سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۱۲۹ / جزء ۷ / آیه ۹ الی ۱۸

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی   پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

صفحه ۱۲۹

«وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكًا لَجَعَلْنَاهُ رَجُلًا وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِمْ مَا يَلْبِسُونَ»(انعام/۹)

واگر ما آن را ملکی قرار می‌دادیم قطعاً آن را به صورت مرد می‌گذاشتیم (به صورت مرد در می‌آوردیم) و قطعاً باز ما بر آن‌ها می‌پوشاندیم آنچه که برای‌شان نامشخص است.

آیه‌ی قبل فرمود که: «آن‌ها تقاضا دارند چرا همراه پیامبر یک ملکی ازآسمان نازل نمی‌شود؟ خب موضوع، موضوع استهزاء بود، موضوع اذیت بود تا پیغمبر راهش را بگیرد و برود، می‌خواستند با این مطالبات غیر منطقی، دست به سرش کنند. خب آنجا فرمود که: «اگر بنا بود ما همراهش ملک نازل کنیم تا حالا باورتان شود که واقعاً این پیغمبر ازجانب خداست که دیگر شما فرصت ازدستتان می‌رفت وشما را برمی‌چیدیم حالا اگر  آن، این آیه دارد می‌فرماید که: «اگر آن پیغمبر ملک بود اگر ما پیغمبر را، خودش را، یک ملک به عنوان یک پیغمبر برای شما قرارمی‌دادیم صددرصد ما آن ملک را به شکل یک مرد برای شما ارسال می‌کردیم یعنی در هیأت یک انسان که باز هم همان مشکل شما برطرف نمی‌شد چون آن‌ها انتظار نداشتند یک انسان پیغمبر شود؛ مگر می‌شود یک آدمی که می‌خورد، می‌آید، می‌رود، زندگی می‌کند، زن، بچه و حالا آن پیغمبر هم باشد! ازطرف خدا باشد! این را نمی‌توانستند بپذیرند این بود «مَا يَلْبِسُونَ» چیزی که برایشان ملتبس است، مختلط است، و قبول نداشتند نمی‌توانستند او را بپذیرند حالا اگر آن پیغمبر که ملک است به شکل انسان بود خب این همان مشکل اولی دوباره برایشان تکرار می‌شد، این می‌شود: «وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِمْ» ما بر آن‌ها می‌پوشاندیم یعنی باز مسئله برایشان مختلط می‌شد همانطور که الان این مشکل را دارند «مَا يَلْبِسُونَ» این قضیه را نمی‌توانند بپذیرند. و مرد قرارش می‌دادیم چون انسان‌ها پیغمبری که برای‌شان مناسب است آن پیغمبری است که مناسب زندگی خودشان باشد یعنی مناسب با مقتضای زندگی خودشان باشد؛ انسان‌ها الگو می‌خواهند، انسان‌ها نمونه‌ی عملی می‌خواهند و پیغمبر اگر ملک باشد که هیچ ربطی به انسان‌ها ندارد، ملک ازجنس نور است اولش و دومش که نیازهایی که انسان دارد او نیاز ندارد به همین خاطر الله میفرماید: «ما:صددرصد او را به صورت یک مرد نازل می‌کردیم؛ هم برای الگو بودن وهم برای قابل پیغمبر بودن.» چون ملائکه از جنس نور هستند و یکسری چیزهایی وجود دارد که انسان نمی‌تواند ببیند یکی از آن‌ها ملک است وخیلی چیزهای دیگر نمی‌تواند ببیند، خیلی چیزها هست، صداها که نمی‌تواند بشنود خب برای اینکه در دسترس انسان قرار بگیرد باید متناسب با آن گوش و چشم و این‌ها در بیاید پس این ملک نمی‌شد که برای‌شان به شکل واقعی بیاید، باید به شکل انسان می‌آمد و باز هم همان مشکل‌شان برطرف نمی‌شد پس بهتر است که دست ازلجاجت‌شان بردارند، به جای ظاهرنگری به ادله نگاه کنند این آیه‌ی قبل و این آیه.

«وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِكَ فَحَاقَ بِالَّذِينَ سَخِرُوا مِنْهُمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ»(انعام/۱۰)

و قطعاً پیغمبران قبل از تو را به استهزاء گرفتند پس محقق شد به کسانی‌که مسخره کردند از آن‌ها  همان چیزی که از آن مسخره می‌کردند‌.

یعنی نتیجه‌ی استهزاء‌شان را دیدند کسانی‌که قبل از تو بودند ای پیغمبر! یعنی تویی که الان دارند این حرف‌ها برای اذیت، برای تمسخر، و برای اینکه پیغمبر را دست به سرش کنند، ازخودشان دورش کنند و اینکه این بلاها سر تو درمی‌آورند تو اولیش نیستی پیغمبران قبل از تو همین کار انجام دادند، اما نتیجه‌ی مردم (آن کافرها) چه شد! «فَحَاقَ بِالَّذِينَ سَخِرُوا مِنْهُمْ» و برسرشان آمد، محقق شد بر سرشان همان چیزی که از آن مسخره می‌کردند؛ نتیجه‌ی مسخره‌شان را دیدند و آن چه بود؟ عذاب بود.

«قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ»(انعام/۱۱)

بگو: «در زمین بچرخید و بعد نگاه کنید که عاقبت مکذبان چه بوده است!»

بگو: «بروید در زمین بچرخید و بگردید بعد نگاه کنید «ثُمَّ انْظُرُوا» که عاقبت مکذبان چه بوده است!» آن‌هایی که پیغمبر را، دین حق را تکذیب می‌کردند عاقبت‌شان چه بوده است؟ بروید و درزمین بگردید و ببینید (آیه‌ی ده دارد گزارش می‌دهد) که آن‌ها نابود شدند، نتیجه‌ی انکارشان را دیدند (و آیه یازده دارد آمارمی‌دهد) بروید، آن گزارش را مشاهده کنید و ببینید که چقدر از آن‌ها به این مسئله مبتلا شدند.

«قُلْ لِمَنْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ قُلْ لِلَّهِ ۚ كَتَبَ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ ۚ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ»(انعام/۱۲)

بگو: «برای چه کسی است آنچه که در آسمان‌ها و زمین است.» بگو: «همه مال الله است.» برخودش رحمت را واجب کرد، قطعاً در روز قیامت که هیچ شکی هم در وقوعش نیست شما را جمع خواهد کرد. کسانی که به خودشان ضرر زدند پس آن‌ها ایمان نمی‌آورند.

بگو: «برای چه کسی است آنچه که در آسمان‌ها و زمین است.» بپرس این چیزهایی که درآسمان‌ها و زمین است مال چه کسی است، متعلق به چه کسی است؟ «قُلْ لِلَّهِ» خودت جواب بده بگو: «همه مال الله است.» «كَتَبَ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» برخودش رحمت را واجب کرد، درست است که تمام چیزهایی که در آسمان‌ها و زمین است مال الله است، یک همچین قدرتی است ولی با وجود قدرتمند بودنش برخودش رحمت را واجب کرده، ولی واجب کرده که با مهربانی بابندگانش برخورد کند «كَتَبَ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ»، «لَيَجْمَعَنَّكُمْ» قطعاً و صددرصد شما را در روز قیامت که هیچ شکی هم در وقوعش نیست شما را جمع خواهد کرد «لَيَجْمَعَنَّكُمْ» شما را گرد خواهد آورد. «الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ» کسانی که به خودشان ضرر زدند، خودشان را ازددست دادند، خودشان را باختند، پس آن‌ها ایمان نمی‌آورند، الله از روی اینکه رحمت را بر خودش واجب کرده قیامت گذاشته، و قیامت گذاشته که زحمت زحمت‌کشان هدر نرود پس شما را صددرصد جمع می‌کند ولی کسی از رحمت خدا در آن روز بی‌نصیب می‌شود که به خودش ضرر زده وآن‌ها ایمان نیاوردند.

«۞ وَلَهُ مَا سَكَنَ فِي اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»(انعام/۱۳)

برای الله است آنچه که در شب و روز، آرام می‌گیرد و الله بسیار شنوای داناست .

و برای الله است، متعلق به الله است آنچه که در شب و روز، آرام می‌گیرد، ساکن می‌شود آیه‌ی اول فرمود: «برای الله است آنچه که درآسمان‌ها و زمین وجود دارد (مکان)» واینجا می‌فرماید که:  «در زمان، در شب و روز هرآنچه که ساکن می‌شود، آرام می‌گیرد همه متعلق به الله است.» یعنی هرآنچه که ما نگاه کنیم که آرام می‌گیرد یا در روز فعالیت می‌کند و شب آرام است؛موجودات زنده یا شب فعالیت می‌کند می‌گردد ومی‌چرخد روز آرام می‌گیرد وتمام موجودات این هستند یا چیزهایی که همیشه سرجای خودشان ساکنند پس هرچه که وجود دارد در عالم هستی درشب آرام می‌گیرد یادر روز آرام می‌گیرد یعنی تمام چیزها خلاصه که همه موجودات همه وهمه متعلق به الله هستند «وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» و الله بسیار شنوای داناست.

«قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيًّا فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ ۗ قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ ۖ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»(انعام/۱۴)

بگو: «آیا به غیر از الله من دوستی را برای خودم انتخاب کنم که بوجود آورنده‌ی آسمان‌ها و زمین است!» او می‌خوراند، ولی خودش نمی‌خورد. بگو: «به من امر شده که اولین کسی باشم که تسلیم است.» و به من امر شده که تو از مشرکین مباش.

بگو: «آیا به غیر از الله من دوستی را برای خودم انتخاب کنم حامی‌ای را به غیر از الله برای خودم بگیرم که بوجود آورنده‌ی آسمان‌ها و زمین است من آن را رها کنم که برای بار اول که هیچ چیزی نبود آسمان‌ها و زمین را بوجود آورد، «وَهُوَ يُطْعِمُ» و او می‌خوراند، غذا می‌دهد «وَلَا يُطْعَمُ» ولی خودش نمی‌خورد، هیچ‌ کس به او نمی‌خوراند، نیازی به غذا ندارد، آیا من این الله را رها کنم و چیزهای دیگر را به معبودی بگیرم؟! این‌ها را باید غریبه انگاری کنیم یعنی انگار الان الان با این قضیه مواجه شدیم و هر آنچه که به آن عادت کردیم و برای‌مان خیلی آشنا شده آن‌ها را باید از خودمان دور کنیم، آشنازدایی کنیم و انگار الان مائیم که آخرین بار چه غذایی خوردیم آن چیزی که خوردیم الله به ما داد «وَهُوَ يُطْعِمُ» تا چه زمان دیگر نمی‌خوریم، می‌توانیم که نخوریم آن زمان که غذا می‌خوریم برای تغذیه، برای زنده ماندن «وَهُوَ يُطْعِمُ» الله دارد به ما غذا می‌دهد و تمام موجودات زنده دارند از الله ارتزاق می‌کنند این را باید برای بار اول دید، همیشه باید تازه دید، این آیات ایمان‌بخش است به شرطی که این‌ها را بانگاهی نو به آن نگاه کنیم. «قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ» بگو: «من مأمور شدم، به من امر شده که اولین کسی باشم که تسلیم است، یعنی منی که  دارم به شما می‌گویم خودم اولین نفر هستم که تسلیم الله هستم اینجور نیست که من به شما بگویم خودم معاف باشم، من امر شدم که اولین شخص باشم که تسلیم بی چون و چرای الله هستم، «وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» و به من امر شده که تو از مشرکین مباش، کسی را همتای الله مگیر.

«قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ»(انعام/۱۵)

بگو: «همانا من از عذاب روز بزرگ می‌ترسم اگر از پروردگارم نافرمانی کردم.»

پیغمبر، بهترین بشر، عبادت‌کارترین انسان‌ها تو بگو و اینکه می‌گویی هم واقعیت است، یک تشریفات نیست، یک تعارفات نیست، عین حقیقت است بگو: «که من ازپروردگارم می‌ترسم اگر نافرمانی‌اش کردم، ارتباطم با الله اینجوری است یعنی من اینقدر درمقابل الله کوچک وضعیف وناتوانم.

«مَنْ يُصْرَفْ عَنْهُ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ»(انعام/۱۶)

کسی که در آن روز از او روی گردانیده شود پس یقیناً که الله به او رحم کرده و آن رستگاری روشن و واضح ،خوشبختی واضح است.

کسی که در آن روز از او روی گردانیده شود، کسی که در آن روز دور شود یعنی آن عذاب عظیم از او دور شود، عذاب از او منصرف شود، الله او را رها کند از اینکه عذابش دهد و عقوبتش دهد؛ کسی که اینجور با او تعامل شد «فَقَدْ رَحِمَهُ» پس یقیناً که الله به او رحم کرده «وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ» و آن رستگاری روشن و واضح ،خوشبختی واضح است.

«وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»(انعام/۱۷)

واگر الله به تو ضرری رساند پس هیچ برطرف کننده ای برای آن مشکل نیست إلا خودش و اگر به تو خوبی‌ای رساند پس الله بر هر چیزی قادر است.

واگر الله به تو ضرری رساند پس هیچ برطرف کننده ای برای آن مشکل نیست إلا خودش؛ هرضرری حالا جانی باشد، مالی باشد، نگرانی باشد، ناراحتی باشد، درد و غم باشد «ضُرٍّ» هرنوع چیزی که انسان دوستش ندارد اگر الله به تو ضرر رساند هیچ کس نیست که آن را از تو برطرف کند إلا که الله خودش «وَإِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» واگر به تو خوبی‌ای رساند، چیزی که آدم دوستش دارد اگر الله به تو رساند پس الله بر هر چیزی قادر است دیگر هیچ کس هم نمی‌تواند جلوش را بگیرد.

«وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ»(انعام/۱۸)

والله غالب و مسلط بر بندگانش است و او سنجیده کار خبیر و آگاه است.

درعالم انسان تخلف از امر الله، استهزاء گرفتن از دین الله، از پیغمبران الله، از کتاب‌های الله بین بشر فراوان اتفاق می‌افتد این استهزاء واین مجالی که برای انسان‌های متخلف داده می‌شود یک وقتی شاید تصور کند خب پس خدا کجاست؟ پس خدا دارد چکار می‌کند؟ چرا این همه ظلم وچرا این همه این افراد ظالم و ستمگر دردنیا هیاهو دارند؟ و چرا هیچ قدرتی نیست جلوی آن‌ها را بگیرد؟ حالا این آیات می‌فرماید: «که الله را بشناسید.» یک وقتی گول نخورید این برو بیای این آدم‌های ستمگر، یک وقت گول نخورید که این‌ها پیروزند، این‌ها غالبند الله برهمه بندگانش کاملاً تسلط دارد و غالب است این همه جنیان، این همه شیاطین، این‌ همه ظالمان این‌ همه قاتلان، دزدان، اختلاس‌گران و این‌ همه آدم‌های متخلف، الله بر همه آن‌ها غالب ومستولی است پس اینجا چه خبر است! اینجا انگار یک شرکت بزرگی است که آدم‌های زیادی در آن هستند، به اینجا آورده شده‌اند و انواع مجال‌ها گذاشته شده برای سودجویی، برای سوءاستفاده دردسترس همگان قرارداده شده وخیلی راحت دارند خیانت می‌کنند، چپاول می‌کنند وکسی آنجا فکر می‌کند پس رئیس کارخانه کجاست، رئیس شرکت کجاست، پس چرا همه چیز برهم است، نمی‌فهمد که این خودش اصلاً هدف است، آدم‌ها خودشان را نشان بدهند چون بعداً قرار است هرکسی را سر یک کاری ببرند، یک جایی ببرند تا معلوم شود که آن آدم که در آن موقع آن خیانت‌ها را کرده پای کار کنار کوره آتش مثلاً برود و آن کسی که صادق بوده یک جای ارزشمند و راحت سر کار برود، مثلاً به این شکل همه چیز تحت تسلط است، هیچ چیز از اراده خارج نیست و الله برهمه بندگانش قاهر وغالب ومستولی است و الله کارش را خوب بلد است «وَهُوَ الْحَكِيمُ» سنجیده کار است، حکیم است، خوب کارش را بلد است که چکار کند و از همه چیز هم مطلع است، خبیر است.