سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۱۰۶ / جزء ۶ / آیه ۱۷۶

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی    پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

 

«يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلَالَةِ ۚ إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ ۚ وَهُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ ۚ وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالًا وَنِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ ۗ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» (نساء/۱۷۶)

از تو می‌پرسند؛ بگو الله به شما در مورد کلاله پاسخ می‌دهد. اگر شخصی فوت شد و برای او فرزندی هم نیست در حالی که خواهری دارد، پس برای او نصف آنچه که از خودش به جا گذاشته است. (اگر خواهرش فرزندی نداشته باشد) پس اگر دو خواهر بودند، پس برای آن دو خواهر، دو ثلث از آنچه که به جا گذاشته است. و اگر برادر و خواهر با هم جمع باشند پس برای مذکر (برادر) دو برابر سهم خواهر است.

«يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلَالَةِ» (به عنوان آخرین آیه سوره) از تو ای پیغمبر طلب فتوا می‌کنند، از تو می‌پرسند؛ بگو الله به شما در مورد کلاله پاسخ می‌دهد: «يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلَالَةِ» الله به شما فتوا می‌دهد. فتوا: موضوع مهم که باید تکلیفش مشخص شود. الله تکلیف این را برای شما مشخص می‌کند، تکلیف کلاله را و کلاله زمانی است که شخص پدر ندارد، پدرش قبل از آن از دنیا رفته و فرزندی هم ندارد و میراث‌برانش قرار است که  خواهران و برادرانش شوند. «إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ» اگر شخصی فوت شد، «لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ» از آن طرف پدر که نداشت؛ چون کلاله است، برای او فرزندی هم نیست حال مجرد از دنیا رفته، ازدواج نکرده، یا ازدواج کرده و صاحب بچه نشده است: «لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ» – «وَلَهُ أُخْتٌ» در حالی که خواهری دارد، یعنی یک خواهر دارد، کسانی دیگر هستند ولی خواهر هم دارد و تعداد خواهرانش فقط یکی است، برادر ندارد،  خواهر فقط یکی دارد، «فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ» پس برای آن یک خواهر نصف آنچه که از خودش به جا گذاشته است، یک دوم، «وَهُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ» کی آن‌جا فوت شده بود؟ آن شخص کلاله کی بود؟ او برادرش بود؛ یک خواهر و یک برادر بودند، برادر فوت شد فقط یک خواهر ماند، آن یک خواهر یک دوم از برادرش می‌برد، «وَهُوَ يَرِثُهَا» حال برعکس شد؛ خواهرش فوت شد و برادر زنده است، «وَهُوَ» و آن برادر از آن خواهرش به ارث می‌برد، «إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ» اگر آن خواهرش فرزندی نداشته باشد، پدر که ندارد کلاله است، اگر فرزندی نداشته باشد، آن برادرش از او به ارث می‌برد، چه اندازه به ارث می‌برد؟ هر چه ماند؛ حالا اگر میراث‌بر دیگری ندارد کل آن میراث را به ارث می‌برد و اگر میراث‌بران دیگری هستند، مابقی سهم‌شان داده می‌شود و هر چه ماند به ایشان داده می‌شود. «فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ» حالا اگر آن دو تا، دو نفر بودند؛ دو تا خواهر، برادرشان فوت شد، دو تا خواهر الان زنده‌اند، دو تا خواهر دارد، «فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ» پس برای آن دو تا خواهر، دوثلث از آنچه که به جا گذاشته، یعنی دو سوم، بین این دو نفر تقسیم می‌شود. «وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالًا وَنِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ» و اگر جمع باشند، برادر و خواهر: «وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالًا وَنِسَاءً» فوت شده یکی از برادرانشان، یا یکی از خواهرانشان، فرقی نمی‌کند، آن که به جا مانده یک برادر و یک خواهر است، یا بیشتر از یک برادر، یابیشتر از یک خواهر، اگر جمع هستند، برادر و خواهر وجود دارند، «فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ» پس برای مذکرش، برای برادرش، دو برابر سهم خواهر است. و این قضیه در ابتدای سوره، آیه دوازدهم بیان فرمود، باز هم بحث کلاله، آن‌ جا خواندیم، وقتی شخصی فوت می‌کند، سهمش می‌شد یک ششم و اینجا هست سهم دختر، یک دوم است، چون آن جا خواهر مادری بود، این‌جا خواهر پدر و مادری، یا خواهر پدری، آن‌ جا که خواهر یا برادر مادری بودند، با هم اگر دو نفر بودند یک سوم می‌گرفتند، و به اندازه مساوی بینشان تقسیم  می‌شد، برادر دو برابر نمی‌گرفت مادری به نسبت خواهر مادریش، به اندازه هم، یک ششم، هم دختر، هم پسر، یعنی هم خواهرش و هم برادرش، یک ششم، فرقی نکرد، حتی آن جا که با هم شریک بودند به اندازه هم می‌گرفتند. این آیه می‌فرماید: «لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ» چون پدری هستند، خواهر و برادر پدری یا پدر و مادر، زیرا در آن آیه بحث رحم است که از یک مادر متولد شدند، اشتراک در مادر و چون بحث رحم است، فرزند فرزند است، پسر و دختر ندارد و فقط بحث انسان بودن مطرح است به همین خاطر فرقی نمی‌کن، یک ششم می‌گیرند، خواه مرد یا زن باشد. ولی این جا علاوه بر مبحث رحم که وجود دارد، علاوه بر بحث تولد انسان که هست، آن سهم به اندازه هم می‌برند، یعنی مرد به اندازه زن سهم خودش را می‌برد؛ منتها در این جا بحث نسب است، چون پدر و مادری هست یا پدری، خواهر پدر و مادری هست یا پدری، بحث نسب هست و نسب یک چیزی اضاف می‌شود بر آن حق و حقوق انسانی و آن حمایت از نسب است و آن حمایت از نسب است و آن نسبی که دخیل بوده در به دست آوردن پول به نسبت پدرشان، و پدر به نسبت فرزندانشان که مکلف است زندگی آینده‌شان را هم تأمین کند، چیزی که به وجود آورده، آن‌ها را به دنیا آورده آن پدر، مکلف است که فرزندانش را برای آینده هم مهیا کند، برای دختران که توسط مردان دیگر مهیا می‌شود، زندگی‌شان، شرایط زندگیشان، آن‌ها یک سهم خودشان، سهم انسانی بر می‌دارند، سهم رحم بر می‌دارند، پسراها به همان اندازه سهم رحم و انسانی بر می‌دارند به مثل یک دختر، ولی یک سهم دیگر برای مسئولیت‌ها اضاف می‌گیرند، برای مسئولیت‌ها اضاف می‌گیرند، نه چون در انسان بودن بهتر هستند، در انسان بودن هر دو به اندازه هم و برای آن مسئولیت بالاتر یک سه بیشتر می‌گیرد، برای همین‌خاطر فرمود: «فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ» یک سهم برای انسانی، رحمی و یک سهم برای مسئولیت‌ها، «يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا» الله برایتان روشن می‌کند که گمراه می‌شوید: «يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا» اگر الله برای شما روشن نکند، گمراه می‌شوید؛ پس الله برایتان قضایا را واضح و روشن می‌کند، همه چیز را، که گمراه می‌شوید اگر روشن نکند. «وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» و الله نسبت به هر چیزی داناست.