتان را صرف انجام گناه یا برای بدست آوردن گناه یا موقعیت گناه، اموالتان را صرف اینها نکنید) و اموال دیگران را هم به باطل نخورید.(با حاشا کردن، با مال آنها را گرفتن، با دزدی، با غصب، با پرداخت نکردن، که ارزش مالشان از بین برود و به این شکل اموالشان را بخورید، به هر نحوی شما اموال خودتان و دیگران را به باطل نخورید.)«وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ» و شما اموال را به سوی حکام نکشانید که بخورید گروهی از شما، گروهی از اموال مردم به گناه در حالی که میدانید.(یا اموالتان را به سوی حکام نکشانید؛ الان یه بحثی مثلا روی یک ملکی، الان اختلاف نظر وجود دارد، میداند که مال آن هست ولی میفهمد که طرف سند ندارد، میکشاند آن را به حکام، به قاضی، به دادگاه، که آن سند ندارد، تا با پشتوانه قانون آن زمین را بگیرد و بعد خودش از مثلا، دولت بخرد با قیمت ارزانتر، این کار را نکنید، میتوانید اینکار را انجام دهید یا اموالی که مال دیگران است، شما به باطل بخورید به این سبک که شما رشوه بدید، بروید پیش حکام، پیش قاضیان، بالاخره بگید و بخندید و هدیه ببرید و اینها و کمکم جلب اعتماد بکنید و اونی که سند ندارد ولی میدانید که حق خودش است به این شکل پیش حکام نکشانید که اموال مردم را به بخورید، در حالیکه میدانید آن حق خودش است، درست هست که سند ندارد، قبلا نبوده همچنین چیزهایی. ببنید آیات قرآن چقدر امروزی و چهقدر گویا و رسا صحبت میکند، الله را در لابلای قرآن بشناسیم. ترجمه قرآن میخوانید برای اینکه ایمان حاصل بکنیم، نه محض خواندن ترجمه قرآن برای این که بشناسیم دین اسلام چه چیزهایی را مد نظر قرار داده و میدانید که چهقدر هستند از فقرا دوتا ملکی هم که دارند به این شکل از دستشان گرفته میشود، الله میگوید این کار را انجام ندهید که گناه است و اموال مردم را دارید به گناه میخورید با سند سازی، جعل سند، جعل مدرک و با پشتوانه قدرت.)
«يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَن تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»(بقره/ ۱۸۹)
از تو در مورد هلال میپرسند؟ (ماه شب اول، تازه ماه متولد میشود، از تو در مورد این هلال میپرسند)خوب:«قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ» به آنها بگو این برای وقت شناسی است برای مردم و برای شناخت وقت حج است.(این ماه که دارد هلال میشود و بعد کمکم بزرگتر میشود، قرص میشود و دوباره تمام میشود و از نو هلال میشود، اینها برای وقت شناسی است برای مردم و چقدر از مردم دنیا الان بنابر ماه قمری دارند زندگی میکنند، تقویمشان بر اساس این است. سر ماه حقوق میگیرند، همان ماه که تمام شد و چقدر زمانها و وقتها آسان کرده، برای مردم همین ماه، پس از تو میپرسند در مورد این هلالها، بگو که برای مردم وقت را تعیین میکند، مردم وقت شناس میشوند و وقت حج را همین ماه تعیین میکند، برای اهمیت حج.) «وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَن تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى» و برّ، کمال نیکی این نیست که شما از پشت خانهها وارد بشوید (از پشت بام خانه؛ چون وقتی که مردم در حج بودن، در احرام بودند، خوب سرها برهنه هست (آقایون) سرها برهنه است و جایز نیست موقع احرام سر پوشیده باشد، و بعد حالا برای خودشان تفسیر میکردند که آره سر باید برهنه باشد، بین سر ما و آسمان نباید هیچ حائل و پردهای باشد، ما اگر بخواهیم وارد خانه بشویم این چهار چوب دروازه وقتی داریم وارد میشویم یک لحظه سر ما را میگیرد؛ یعنی مانع ایجاد میشود بین سر ما و آسمان به همین دلیل از پشت بام میرفتند که هیچ چیز سر آنها را نپوشاند، ولو یک ثانیه. فرمود: که تصور نکنید این کارتان، کار نیک و اعلایی است، این طور نیست، این تصور خودتان است حکم خدا این نیست. سرتان نپوشانید درست، اما این کار را انجام بدهید خودتان همچنین تفکری را ایجاد کردید. برّ، این نیست که شما از پشت خانهها از پشت بام خانهها وارد خانه بشوید. «وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ» برّ: کمال نیکی این است که شما راه تقوا را در پیش بگیرید، از خودتان چیزی اضافه نکنید، آن چیزی که الله به شما گفته را مد نظر قرار بدهید؛ این برّ است.«وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَاوَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» از خانهها، از طریق در به خانهها وارد شوید و تقوای الله را داشته باشید، همیشه الله را لحاظ کنید در زندگیتان تا به فلاح و رستگاری برسید.
«وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ»(بقره/ ۱۹۰)
و در راه الله قتال کنید، بجنگید، با کسانی که با شما میجنگند و تعدی نکنید که الله تجاوز کاران را دوست ندارد.(این اولین آیه است در مورد جنگ، بنابر ترتیب سورهها از اول قرآن. میگوید: شما بجنگید در راه الله و تعیین میکند با چه کسانی بجنگید. حالا ما از نگاه قرآن بفهمیم، جنگ چیست؟ چون به دین اسلام خیلی چیزها نسبت دادن که دین اسلام با همه جنگ دارد، با همه میخواهد بجنگد، باکافران، با کسانی که ذمی هستند، در عهد و پیمان هستند، با هر کس که مسلمان نیست، با همه سر جنگ دارند و با شمشیر و با کشتن مردم اسلام ترویج پیدا کرده و این حرفها. خوب ما داریم قرآن میخوانیم تا با قرآن شناسی، خدا و دین اسلام را بشناسیم حالا میگوید شما در راه الله بجنگید با کسانی که با شما میجنگند. دیگر نمیشود که آنها دارند با شما میجنگند و شما بایستید که به رگبارتان ببندد، شما باید با آنها بجنگید و از این حد تجاوز نکنید؛ یعنی اگر کسی با شما نمیجنگد، شما حق جنگیدن با آنها ندارید در همان صحنه جنگ، در همان شهری که جنگ است. منتها پیری وجود دارد، شخص پیری، کودک هست، زن هست که نمیجنگد، یک مرد هست ولی مریض است، روحانیشان هست، از همان دین و ملتی که دارند ولی نمیجنگد. هر کس در همان صحنه جنگ هست این «الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُم» نیست که، پس شما در آنجا هم حق کشتن اینها را ندارید و این تعدی به حساب میآید پیش الله و ظلم است و الله کسانی که تعدی میکنند و ظلم میکنند، دوست ندارد. این دارد، وقتی که جنگ در گرفت شخص میخواهد که بکشد، این خود خواستهٔ شخص است. الله دارد مانع میشود که اینها را نکش، وایسا حق کشتن اینها را نداری و فقط کسانی که دارند با شما میجنگند، با آنها حق دارید که بجنگید و آنها را بکشید، فقط با آنها.)