سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۱۱۸ / جزء ۶ / آیه ۵۸ الی ۶۴

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی    پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

صفحه ۱۱۸

«أَعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»

پناه می‌برم به الله از شر شیطان رانده شده

«وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ»(مائدة /۵۸)

 زمانی که شما برای نماز ندا می‌زنید آن را به مسخره و بازی می‌گیرند؛ این به این خاطر است که آن‌ها قومی هستند که اهل اندیشه و خرد نیستند.

و زمانی که شما برای نماز ندا می‌زنید آن را به مسخره و بازی می‌گیرند یعنی چنین ملت‌هایی که شما وقتی اذان (به عنوان یک شعار) می‌گویید بعد که نماز می‌آید و بعد مسجد می آید و تمام این تشکیلات کشور اسلامی، جامعه اسلامی این‌ها شما را به مسخره می‌گیرند از همان اذان شما به مسخره می‌گیرند، شما با این‌ها چطور می خواهید با آن‌ها دست دوستی بدهید! حامی شما باشند! این‌ها اگر حامی شما باشند آن‌ها هدف‌شان یک چیز  است؛ نبودن شما، نبودن اسلام و مسلمان‌ها خب شما با آن‌ها هم پیمان شوید شما ابزار آن‌ها برای از بین بردن همین نماز و اذان …. می‌شوید پس این‌ها را به دوستی نگیرید؛ حالا برای اینکه واضح شود شما تصور کنید یک خانواده (فقط مثال می‌زنم برای اینکه قضیه واضح شود چون امکان دارد خیلی شاید لمس نکنیم هر چند که ملموس هم هست از بس که در جامعه امروز خیلی از کشورها همین روابط دیپلماسی، پیمان دوستی را با غیر مسلمان‌ها برقرار کردند و در چه وضعیتی الان مسلمان‌ها هستند و حالا دیگر اجازه نمی‌دهند که مسلمان‌ها از این وضعیت بیرون بیایند، از این مشکلات سر بالا بیاورند و دیگر کلاً برای همه در کل جهان مشهود است این ذلتی که وجود دارد که آن‌ها همین را می‌خواهند.) شما تصور کنید که در یک خانواده‌ای پدر خانه حالا شما هستید مثلاً پدر خانه یا مادر خانه و یا یک نفر دیگر عقده، کینه دارد، بدجور کینه ای نسبت به شما دارد هدفش نبودن شما، نابود شدن شما است؛ از نظر مالی از نظر وجود شما از نظر آبروی شما و در هر صورت فقط می‌خواهد ضربه وارد کند بعد بچه‌ی همان خانه برود با همان دشمن کینه‌ای، دوست شود، همکار شود، هم‌منفعت شود، بچه‌ی شما برود هم‌ پیمان آن شود، الان کدام یکی بیشتر می‌تواند به شما ضربه وارد کند، آن دشمن یا بچه‌ی شما؟ و کدام یکی بیشتر می‌تواند تسهیل کند برای ضربه وارد کردن بر پیکر و به آبروی شما، کدام یکی مسئله را آسان‌تر می‌کند آن یا بچه شما، این به این شکل و وقتی آن پدر یا مادر خانه به ناحق بر او این ستم‌ها می‌شود، آن فرزند اگر برود این کار را کند بزرگترین خیانت را انجام داده است. دقیقاً در جامعه مسلمان‌ها، و این یهود و نصارا که با خدای مسلمان‌ها مشکل دارند، با خدایی که قرآن نازل کرده مشکل دارند. با خدایی که یکی را به نام محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرستاده مشکل دارند، با این خدا مشکل دارند و با نماز و اذانی که همین خدا گذاشته مشکل دارند شما با آین‌ها پیمان داشته باشید، چه می‌شود. «ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ»این به این خاطر است که آن‌ها قومی هستند که اهل اندیشه و خرد نیستند، نمی‌فهمند که دارند چه کار می‌کنند که از اذان و دین شما مسخره می کنند.

«قُلْ يَاأَهْلَ الْكِتَابِ هَلْ تَنقِمُونَ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلُ وَأَنَّ أَكْثَرَكُمْ فَاسِقُونَ»(مائدة/۵۹)

بگو: ای اهل کتاب!  آیا بر ما خشمگین هستید جز اینکه ما به الله و آنچه که به سوی ما نازل شده و به آنچه که قبل از ما نازل شده ایمان داریم و بدون شک اکثریت شما فاسق هستید.

بگو: اهل کتاب! آیا شما که از ما عصبانی هستید در پی ضربه زدن و انتقام از ما هستید بر ما خشمگین هستید مگر ما چه کار کرده‌ایم، ما جز این کارها را انجام داده‌ایم که ایمان به الله آورده ایم، ما چه جرمی کردیم! غیر از اینکه ما ایمان آوردیم به آنچه که به سوی ما خودمان نازل شده است.» «وَ مَا انزَلَ  اِلَینَا»: قرآن، غیر از اینکه ما ایمان داریم به آنچه که قبل از ما نازل شده به کتاب تورات، انجیل و کتاب های خودتان، ما به آن‌ها هم ایمان داریم. جرم ما این است، به این خاطر شما از ما عصبانی هستید. «وَأَنَّ أَكْثَرَكُمْ فَاسِقُونَ» و اینکه شما اکثریت خودتان دست از اطاعت برداشتید، خودتان اکثریت‌تان فاسق شدید، راه خدایی را رها کردید، مشکل ما چیست؟

«قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَٰلِكَ مَثُوبَةً عِندَ اللَّهِ ۚ مَن لَّعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ ۚ أُولَـٰئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَاءِ السَّبِيلِ» ( مائده/۶۰)

بگو: «آیا من به شما بدتر از این وضعیت و جایگاه نزد الله خبر ندهم، کسی که الله او را لعنت کرده و الله بر آن‌ها خشم گرفته و آن‌ها را تبدیل به بوزینه و خوک کرده است. و کسانی که بندگان طاغوت شدند این‌ها بدترین جایگاه را دارند و از راه راست، گمراه‌تر هستند..»

«قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَٰلِكَ مَثُوبَةً عِندَ اللَّهِ» به آن‌ها بگو آیا من به شما خبر ندهم که بدتر از این وضعیت و جایگاه نزد الله، به بدتر از این به شما خبر ندهم، ما این کارها انجام داده‌ایم ما این جرم‌ها کردیم، جرم ما ایمان است و ایمان به کتاب‌های خدا و قرآن است! من خبر ندهم به شما، به کارهای بدتر از اینکه پیش خدا از نظر جایگاه خیلی بدتر آن آدم دارد. جایگاهش پیش خدا خراب شده، «مَن لَّعَنَهُ اللَّهُ» کسی که الله او را لعنت کرده، نفرینش کرده، آن‌ها بدتر از ما هستند. «وَ غَضِبَ عَلَیه» و الله بر آن‌ها خشم گرفته، آن‌ها بدتر از ما هستند، «وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ» و الله از آن‌ها بوزینه و خوک  تبدیل‌شان کرده، آن‌ها را تبدیل به بوزینه و خوک کرده به خاطر جرم و جنایت های سنگین شان ، آن‌ها بدتر از ما هستند، «وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ» و کسانی که بندگان طاغوت شدند (طاغوت، افرادی متفکر که می‌خواهند مردم را از اطاعت خداوند دور کنند، به اطاعت خودشان بکشانند یا اطاعت یک بتی، مجسمه‌ای، چیزی. آن‌هایی که بندگان طاغوت هستند آن‌ها بدتر از ما هستند، ما که خدا را بندگی می کنیم، به شما خبر بدهم این آدم‌ها هستند. «أُولَـٰئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَاءِ السَّبِيلِ» این‌ها بدترین مکانت را دارند، بدترین جایگاه را دارند و از راه راست، از راه درست، گمراه‌تر هستند، آن‌ها گمراه‌تر از ما هستند ما که گمراه نیستیم، به شماخبر بدهم، شما اگر می‌خواهید عصبانی شوید از آن‌ها عصبانی شوید که از ما بدتر هستند حالا چه کسی بوده که خداوند لعنت‌شان کرده، همین‌ یهود هستند مه غضب‌شان کرده، از آن‌ها بوزینه و خوک تبدیل کرده، چه کسانی بندگان طاغوت شدند؟ از همین یهود. آنجا فرمود: «وَأَنَّ أَكْثَرَكُمْ فَاسِقُونَ» خودتان بدتر هستید حالا با ما این ارتباط دارید، ما را در این دنیا گرفتار کردید با این اذیت‌هایتان با این بی‌رحمی‌هایتان، فقط دنبال گمراه کردن ما و مصیبت آوردن بر سر ما هستید، ما چه کار کرده‌ایم ادبیات قرآن و منطق قرآن را ببینید که چگونه دارد حرف می‌زند.

«وَإِذَا جَاءُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَقَد دَّخَلُوا بِالْكُفْرِ وَهُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ ۚ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُوا يَكْتُمُونَ» (مائدة/۶۱)

وقتی که نزد شما می‌آیند، می‌گویند: «ایمان آوردیم.» در حالی که با کفر داخل می‌شوند و با همان کفر خارج می‌شوند و الله از آنچه آن‌ها کتمان می‌کنند داناتر است.

«وَإِذَا جَاءُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا» و وقتی که نزد شما می‌آیند می‌گویند: «ما ایمان آوردیم.» آدمهایی که در دل‌شان مرض هست می‌گویند: «ما هم ایمان آوردیم. «وَقَد دَّخَلُوا بِالْكُفْرِ وَهُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ ۚ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُوا يَكْتُمُونَ» در حالی که با کفر داخل شدند و با کفر خارج شدند. وقتی پیش شما می‌آیند، می‌آیند نزد شما حاضر می‌شوند که می‌گویند: «ما ایمان آورده ایم» در حالی پیش شما می آیند و در حالی با کمال جسارت می‌گویند که ما ایمان آوردیم که با کفر می آیند و با کفر هم خارج می شوند، یک لحظه کفر از بغل‌شان رها نمی کنند، این‌ها کفر را به بغل گرفتند، در قلب‌شان جا دادند، با کفر می آیند با کفر می‌روند ولی قشنگ وقتی نزد شما می‌آیند می‌گویند که: «ما ایمان آوردیم.» «وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُوا يَكْتُمُونَ»‌ و الله به آنچه که آن‌ها کتمان می‌کردند داناتر است؛ چه چیزی، چه اندیشه‌هایی در عمق قلب و ذهن‌شان دارند از شما کتمان می‌کنند، در درونشان چه می‌گذرد، الله آن‌ها را خوب خوب می‌فهمد.

«وَتَرَىٰ كَثِيرًا مِّنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» (مائدة/۶۲)

و بسیاری از آنها را می‌بینی که در گناه و عداوت و حرام خوری سرعت دارند، چقدر این‌ها کار‌های بدی انجام می‌دهند!

و تو بسیاری از آن‌ها را می‌بینی که در گناه و عداوت و حرام‌خوری سرعت دارند، تلاشگر هستند تلاش آن‌ها روی چه چیزی است؟  تلاش آن‌ها روی مسلمان کردن مردم نیست، روی ترویج دستورهای الله نیست، می‌بینی بسیاری از آن‌ها را که سرعت دارند در چه چیزی؟ سرعت دارند در گناه برعکس فرمان (نافرمانی خدا)، سرعت دارند در عداوت، در خصومت، نقشه‌ها می کشند، هزینه ها می کنند، و خوردن حرام، چقدر بد هستند آن کارها‌یی که انجام می‌دهند! «لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» چقدر این‌ها کارهای بدی انجام می‌دهند!

«لَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ»(مائدة /۶۳)

چرا دانشمندان آن‌ها از یهودیان و نصارا، آن‌ها را از گناه و حرام خوری باز نمی دارند؟ چه کار‌های بدی آن‌ها دارند انجام می‌دهند!

چرا ربانیون آدم‌های دانا، آدم‌های رشد یافته‌ی آن‌ها و چرا دانشمندان آن‌ها از یهودیان و نصارا، چرا آن‌ها مردمانشان را از گناه و حرام‌خوری باز  نمی‌دارند؟ چه کارهای بدی آن‌ها انجام می‌دهند. «لَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ» چرا  ربانیون، آدم های دانا، آدم‌های رشد یافته‌ی آن‌ها و چرا دانشمندان آن‌ها از یهودیان و نصارا، چرا آن‌ها مردم‌شان را از گناه و حرام خوری باز نمی دارند؟ این‌ها که قرار است ربانی شوند، عالم و دانشمند دین‌شان باشند، این‌ها که درس خوانده هستند چرا این‌ها مردم را نهی نمی کنند؟ چقدر آن‌ها بد کاری انجام می دهند! «لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ»  چه کار‌های بدی آن‌ها دارند انجام می‌دهند که آن‌ها را نهی نمی‌کنند!  مگر شما دین‌دار نیستید؟ پس چرا وظیفه دینداری‌تان را انجام نمی دهید؟ پس مشکل از جای دیگر است نمک خودش گندیده است نمی‌تواند چیزی را از گندیدن نجات بدهد.

«وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ۚ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا ۘ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ ۚ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا ۚ وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۚ كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ ۚ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا ۚ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ» (مائدة /۶۴)

و یهود گفتند: «دست الله در غل و زنجیر است.» دست خودشان  در غل و زنجیر بسته است و لعنت‌شان باد به آنچه که گفتند. بلکه دو دست الله باز است هر طور که بخواهد می‌بخشد بدون شک آنچه که نازل شده بود به سوی تو از جانب پروردگارت بسیاری از آن‌ها، طغیان و کفر شان را اضافه می‌کند و ما هم بین‌شان عداوت و کینه تا روز قیامت ایجاد کردیم. هر زمان که آن‌ها آتشی را برای جنگ برپا می‌کنند الله آن را خاموش می‌کند  در زمین تلاش می‌کنند و تلاشگری آن‌ها برای فساد هست که فساد را منتشر کنند، در حالی که الله انسان‌های ‌های مفسد را دوست ندارد.

و یهود گفتند: «دست الله بسته است، در غل و زنجیر است.» یعنی دست خدا به بخشش نیست، بخشش خدا تمام شده، قطع شده است؛ ببینید تفکر و جسارت را، گستاخی تا این حد یعنی یهود شناسی در یک جمله بخواهیم خلاصه کنیم در پی قدرتی هستند مافوق قدرت الله و در پی تأسیس دینی هستند مافوق دینی که الله بر رسول‌ الله و در این قرآن فرستاده و با الله در رقابت هستند، می‌گویند: «ما بله، خدا نه» و گفتند: «دست الله از بخشش، کوتاه است، دستش را از بخشش گرفته‌ است.»، «غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا» دست خودشان از بخشش کوتاه است، دست خودشان  در غل و زنجیر بسته است و لعنت‌شان باد به آنچه که گفتند. «بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ» بلکه دو دست الله باز است، «يُنفِقُ کَیفَ یَشَا‌ءُ» هر طور که بخواهد می‌بخشد، الله بخشش دارد. «وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا» بدون شک بسیاری از آن‌ها آنچه که نازل شده بود به سوی تو از جانب پروردگارت بسیاری از آن‌ها، طغیان و کفر شان را اضافه می‌کند. سبحان الله چیزی که از جانب الله بر تو نازل شده از این قرآن از این دین به جای این که دل رحم‌تر و متواضع تر شوند، خدا ترس‌تر  شوند هر چه که این قرآن، بیشتر بر تو نازل می‌شود طغیان و کفر و عداوت آن‌ها بیشتر می‌شود. «وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ» و ما هم بین آن‌ها (آن‌ها که این‌جوری هستند) بغض و کینه و بین خودشان، ملتهای یهود و نصارا از نظر دینی که حالا مکاتب مختلف بین  یهودیان و نصارا بوجود آمده، ما هم بین‌شان عداوت و کینه تا روز قیامت ایجاد کردیم. این‌ها در مقابل شما مسلمان ها متحد هستند، بین خودشان بدجور با هم عداوت و خصومت دارند. «كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ» هر زمان که آن‌ها آتشی را برای جنگ برپا می‌کنند، الله آن را خاموش می‌کند. آن‌ها دائماً گزینه‌ای به نام جنگ روی میزشان علیه مسلمانان آماده است که با هم همدست می‌شوند ولی تا حالا چقدر زیاد! که آن‌ها خواستند آتش جنگ را روشن کنند «أَوْقَدُوا» روشن کنند، «نَارًا لِّلْحَرْبِ» آتشی برای جنگ ولی الله آن را خاموش کرده «أَطْفَأَهَا اللَّهُ ۚ  وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا» و در زمین تلاش می‌کنند و تلاشگری آن‌ها برای فساد هست که فساد را منتشر کنند، چقدر از مسائل فساد جنسی، فساد اقتصادی، فساد فکری عقیدتی، اخلاقی، چقدر در دنیا دارند تلاش می‌کنند! «وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا»، «وَاللَّهُ لا یُحِبُّ المُحسنِین»  در حالی که الله انسان‌های ‌های مفسد را دوست ندارد.