سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۲۳
الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَإِنَّ فَرِیقًا مِنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُونَ (بقره/۱۴۶)
کسانی که ما به آنها کتاب دادیم او را میشناسند همچنان که پسرانشان را میشناسند و قطعاً گروهی از آنها حق را کتمان میکنند در حالیکه میدانند، دارد از اینصحبت میکند که این قبله که آمده است حق است، پیامبری که این قبله را دستور داده و به آن رو شده، این پیامبر حق است، این کتاب حق است و بنی اسرائیل این را میفهمند، قشنگ تمام این قضایا را میشناسند و میفهمند، پیامبر را مثل بچههای خودشان میشناسند.
حالا خوب به این قضیه دقت کنیم تا متوجه شویم چه میخواهد بگوید و آیات چه کاری دارد میکند، ببینید وقتی یک نفر یک چیزی را بر جهان عرضه میکند خیلی مهم است که دو قشر آن را تایید کنند تا باقی مردم دنیا آن را بپذیرند، اول اهل فن، اهل تخصص همان چیزی که دارد ادعا میکند و دوم مردم همشهری و آشنایان خود او، آنهایی که با او زیستهاند، زندگی کردند، آیا این دو قشر آن را تایید میکنند یا نه، اگر تاییدش کردند مابقی مردم دنیا آن را میپذیدند، این مسئله ساده است شما تصور کنید بالفرض در بحث بیماری، کسی یا شرکتی ادعا کند واکسن آن را کشف کرده است، بعد اهل فن اگر تاییدش کردند و بعد سابقه آن شخص یا شرکت سابقه خوبی بود، دلسوزانه و برای خدمت مردم این را پذیرفته بودند مردم آنهایی که آشنایی دارند باقی مردم دنیا آن را میپذیرند، همه جیز به این شکل است و بحث طبابت و پزشکی به جسم مردم مربوط میشود در حالیکه دین و قرآن به روح و سرنوشت مردم بر میگردد که البته خیلی مهمتر از سایر قضایاست به همین خاطر این آیات دارد صحبت میکند که اهل فن میشناسند که این پیامبر مورد تایید است از چند آیه قبل و تا به حال دارد این صحبت را میکند که اهل فن و هیچ کس بهتر از یهود و نصارا در دنیا پیدا نمیشود که اهل این فن باشند، فنِ کتاب آسمانی، دانش کتاب آسمانی.
حالا دارد میفرماید آنهایی که ما به آنها کتاب دادیم که اهل فن هستند، خیلی خوب مثل بچههای خودشان این پیامبر را میشناسند، گروهی از آنها که کتمان میکنند، میدانند و کتمان میکنند و الله دارد این حرف را میزند که از درون قلب مردم اگاه است، میگوید آنها هم که کتمان میکنند، میفهمند و دارند کتمان میکنند، من دارم به شما میگویم شما چه کار دارید، الله است و از همه راستگو تر پس باور کنید که اهل فن همه این شخص را تایید کردند، اما در مورد اهل بلَد، اهل شهر حالا آیات جلوتر در موردش صحبت میکند که حالا مثلاً محمدالامین معرف حضور همگی هست، اهل شهر اینجوری پیامبر صلی الله علیه و آل و سلم مورد تاییدشان بوده است.
«الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِینَ» (بقره/۱۴۷)
حق از جانب پروردگار توست پس تو از شک کنندگان مباش، تحت تاثیر حرفهای دیگران قرار نگیر که حق را الله، پروردگارت و سازندهات دارد به تو یاد میدهد، این را فقط گوش کن و شک به دل راه مده.
«وَلِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهَا فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ أَیْنَمَا تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعًا إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» (بقره/۱۴۸)
«وَلِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهَا» و برای هر گروهی قبلهایست که به آن طرف رو میکند هُوَ مُوَلِّیهَا، هر گروهی، هر کسی، هر ملتی برای خودشان قبلهای دارند که به طرف آن رو میکنند، تکلیف این دین مشخص کرد که قبلهاش کعبه است مابقی به طرف قلبه خودشان رو میکنند، آنهایی که این کعبه را نپذیرفتند، پس شما چه کار کنید؟ فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ (بقره/ ۱۴۸)
از این قصیه عبور کنید، آنها اگر قبله شما را نپذیدفتند، بگذارید خودشان رو کنند منتها شما به سمت خیرات سبقت بگیرید، به خودتان سرعت دهید که به خیرات و کارهای اساسی در ایمان دست پیدا کنید. «أَیْنَمَا تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعًا»
شما هرجا که باشید الله شما را میآورد، جمعتان میکند، همه شما را میآورد. «إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» بدونشک که الله بر هر چیزی قادر است، پس شما مسئول کار خودتان باشید که باید پاسخگوی خدا باشید، خدا شما را جمع میکند.
«وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» (بقره/ ۱۴۹)
«وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ» و تو از هر جا خارج شدی چهرهات را به سمت مسجد الحرام بکن «وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ» و بدون شک که آن حق است از جانب پروردگارت. «وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» و الله اصلاً از کارهایی که انجام میدهید غافل نیست، بار دیگر دارد تایید میکند؛ یعنی آن زمانی که پیامبر صلی الله علیه و سلم برای او آرزو بود که الله اجازه دهد تا قبلهاش را کعبه قرار دهد، الان دارد میگوید تمام شد و به آرزویت رسیدی و دارد تکرار میکند تا این شیرینی به دل پیامبر صلی الله علیه و سلم و مومنان بنشیند که به آرزوی خود رسیدید و از امتحان پیروز و سربلند بیرون آمدید حالا رو به مسجدالحرام کنید هرجا که باشید و همین حق است از جانب پروردگارتان.
وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُمَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ لِئَلا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ إِلا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ» (بقره/۱۵۰)
«وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ» و شما از هرجا که خارج شدید چهرهات را به سمت مسجد الحرام کن. «وَحَیْثُمَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ» این فردی برای تو ای پیامبر و مابقی مردم هر جا که بودید چهرهتان را به سمت مسجد الحرام کنید. «لِئَلا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ إِلا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ» تا نباشد برای مردم علیه شما هیچ حجتی، هیچ حجتی باقی نماند، دلیلی علیه شما باقی نماند و برای همه اثبات شود که این دین شما حق است. در کتاب یهودیان قبلاً آمده بود که مومنان بنی اسرائیل رو به کعبه میکنند و کعبه را معظم میدانند. وقتی که عدهای از بنی اسرائیل که به پیامبر ایمان آورده بودند روی خود را به سمت کعبه میکنند دیگر برای همگان واضح میشود که چه قدر این پیامبر، این قبله و این کتاب حق است «إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ» مگر آنهایی که دانسته ظلم کردند از آنها، که چارهای برایشان نیست. «فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي» شما از آنها نترسید، و فقط از من بترسید «وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ» و تا نعمتم را بر شما به اتمام برسانم «وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ» و تا شما راه هدایت را پیدا کنید.
صفحه قبل و این صفحه چهار بار تکرار کرد که شما هر جا باشید رو به سمت مسجد الحرام کنید. دو چالش را باهم حل کرد:
یک چالش استدلالی که با دلیل و منطق با اهل کتاب صحبت میکند که آنها خوب میفهمند.
و هم چالش رفتاری و خشونتی که احتمالا انجام بدهند علیه تعویض قبله، که این جا میگوید از آنها نترسید. و با این سبک آیات که دارد بیان میکند، باز دو کار انجام میدهد:
یک کار این که ما در آن زمان نبودیم و آیات را برای ما آسان کرد، (رو کردن ما به قبله در امروز) آن زمان خیلی مصیبت تحمل کردند تا توانستند رو به کعبه کنند و عادی شود؛ چون آنان میگفتند بیت المقدس کعبه خیلی از انبیا بود و این پیغمبر از قبله انبیا رو چرخاند. این حرف خیلی سنگین بود و این آیات سنگ زیرین کعبه است که بعنوان قبله باشد و کل امت با همین آیاتی که با استدلال و محکم دارد بیان میشود، کعبه قبله مسلمین شد.
نکته دوم ظاهرا اون هجمهای که علیه کعبه هست، هنوز شروع نشده، از آیات بوی این میاد که هجمه قرار شروع بشه در زمان خودمان یا در آینده. هجمه در مورد شک و تردید که قبله از طرف یهودیان کدام باشد و این آیات مرتب و با ادبیات مختلف صحبت میکند که ما احساس میکنیم خبری هست و ما متوجه نیستیم، و جنگ و ستیز در مورد کعبه وجود دارد و برنامههایی شروع شده و ممکن شدید تر از این انجام شود.
«كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» (بقره/151)
«كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ» همانطور که ما در بین خودتان رسولی برایتان فرستادیم از جنس خودتان، آنجا فرمود: «وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ» نعمتم را بر شما به اتمام برسانم و هدایت شوید و برای این کار رسولی از جنس خودتان فرستادیم تا این کار به اتمام برسد و نعمت به اوج برسد. پیامبری که آیات ما را بر شما تلاوت میکند و شما را از ناپاکیها تزکیه میکند و شما را کتاب و حکمت آموزش میدهد، کتاب را در زندگی تان اجرا کنید. «وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» و چیزهایی به شما آموزش میدهد که اصلا قبل از آن نمیدانستید، خودمان هم منهای آن نمیدانستیم.
«فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ» (بقره/152)
«فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» پس من را یاد کنید، این نعمتهای من را به خاطر داشته باشید تا من هم به فکرتان باشم. «وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ» و شکر گذار من باشید، قدردان باشید با شکر گذاری این نعمتها و کفران نعمت نکنید با فاصله گرفتن از این نعمتهای خدا و هدایتهای الهی.
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» (بقره/153)
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» ای کسانی که ایمان آوردهاید، به وسیله صبر و نماز خواندن کمک بگیرید، اینها را برای رسیدن به کمال نعمتهای خدا در زندگی تان به کار ببندید که «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» بدون شک الله با صابران و همراهشان است.