سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
«يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلَالَةِ ۚ إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ ۚ وَهُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ ۚ وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالًا وَنِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ ۗ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» (نساء/۱۷۶)
از تو میپرسند؛ بگو الله به شما در مورد کلاله پاسخ میدهد. اگر شخصی فوت شد و برای او فرزندی هم نیست در حالی که خواهری دارد، پس برای او نصف آنچه که از خودش به جا گذاشته است. (اگر خواهرش فرزندی نداشته باشد) پس اگر دو خواهر بودند، پس برای آن دو خواهر، دو ثلث از آنچه که به جا گذاشته است. و اگر برادر و خواهر با هم جمع باشند پس برای مذکر (برادر) دو برابر سهم خواهر است.
«يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلَالَةِ» (به عنوان آخرین آیه سوره) از تو ای پیغمبر طلب فتوا میکنند، از تو میپرسند؛ بگو الله به شما در مورد کلاله پاسخ میدهد: «يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلَالَةِ» الله به شما فتوا میدهد. فتوا: موضوع مهم که باید تکلیفش مشخص شود. الله تکلیف این را برای شما مشخص میکند، تکلیف کلاله را و کلاله زمانی است که شخص پدر ندارد، پدرش قبل از آن از دنیا رفته و فرزندی هم ندارد و میراثبرانش قرار است که خواهران و برادرانش شوند. «إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ» اگر شخصی فوت شد، «لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ» از آن طرف پدر که نداشت؛ چون کلاله است، برای او فرزندی هم نیست حال مجرد از دنیا رفته، ازدواج نکرده، یا ازدواج کرده و صاحب بچه نشده است: «لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ» – «وَلَهُ أُخْتٌ» در حالی که خواهری دارد، یعنی یک خواهر دارد، کسانی دیگر هستند ولی خواهر هم دارد و تعداد خواهرانش فقط یکی است، برادر ندارد، خواهر فقط یکی دارد، «فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ» پس برای آن یک خواهر نصف آنچه که از خودش به جا گذاشته است، یک دوم، «وَهُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ» کی آنجا فوت شده بود؟ آن شخص کلاله کی بود؟ او برادرش بود؛ یک خواهر و یک برادر بودند، برادر فوت شد فقط یک خواهر ماند، آن یک خواهر یک دوم از برادرش میبرد، «وَهُوَ يَرِثُهَا» حال برعکس شد؛ خواهرش فوت شد و برادر زنده است، «وَهُوَ» و آن برادر از آن خواهرش به ارث میبرد، «إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ» اگر آن خواهرش فرزندی نداشته باشد، پدر که ندارد کلاله است، اگر فرزندی نداشته باشد، آن برادرش از او به ارث میبرد، چه اندازه به ارث میبرد؟ هر چه ماند؛ حالا اگر میراثبر دیگری ندارد کل آن میراث را به ارث میبرد و اگر میراثبران دیگری هستند، مابقی سهمشان داده میشود و هر چه ماند به ایشان داده میشود. «فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ» حالا اگر آن دو تا، دو نفر بودند؛ دو تا خواهر، برادرشان فوت شد، دو تا خواهر الان زندهاند، دو تا خواهر دارد، «فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ» پس برای آن دو تا خواهر، دوثلث از آنچه که به جا گذاشته، یعنی دو سوم، بین این دو نفر تقسیم میشود. «وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالًا وَنِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ» و اگر جمع باشند، برادر و خواهر: «وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالًا وَنِسَاءً» فوت شده یکی از برادرانشان، یا یکی از خواهرانشان، فرقی نمیکند، آن که به جا مانده یک برادر و یک خواهر است، یا بیشتر از یک برادر، یابیشتر از یک خواهر، اگر جمع هستند، برادر و خواهر وجود دارند، «فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ» پس برای مذکرش، برای برادرش، دو برابر سهم خواهر است. و این قضیه در ابتدای سوره، آیه دوازدهم بیان فرمود، باز هم بحث کلاله، آن جا خواندیم، وقتی شخصی فوت میکند، سهمش میشد یک ششم و اینجا هست سهم دختر، یک دوم است، چون آن جا خواهر مادری بود، اینجا خواهر پدر و مادری، یا خواهر پدری، آن جا که خواهر یا برادر مادری بودند، با هم اگر دو نفر بودند یک سوم میگرفتند، و به اندازه مساوی بینشان تقسیم میشد، برادر دو برابر نمیگرفت مادری به نسبت خواهر مادریش، به اندازه هم، یک ششم، هم دختر، هم پسر، یعنی هم خواهرش و هم برادرش، یک ششم، فرقی نکرد، حتی آن جا که با هم شریک بودند به اندازه هم میگرفتند. این آیه میفرماید: «لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ» چون پدری هستند، خواهر و برادر پدری یا پدر و مادر، زیرا در آن آیه بحث رحم است که از یک مادر متولد شدند، اشتراک در مادر و چون بحث رحم است، فرزند فرزند است، پسر و دختر ندارد و فقط بحث انسان بودن مطرح است به همین خاطر فرقی نمیکن، یک ششم میگیرند، خواه مرد یا زن باشد. ولی این جا علاوه بر مبحث رحم که وجود دارد، علاوه بر بحث تولد انسان که هست، آن سهم به اندازه هم میبرند، یعنی مرد به اندازه زن سهم خودش را میبرد؛ منتها در این جا بحث نسب است، چون پدر و مادری هست یا پدری، خواهر پدر و مادری هست یا پدری، بحث نسب هست و نسب یک چیزی اضاف میشود بر آن حق و حقوق انسانی و آن حمایت از نسب است و آن حمایت از نسب است و آن نسبی که دخیل بوده در به دست آوردن پول به نسبت پدرشان، و پدر به نسبت فرزندانشان که مکلف است زندگی آیندهشان را هم تأمین کند، چیزی که به وجود آورده، آنها را به دنیا آورده آن پدر، مکلف است که فرزندانش را برای آینده هم مهیا کند، برای دختران که توسط مردان دیگر مهیا میشود، زندگیشان، شرایط زندگیشان، آنها یک سهم خودشان، سهم انسانی بر میدارند، سهم رحم بر میدارند، پسراها به همان اندازه سهم رحم و انسانی بر میدارند به مثل یک دختر، ولی یک سهم دیگر برای مسئولیتها اضاف میگیرند، برای مسئولیتها اضاف میگیرند، نه چون در انسان بودن بهتر هستند، در انسان بودن هر دو به اندازه هم و برای آن مسئولیت بالاتر یک سه بیشتر میگیرد، برای همینخاطر فرمود: «فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ» یک سهم برای انسانی، رحمی و یک سهم برای مسئولیتها، «يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا» الله برایتان روشن میکند که گمراه میشوید: «يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا» اگر الله برای شما روشن نکند، گمراه میشوید؛ پس الله برایتان قضایا را واضح و روشن میکند، همه چیز را، که گمراه میشوید اگر روشن نکند. «وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» و الله نسبت به هر چیزی داناست.