سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:
صفحه ۱۳
«وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِمَاءَکُمْ وَلا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ» (بقره/۸۴)
و آن گاه که از شما عهد و پیمان محکم گرفتیم که خونهای یکدیگر را نریزید و همدیگر را از شهر بیرون نکنید آنگاه شما اقرار کردید و در حالی که الان هم گواهید.
باز یک صحنه دیگر که الله دارد میگوید ای بنی اسرائیل ما از شما دو تا پیمان محکم گرفتیم، اول: آدمهایتان را نکشید و آنها را از شهرشان آواره نکنید شما هم قبول کردید که این حکم را انجام دهید الان هم بعد از این همه قرن گذشته از روز اول، الان که دارید این قرآن را میخوانید خودتان نیز گواهید که این در کتاب مقدستان نوشته شده است.
«ثُمَّ أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَى تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ » (بقره/۸۵)
اما همین شما خودتان یکدیگر را میکشید، و گروهی از خودتان را از شهر خودشان آواره میکنید و بر علیه آنها با همدیگر پشتیبان میشوید، آن هم از روی گناه و تعدی در حق آنها، و اگر به نزد شما بیایند در حالیکه اسیر شدند شما فدیه میدهید، در حالیکه بر شما حرام شده بیرون راندنشان، عجب! شما به قسمتی از کتاب ایمان دارید ولی به قسمتی دیگر کافر میشوید؟ پس جزای کسی که همچین کاری را انجام دهد چیست جز گرفتاری و بیچارگی در زندگی دنیا و روز قیامت هم برمیگردند به بدترین عذابها و الله ذرهای هم از آنچه شما انجام میدهید غافل نیست.
«ثُمَّ أَنْتُمْ هَؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِیقًا مِنْکُمْ مِنْ دِیَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَیْهِمْ» اما همین شما خودتان یکدیگر را میکشید، افراد خودتان را میکشید و گروهی از خودتان را از شهر خودشان آواره میکنید بر علیه آنها با همدیگر پشتیبان میشوید، از همدیگر حمایت میکنید، دست به دست هم میدهید علیه آنها، آن هم از روی گناه و تعدی در حق آنها؛ یعنی کارتان درست نیست «و بِالإثْمِ»است گناه است، از روی عدالت هم نیست، از روی «الْعُدْوَانِ» و تعدی و ستم هست که این کار را میکنید و افراد خودتان را میکشید و گروهی از آنها را از شهر آواره میکنید، این بلا را سر همکیشهای خودتان در میآورید شما الان هم دارید همین کار را میکنید «ثُمَّ أَنْتُمْ هَؤُلاءِ، تَقْتُلُونَ» فعل مضارع، الان هم شما دارید این کارها را انجام میدهید. «وَإِنْ یَأْتُوکُمْ أُسَارَى تُفَادُوهُمْ» و اگر به نزد شما بیایند در حالیکه اسیر شدند شما فدیه میدهید، شما تلاش میکنید پولشان را پرداخت میکنید تا از اسارت در بیایند. «وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْرَاجُهُمْ» در حالیکه بر شما حرام شده بیرون راندنشان، آواره کردنشان بر شما حرام شده، در کل موضوع این است که الله بر بنی اسرائیل واجب کرده بود تا جمعشان را حفظ کنند چون حقیقت را میدانید که قدرت انسانها با جمع است و وقتی یک ملتی تشکیل میشود، وقتی دور هم جمع میشوند و با هم همبستگی دارند آن جمع نیرو میگیرد و خیلی کارها را میتواند انجام دهند، فردا حکم جهاد آمد آنها میتوانند این کار را انجام دهند و خیلی مسائل و احکام دین الله بر اساس جمع و جمعیت انجام میشود پس این جمعشدنشان و حفظ شدنشان خیلی مهم است، حالا الله دستور داده بود که شما حق ندارید به خودتان، به افراد خودتان آسیب بزنید، حق ندارید افراد خودتان را شهر آواره کنید، برای این قضیه که جمع یهود و جمع بنی اسرائیل و کلاً جمع دینداران یک جمع خوب و قوی تشکیل شود، این حکم، حالا آنها چهکار میکردند؟ نگاه میکردند جایی که به نفعشان نیست دوستی با آنها به نفعشان هست، دوستی با دشمن آنها، میرفتند قشنگ با دشمن آنها دوست میشدند و این افراد خودشان را با همدستی آنها میکشتند یا اینها را آواره میکردند یا با اینها میجنگیدند، نگاه میکردند کجا منفعتشان است، کجا منفعت قبیلهشان است، هر جا به نفعشان بود همان کار را انجام میدادند، به منفعت سیاسیشان هر جا بود، به منفعت فردیشان هر جا بود، این کارها را خیلی راحت انجام میدادند حالا یک وقتی افرادشان اسیر میشدند، می آمدند میگفتند همکاری کنید از اسارت در بیاییم، آنجا حس دینیشان گل میکرد میگفتند آره، باید کمک کنیم الله دستور داده که ما به فکر همکیشانمان باشیم، آنها را از اسارت نجات دهیم و در کل در خدمت آنها باشیم و به خاطر این حس دینی میآمدند آزادشان میکردند و چهقدر پولها خرج میکردند حالا الله میگوید شما اینجا به خاطر حس دینی این کار را انجام میدهید پس چرا انها را از روز اول از شهر بیرون میکردید، آنجا چرا حس دینی نداشتید؟ چون منفعتتان این نبود، چرا آن همه آدم را میکشتید چرا؟ چون متفعتتان این نبود و از نوع کشتنشان که در صفحه قبل خواندیم یک نمونه که فردی را کشته بودند و «وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِیهَا» و بعدش حالا امر به قربانی کردن یک گاو آمد داستان گاو هم و مربوط به قتل بود دوباره نمونه قتلشان در صفحه قبل ذکر شد.
«أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ» عجب! شما به قسمتی از کتاب ایمان دارید ولی به قسمتی دیگر کافر میشوید. «فَمَا جَزَاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنْکُمْ إِلا خِزْیٌ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا» پس جزای کسی که همچین کاری را انجام دهد چیست جز گرفتاری و بیچارگی در زندگی دنیا، «وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ» و روز قیامت هم برمیگردند، دچار میشوند به بدترین عذابها. «وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» و الله ذرهای هم از آنچه شما انجام میدهید غافل نیست همه کارهای شما را دارد میبیند، گرفتاری در دنیا که معلوم است جمعشان که متلاشی شد، نیروشان که معلوم است میریزد و قوم بدون قدرت و نیرو همیشه در دنیا گرفتارند روز قیامت که آنها تحت امر خدا چه مصیبتها و عذابهای میکشند، اصل داستان هم این قضیه که میگوید الان هم شما دارید این کار را انجام میدهید؛ یعنی یک کلام، اینها میگفتند اول ما بعد خدا.
اصل داستان هم این قضیه که میگوید: شما الان هم دارید این کار را انجام میدهید؛ یعنی یک کلام، اینها میگفتند: اول ما بعد خدا و البته خیلی از مسائل دیگر که وجود دارد؛ بحث خودگرایی، خودمحوری تا الان که این اخلاق وجود دارد و الله دارد میگوید: که ما شخصیت اینها را متوجه باشیم و اینگونه نباشیم، خودگرا نباشیم و البته اگر بخواهیم امروزی بگوییم خیلی از حرکتها وجود دارد؛ مانند اومانیسم، فمینیسم، لیبرالیسم، سکولاریسم و خیلی از اینها و همه اینها حرفشان یکی است؛ اول انسان بعد خدا اول منافع ما؛ سیاسی، فردی، اجتماعی بعد خدا. حالا این معنایش میشود
آیهی ۸۶:
«أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۖ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ» (بقره/۸۶)
اینها کسانی هستند که زندگی دنیا را به ازای آخرت خریدند و از عذاب آنها کم نمیشود و یاری هم داده نمیشوند.
اینها کسانی هستند که زندگی دنیا را به ازای آخرت خریدند (زندگی دنیا همین است؛ یعنی همین ما) آخرت را از دست دادند تحت هیچ شرایطی عذاب از آنها کم نمیشود و یاری هم داده نمیشوند.
«وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ ۖ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ۗ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ» (بقره/۸۷)
و یقینا که ما به موسی کتاب دادیم و از پشت سرش پیامبرانی ارسال کردیم و ما به عیسی بن مریم دلیلهای روشن بخشیدیم و آن را به وسیلهی روحالقدس تقویت کردیم، پس آیا هرگاه که پیامبری به سراغ شما آمد به آنچه که به منفعتتان نبود تکبر ورزیدید پس گروهی را تکذیب کردید و گروهی را دارید میکشید.
«وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ» و یقینا که ما به موسی کتاب دادیم و از پشت سرش پیامبرانی ارسال کردیم «وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ» و ما به عیسی بن مریم دلیلهای روشن بخشیدیم «وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ» و آن را به وسیلهی روحالقدس تقویت کردیم «أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ» پس آیا هرگاه که پیامبری به سراغ شما آمد به آنچه که باب میلتان نبود (به منفعتتان نبود) تکبر ورزیدید پس گروهی را تکذیب کردید و گروهی را دارید میکشید، همچنان دارید ادامه میدهید؛ یعنی هر زمان حکمی میآمد میسنجیدند به منفعتشان است یا نه، اگر نبود فورا تکذیب میکردند و الان بحث نزول قرآن است. اوایل سوره بقره و الان ایمان آوردن به قرآن به این دلیل که به منفعتشان نیست، مانند پیامبران دیگر دارند عمل میکنند و تکذیب و قتل.
«وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَل لَّعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَّا يُؤْمِنُونَ» (بقره/۸۸)
میگویند: دلهای ما در پوشش است بلکه الله آنها را بخاطر کفرشان لعنت و نفرین کرده پس کسانی که ایمان میآورند کم هستند.
و جواب چه میدهند؟
«وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ» میگویند: دلهای ما در پوشش است. ما میدانیم که کار درست چه است ما دین را شناختهایم، ما میدانیم خواستهی خدا چه است دیگر این حرفهای تو برای ما نفعی ندارد، ما دلهایمان دیگر از این چیزها بسته شده میدانیم که تو داری اشتباه میگویی، حرفهای تو دیگر در ما اثر ندارد، ما راه را بلد هستیم میدانیم به کدام سو داریم میرویم، کارهایمان درست است و از این چیزهایی که تو داری میگویی بر دلهایمان سرپوش گذاشته شده چیزی توی دل و ذهن ما جا نمیگیرد. حرفهای تو برای ما پوچ است، میدانیم که شما اشتباه میگویید. «بَل لَّعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَّا يُؤْمِنُونَ» بلکه الله آنها را بخاطر کفرشان لعنت و نفرین کرده، پس کسانی که ایمان میآورند کم هستند.