سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۱۱۹ / جزء ۶ / آیه ۶۵ الی ۷۰

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی    پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

صفحه ۱۱۹

«أَعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
پناه می‌برم به الله از شر شیطان رانده شده
«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ»(مائده/۶۵)
و اگر اهل کتاب ایمان می‌آوردند و راه تقوا را در پیش می‌گرفتند قطعاً ما گناهان‌شان را جبران می‌کردیم، (کفاره می‌کردیم) و قطعاً آن‌ها را به باغ پر از نعمت داخل می‌کردیم.
بعد از آن همه مباحث و موضوعاتی که گذشت و آن همه ظلم و فساد و حرف‌ها و گستاخی‌هایی که نسبت به الله می‌زدند که يَدِ خدا مغلوله است و دست خدا از بخشش بسته است و تمام آن حرف‌ها الان خیلی راحت می گوید که: «اگر ایمان بیاورند و تقوا داشته باشند ما همه را نادیده می گیریم و آن‌ها را داخل بهشت پر از نعمت می‌کنیم.» اگر من و شما بودیم شاید با چنین آدمی می‌گفتیم برو و دیگر با من حرف نزن و هیچ وقت تو را نمی‌بخشم، الله است به همین سادگی می‌گوید که: «اگر ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند همه چیز را برایشان درست می‌کنیم و بهترین جایگاه را به آن‌ها اعطا می‌کنیم .
«وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْهِم مِّن رَّبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم ۚ مِّنْهُمْ أُمَّةٌ مُّقْتَصِدَةٌ ۖ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ»(مائده/۶۶)
و اگر آنها تورات و انجیل و آنچه به سوی آنها از جانب پروردگارشان نازل شده عمل کنند، از بالای سرشان و از زیر پاهایشان روزی می‌خورند، امتی از آن‌ها میانه‌رو و معتدل هستند و بسیاری از آن‌ها بدترین کار را می‌کنند.
و اگر آنها تورات و انجیل و آنچه به سوی آن،‌ها از جانب پروردگارشان نازل شده اقامه کنند، یعنی به حق آن را اجرا کنند، به آن عمل کنند یعنی به این سه تا: تورات و انجیل و قرآن، قطعاً از بالای سرشان و از زیر پایشان نعمت‌های خدا را حاصل می‌کنند، می‌خورند یعنی از همه طرف نعمت‌های خداوند برای‌شان سرازیر می‌شود اما از آن‌ها امتی میانه‌رو، معتدل و منطقی هستند که غرض و مرض و حسادتی ندارند ولی بسیاری از آن‌ها مرتکب کارهای بد می شوند. شاید خیلی از یهودیان تصور کنند که ما فقط باید به تورات عمل کنیم یا مسیحیان بگویند که انجیل فقط کتاب ما است و اینجا می‌گوید که اگر یهودیان و نصارا، تورات و انجیل و قرآن، یعنی هم یهودیان باید به تورات عمل کنند و هم به انجیل و قرآن، و هم نصارا باید به تورات و انجیل و قرآن عمل بکنند؛ اگر عمل می‌کردند دیگر نعمت های خداوند آن‌ها را در بر می گرفت از بالای سرشان و از زیر پایشان برکات آسمان و زمین برای‌شان باز می‌شد. آیه قبل در مورد آخرت گفت «جَنَّاتِ النَّعِيمِ» و این آیه هم در مورد خوشبختی و راحتی آن‌ها در دنیا یعنی در دنیا و آخرت‌شان به همین سادگی مرتب در خدمت‌شان قرار می‌گرفت؛ این از رحمت الله!
«يَاأَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ»(مائده/۶۷)
ای رسول! ای قاصد! ای فرستاده! آنچه که به سوی تو از جانب پروردگارت نازل شده را برسان و اگر این کار را انجام ندادی پس تو مأموریت خود را به سرانجام نرساندی و الله تو را از مردم حفظ می‌کند بدون شک که الله قوم کافر را هدایت نمی‌دهد، (رهنمود نمی‌کند.)
آیات در مورد یهودیان و نصارا؛ آیات سخت و کتاب‌های سنگین برای‌شان می‌آید و خیلی از آیات ممکن است برای پیغمبر صلی الله و آله و سلم هزینه داشته باشد، برایش دردسر درست شود چون از آن طرف آدم‌هایی قدرتمند، پولدار هستند، در جامعه برش دارند از نظر موقعیت و مکنت در سطح خیلی اعلا هستند و می‌توانند ضربه وارد کنند و آیات که می‌آید خیلی به ضرر آن‌ها تمام می‌شود و گفتن آن آیات، اظهار و بیان آن آیات و به گوش‌شان رساندن خیلی هزینه‌بر است. آیه می‌گوید: «ای رسول! تو برسان ما خودمان از تو محافظت می کنیم هر چه که به سوی تو از طرف پروردگار نازل شده، تو برسان حتی اگر یک آیه هم نرسانی پس تو آن رسالتی که بر دوش داری به سرانجام نرساندی و الله قوم کافر را به جایی نمی‌رساند، رهنمودشان نمی‌کند. تو برسان، الله تو را حفظ می‌کند از هیچ چیزشان نترس و واهمه‌ای نداشته باش؛ دارد قوت قلب می دهد به رسول الله صلی الله علیه و سلم و اینکه قرآن کاملاً پیامبر آن را رسانیده و حتی یک آیه هم نبوده که پیامبر آن را نرسانده باشد .
«قُلْ يَاأَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَيْءٍ حَتَّىٰ تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ ۗ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا ۖ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ»(مائده/۶۸)
بگو: ای اهل کتاب! شما بر هیچ چیزی نیستید تا زمانی که تورات و انجیل و آنچه که از جانب پروردگارتان نازل شده را اجرا کنید، و قطعاً آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به طغیان و کفر بسیاری برایشان افزایش اضافه می‌کند پس خودت را برای قوم کافر ناراحت نکن.
«قُلْ يَاأَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَيْءٍ حَتَّىٰ تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ» ای اهل کتاب! شما بر هیچ چیزی نیستید تا زمانی که تورات را اقامه نکردید درست و محکم اجرا نکردید تورات و انجیل و آنچه که به سوی شما از جانب پروردگارتان نازل شده (همین کتاب که قرآن باشد) تا این‌ها را اجرا نکرده‌اید شما هیچ چیز نیستید؛ نگویید ما دین داریم، شما متدین نیستید، شما با خدا نیستید، شما با تقوا نیستید، شما دیندار نیستید ادعا نکنید، شما هیچی نیستید. مردود هستید تا زمانی که تورات و انجیل و قرآن را عمل نکردید این جز همان آیات خیلی سخت بر یهودیان و نصارا است که آن همه سبقت و سابقه در دینداری و آن همه ادعا! و الان می گوید: «شما همه باطل، همه پوچ هستید تا زمانی که این سه تا کتاب را رعایت نکردید.»، «وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا» و قطعاً بسیاری از آن‌ها آنچه که به سوی تو از جانب پروردگارت نازل شده آن‌ها را طغیان و کفر برای‌شان افزوده می‌کند یعنی هر چه که بیشتر این کتاب بر تو ای پیغمبر! صلی الله علیه و سلم نازل شود و هر چه بیشتر در جامعه پیاده شود آن‌ها به جای اینکه بیشتر به این کتاب خدا عمل کنند، آن‌ها طغیان‌شان، نفاقشان، کفرشان، حسودی‌شان ، نقشه‌هایشان، اذیت‌هایشان و کفر و ناسپاسی‌شان بیشتر می‌شود و این قضیه خیلی دردآور است به همین خاطر «فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» اصلاً غصه خوار نشو، خودت را به خاطر قوم کافر ناراحت نکن ولی آن‌ها این کار را انجام می دهند.
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَىٰ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»(مائده/۶۹)
بدون شک کسانی که به الله ایمان آوردند و کسانی که یهودی و صابئی و نصرانی شدند هر کس از آن‌ها که به الله و روز قیامت ایمان آورده و عمل شایسته انجام دهد، ترسی بر آن‌ها نیست از هیچ چیزی هم اندوهگین نمی‌شوند.
بدون شک کسانی که به الله ایمان آوردند یعنی مسلمان‌ها و کسانی که یهودی شدند «وَالَّذِينَ هَادُوا»، «وَالصَّابِئُونَ» و کسانی که پیرو سایر پیامبران هستند؛ پیامبر یحیی، پیامبر زکریا، «وَنصارا» و نصارا (همین مسیحیان مشهور)، هر کدام از آن‌ها که به الله ایمان بیاورند دیگر الله، الله موسی و عیسی و رسول الله و بقیه نیست، الله یک الله است و صاحب تمام ادیان الله است و صاحب همه کتاب‌ها هم الله است اگر ایمان به الله بیاورند دیگر نگویند: «مال ما این است و آن مال شما است.» این یک و به روز آخرت هم ایمان داشته باشند و عمل شایسته انجام دهند پس هیچ ترسی بر آن‌ها نیست، از هیچ چیزی هم اندوهگین نمی‌شوند. واقعاً اگر یهودیان و نصارا و صابئون آنچه که از جانب الله برای‌شان می‌رسد به آن ایمان داشته باشند اگر هم نرسیده یا آن زمان نبوده یا اگر در جایی یا در مرحله‌ای زندگی می‌کنند که دستورات الله به آن‌ها نرسیده، به همان که رسیده ایمان دارند، به قیامت هم ایمان دارند، عمل شایسته هم انجام می دهند این‌ها خوشبخت هستند و آمادگی هم دارند که هر زمان به آن‌ها دین اسلام و قرآن رسید به آن ایمان بیاورند موضع نگیرند که دقیقاً آیه شصت‌وپنج می‌شود.
«لَقَدْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَأَرْسَلْنَا إِلَيْهِمْ رُسُلًا ۖ كُلَّمَا جَاءَهُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنفُسُهُمْ فَرِيقًا كَذَّبُوا وَفَرِيقًا يَقْتُلُونَ»(مائده/۷۰)
قطعاً ما از بنی اسرائیل عهد و پیمان گرفتیم و پیامبرانی را به سوی آن‌ها ارسال کردیم اما هر زمان پیامبری چیزی برخلاف باب میل شان برای آن‌ها می‌آورد، گروهی را تکذیب می‌کردند و گروهی را می‌کشتند.
قطعاً ما از بنی اسرائیل عهد و پیمان گرفتیم و به سوی آن‌ها پیغمبران‌مان را ارسال کردیم اما هر زمان پیغمبری سراغ آن‌ها آمد که به آنچه که باب میل‌شان نبود «بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنفُسُهُمْ» باب میل‌شان نبود گروهی را تکذیب کردند و گروهی را می‌کشند، به قتل می‌رساندند یعنی آمادگی پذیرش حق را ندارند، آن‌ها عهد و پیمانی که از آن‌ها گرفته شده را زیر پا می‌گذارند و بعد که پیغمبرانی می‌آیند آن پیغمبران را می‌بینند که آیا باب دل‌شان حرف می‌زنند یا نه اگر حرف نمی‌زنند؛ تکذیب، قتل، در حالی که پیغمبران نیامدند که باب میل مردم حرف بزنند، آمدند که حرف حق را بزنند پس این‌ها با همه پیغمبران مشکل پیدا می‌کردند