سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
تلاوت این صفحه:
صفحه ۱۲۹
«وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكًا لَجَعَلْنَاهُ رَجُلًا وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِمْ مَا يَلْبِسُونَ»(انعام/۹)
واگر ما آن را ملکی قرار میدادیم قطعاً آن را به صورت مرد میگذاشتیم (به صورت مرد در میآوردیم) و قطعاً باز ما بر آنها میپوشاندیم آنچه که برایشان نامشخص است.
آیهی قبل فرمود که: «آنها تقاضا دارند چرا همراه پیامبر یک ملکی ازآسمان نازل نمیشود؟ خب موضوع، موضوع استهزاء بود، موضوع اذیت بود تا پیغمبر راهش را بگیرد و برود، میخواستند با این مطالبات غیر منطقی، دست به سرش کنند. خب آنجا فرمود که: «اگر بنا بود ما همراهش ملک نازل کنیم تا حالا باورتان شود که واقعاً این پیغمبر ازجانب خداست که دیگر شما فرصت ازدستتان میرفت وشما را برمیچیدیم حالا اگر آن، این آیه دارد میفرماید که: «اگر آن پیغمبر ملک بود اگر ما پیغمبر را، خودش را، یک ملک به عنوان یک پیغمبر برای شما قرارمیدادیم صددرصد ما آن ملک را به شکل یک مرد برای شما ارسال میکردیم یعنی در هیأت یک انسان که باز هم همان مشکل شما برطرف نمیشد چون آنها انتظار نداشتند یک انسان پیغمبر شود؛ مگر میشود یک آدمی که میخورد، میآید، میرود، زندگی میکند، زن، بچه و حالا آن پیغمبر هم باشد! ازطرف خدا باشد! این را نمیتوانستند بپذیرند این بود «مَا يَلْبِسُونَ» چیزی که برایشان ملتبس است، مختلط است، و قبول نداشتند نمیتوانستند او را بپذیرند حالا اگر آن پیغمبر که ملک است به شکل انسان بود خب این همان مشکل اولی دوباره برایشان تکرار میشد، این میشود: «وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِمْ» ما بر آنها میپوشاندیم یعنی باز مسئله برایشان مختلط میشد همانطور که الان این مشکل را دارند «مَا يَلْبِسُونَ» این قضیه را نمیتوانند بپذیرند. و مرد قرارش میدادیم چون انسانها پیغمبری که برایشان مناسب است آن پیغمبری است که مناسب زندگی خودشان باشد یعنی مناسب با مقتضای زندگی خودشان باشد؛ انسانها الگو میخواهند، انسانها نمونهی عملی میخواهند و پیغمبر اگر ملک باشد که هیچ ربطی به انسانها ندارد، ملک ازجنس نور است اولش و دومش که نیازهایی که انسان دارد او نیاز ندارد به همین خاطر الله میفرماید: «ما:صددرصد او را به صورت یک مرد نازل میکردیم؛ هم برای الگو بودن وهم برای قابل پیغمبر بودن.» چون ملائکه از جنس نور هستند و یکسری چیزهایی وجود دارد که انسان نمیتواند ببیند یکی از آنها ملک است وخیلی چیزهای دیگر نمیتواند ببیند، خیلی چیزها هست، صداها که نمیتواند بشنود خب برای اینکه در دسترس انسان قرار بگیرد باید متناسب با آن گوش و چشم و اینها در بیاید پس این ملک نمیشد که برایشان به شکل واقعی بیاید، باید به شکل انسان میآمد و باز هم همان مشکلشان برطرف نمیشد پس بهتر است که دست ازلجاجتشان بردارند، به جای ظاهرنگری به ادله نگاه کنند این آیهی قبل و این آیه.
«وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِكَ فَحَاقَ بِالَّذِينَ سَخِرُوا مِنْهُمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ»(انعام/۱۰)
و قطعاً پیغمبران قبل از تو را به استهزاء گرفتند پس محقق شد به کسانیکه مسخره کردند از آنها همان چیزی که از آن مسخره میکردند.
یعنی نتیجهی استهزاءشان را دیدند کسانیکه قبل از تو بودند ای پیغمبر! یعنی تویی که الان دارند این حرفها برای اذیت، برای تمسخر، و برای اینکه پیغمبر را دست به سرش کنند، ازخودشان دورش کنند و اینکه این بلاها سر تو درمیآورند تو اولیش نیستی پیغمبران قبل از تو همین کار انجام دادند، اما نتیجهی مردم (آن کافرها) چه شد! «فَحَاقَ بِالَّذِينَ سَخِرُوا مِنْهُمْ» و برسرشان آمد، محقق شد بر سرشان همان چیزی که از آن مسخره میکردند؛ نتیجهی مسخرهشان را دیدند و آن چه بود؟ عذاب بود.
«قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ»(انعام/۱۱)
بگو: «در زمین بچرخید و بعد نگاه کنید که عاقبت مکذبان چه بوده است!»
بگو: «بروید در زمین بچرخید و بگردید بعد نگاه کنید «ثُمَّ انْظُرُوا» که عاقبت مکذبان چه بوده است!» آنهایی که پیغمبر را، دین حق را تکذیب میکردند عاقبتشان چه بوده است؟ بروید و درزمین بگردید و ببینید (آیهی ده دارد گزارش میدهد) که آنها نابود شدند، نتیجهی انکارشان را دیدند (و آیه یازده دارد آمارمیدهد) بروید، آن گزارش را مشاهده کنید و ببینید که چقدر از آنها به این مسئله مبتلا شدند.
«قُلْ لِمَنْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ قُلْ لِلَّهِ ۚ كَتَبَ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ ۚ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ»(انعام/۱۲)
بگو: «برای چه کسی است آنچه که در آسمانها و زمین است.» بگو: «همه مال الله است.» برخودش رحمت را واجب کرد، قطعاً در روز قیامت که هیچ شکی هم در وقوعش نیست شما را جمع خواهد کرد. کسانی که به خودشان ضرر زدند پس آنها ایمان نمیآورند.
بگو: «برای چه کسی است آنچه که در آسمانها و زمین است.» بپرس این چیزهایی که درآسمانها و زمین است مال چه کسی است، متعلق به چه کسی است؟ «قُلْ لِلَّهِ» خودت جواب بده بگو: «همه مال الله است.» «كَتَبَ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» برخودش رحمت را واجب کرد، درست است که تمام چیزهایی که در آسمانها و زمین است مال الله است، یک همچین قدرتی است ولی با وجود قدرتمند بودنش برخودش رحمت را واجب کرده، ولی واجب کرده که با مهربانی بابندگانش برخورد کند «كَتَبَ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ»، «لَيَجْمَعَنَّكُمْ» قطعاً و صددرصد شما را در روز قیامت که هیچ شکی هم در وقوعش نیست شما را جمع خواهد کرد «لَيَجْمَعَنَّكُمْ» شما را گرد خواهد آورد. «الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ» کسانی که به خودشان ضرر زدند، خودشان را ازددست دادند، خودشان را باختند، پس آنها ایمان نمیآورند، الله از روی اینکه رحمت را بر خودش واجب کرده قیامت گذاشته، و قیامت گذاشته که زحمت زحمتکشان هدر نرود پس شما را صددرصد جمع میکند ولی کسی از رحمت خدا در آن روز بینصیب میشود که به خودش ضرر زده وآنها ایمان نیاوردند.
«۞ وَلَهُ مَا سَكَنَ فِي اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»(انعام/۱۳)
برای الله است آنچه که در شب و روز، آرام میگیرد و الله بسیار شنوای داناست .
و برای الله است، متعلق به الله است آنچه که در شب و روز، آرام میگیرد، ساکن میشود آیهی اول فرمود: «برای الله است آنچه که درآسمانها و زمین وجود دارد (مکان)» واینجا میفرماید که: «در زمان، در شب و روز هرآنچه که ساکن میشود، آرام میگیرد همه متعلق به الله است.» یعنی هرآنچه که ما نگاه کنیم که آرام میگیرد یا در روز فعالیت میکند و شب آرام است؛موجودات زنده یا شب فعالیت میکند میگردد ومیچرخد روز آرام میگیرد وتمام موجودات این هستند یا چیزهایی که همیشه سرجای خودشان ساکنند پس هرچه که وجود دارد در عالم هستی درشب آرام میگیرد یادر روز آرام میگیرد یعنی تمام چیزها خلاصه که همه موجودات همه وهمه متعلق به الله هستند «وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» و الله بسیار شنوای داناست.
«قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيًّا فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ ۗ قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ ۖ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»(انعام/۱۴)
بگو: «آیا به غیر از الله من دوستی را برای خودم انتخاب کنم که بوجود آورندهی آسمانها و زمین است!» او میخوراند، ولی خودش نمیخورد. بگو: «به من امر شده که اولین کسی باشم که تسلیم است.» و به من امر شده که تو از مشرکین مباش.
بگو: «آیا به غیر از الله من دوستی را برای خودم انتخاب کنم حامیای را به غیر از الله برای خودم بگیرم که بوجود آورندهی آسمانها و زمین است من آن را رها کنم که برای بار اول که هیچ چیزی نبود آسمانها و زمین را بوجود آورد، «وَهُوَ يُطْعِمُ» و او میخوراند، غذا میدهد «وَلَا يُطْعَمُ» ولی خودش نمیخورد، هیچ کس به او نمیخوراند، نیازی به غذا ندارد، آیا من این الله را رها کنم و چیزهای دیگر را به معبودی بگیرم؟! اینها را باید غریبه انگاری کنیم یعنی انگار الان الان با این قضیه مواجه شدیم و هر آنچه که به آن عادت کردیم و برایمان خیلی آشنا شده آنها را باید از خودمان دور کنیم، آشنازدایی کنیم و انگار الان مائیم که آخرین بار چه غذایی خوردیم آن چیزی که خوردیم الله به ما داد «وَهُوَ يُطْعِمُ» تا چه زمان دیگر نمیخوریم، میتوانیم که نخوریم آن زمان که غذا میخوریم برای تغذیه، برای زنده ماندن «وَهُوَ يُطْعِمُ» الله دارد به ما غذا میدهد و تمام موجودات زنده دارند از الله ارتزاق میکنند این را باید برای بار اول دید، همیشه باید تازه دید، این آیات ایمانبخش است به شرطی که اینها را بانگاهی نو به آن نگاه کنیم. «قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ» بگو: «من مأمور شدم، به من امر شده که اولین کسی باشم که تسلیم است، یعنی منی که دارم به شما میگویم خودم اولین نفر هستم که تسلیم الله هستم اینجور نیست که من به شما بگویم خودم معاف باشم، من امر شدم که اولین شخص باشم که تسلیم بی چون و چرای الله هستم، «وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» و به من امر شده که تو از مشرکین مباش، کسی را همتای الله مگیر.
«قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ»(انعام/۱۵)
بگو: «همانا من از عذاب روز بزرگ میترسم اگر از پروردگارم نافرمانی کردم.»
پیغمبر، بهترین بشر، عبادتکارترین انسانها تو بگو و اینکه میگویی هم واقعیت است، یک تشریفات نیست، یک تعارفات نیست، عین حقیقت است بگو: «که من ازپروردگارم میترسم اگر نافرمانیاش کردم، ارتباطم با الله اینجوری است یعنی من اینقدر درمقابل الله کوچک وضعیف وناتوانم.
«مَنْ يُصْرَفْ عَنْهُ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ»(انعام/۱۶)
کسی که در آن روز از او روی گردانیده شود پس یقیناً که الله به او رحم کرده و آن رستگاری روشن و واضح ،خوشبختی واضح است.
کسی که در آن روز از او روی گردانیده شود، کسی که در آن روز دور شود یعنی آن عذاب عظیم از او دور شود، عذاب از او منصرف شود، الله او را رها کند از اینکه عذابش دهد و عقوبتش دهد؛ کسی که اینجور با او تعامل شد «فَقَدْ رَحِمَهُ» پس یقیناً که الله به او رحم کرده «وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ» و آن رستگاری روشن و واضح ،خوشبختی واضح است.
«وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»(انعام/۱۷)
واگر الله به تو ضرری رساند پس هیچ برطرف کننده ای برای آن مشکل نیست إلا خودش و اگر به تو خوبیای رساند پس الله بر هر چیزی قادر است.
واگر الله به تو ضرری رساند پس هیچ برطرف کننده ای برای آن مشکل نیست إلا خودش؛ هرضرری حالا جانی باشد، مالی باشد، نگرانی باشد، ناراحتی باشد، درد و غم باشد «ضُرٍّ» هرنوع چیزی که انسان دوستش ندارد اگر الله به تو ضرر رساند هیچ کس نیست که آن را از تو برطرف کند إلا که الله خودش «وَإِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» واگر به تو خوبیای رساند، چیزی که آدم دوستش دارد اگر الله به تو رساند پس الله بر هر چیزی قادر است دیگر هیچ کس هم نمیتواند جلوش را بگیرد.
«وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ»(انعام/۱۸)
والله غالب و مسلط بر بندگانش است و او سنجیده کار خبیر و آگاه است.
درعالم انسان تخلف از امر الله، استهزاء گرفتن از دین الله، از پیغمبران الله، از کتابهای الله بین بشر فراوان اتفاق میافتد این استهزاء واین مجالی که برای انسانهای متخلف داده میشود یک وقتی شاید تصور کند خب پس خدا کجاست؟ پس خدا دارد چکار میکند؟ چرا این همه ظلم وچرا این همه این افراد ظالم و ستمگر دردنیا هیاهو دارند؟ و چرا هیچ قدرتی نیست جلوی آنها را بگیرد؟ حالا این آیات میفرماید: «که الله را بشناسید.» یک وقتی گول نخورید این برو بیای این آدمهای ستمگر، یک وقت گول نخورید که اینها پیروزند، اینها غالبند الله برهمه بندگانش کاملاً تسلط دارد و غالب است این همه جنیان، این همه شیاطین، این همه ظالمان این همه قاتلان، دزدان، اختلاسگران و این همه آدمهای متخلف، الله بر همه آنها غالب ومستولی است پس اینجا چه خبر است! اینجا انگار یک شرکت بزرگی است که آدمهای زیادی در آن هستند، به اینجا آورده شدهاند و انواع مجالها گذاشته شده برای سودجویی، برای سوءاستفاده دردسترس همگان قرارداده شده وخیلی راحت دارند خیانت میکنند، چپاول میکنند وکسی آنجا فکر میکند پس رئیس کارخانه کجاست، رئیس شرکت کجاست، پس چرا همه چیز برهم است، نمیفهمد که این خودش اصلاً هدف است، آدمها خودشان را نشان بدهند چون بعداً قرار است هرکسی را سر یک کاری ببرند، یک جایی ببرند تا معلوم شود که آن آدم که در آن موقع آن خیانتها را کرده پای کار کنار کوره آتش مثلاً برود و آن کسی که صادق بوده یک جای ارزشمند و راحت سر کار برود، مثلاً به این شکل همه چیز تحت تسلط است، هیچ چیز از اراده خارج نیست و الله برهمه بندگانش قاهر وغالب ومستولی است و الله کارش را خوب بلد است «وَهُوَ الْحَكِيمُ» سنجیده کار است، حکیم است، خوب کارش را بلد است که چکار کند و از همه چیز هم مطلع است، خبیر است.