سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۱۳۰ / جزء ۷ / آیه ۱۹ الی ۲۷

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی   پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

صفحه ۱۳۰

«قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادَةً ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ شَهِيدٌ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ ۚ وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ ۚ أَئِنَّكُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ آلِهَةً أُخْرَىٰ ۚ قُلْ لَا أَشْهَدُ ۚ قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ وَإِنَّنِي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ»(انعام/۱۹)

بگو: «چه چیز از نظر شهادت بزرگ‌تر است؟» بگو: «شهادت الله که بین من و شما گواه است. و این قرآن به سوی من وحی شده تا به وسیله آن شما را انذار بدهم و هر کس هم که به او این قرآن می‌رسد. آیا شما گواهی می‌دهید که همراه با الله معبودان دیگر هستند؟ بگو: «من همچنین چیزی را گواهی نمی‌دهم.» بگو: «قطعاً او معبود یگانه است و همانا من برئ هستم از آنچه که شما به الله شرک می‌ورزید.»

«قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادَةً ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ شَهِيدٌ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ» بگو: «چه چیز از نظر شهادت بزرگ‌تر است؟» یعنی کدام شهادت از همه واقعی‌تر و دقیق‌تر است و بزرگ‌تر است شهادت چه کسی؟ کدام شهادت؟ جواب بده. «قُلِ اللَّهُ» بگو: «شهادت الله او از همه چیز دقیق‌تر و کامل‌تر است که بین من و شما گواه است، همه چیز را دارد می‌بیند آنچه که بین من و شما اتفاق می‌افتد.» «شَهِيدٌ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ»، «وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ» و به سوی من این قرآن وحی شده بگو ای پیغمبر! بگو که: «این قرآن به سوی من وحی شده تا به وسیله آن شما را انذار بدهم، هشدارتان بدهم، شما را «لِأُنْذِرَكُمْ»، «بِهِ» توسط آن قرآن، «وَمَنْ بَلَغَ» و هر کس هم که به او این قرآن می‌رسد در هر جایی از کره زمین، در هر قرنی که باشد از آن زمان عرب‌ها گرفته تا آخرین آدم روی این کره زمین و در هر کشوری که باشد و قرآن به آن کشور می‌رسد به من این قرآن وحی شده تا همه شمایی که قرآن به گوش‌تان می‌رسد شما را هشدار بدهم، از این مسئله مهم شما را مطلع کنم «أَئِنَّكُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ آلِهَةً أُخْرَىٰ» آیا شما گواهی می‌دهید به این قضیه اقرار می‌کنید که همراه با الله معبودان دیگر هستند؟ شما این باور را دارید! «قُلْ لَا أَشْهَدُ» بگو: «من همچنین چیزی را گواهی نمی‌دهم، من اقرار نمی‌کنم.»، «قُلْ» این را بگو، درستش این است، «قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ وَإِنَّنِي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ» بگو: «قطعاً او معبود یگانه است و جز او هیچ معبودی نیست و همانا من برئ هستم از آنچه که شما به الله شرک می‌ورزید.» این را بگو یعنی اگر شما همراه با الله به چیزهای دیگر اعتقاد دارید و خصوصیت‌های خدایی به آن‌ها می‌دهید، آن‌ها را تعظیم می‌کنید من همچنین کاری نمی‌کنم، من فقط به الله معتقد هستم که او معبود یگانه است و من از کارهای شما، از این شرکیات شما بیزارم.

«الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمُ ۘ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ»(انعام/۲۰)

کسانی که ما به آن‌ها کتاب دادیم آن را می‌شناسند همانطوری که پسران‌شان را می‌شناسند. کسانی که به خودشان ضرر زدند پس آن‌ها ایمان نمی‌‌آورند.

کسانی که ما به آن‌ها کتاب دادیم، کسانی که ما به آنها کتاب دادیم یهودیان، نصرانیان، امت‌های دیگر آن‌ها، آن را می‌شناسند همانطوری که پسران‌شان را می‌شناسند یعنی خوب خوب این پیغمبر را، این قرآن را، دین حق را خوب خوب به مثل بچه‌هایشان می‌شناسند ولی «الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ» کسانی که به خودشان ضرر زدند خودشان را نابود کردند پس آن‌ها ایمان نمی‌‌آورند ولو که می‌شناسند و جز خسارت دیدگان می‌شوند.

«وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ ۗ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ»(انعام/۲۱)

و چه کسی ظالم‌تر از کسی که بر الله دروغ ببندد؟ یا آیات الله را تکذیب کند، همانا آدم ظالم هیچ وقت خوشبخت نمی‌شود.

و چه کسی ظالم‌تر از کسی که بر الله دروغ ببندد؟ یا آیات الله را تکذیب کند، دروغ بپندارد‍؟ چه کسی از این آدم ظالم‌تر! با هر چیزی می‌شود شوخی کرد الا با آیات الله کسی که این کارها را انجام دهد چه کسی دیگر از این آدم ظالم‌تر است بدون شک واقعیت این است، حقیقت این است که آدم‌های ظالم خوشبخت نمی‌شوند، این یک قانون است («إِنَّهُ» ضمیر شأن است) این یک قانون است که  آدم ظالم هیچ وقت خوشبخت نمی‌شود، روی خوشبختی را نمی‌بیند.

«وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا أَيْنَ شُرَكَاؤُكُمُ الَّذِينَ كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ»(انعام/۲۲)

روزی که ما آن‌ها را گرد می‌آوریم بعد به کسانی که شرک ورزیدند می‌گوییم: «آن شریکان شما کجا هستند؟» آن معبودان شما کجا هستند؟ کسانی که شما گمان می‌کردید که آن‌ها با خدا شریکند.»

و روزی که ما آن‌ها را گرد می‌آوریم، همه آن‌ها را «وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا» بعد به کسانی که شرک ورزیدند می‌گوییم، به چیزهای دیگر اعتقاد داشتند به آنها می‌گوییم آن شریکان شما کجا هستند؟ آن معبودان شما کجا هستند؟ کسانی که شما گمان می‌کردید که آن‌ها با خدا شریکند آن‌ها کاره‌ای هستند آن‌ها مقدسند آن‌ها کجا هستند؟

«ثُمَّ لَمْ تَكُنْ فِتْنَتُهُمْ إِلَّا أَنْ قَالُوا وَاللَّهِ رَبِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ»(انعام/۲۳)

بعد هیچ جوابی ندارند إلا که می‌گویند: «قسم به الله پروردگار ما! که ما مشرک نبودیم.»

الله اکبر! وقتی که واقعیت را می‌بینند که دست‌شان از همه چیز خالی است و فهمیدند که الله بر همه بندگان و همه قضایا کاملاً مسلط است و الان دیگر هیچ راهی در روی ندارند به آن چیزهایی که به آن در دنیا اعتقاد داشتند دست به درگاه آن‌ها بلند می‌کردند، از موجودات آسمانی باطل به عنوان معبود باطل، موجودات زمینی موجودات زیرزمینی به عنوان معبودان باطل از آن‌ها کمک می‌خواستند آنجا وقتی متوجه می‌شوند که دیگر گول خوردند و به اشتباه رفتند آنجا دیگر هیچ راه چاره‌ای پیدا نمی‌کنند إلا که دروغ بگویند، بگویند: «خدایا! ما در دنیا فقط تو را بندگی کردیم، ما مشرک نبودیم.» (دروغ آشکار)

«انْظُرْ كَيْفَ كَذَبُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ ۚ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ»(انعام/۲۴)

تو نگاه کن که چطوری به خودشان دروغ می‌گویند و از آن‌ها گم شد آنچه که به دروغ بافته بودند

گم شد، نیست، نیستند که به دادشان برسند، آن‌ها هم اگر موجود زنده‌ای بودند هم الان به فکر نجات خودشان هستند، پی مشکلات خودشان رفتند و از زیر چشم این‌ها، دیگر این‌ها گم شده‌اند و رفتند و حالا مجبورند که دروغ بگویند.

«وَمِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ ۖ وَجَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا ۚ وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَا يُؤْمِنُوا بِهَا ۚ حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوكَ يُجَادِلُونَكَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَٰذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ»(انعام/۲۵)

و از آن‌ها یک جمعی هستند که به صحبت‌های تو گوش می‌دهند و ما بر دل آن‌ها پرده انداختیم که آن را بفهمند، و در گوش‌هایشان سنگینی گذاشتیم و اگر هم تمام نشانه‌ها را ببینند باز هم به آن ایمان نمی‌آورند تا زمانی که سراغ تو می‌آیند، با تو جدل  می‌کنند کسانی که کافرند می‌گویند که: «این إلا اسطوره‌های گذشتگان نیست.»

«وَمِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ ۖ وَجَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا» و از آن‌ها یک جمعی هستند که به سمت تو می‌آیند و گوش می‌دهند، به صحبت‌های تو گوش می‌دهند، به قرآنی که تو می‌خوانی گوش می‌دهند و ما بر دل آن‌ها پرده انداختیم که آن را بفهمند، و در گوش‌هایشان سنگینی گذاشتیم گوش‌شان سنگین است به ظاهر دارند گوش می‌دهند ولی روی دلشان پرده است، بر گوششان هم مهر است، سنگینی است گوش‌شان کر است. «وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَا يُؤْمِنُوا بِهَا» و اگر هم همه آیات را ببینند، تمام نشانه‌ها را هم اگر ببینند باز هم به آن ایمان نمی‌آورند چون این‌ها وقتی آدم خواب است یک مکانیزمی وجود دارد که می‌شود آدم خوابیده را از خواب بیدار کرد حتی آدمی که بیهوش است یک مکانیزمی وجود دارد که می‌شود آدم بیهوش را به هوش آورد تا یک حدود خیلی زیادی آدم موفق می‌شود، راه و روش دارد ولی وقتی آدم خودش را به خواب زده و تصمیم گرفته که به هیچ قیمتی چشم‌هایش را باز نکند حالا تو هر کاری دوست داری بکن این‌ها می‌آیند گوش می‌دهند ولی به قصد استهزاء، دل‌شان خراب است این‌ها دیگر روی دل‌شان پرده افتاده، گوششان هم سنگین است همه آیات را بشنوند و ببینند ایمان نمی‌آورند چون برای خودشان این تصمیم را گرفتند که ایمان نیاورند، این را انتخاب کردند، «حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوكَ يُجَادِلُونَكَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَٰذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ» تا زمانی که سراغ تو می‌آیند، پیش تو می‌آیند با تو جدل می‌کنند، با تو جر و بحث می‌کنند، چه می‌گویند؟ کسانی که کافرند می‌گویند که: «این إلا اسطوره‌های گذشتگان نیست.» قشنگ آیات الله را می‌فهمند ولی چون نمی‌خواهند بپذیرند می‌گویند: «این داستان‌های گذشتگان است هر کسی هم می‌تواند مثل این قرآن بگوید این کلام خودت است کلام محمد است خیلی نابغه بوده باهوش بوده این‌جور گفته و چیزهایی از داستان‌های گذشتگان سر هم کرده و به اسم خدا به ما دارد می‌گوید.» همانطوری که امروزه هم فراوان این حرف را می‌زنند و این قضیه تا قیامت این آدم‌ها تکرار می‌شوند، فراوان در هر جایی از جهان پیدا می‌شوند

«وَهُمْ يَنْهَوْنَ عَنْهُ وَيَنْأَوْنَ عَنْهُ ۖ وَإِنْ يُهْلِكُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ»(انعام/۲۶)

و آن‌ها دیگران را از آن نهی می‌کنند و خودشان هم از قرآن فاصله می‌گیرند و این‌ها جز خودشان هیچکس را هلاک نمی‌کنند ولی حالی‌شان نیست.

و آن‌ها دیگران را از آن نهی می‌کنند، دیگران را با همین صحبت‌هایشان دور می‌کنند، هر کسی گیرشان آمد یک حرفایی، یک استدلال‌هایی که او را از قرآن دور کند، به نسبت قرآن بدبینش کند، «وَهُمْ يَنْهَوْنَ عَنْهُ»، نمی‌گذارند مردم سمت قرآن بروند «وَيَنْأَوْنَ عَنْهُ»، دور می‌شوند ولی این‌ها جز خودشان هیچکس را هلاک نمی‌کنند، با دست خودشان دارند خودشان را هلاک می‌کنند ولی حالی‌شان نیست «وَمَا يَشْعُرُونَ»

«وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ فَقَالُوا يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»(انعام/۲۷)

 اگر تو ببینی آن زمانی که بر آتش نگه داشته می‌شوند می‌گویند: «ای کاش ما دوباره به دنیا برگردیم! و دیگر آیات پروردگارمان را تکذیب نمی‌کردیم و ما از مؤمنان می‌شدیم.»

و کاش می‌شد که تو ببینی و اگر تو ببینی آن زمانی که بر آتش نگه داشته می‌شوند؛ بر سر افتادن آتش آنجا اول متوقف می‌شوند، نگه‌شان می‌دارند، بالای آتش آنجا نگه‌شان می‌‌دارند بعد می‌گویند: «فَقَالُوا» چه می‌گویند؟ «يَا لَيْتَنَا» ای کاش ما دوباره به دنیا برگردیم! «یَا لَيْتَنَا نُرَدُّ» ای کاش بار دیگر ما به دنیا برگردیم! و دیگر آیات پروردگارمان را تکذیب نمی‌کردیم، ای کاش فرصت دیگر داشتیم! و ما از مؤمنان می‌شدیم ای کاش دوباره همچین فرصتی برایمان ایجاد می‌شد ولی! (ان‌شاءالله صفحه بعد)