سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۲۱
«وَقَالُوا کُونُوا هُودًا أَوْ نَصَارَى تَهْتَدُوا قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا وَمَا کَانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ» (بقره/۱۳۵)
و گفتند یهودی یا نصارانی شوید تا راه هدایت را پیدا کنید، بگو بلکه از ملت ابراهیم که حقیقتجو بود تبعیت میکنیم و از مشرکان نبود.
آیات معلوم است هنوز یهود و نصارى روی تعصب قومی و دینیشان میخواهند اسمها را پررنگ کنند، فقط یهودیان و فقط نصارا بر هدایتاند اگر میخواهید راه هدایت را پیدا کنید به آنها بگو ما از ملت ابراهیم تبعیت میکنیم که داستان او در صفحات قبل گذشت که چه قدر انسان بزرگواری بود ما اگر قرار است تبعیت کنیم از ملت و آیین ابراهیم تبعیت میکنیم، حقیقتجو بود، تعصب نداشت از مشرکان هم نبود.
«قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَالأسْبَاطِ وَمَا أُوتِیَ مُوسَى وَعِیسَى وَمَا أُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ» (بقره/۱۳۶)
بگوئید ما به الله ایمان داریم و به آنچه به سوی ما نازل شده و آنچه که نازل شده به سوی ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و نوادگان یعقوب، یوسف و برادرانش و نوههای یعقوب و به آنچه که به موسی و عیسی داده شده و آنچه که به پیامبران از جانب پروردگارشان داده شده و بین هیچکدام از آنها تبعیض قائل نیستیم و ما برای الله تسلیم شدگانیم.
بگوئید ما به الله ایمان داریم و به آنچه نازل شده به سوی ما، این دین، این قرآن و آنچه که نازل شده به سوی ابراهیم، ما دلمان بزرگ است و به همهی اینها ایمان داریم، آنچه که نازل شده به سوی ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و نوادگان یعقوب، یوسف و برادرانش و نوههای یعقوب و به آنچه که به موسی و عیسی داده شده کتاب تورات و انجیل که به همین یهود و نصارا داده شده، ما کتابهای شما را هم قبول داریم، «وَمَا أُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ» و آنچه که به پیامبران از جانب پروردگارشان داده شده، ما همهی آنها ایمان داریم، مجموعتاً قبولشان داریم.
«لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ» بین هیچکدام از آنها تبعیض قائل نیستیم، فرق نمیگذاریم و ما برای الله تسلیم شدگانیم، حرف ما این است شما اینگونه بگویید و به آن اقرار کنید.
«فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِی شِقَاقٍ فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» (بقره/۱۳۷)
پس اگر آنان به مثل همین که شما ایمان آوردید ایمان آوردند، راه هدایت را پیدا کردند ولی اگر پشت کردند پس آنها در یک شکافاند، پس الله تو را از آنها کفایت خواهد کرد و الله شنوای داناست.
«فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا» پس آنان به مثل همین که شما ایمان آوردید اگر ایمان آوردند حالا راه هدایت را پیدا کردند، نه فقط یهودی و نصرانی باشند که آنجا فرمود: تهتدوا و اینجا فرمود: فَقَدِ اهْتَدَوْا، راه هدایت را اگر میخواهند راهش یهودی بودن و نصرانی بودن نیست، راهش این است به مثل همین اگر ایمان آوردند حالا راه درست را یافتند. «وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِی شِقَاقٍ» ولی اگر پشت کردند، این قضیه را قبول نکردند پس آنها در یک شکافاند، از هدایت در یک فاصله دوری افتادند. «فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» پس الله تو را از آنها کفایت خواهد کرد، خدا تو را از آنها نجات خواهد داد و الله شنوای داناست، هر نقشهای، هر حرفی، هر مطلبی، الله کامل همه چیز را میداند و به همه چیز علم و آکاهی دارد و از تو درست و حسابی در مقابل انها مراقبت خواهد کرد.
«صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ (بقره/ ۱۳۸)
رنگ خدایی و کیست که از رنگ خدایی بهتر باشد، و ما برای خودش بندگانیم.
«صِبْغَةَ اللَّهِ» رنگ خدایی. «وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً» و کیست که از رنگ خدایی بهتر باشد، رنگ خدایی به خودتان بگیرید این چیزهایی که الله به شما گفته خودتان را به آن ملون کنید که از این رنگ بهتر نیست که الله برای شما انتخاب کرده این همه شرح صدر، این همه دل بزرگ، ین کارها و موارد را دنبال کنید که الله گفته و رنگ خدایی به خودتان بگیرید «وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ» و ما برای خودش بندگانیم.
«قُلْ أَتُحَاجُّونَنَا فِی اللَّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّکُمْ وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ» (بقره/۱۳۹)
بگو آیا شما در مورد الله جر و بحث میکنید؟ در حالیکه الله هم پروردگار ماست و هم پروردگار شماست، اعمال ما مال خودمان است، اعمال شما هممال خودتان است و ما مخلصان درگاه الله هستیم.
«قُلْ أَتُحَاجُّونَنَا فِی اللَّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّکُمْ» بگو آیا شما در مورد الله محاجّه میکنید، در مورد الله جر و بحث میکنید؟ در حالیکه الله هم پروردگار ماست و هم پروردگار شما، چهخبر است در مورد الله مگر جر و بحث دارد، ایمان به الله مگر جر و بحث دارد، ستیز و جنگ و بگو مگو دارد؟ پروردگار همه ما است. «وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ» اعمال ما مال خودمان است، اعمال شما هممال خودتان است و ما مخلصان درگاه الله هستیم، از خودمان هیچ چیزی نداریم، پاک، خالص برای خودش هستیم.
«أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَالأسْبَاطَ کَانُوا هُودًا أَوْ نَصَارَى قُلْ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» (بقره/۱۴۰)
آیا شما میگویید که ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب یهودی و نصرانی بودند؟ بگو شما بهتر میفهمید یا الله بهتر میفهمد؟ و کیست ظالمتر از کسی که شهادتی از جانب الله نزد اوست و آن را کتمان کند و الله اصلاً غافل نیست از آن کارهایی که شما انجام میدهید.
«أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَالأسْبَاطَ کَانُوا هُودًا أَوْ نَصَارَى» آیا شما میگویید که ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب یهودی و نصرانی بودند؟ شما این را میگویید؟ «قُلْ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ» بگو شما بهتر میفهمید یا الله بهتر میفهمد که آفریننده همه اینها و آفریننده همهی زمانهاست، کی بهتر میفهمد آنها یهودی و نصرانی نبودند آنها مسلمان بودند، تسلیم الله بودند. همانطوری که در صفحه قبل هم مفصل بیان کرده که گفتند ما مسلمانیم و فرزندانشان را نیز به اسلام توصیه میکردند، کی داناترست شما یا الله؟ «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ» و کیست ظالمتر از کسی که شهادتی از جانب الله نزد اوست و آن را کتمان کند، مطلب از جانب الله دارد، علمش را نیز دارد خدا به او یاد داده اما همان حقیقت را کتمان میکند، کیست ظالمتر از چنین آدمی؟ «وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» و الله اصلاً غافل نیست از آن کارهایی که شما انجام میدهید.
«تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا کَسَبَتْ وَلَکُمْ مَا کَسَبْتُمْ وَلا تُسْأَلُونَ عَمَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ» (بقره/۱۴۱)
اینها امتی بودند که دوران آنها سپری شد، هر کاری کردند برای خودشان بود و هر آنچه که شما انجام دهید برای خودتان است و از شما پرسش نمیشود از کارهایی که آنها انجام دادند.
«تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ» منتها اینها امتی بودند که گذشتند، دوران آنها سپری شد. «لَهَا مَا کَسَبَتْ» هر کاری کردند برای خودشان بود «وَلَکُمْ مَا کَسَبْتُمْ» و هر آنچه که شما انجام دهید برای خودتان است از خوبی آنها هیچ منفعتی به شما نمیرسد، هر چه شما خودتان را به آنها بچسبانید فقط به اسم که یهودی و نصرانی شوید آنها گذشتند، برای شما هیچ نفعی نخواهند داشت، شما مسئول خودتان هستید. «وَلا تُسْأَلُونَ عَمَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ» و شما پرسش نمیشوید، و از شما پرسش نمیشود از کارهایی که آنها انجام دادند.